Linki do ciekawych stron

GameMaker od dziś DARMOWY!

YYG i Opera postanowiły totalnie zaskoczyć użytkowników GameMakera, jak i twórców gier ogólnie, wywołując dziś niemałe trzęsienie ziemi:
Uwaga!
Od dziś GameMaker jest darmowy dla zastosowań niekomercyjnych, na desktopy, web i komórki.
Oznacza to, że firma rezygnuje z subskrypcji, a licencja będzie wymagana jedynie, jeśli wydajemy płatną grę. Nie zostają wycofane prawa które posiadaliśmy wydając starsze gry, w tym prawa "stałych" licencji na GMS2.

Podsumowując nowe licencje:
- Free (niekomercyjny) eksport na GX.games, Windows, Linux, Mac, Android, iOS, HTML5 - 0 zł
- Professional komercyjny eksport na GX.games, Windows, Linux, Mac, Android, iOS, HTML5 - jednorazowo 463 zł za licencję, potrzebny tylko gdy chcemy wydać jakąś płatną grę
- Enterprise eksport na konsole (Xbox, PlayStation, Nintendo Switch): 290zł m/c (2900zł za rok)

Co ważne, te zmiany obejmują też nowy runtime, zatem będzie on darmowy, chyba, że zaczniemy na grze zarabiać.

Licencja Professional obejmuje zarówno stare runtime GMS2 (VM, YYC), jak i nowy runtime (GMRT).

Stare licencje "stałe" (Permanent), wciąż działają na eksporty na które zostały zakupione i nie trzeba osobnej licencji Professional - możemy wydawać komercyjne gry korzystając z zakupionych eksportów GMS2 VM i GMS2 YYC dożywotnio. Oczywiście na gry darmowe nie potrzeba nam licencji wcale.

Wskazówka:
Cena licencji komercyjnej będzie pomniejszona o kwotę zapłaconą w ramach subskrypcji.

Szczegóły w FAQ: help.gamemaker.io/.../14954144182941 .

Tabelka z cenami i możliwościami: gmclan.org/gamemaker/ceny

Listopadowy Asset Bundle nawiązuje do klasyka

Jak co miesiąc, posiadacze subskrypcji otrzymali nowy Asset Bundle (poprzednie oczywiście nadal są do pobrania).

Tym razem na tapet wzięto klasyka, który dostarczany był jako przykładowa gra do starszych GameMakerów - chodzi mianowicie o 1945.

Miniaturka youtube
Wszystkie assety znajdziecie na stronie gamemaker.io/en/bundles .

Beta 2023.11 z niespodzianką

Po dość długim okresie oczekwiania spowodowanym wydaniem wersji LTS, YYG wydało w końcu pierwszą betę wersji 2023.11.

Niespodziewanie, wprowadza ona nową funkcję room_get_info(ind,[views],[instances],[layers],[layer_elements],[tilemap_data]) - która zwraca nam informacje o roomie (w którym aktualnie nie jesteśmy), jak listę widoków, instancji, layerów, elementów na tych layerach, czy tilemap. Można więc stworzyć grę, w której nie zmieniamy roomów, a "doczytujemy" informacje o nich i odtwarzamy w obecnym.
Poza tym, asset_get_type działa od teraz z nowymi referencjami zamiast id liczbowych, a do zasobów które dołączyły do tej listy dodano buffery, vertexy i surface. Warto więc sprawdzić swoje projekty, jeśli jakimś cudem gdzieś wykorzystywaliście liczbę zwracaną przez surface_create() do porównań z inną liczbą naturalną (nie z innym surface).
Pojawiła się też funkcja asset_get_ids która pozwala zwrócić listę wszystkich zasobów danego typu.

Poza tym, na tę chwilę poprawiono 71 bugów.

Od tego wydania zmiany w betach będą dostępne jedynie na githubie i dopiero wersja miesięczna dostanie pełnoprawne release notes. Listę zmian znajdziecie więc na liście ficzerów i bugów:

github.com/YoYoGames/GameMaker-Bugs/milestone/4?closed=1
github.com/YoYoGames/GameMaker-Feature-Requests/milestone/3?closed=1

Przeczytaj dalszą część »

Retransmisja GMCLAN Meetup #3 na naszym kanale Youtube.

Jeśli nie mogliście być obecni podczas GMCLAN Meetup #3 w zeszłą sobotę, mamy dla was dobrą wiadomość - całe spotkanie dostępne jest na naszym kanale Youtube (osadzona wersja dostępna jest także w rozwinięciu newsa) - youtu.be/watch?v=_KOaVAwoB10 .

Ponieważ taka formuła spotkała się z ciepłym przyjęciem, na pewno będziemy ją powtarzać. Kolejne spotkanie online odbędzie się w I kwartale 2024.
Z kolei latem, w dniach 7-9 czerwca, ponownie planujemy spotkać się na żywo w Warszawie. Tegoroczne spotkanie odbyło się w oparach absurdu po spożyciu przeterminowanego energetyka Bekantan, prowadząc do wydarzeń z cyklu tych co "zostają w Vegas". W październiku natomiast planujemy wystawić się na PGA.

Zapraszamy do oglądania!

Przeczytaj dalszą część »

Premiera World of Horror

W ubiegłym tygodniu premierę miała gra World of Horror, którą stworzył znany wam z forum Japanstache lub panstasz. Gratulujemy sukcesu, bowiem gra nie tylko osiągnęła wysoką sprzedaż, otrzymując na Steam aż 93% pozytywnych recenzji, ale jest też jedną z niewielu gier stworzonych w GameMakerze, wydanych fizycznie w pudełku na Nintendo Switcha, a także pierwszą grą od polskiego autora wydaną w pudełkach w ogóle.

Grafika: /upload/ajax/20231023_cd77a075c49cfa315813a3a6df5ea32e.png

Autorowi życzymy kolejnych sukcesów przy okazji kolejnych gier, bo jak zdążył nam już powiedzieć, swojej przygody z gamedevem (a także z GameMakerem) nie zamierza kończyć.

Japanstache był też gościem GMCLAN Meetup #3, jeśli więc chcecie dowiedzieć się czegoś więcej o procesie powstawania produkcji, zapraszamy do czytania.

GM LTS dostał drugą aktualizację

Jeśli nie jesteście fanami częstych nowości w GameMakerze, bojąc się o to, że przez jakiegoś buga rozsypie się projekt nad którym siedzicie miesiącami, to zapewne wiecie, że od roku GM ma wersję LTS (Long Term Stable), która dostaje jedynie aktualizacje naprawiąjące bugi i aktualizujące SDK platform eksportowych (iOS, Android, konsole).

Właśnie wyszła jego druga aktualizacja (czyli średnio dostajemy je raz na rok). Poza bugfixami i aktualizacjami SDK, jedyną ważniejszą zmianą są poprawki w systemie kolizji w przypadku korzystania z ułamkowych pozycji x/y - teraz są one sprawdzane z dokładnością do 0.5.

Lista zmian w IDE 2022.0.2 LTS: gms.yoyogames.com/ReleaseNotes-LTS.html
Lista zmian w Runtime 2022.0.2 LTS: gms.yoyogames.com/release-notes-runtime-LTS.html

GMCLAN Meetup #3 - 21 października

Hej! Chcielibyśmy was zaprosić na trzecie już spotkanie GMCLANowe z serii Meetup. Tym razem spotkamy się online (więc argumenty, że za daleko odpadają ;) ).

Spotkanie odbędzie się 21 października na naszym Discordzie. Będzie to okazja do pokazania swoich gier, a także podyskutowania o nowościach i zmianach w GM - jest szansa, że właśnie w okolicach naszego spotkania ruszy otwarta beta nowego runtime...

Grafika: /upload/ajax/20230928_44768abfde2a56406f75ea74cc55fb90.png

Link do samego spotkania: discord.gg/9FZKaNarze?event=1150716984657449021

Wydarzenie jest też oczywiście dostępne w serwisie meetup - meetup.gmclan.org :)

GM 2023.8.1 dostępny

YYG wydało dzisiaj hotfixa do GM 2023.8. Znalezione błędy były dość specyficzne, więc jest szansa, że nie zauważyliście problemów.

- naprawiono możliwość zamykania gier za pomocą Alt+F4
- layer_tilemap_create() zwraca id tilemapy, a layer_tilemap_get_id() zwróci teraz id tilemap dodanych w trakcie gry, zamiast jedynie tych stworzonych w IDE
- manual znów otwiera strony na opisach funkcji, zamiast na stronie głównej

Reszta opisów na:
- gms.yoyogames.com/ReleaseNotes.html
- gms.yoyogames.com/ReleaseNotes.html

3 miesiące darmowego GM (Win/Mac/Ubuntu i HTML5)

Jeśli jesteście na bieżąco z sytuacją na rynku silników do gier, na pewno wiecie, co odstawiło Unity (a jeśli nie wiecie - to są byt łasi na hajs od gier). Z tej okazji, dla osób które uciekają od Unity, GameMaker przygotował specjalną promocję. 3 miesiące darmowego eksportu na PC/Mac/Ubuntu i HTML5. Jedyne co trzeba zrobić, aby skorzystać z tej promocji, to założyć i zalogować się na konto na stronie gamemaker.io , a następnie wejść pod wiele mówiący link:

opr.as/F-Unity

Nie wiadomo do kiedy potrwa promocja, ale jeśli skorzystacie z niej teraz, załapiecie się jeszcze na wersję 2023.11 GM, która powinna wprowadzić Layer GUI, panele Flex do responsywnych interfejsów, prefaby oraz otwartą betę Nowego Runtime.

GM 2023.8 wydany

Z lekkim poślizgiem, sierpniowe wydanie stabilnej wersji GMa jest w końcu dostępne.

Przypomnę najważniejsze zmiany:
IDE
- narzędzie do zgłaszania błędów bezpośrednio z programu, oraz publiczny bugtracker na githubie (jeśli chcemy raporty podpiąć
pod nasze githubowe konto, zrobicie to pod adresem gamemaker.io/account/dashboard ).
- zmiany nazw runtime z VM i YYC na GMS2 VM i GMS2 YYC (te runtime na zawsze będą dostępne dla posiadaczy licencji dożywotnich)
- GX przestało być domyślnym eksportem dla posiadaczy licencji dożywotnich
- "Open in external editor" jako opcja dla zasobów
- "Included files" można teraz zobaczyć w inspektorze
- nowe funkcje Feathera dla ignorowania całego folderu w drzewku zasobów
- podgląd efektu emitowania particli co wybrany czas (aka. burst)
- optymalizacja przechowywania tekstur w pamięci IDE
- poprawki 65+ bugów

Runtime
- zasoby są teraz referencjami a nie liczbami naturalnymi (dzięki czemu np. użycie ds_list_add() na ds_mapie wyrzuci nam błędem)
- kolizje z tilemapami (jako argument należy przekazać identyfikator layer_tilemap_get_id() a nie samą tilemapę, dzięki czemu można tej samej tilemapy używać na różnych layerach i sprawdzać te kolizje osobno)
- nowe funkcje ImGui do tworzenia debugowych narzędzi w grze (debug overlay), pozwalających zmieniać wartości dowolnych zmiennych (slider, dropdown, text, sprite, checkbox, color, button) - więcej informacji w manualu; funkcje te mają prefix dbg_
- konsola w debug overlay, która potrafi wykonać istniejące skrypty GML jeśli podamy ich nazwę, przekazując wpisane parametry
- efekt audio "Compressor:
- renderowanie efektów w fontach SDF (color blend/glow/outline/shadow/demo znajdziecie na: github.com/gmclan-org/sdf-dbg-examples )
- poprawki 85+ bugów

Wersji 2023.9 (wrześniowej) nie będzie, ponieważ GM LTS dostanie drugą aktualizację, natomiast samego GM czekają w kolejnej wersji dość duże zmiany i wymagają one kolejnej dłuższej przerwy w cyklu wydawniczym, zatem kolejną wersją będzie ostatnia w tym roku aktualizacja 2023.11 - wszystko oczywiście dostaniemy w wersjach beta 2023.1100, ale dopiero od października. Co nas czeka?
- beta nowego edytora kodu
- beta nowego runtime
- layer GUI
- panele flex do responsywnego pozcjonowania GUI
- efekty fontów SDF w sekwencjach
- referencje w pozostałych typach które do tej pory były zwracane jako liczba naturalna (jak bufory, networking, tekstury i inne rzeczy niedostępne w drzewie zasobów)
- menadżer pakietów pozwalający korzystać w dowolnej liczbie projektów z wybranych zasobów z innego projektu bez potrzeby kopiowania ich (i z automatycznyną aktualizacją, gdy projekt pierwotny jest aktualizowany)
- możliwość podmieniania/aktualizowania vertex bufferów
- lepsza struktura dla właściwosci sekwencji


Pełen opis zmian w wersji 2023.8 (a jest tego baaaardzo dużo) przeczytacie tutaj:

gms.yoyogames.com/ReleaseNotes.html
gms.yoyogames.com/release-notes-runtime.html

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.2.0.132 • 2024.2.0.163
wydana 43 dni temu
LTS
2022.0.2.51 • 2022.0.2.49
wydana 182 dni temu
Beta
2024.400.0.532 • 2024.400.0.551
wydana 14 dni temu
= IDE, = Runtime
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
Shoutbox
gnysek (20:44, 11.04.24)
Niektórzy dlatego wybierają GMEdit. Ale ja liczę na Code Editor 2, tylko na razie zbyt zbugowany jest.
Tymon (16:11, 11.04.24)
Stitch dla mnie osobiście jest lepszy bo nie musze kopać się z interfejsem GMa i mogę tylko pisać kod.
Tymon (16:05, 11.04.24)
Yes. Obecny nie jest taki zły, jak zainstalowałem najnowszą stabilną to w porównaniu z tym czego używałem... 10 lat temu...? Wszystko wydaje się lepsze.
gnysek (22:48, 10.04.24)
bscotch/stitch ? Ja czekam na fixy do nowego edytora, bo wszystko wydaje się dziś lepsze od tego obecnego :D
Tymon (19:54, 10.04.24)
Hm, Stitch okazuje się całkiem dobrą alternatywą dla wbudowanego edytora
Wojo (22:16, 08.04.24)
siemano huder myślałem, że zniknąłeś całkiem z gmclanu bo na discordzie cie nie ma :D
I am Lord (00:37, 05.04.24)
O dzięki :D
gnysek (09:58, 02.04.24)
Znalazłem na podstawie jego postów: youtube.com/@Jakim_
I am Lord (20:16, 01.04.24)
Ktoś ogarnia jakie konto miał Jakim na YT?
gnysek (16:07, 29.03.24)
Nowy Edytor kodu jednak po świętach
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?