GameMaker - informacje o programie: ceny, eksporty, dokumentacja
Witamy na stronie polskiej społeczności programu GameMaker!
Naucz się tworzenia gier z naszych kursów, zadawaj pytania oraz prowadź dyskusje na Forum lub Discordzie.
Pomagamy w tworzeniu gier już 22 lat - chętnie pomożemy i Tobie.
GameMaker (znany wcześniej jako: GameMaker Studio) – rozwijany od 1999 roku program do tworzenia gier 2D na różne platformy.
Początkowo rozwijany przez Marka Overmarsa, nauczyciela programowania na uniwersytecie Utrecth (Holandia), następnie przejęty w 2007 przez YoYoGames,
przejęte z kolei w 2022 przez Operę.
Posiada własny, niezwykle prosty język GML, w którym już z samych nazw funkcji często wiadomo co dokładnie zrobią, co pomaga na początkowych etapach nauki.
Alternatywnie można też tworzyć grę nie pisząc kodu - za pomocą GML Visual (wcześniej drag'n'drop), w którym przeciągamy akcje do zdarzeń w grze. Dzięki GML Live mamy możliwość podejrzenia, jak wygląda kod utworzony ze wstawionych przez nas bloków.
Obecnie (stan na marzec 2023), program dostępny jest w czterech wersjach - różniących się głównie tym, na jaką platformę pozwala eksportować gry. Wersja darmowa oferuje jedynie eksport na platformę GX Games (gry odpalane w przeglądarce Opera GX), oraz testowanie gier w wersji okienkowej w obecnym systemie operacyjnym. Pozostałe wersje oferują kolejno eksporty na desktopowe systemy, urządzenia mobilne oraz konsole.
Dlaczego GameMaker ?
GameMaker to niezwykle proste narzędzie do tworzenia gier! Dzięki GML, a także łatwo edytowalnym typom zasobów (grafiki, obiekty, kod, etapy i wiele innych), pozwala na naprawdę szybkie i sprawne tworzenie prototypów i gier.
Przygotowanie najprostrzego projektu zajmuje mniej niż 5 minut, wymaga jedynie:
- Stworzenia obiektu, który będzie reprezentował postać gracza; wybranie/stworzenie dla niego grafiki
- Dodania go na planszę (room)
- Dodania zdarzenia dla wciśniętego klawisza
- Dodanie akcji/kodu odpowiedzialnego za ruch, np.:
x += 5;
(gdzie 5 to prędkośc w pikselach na klatkę obrazu)
I możemy już uruchomić pierwszą grę!
Wystarczy wspomnieć, że na GMCLANie, w czasie zawodów (gamejam) Liga24, przez ostatnie kilkanaście lat stworzono ponad 500 gier w mniej niż 24 godziny! Mamy nadzieję, żę dzięki naszej społeczności rozpoczniesz swoją przygodę z tworzeniem gier.
Przydatne strony
gamemaker.io - oficjalna strona programu GameMaker
gamemaker.pl / gmclan.org - polska społeczność GameMakera: aktualności, kursy, forum, discord (tu jesteś )
gms-updates.gmclan.org - strona z listą aktualnych wersji stabilnej, beta, LTS GameMakerów (pozwala ustawić alerty na twitterze)
Oficjalna (anglojęzyczna) dokumentacja GameMakera:
Polskie tłumaczenie maszynowe dokumentacji GameMakera:
Dokumentacja dla wersji beta:
gmlscripts.com - strona z wieloma przydatnymi funkcjami do GameMakera
github.com/JujuAdams?tab=repositories - przydatne biblioteki używane przez największe komercyjne gry
github.com/JujuAdams/GameMakerLibraries - lista dziesiątek bibliotek do GameMakera
Najnowsze wersje GameMakera:
wydana 25 dni temu
wydana 354 dni temu
wydana 2 dni temu