Linki do ciekawych stron

Nowy Edytor Kodu w Becie!

Doczekaliśmy się - od wersji 2024.400.0.532 w betach IDE dostępny jest nowy edytor kodu. Poza samymi funkcjonalnościami typowymi dla dzisiejszych edytorów, wprowadza on jeszcze jedną ważną nowość - edycję obiektów w trybie pełnego ekranu. Oznacza to, że zamiast latających okienek połączonych liniami, dostaniemy wszystko na pełnym ekranie (wszystkie eventy jeden pod drugim), a "stary" styl edytowania, który jest z nami od ponad 20 lat, odchodzi powoli w zapomnienie.

Grafika: /upload/ajax/20240402_368bcd3a584a328656c38da27246f33d.png

Nowy edytor pozostanie w becie tak długo, jak będzie tego potrzebował i niemal pewne jest, że nie pojawi się jako element miesięcznej wersji 2024.4 - jeśli chcecie więc go wypróbować (i zgłosić wszelkie propozycje i błędy) - musicie pobrać wersję beta (którą da się zainstalować osobno od wersji "miesięcznej" czy LTS). Warto też testować edytor na kopiach projektów. Jeśli nie widzicie nowego edytora - należy go włączyć poprzez Preferences > Code Editor 2 - bez włączenia tej opcji można pozostać (prawdopodobnie na stałe) przy obecnym wyglądzie edytora.

Przeczytaj dalszą część »

Pierwsza beta z serii 2024.400

Od wydania wersji 2024.2 minęły już dwa tygodnie, czas więc na kolejny dwumiesięczny cykl wydawniczy GMa.
Wersja 2024.4 powinna wprowadzić sporo DUŻYCH nowości, widocznych dla oka, w przeciwieństwie do poprzedniczki która przemycała wiele rzeczy pod spodem, szykując grunt na "mięsko" w kolejnych miesiącach.
Jeszcze przed świętami powinniśmy dostać wyczekiwaną betę nowego edytora kodu, są też plany rozpoczęcia wkrótce otwartej bety nowego runtime - o szczegółach zapewne dowiemy się już w trakcie GDC, które startuje w poniedziałek, 18 marca.

Przy okazji wydania nowej bety, YYG zaszczyciło nas też nową stroną na której można sprawdzić listę nowości!
Jest to zdecydowanie najlepsza i najbardziej czytelna odsłona tej strony jaką do tej pory widzieliśmy.

releases.gamemaker.io

Co nowego?
- lokalne pakiety (local packages) mogą być teraz tworzone bez logowania (co ma związek z darmową wersją GM)
- można teraz ustalić własną domyślną prędkość animacji dla sprite'ów w roomach
- w przypadku przeciągania stripów do IDE, stworzony sprite będzie pozbawiony suffixu _stripN, gdzie N oznacza liczbę klatek
- poprawki wycieków pamięci IDE
- dwie nowe funkcje dbg_view_exists(view), dbg_section_exists(section)
- poprawki dla 110 bugów

Więcej zmian pojawić ma się po powrocie ekipy YYG z USA.

Szczegóły tej i kolejnych bet 2024.400 znajdziecie pod adresem releases.gamemaker.io/.../400

GameMaker 2024.2 wydany!

Z lekkim poślizgiem (potrzebnym na poprawki ostatnich bugów) zajechała pierwsza tegoroczna wersja GameMakera - 2024.2.

Lista nowości tym razem nie jest imponująca - dlatego, że skupiono się na poprawkach bugów, oraz przygotowaniach pod nowy runtime i pakiety, więc kolejne lepiej widoczne zmiany pojawią się dopiero w marcowych betach. Czasem jednak odrobina stabilności też jest potrzebna ;)

- Nowe funkcje: is_mouse_over_debug_overlay(), is_keyboard_used_debug_overlay(), vertex_submit_ext(), handle_parse() (zamiana stringa w referencję na asset), window_enable_borderless_fullscreen() (fullscreen dla gier bez obramowania), GM_is_sandboxed
- Zmiany w działaniu funkcji dbg_text_input(), json_parse()/json_stringify() (lepsze wsparcie dla undefined, możliwość własnego filtrowania i wyłączenia konwersji z/na referencje GMowe)
- Sekwencje mają od teraz możliwość ustawienia efektów (FX) dla dźwięków
- Narzędzie do konwersji projektów z wersji 2.x, 2022.x i 2023.x do najnowszej wersji, wspierającej pakiety zasobów
- Debug overlay zyskał wyświetlanie tekstur, surface i zużycia pamięci
- kompresja tilesetów, dzięki czemu roomy z dużą ich ilością zajmują mniej miejsca na dysku
- HTML5 otrzymał nowe argumenty dla gml_pragma które pozwalają zoptymalizować gry tak, aby korzystały z natywnych funkcji JS zamiast własnych YYG np. dla operacji matematycznych. Ustawienie jest opcjonalne, w razie, gdyby jakiś specyficzny fragment kodu jednak psuł nasz eksport

Pełna lista zmian: github.com/YoYoGames/GameMaker-Bugs/milestone/7

W marcu są duże szanse, aby ruszyła otwarta beta nowego runtime, oraz otwarta beta nowego edytora kodu. Warto zaznaczyć, że to nie oznacza ich dostępności w wersji 2024.4 - zostaną w becie nieco dłużej, ale to nie jedyne nowości jakie nas czekają. O ich szczegółach dowiemy się w ciągu najbliższych dni, wraz z pierwszą wersją beta 2024.4.

Grafika: /upload/ajax/20240304_b2f3f5f7bbf3016a7ed7a7330ddfc2fa.png

FMOD w końcu dostępny w GameMakerze

YYG poinformowało dziś, że skończyło prace nad rozszerzeniem FMOD. Dzięki temu, można teraz odtwarzać aż 20 formatów audio, w stosunku do raptem 3 które obsługuje normalnie GM (wav, ogg, mp3). Do tego oferuje też różne dodatkowe efekty, czy analizę. Więcej informacji pod adresem: github.com/YoYoGames/GMEXT-FMOD/wiki

Warto dodać, że o FMOD jest darmowy, o tyle gry które osiągną sukces komercyjny mogą potrzebować licencję - szczegóły znajdziecie na: fmod.com/licensing

Ucieszą się osoby, które z różnych powodów wolą korzystać z wersji GameMakera, która nie posiada "chorób wieku dziecięcego" dzięki nie wprowadzaniu żadnych nowości, a oferuje jedynie poprawki dla poważnych bugów i aktualizacje SDK, co ułatwia nam aktualizacje, gdy dobrze działającą potrzebujemy jedynie rekompilować jeśli wymaga tego np. AppStore, Google Play, czy sklepy konsolowe, wprowadzając jakieś nowe wymagania - a nie zmienia się nic w kodzie.

YYG planuje kolejne wydanie LTS (Long Term Stable) wyrównujące je z bieżącymi funkcjami IDE i runtime dopiero w 2025 roku (oznaczone jako 2025.0). Powodem tak dużego rozstrzału jest stopniowe wprowadzenie w tym roku nowego runtime (w ciągu kilku tygodni ma ruszyć otwarta beta), który do 2025 powinien już być wystarczająco stabilny.

Obecny LTS doczeka się co najmniej jednej aktualizacji SDK w tym roku (2022.0.3; jeśli zajdzie nagła potrzeba - odpowiednio więcej) - więc będzie zdatny to pracy zapewne nie tylko w tym, ale co najmniej w przyszłym roku.

Warto jednak czasem sprawdzać na kopii projektu, jak działa on w bieżących wersjach GM - chociażby wersja 2024.2 dostanie kilka poprawek optymalizujących dostęp do struktur i wszelkich danych które wymagają hashowania, a nazwy te są literałami (czyli nie mogą się zmienić w trakcie gry) - zmiana ta pozytywnie dotyka zwłaszcza kompiler GMS2 YYC - przy grach mobilnych może to oznaczać, że większa liczba sprzętów osiągnie wymarzone 60/60 FPS, jeśli gra miewała problemy na telefonach-zmieniakach.

Wersje miesięczne nadal będą się pojawiać tradycyjnie co 1, 2 lub 3 miesiące.

Miło nam poinformować, że stworzona w GMie gra World of Horror, nad którą pracował znany wam z forum @japanstache, czyli Paweł Koźmiński, został nominowany do Paszportów Polityki 2023 w kategorii Kultura Cyfrowa. To jak na razie najwyższe wyróżnienie dla GMowych gier które powstały w naszym kraju, dlatego gratulujemy!

Grafika: /upload/ajax/20240117_48e984e95736c9445f9fb9f76cfdbb17.png

Pierwsza beta na 2024 dostępna

Opóźniona przez problemy z nowym edytorem kodu, który ma wkrótce także trafić do bety, dostępna jest pierwsza wersja beta na ten rok (2024.2), dla wydania, które będzie dostępne pod koniec lutego.

Jakie zmiany? Na tę chwilę, dostaliśmy chociażby kilka nowych funkcji:
- GM_is_sandboxed - pozwala sprawdzić, czy projekt pozwala na otwieranie plików w dowolnych lokalizacjach (przydatne dla bibliotek)
- handle (które prawdopodobnie zostanie zmienione na handle_parse(), żeby nie kolidować ze zmiennymi twórców), które pozwala pobrać referencję na asset po jego nazwie jako string
- is_mouse_over_debug_overlay, is_keyboard_used_debug_overlay - dla wyłączenia eventów w grze, gdy korzystamy z debugowego ImGui
- window_enable_borderless_fullscreen, window_get_borderless_fullscreen - funkcje które dodają obsługę fullscreena przy braku ramki okna gry
- json_stringify, json_parse - dostały nowy argument filter_func który pozwala "poprawić" json przed zapisem. Dodatkowo, null nie będzie już odczytywane jako pointer_null, a jako undefined, co pozwoli na szybszy odczyt danych w tej samej formie, jak zostały one zapisane. Jakby tego było mało, referencje na Assety zostaną zapisane ze specjalnymi prefixami i suffixami @ref ASSET, dzięki czemu tak długo jak nie zmienimy nazwy assetu, możemy go zapisać i wczytać w plikach json.

Poza tym, poprawiono odczyt zmiennych, zwłaszcza struktur - zależnie od użycia kompilerów VM czy YYC zysk może wynosić od 1,5-2,5x, więc może to mieć spory wpływ na grę, zwłaszcza, jeśli korzystacie z zagłębionych struktur np. do tworzenia GUI.

Poza tym, od teraz można w oknach debugowych w grze zobaczyć tekstury i sprawdzić statystyki garbage collectora.

Wprowadzono też kompresję danych o tilesetach, co powinno pozytywnie wpłynąć na rozmiary .exe, jeśli korzystacie z tej funkcjonalności.

Pełna lista zmian: github.com/YoYoGames/GameMaker-Bugs/milestone/7?closed=1

To oczywiście nie wszystko na kolejną wersję, a niektóre z powyższych funkcji mogą jeszcze być doszlifowywane i zawierać bugi - warto jednak je przetestować i zgłaszać wszystkie błędy które znajdziecie, żeby nie trafiły one do wersji miesięcznej i żeby nie czekać z ich naprawą aż do kwietnia :)

YYG przeniosło też całe repozytorium Feature Requestów do bazy bugów, więc teraz wszystko będzie na jednej liście, co ułatwi sprawdzanie notek o wydaniu.

Styczniowy Asset Bundle dostępny - dla wszystkich

W związku z przejściem GM z systemu subskrybcji na darmową licencję niekomercyjną, mogliście przegapić fakt, że również zestawy assetów do gier - grafik i dźwięków, które co miesiąc wydaje YYG, od teraz stały się darmowe.

Z racji, że weszliśmy w nowy, 2024 rok, pojawiła się kolejna, 26 już paczka - tym razem zawiera ona grafiki pikselowych bohaterów do gry fantasy.

Wszystkie assety można pobrać tutaj: gamemaker.io/en/bundles (poprzednie również dostępne są za darmo). Aby je pobrać, trzeba się jedynie zalogować na konto YYG / Opera.

Grafika: /upload/ajax/20240105_786503da34d6082c31dd36a8796131b9.png

GM 2023.11 wydany

YYG wydało ostatnią wersję GameMakera w tym roku. Chociaż może się wydawać, że mniej w niej zmian niż w poprzednich wersjach, tak naprawdę sporo zmieniło się "pod spodem", przygotowując grunt pod zmiany które wejdą w kolejnych wydaniach, oraz mają związek z przejściem GM na darmową wersję.

Zmiany i nowości w 2023.11:
- Eksport Opera GX Game Strip (minigry)
- Efekty tekstu SDF w sekwencjach
- Filtr "cienie" w room editorze (Hard Drop Shadow)
- Package Manager (będzie używany w otwartej becie nowego runtime, oraz do prefabów i pluginów IDE)
- optymalizacje cachowania danych przy kompilacji (2-3x szybsze pakowanie tekstur) oraz odczytu danych w structach w runtime (niektóre przypadki nawet 4-5x, zwłaszcza w YYC)
- referencjami zamiast liczbami od teraz są: buffers, vertex buffer, vertex formats, surfaces (co może oznaczać, że niektóre porównania z -1 lepiej zastąpić undefined)
- room_get_info() zwraca informacje o zasobach i ustawieniach w wybranym roomie
- asset_get_ids() do pobrania listy zasobów
- możliwość kopiowania fragmentów buforów z uwzględnieniem przerw w sekwencji (strided copy)
- dbg_slider_int() dla slidera z liczbami całkowitymi w imgui, dbg_add_font_glyphs dla wyświetlenia brakujących liter z niełacińskiego alfabetu
- texturegroup_get_names() - zwracane są nazwy tekstur w grze
- tm_systemtiming - ustawia limit klatek w grze na "ile fabryka dała", przydatne głównie na telefonach z androidem które ustawiają/wymuszają liczbę klatek ponad API Androida
- TileSetInfo jako nowa struktura
- 229 bugfixów

Pełne informacje znajdują się pod nowym linkiem: github.com/YoYoGames/GameMaker-Bugs/milestone/4?closed=1 - stare strony Release Notes nie będą już aktualizowane, z racji przejścia YYG na bardziej przejrzysty system zarządzania, w którym widzimy znacznie więcej tego co się dzieje :)

Przeczytaj dalszą część »

Lepsze wyświetlanie licencji na profilu YYG

W związku z tym, że GM stał się darmowy i wymaga licencji jedynie w przypadku, gdy wydamy grę na której cokolwiek zarobimy, YYG po prośbach użytkowników zaktualizowało stronę kont ( gamemaker.io/account/dashboard ).

Teraz w tym miejscu wyświetla się informacja o tym, czy posiadamy licencję komercyjną (Professional lub Enterprise) na runtime GMS2 VM, GMS2 YYC i GMRT (nowy runtime) i na jakie platformy.

Dodatkowo, widzimy informację, na jakie platformy dla "starego" runtime działają kupione w przeszłości licencje, co równa się z tym, że na te platformy możemy wydać komercyjne gry bez wykupywania nowej licencji Professional. Pamiętajmy tylko, że licencje GMS2 nie działają (jako komercyjne) na Nowy Runtime. Można go jednak swobodnie używać na nowych zasadach za darmo, bez kupowania licencji i aktywowania czegokolwiek, tak długo, jak nie zaczniemy zarabiać na grze wyeksportowanej z jego pomocą.

Nowy runtime jest planowany jako "stabilny" nie wcześniej niż w drugiej połowie 2024 roku, a otwarta beta powinna ruszyć w grudniu lub styczniu. Wcześniej czeka nas jeszcze beta nowego edytora kodu (w ciągu 1-2 tygodni), a nieco później beta prefabów - wszystkie 3 bety nałożą się na siebie i nie muszą być częścią wydania 2024.2, jeśli nie będą wystarczająco stabilne.

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.2.0.132 • 2024.2.0.163
wydana 41 dni temu
LTS
2022.0.2.51 • 2022.0.2.49
wydana 180 dni temu
Beta
2024.400.0.532 • 2024.400.0.551
wydana 12 dni temu
= IDE, = Runtime
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
Shoutbox
gnysek (20:44, 11.04.24)
Niektórzy dlatego wybierają GMEdit. Ale ja liczę na Code Editor 2, tylko na razie zbyt zbugowany jest.
Tymon (16:11, 11.04.24)
Stitch dla mnie osobiście jest lepszy bo nie musze kopać się z interfejsem GMa i mogę tylko pisać kod.
Tymon (16:05, 11.04.24)
Yes. Obecny nie jest taki zły, jak zainstalowałem najnowszą stabilną to w porównaniu z tym czego używałem... 10 lat temu...? Wszystko wydaje się lepsze.
gnysek (22:48, 10.04.24)
bscotch/stitch ? Ja czekam na fixy do nowego edytora, bo wszystko wydaje się dziś lepsze od tego obecnego :D
Tymon (19:54, 10.04.24)
Hm, Stitch okazuje się całkiem dobrą alternatywą dla wbudowanego edytora
Wojo (22:16, 08.04.24)
siemano huder myślałem, że zniknąłeś całkiem z gmclanu bo na discordzie cie nie ma :D
I am Lord (00:37, 05.04.24)
O dzięki :D
gnysek (09:58, 02.04.24)
Znalazłem na podstawie jego postów: youtube.com/@Jakim_
I am Lord (20:16, 01.04.24)
Ktoś ogarnia jakie konto miał Jakim na YT?
gnysek (16:07, 29.03.24)
Nowy Edytor kodu jednak po świętach
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?