Trzecie miesięczne wydanie GameMakera w tym roku jest już dostępne.
Co nowego?
- funkcje pozwalające generować hashe zmiennych w strukturach, aby przyspieszyć dostęp do nich
- nowa funkcja dla struktur - struct_foreach
. Dodatkwo, wszystkie funkcje variable_struct_xxx dostały nowe aliasy struct_xxx.
- funkcja particle_get_info
pozwalająca używać info o particlach stworzonych w edytorze i edytować właściwości w trakcie gry
- funkcja sprite_add_ext
pozwalająca dodawać sprite'y asynchronicznie, oraz dodawać stripy jako jedną teksturę (a nie X osobnych)
- event Audio Playback Ended
- wsparcie dla template stringów - wystarczy podać nazwę zmiennej w nawiasach klamrowych, aby była ona podstawiona w tekście: kodvar name = "GMCLAN";
var age = 20;
draw_text(0,0, $"{name} ma już {age} lat");- array_copy()/_delete()/_insert()
przymuje negatywne wartości, aby wykonać działania względem końca tablicy; dodano funkcję array_shift()
- nowe filtry dla layerów: Blend, Glow, Recursive Blur, Clouds, Mask
- nowe opcje czyszczenia cache projektów (np. tylko kod, grafikę lub audio)
- opcja wybrania domyślnego targetu eksportu dla osób z subskrypcją
- ponad 120 bugfixów
Pełne informacje o wydaniu jak zawsze na stronach yoyogames:
gms.yoyogames.com/ReleaseNotes.html - IDE
gms.yoyogames.com/release-notes-runtime.html - Runtime
Linki do ciekawych stron
GM Update 2023 - podsumowanie
Za nami prezentacja GM Update 2023 - możecie ją obejrzeć na youtube: youtube.com/watch?v=uF5q_Y0NwJs - ale jeśli nie macie 30 minut czasu, w telegraficznym skrócie:
Różne
- wszyscy użytkownicy subskrypcji mogą kompilować gry z linii komend; posiadacze subskrypcji konsolowej w późniejszym czasie uzyskają dostęp do kodu źródłowego GMa
- wkrótce będzie można tworzyć pluginy do IDE (Feather i Particle są już takimi "nowymi" pluginami)
- tłumaczenia IDE i manuala będzie można poprawiać na githubie (i też będą "pluginami")
- GM będzie wspierać modowanie gier - mod.io - pojawią się do tego rozszerzenia
- wsparcie dla machinations.io w IDE
- wciąż do GM zmierza FMod
- muliplayer GX (tzw. rollback) pozostanie w becie to czasu wyjścia nowego runtime, bo dopiero wtedy będzie można go znacznie ulepszyć; strona serwerowa będzie open-source i będzie można stawiać własne serwery
- pojawi się opcja tworzenia grafiki i kodu za pomocą AI
Nowy runtime
- zamknięta beta nowego runtime w wersji desktopowej/webowej ruszy w ciągu kilku tygodni; otwarta beta będzie jeszcze w tym roku
- nowy runtime kompiluje znacznie szybciej, dzięki czemu nie będzie już podziału VM/YYC - wszystko będzie działać jak na tej drugiej platformie, jeśli więc nie eksportujecie za pomocą YYC wasze projekty drastycznie przyspieszą
- nowy runtime na początku będzie "nakładką" na stary GML, więc beta ma doprowadzić do tego, żeby stare projekty działały praktycznie bez zmian po otwarciu
- nowy runtime będzie dostępny tylko dla osób które płacą za subskrypcję, oraz dla platformy GX.games za darmo
- nowe funkcje po wydaniu nowego runtime będą trafiać już tylko do niego - wersja LTS ostatecznie dostanie wszystkie aktualne funkcjonalności które uznane są za wystarczająco stabilne (co najmniej 2-3 miesiące bez bugów)
- nowy runtime zaoferuje pliki WAD, dzięki czemu będzie można dzielić zasoby na więcej paczek, tworząc DLC, czy też wrzucając pliki innego typu niż zasoby GM do takich paczek, aby były ukryte przed graczami
Prefaby
- prefaby będą projektami, których zasoby można wybiórczo załączać w innych projektach
- prefaby nie są kopiowane, więc wystarczy zmodyfikować oryginalny projekt, aby wszystkie projekty które go używają "załapały" nową wersję
- pojawi się system zarządzania pakietami GMPM (GameMaker Package Manager) - nakładka na npm, która pozwoli zarządzać prefabami i ich wersjami (gdyby jakaś gra miała mieć na stałe starszą wersję naszej paczki), a także pobierać je z serwerów, które każdy z nas będzie mógł definiować (miałem przeczucie zakładając github.gmclan.org )
- pojawi się oczywiście nowy marketplace ze wsparciem dla tego wszystkiego
Systemy UI
- layer GUI, oraz flexbox zmierzają do GM (flexbox to rozciągliwe gridy, które pozwolą dzielić ekran na miejsca, gdzie mają trafiać elementy GUI)
- predefiniowane elementy GUI pojawia się dopiero razem z prefabami - będą z nich korzystać, więc wszelkie predefiniowane elementy będą zasobami GMowymi (obiekty, sprite'y, GML)
Nowy edytor kodu:
- nowy edytor kodu pojawi się w wersji beta w III kwartale 2023 (na początku jako opcjonalny, stary nie zniknie). Pozwoli on wybierać z górnej belki zasoby, eventy czy funkcje w danym skrypcie, pozwalając na łatwą pełnoekranową pracę:
- nowy edytor kodu będzie mógł wspierać dowolny język programowania, dzięki czemu będzie można edytować rozszerzenia w GM i uzyskać podstawowe wsparcie dla funkcji i argumentów (shadery, XML i JSON będą wbudowane); Language Server będzie taki sam jak w Visual Studio, można więc będzie użyć gotowych rozwiązań
- nowy edytor będzie wspierać język markdown razem z podglądem (side by side), dzięki czemu będzie można tworzyć dokumentacje
Room Editor:
- znikną typy layerów - GMS2 od początku pozwalało ustawiać dowolne rzeczy na layerach w trakcie gry, ale room editor pozwalał wyłącznie jeden typ (z typem asset pozostawionym dla dowolnych zasobów dodawanych w przyszłości - obecnie: sequences i particles)
- obiekty z creation code będą wyróżniane
- pojawią się ulepszenia dla tilesetów
- większość okien z właściwościami rzeczy w room editorze będzie można przesuwać w dolne miejsca
Więcej info na: gamemaker.io/en/blog/gamemaker-update-2023
Prezentacja GM Update 2023 - 2 maja
Już w najbliższy wtorek, w samym środku przeciętnie ciepłej majówki, czeka nas najgorętsza prezentacja od YoYoGames i Opery.
GameMaker Update 2023 powinien przybliżyć nam (znane i nieznane) informacje o tym, jakie zmiany i nowości w programie są planowane na ten rok. Oczywiście sporą część z nich znamy chociażby z [url=gamemaker.io/en/roadmap]roadmapy[/url], czy z [url=youtube.com/watch?v=gMYGAiHAyuI]zeszłorocznej prezentacji[/url], ale powinno pojawić się sporo detali na temat tych, które zbliżają się wielkimi krokami.
Najbardziej czekamy oczywiście na:
- nowy edytor kodu (stary będzie można opcjonalnie nadal używać), który pozwoli na pełnoekranową edycję skryptów i obiektów, wraz z indeksem eventów i funkcji w danym oknie, co pozwoli na szybsze przeskakiwanie pomiędzy fragmentami (spodziewany na początku wakacji)
- system prefabów, który pozwoli tworzyć lokalne predefiniowane zasoby, które będzie można selektywnie dodawać do naszych gier, a aktualizacja źródła spowoduje wczytanie najnowszej wersji w każdym z projektów; GMPM, czyli manager pakietów GameMakerowych oparty o JSowy npm, który pozwoli takie pakiety pobierać i wersjonować (spodziewany po wakacjach)
- systemy UI/GUI (layer, flex panel, predefiniowane funkcje) - tu terminy nie są znane, chociaż wiadomo, że layer i flex mogą pojawić się pierwsze, gdyż same systemy GUI będą korzystać ze wspomnianych wcześniej prefabów
- nowy runtime - którego zamknięta beta powinna ruszyć po wakacjach i o którym nieoficjalnie na discordzie GM Community padły już tysiące zapowiedzi, ale zawsze lepiej mieć te oficjalne na papierze
Prezentacja pojawi się w sieci we wtorek, o 18:00 polskiego czasu. Nie zapomnijcie ustawić sobie przypomnienia na YouTube!
Odpaliliśmy bętę nowego designu GMCLANu!
Nadeszła wiekopomna chwila w której zaczynamy beta-testy nowego GMCLANu.
Mogą w niej brać udział wszyscy zalogowani - zobaczycie odpowiedni przełącznik z prawej strony, nad waszym panelem użytkownika:
W dowolnej chwili można wrócić do obecnego wyglądu strony.
Wasz feedback zbieram na forum, lub na discordzie w dziale #showcase-projekty, w odpowiednim temacie:
forum.gmclan.org/topic/34551-beta-gmclanu-v4
discord.com/.../1096559103393939527
Na tę chwilę sporo błędów dotyczy telefonów (jak sie okazało, są węższe niż myślałem...), ale wszystko będzie naprawiane w kolejnych dniach - betę planujemy zakończyć do 31 maja.
Aktualizacja:
24 kwietnia 2023: wersja 0.4
18 kwietnia 2023: wersja 0.3
17 kwietnia 2023: wersja 0.2
Listę zmian w aktualizacjach znajdziecie na forum: forum.gmclan.org/topic/34551-beta-gmclanu-v4
Beta 2023.400
Z dużym opóźnieniem (dwóch tygodni) zajechała w końcu beta 2023.400. Co w niej nowego?
- event Audio Playback End
- nowe filtry w room editorze
- opcja wybrania domyślnego eksportera (dla płatnych licencji/subskrypcji)
- funkcja particle_get_info()
pozwalająca pobrać system, emiter i ustawienia z particli
- funkcja array_shift()
pozwalająca wstawić nowy element na początku tablicy
- funkcja window_set_showborder(true/false)
pozwalająca na wyłączenie systemowej ramki okna (z przyciskami) w trakcie gry (ta funkcja istniała w GMS 1.x i GM5-8.1)
- array_copy()/_delete()/_insert() obsługuje teraz ujemne wartości (-n), aby wykonywać działania względem końcowych n elementów tablicy
Więcej informacji:
IDE: gms.yoyogames.com/ReleaseNotes-NuBeta.html
Runtime: gms.yoyogames.com/release-notes-runtime-NuBeta.html
Aktualizacja
Okazuje się, że mimo zapowiedzi, obecna beta nie dostała nowego instalatora.
Przygotowałem za to artykuł który wyjaśnia czym jest dodane w tej wersji hashowanie: gmclan.org/index.php?artykul=105
LTS update #1 wydane!
YoYoGames opublikowało dziś pierwszą aktualizację dla wydania Long Term Stable, oznaczoną jako 2022.0.1. Przypomnę, że wersje LTS pozbawione są wielu rzeczy dodanych w aktualizacjach wydanych później niż wersja 2022.9 - ale niektóre, wobec których nie są zgłaszane błędy, i nie wpływają one na istniejące funkcjonalności - będą dodawane.
Lista zmian w LTS
- funkcja move_and_collide
- możliwość połączenia rozszerzeń HTML5 w główny plik .js generowany przez GM
- mnóstwo nowych funkcji dla stringów (te dodane w 2022.11 i 2023.1)
- wsparcie dla nowych Android Studio i XCode
- wsparcie dla nowych SDK konsol (Switch, PlayStation, Xbox)
- klikadziesiąt bugów
Pełna lista do znalezienia tutaj:
IDE: gms.yoyogames.com/ReleaseNotes-LTS.html
Runtime: gms.yoyogames.com/release-notes-runtime-LTS.html
Kwietniowy Asset Bundle dostępny
Przywitaliśmy kwiecień, a wraz z nim pora na nowy darmowy Asset Bundle dla osób skubskrybujących jakąkolwiek wersję GMa:
Wszystkie bundle znajdziecie pod adresem: gamemaker.io/en/bundles
LTSr1 opóźnione
Wraz z końcem marca 2023 miała się ukazać pierwsza aktualizacja wersji LTS GameMakera, niestety YYG potrzebuje jeszcze trochę czasu, aby ją dopieścić. Z jednej strony można być złym, że trwa to tak długo - z drugiej, po to LTS jest wersją LTS, żeby nie wyjść z jakimś upierdliwym błędem.
Wiemy już jednak, że wśród zmian jedynej prawdziwie stabilnej wersji, jest dodanie funkcji move_and_collide
, nowych funkcji dla stringów, wielu poprawek Feathera (zmniejszy to zużycie RAM), oraz wsparcie dla nowszych wersji API/SDK: Android Studio (Dolhin/Electric Eel i jbr zamiast jre), Xcode14, NSwitch 15.3.2, PS4 10.5, PS5 7.0, XBox GDK Oct2022u1.
W związku z tym, kwietniowe bety będą opóźnione, a liczba kwietniowych ficzerów może być mniejsza niż zakładano (przypomnę - głównie mieliśmy dostać wsparcie dla SDF i zapętlania audio w IDE, bowiem w runtime jest to możliwe już 2-3 miesiące).
GM 2023.2 - ten bez potrzeby logowania i z Particle Editorem, już jest
Z lekkim poślizgiem, wyszedł planowany na końcówkę lutego GameMaker 2023.2 . Co w nim nowego?
- brak potrzeby zakładania konta - po pobraniu programu możemy sprawdzać testowe kompilacje na Windowsa oraz Operę GX nie logując się do programu
- Edytor Particli oraz nowy typ zasobów particle. Poza samym edytorem, dla przykładu mamy też predefiniowane particle - a wszystko co stworzymy można wstawić w room editorze.
- loop pointy dla audio (na razie tylko w kodzie - planowane jest ich dodanie do IDE w kwietniu)
- nowe formaty Surface (jeśli ktoś planuje wykorzystać HDR w grze)
Inne zmiany:
- działa już ustawianie wartości w statycznych poprzez Function.property
(o ile wcześniej Function() zostało chociaż raz wywołane)
- usunięto trzymanie informacji naszej własnej o kolejności zasobów w projekcie z głównego pliku .yyp co ułatwia pracę z gitem
- nowe funkcje dla zmian opcji generowania fontów SDF (wsparcie w IDE planowane na kwiecień)
- rozszerzenia HTML5 mogą być wstawianie w główny plik, zamiast trzymane osobno
- nowa funkcja is_callable()
- json_stringify()
dostało nowy argument, pozwalający na wygenerowanie JSONa z formatowaniem (wcięcia)
- usunięto funkcje is_vec3(), is_vec4() and is_matrix()
- bo takich typów zmiennych nie ma w GM, funkcje te sprawdzały po prostu rozmiary tablic.
- naprawiono problemy z androidami i ekranami 120Hz
Jak zwykle, pełniejsza wersja zmian, oraz linki do pobrania dostępne są pod adresem:
gms.yoyogames.com/ReleaseNotes.html
gms.yoyogames.com/release-notes-runtime.html
W marcu czeka nas aktualizacja wersji LTS, natomiast "miesięczne" wydanie pojawi się dopiero w kwietniu.
W marcu ma się też pojawić stream "GameMaker Update 2023", na którym poznamy plany YYG na ten rok. Przypomnę, że wstępnie planowano zamkniętą betę nowego runtime na okolice wakacji i otwartą betę pod koniec roku.
GMCLANowy akcent wśród zwycięzców gamejamu Opery
Na początku tego roku odbył się gamejam o nazwie New Year, New Jam, którego tematem był "relaks".
Wśród 10 najlepszych (zwycięskich) gier, wybranych przez jury składające się z pracowników Opery i YYG, znalazła się też polska pozycja The Void za którą odpowiada dobrze wam znany Uzjel.
Zawsze cieszy, gdy ktoś z GMCLANu wygrywa w konkursach lub osiąga inny sukces, gratulacje!
W grę zagracie (na przeglądarkach Opera GX) pod tym adresem: gx.games/pl/games/fpxb0u/the-void-puzzle-game
Najnowsze wersje GameMakera:
wydana 76 dni temu
wydana 4 dni temu
wydana 10 dni temu