Dokładnie 15 listopada 1999, w poniedziałek, Mark Overmars na swojej uczelnianej stronie cs.uu.nl/people/markov/ udostępnił program GameMaker 1.1, służący do tworzenia prostych gier.
My dołączyliśmy do tej przygody niewiele później - 1 listopada 2002 w sieci pojawił się serwis gmclan.iglu.cz - Game Makers' Clan, dziś znany wam jako gmclan.org / gamemaker.pl. Sama polska społeczność powstała jednak ponad rok wcześniej (ok. sierpnia 2001), wraz ze stroną gamem.host.sk .
GM rozwijał się dość dynamicznie (zważywszy na fakt, że do 2007 roku był tworzony przez jedną osobę), przeżywając 4 najważniejsze momenty:
- wydanie wersji 5.0 (interfejs który został z nami do 2017), która zmieniała naprawdę wiele (i mocno przyspieszała GML)
- przejęcie przez YoYoGames które ruszyło w stronę wydawania gry na inne platformy i przepisanie runnerów (począwszy od GM4Mac, GM5pice aż po GM:Studio)
- przejęcie przez Playtech i wydanie GMS 2.0
- przejęcie przez Operę, powrót do nazwy GameMaker, udostępnienie go za darmo w wersji niekomercyjnej, prace nad nowym runtime (GMRT) ze wsparciem dla nowych języków programowania (JS), oraz przygotowanie menadżera pakietów i system pluginów
W kolejne ćwierć wieku GameMaker wchodzi więc z przytupem, na przyszły rok oferując nam być może największe nowości zmiany w swojej historii, a już na pewno dorównujące tym z lat 2012 i 2017.
Historia programu GameMaker
Z tej okazji, YYG wydało też darmową grę w której można poprowadzić... biuro YoYoGames:
W przeglądarce: gx.games/games/6huaaq/gamemaker-25th-anniversary
Na steam: store.steampowered.com/app/3219220
GameMaker kończy 25 lat, GMCLAN 22 lata
Piątek, 15 Listopada 2024, 10:02