Historia programu GameMaker







Protoplasta GameMakera. Drape był programem do rysowania opartym o język LOGO - u nas znana jest inna aplikacja w tym stylu, Logo Komeniusz. Protoplasta Animo.
Animo - lato 1999.

Pierwsza wersja GameMakera, jeszcze bez języka programowania. Niedostępna publicznie, prawdopodobnie dostępna jedynie dla studentów Marka Overmarsa (twórcy programu), na uniwersytecie w Utrechcie (Holandia).
GameMaker 1.1 - Listopad 1999

Pierwsza publiczna wersja i przy okazji pierwsza, która posiada język programowania GML. Gry dało się odpalać jedynie z programu.
GameMaker 1.2 - Grudzień 1999
Do GML zostają wprowadzone predefiniowane zmienne (hspeed, direction, gravity, health itp.).
Wersje 1.2a i 1.3 nie wprowadzają większych zmian, poza paroma poprawkami.
GameMaker 1.4 - Luty 2000
Można tworzyć pliki wykonywalne. Doszła obsługa klawiatury w GML, oraz możliwość wyświetlania tekstu.
GameMaker 2.0 - Wrzesień 2000
Pojawiają się widoki w roomach, oraz możliwość definiowania warstwy wyświetlania (depth).
GameMaker 3.0 - początek 2001
GM wykorzystuje od teraz częściowo DirectX do rysowania, dzięki czemu pojawia się tryb pełnego ekranu. Pojawiają się tablice, alarmy i precyzyjne kolizje, oraz obsługa MP3.
Pojawia się wsparcie dla wyskakujących ekranów (ekran pomocy), oraz domyślne akcje dla F1, F4, czy Esc.
GameMaker 3.1 - początek 2001
Wszystkie funkcje rysowania działają pod DirectX. Pojawia się opcja zapisu gry. GM odczytuje więcej niż jeden klawisz z klawiatury jednocześnie. GML dostaje kolorowanie składni. Pojawiają się nowe funkcje GMLa.
GameMaker 3.2 - kiedyś w 2001
Pojawiają się opcje ruchu czy rozciągania tła w roomach. Wprowadzono rodziców dla obiektów, oraz ID obiektów.
GameMaker 3.3 - kwiecień 2001
DirectX przymusową opcją przy eksporcie, optymalizacje zużycia pamięci. Wprowadzono debugowanie.
GameMaker 4.0 - lipiec 2001
GameMaker został całkowicie przepisany, dostał nowy interfejs (który został z nami aż do GMS 2.0 w 2017 roku) i nowe funkcje.
Brak wstecznej kompatybilności (nie dało się otwierać gier z wersji 1.0-3.3). Pojawia się (na razie jako ikonka) słynne czerwone logo.

Powstaje gamem.host.sk - nie później niż 26 sierpnia 2001
Pierwszy polski serwis GameMakerowy, gamem.host.sk/gamem.prv.pl, którego twórcą jest Nickman77/BeWuO.
GameMaker 4.1 - grudzień 2001
Dodanie multiplayera.
GameMaker 4.2 - kwiecień 2002
Poprawki wydajnościowe i stabilności.
GameMaker 4.3 - listopad 2002
Wprowadzenie funkcji łączenia projektów (coś jakby import zasobów). Pojawiają się message boxy.
Listopad 2002 - Powstaje gmclan.iglu.cz - dzisiejszy GMCLAN
Strona została założona przez Ranmusa jako odpowiedź na stagnację gamema. W styczniu zasoby gamema przechodzą do GMCLANu a sama strona zostaje zamknięta.

GameMaker 5.0 - kwiecień 2003
Kolejne odświeżenie interfejsu (układ pozostał ten sam). Możliwość dołączania własnych plików zewnętrznych. Pojawiają się timelines. Przepisano interpreter GML. Porzucenie wsparcia dla Windowsa 95.
GameMaker 5.1 - wrzesień 2003
Dodano particle. Porzucenie wsparcia dla plików starszych niż GM 5.0.
GameMaker 5.2 - grudzień 2003
Zmiany w room editorze. Dodatkowe funkcje particli (emmitery, destroyery). Wprowadzenie warstw dla tilesetów.
GameMaker 5.3 - kwiecień 2004
Zmieniony edytor dla pathy. Dodanie funkcji motion planning. Dodanie funkcji dla kolizji, jak np. collison_line. Dodanie stałych.
GameMaker 6.0 - październik 2004 (32 news na obecnym gmclanie)
Obsługa Direct 3D i DX8. Wprowadzenie obracanych viewów. Osadzanie fontów w grze. Nowa dokumentacja (w plikach HTML, zamiast zwykłym tekście).
GameMaker 6.1 - maj 2005
Nowe funkcje image editora. Poprawki systemu particli, oraz pojawienie się "efektów".
GameMaker 6.1a
Poprawki dla widoku uproszczonego w wersji 6.1a w lipcu 2006.
Tempo rozwoju wyraźnie spada... a przynajmniej tak się zdaje, bo w tle nad edytorem pracuje już inna firma.
26 stycznia 2007 - YoYoGames kupuje GameMakera
GameMaker 7.0 - luty 2007
Raptem kilknaście dni po przejęciu programu, YYG wydaje GMa, z systemem rozszerzeń, nowym systemem obsługi kluczy rejestracyjnych, oraz wsparciem dla Visty.
GameMaker 8.0 - grudzień 2009
Po bardzo długiej przerwie - wsparcie dla obrazków PNG. Pojawia się panel tutoriali.
GameMaker 4 Mac - 2010
GameMaker 7.x przeznaczony dla komputerów Apple.
GameMaker 8.1 - kwiecień 2011
Zmiana systemu kluczy Softwrap, na własny system YYG.
Wprowadzenie systemu automatycznej aktualizacji - od teraz niewielkie nowości pojawiają się co kilka tygodni.
GameMaker 5pice / GameMaker: HTML5 - wrzesień 2011
GameMaker może eksportować gry dla przeglądarek.
Luty 2012 - gnysek rozpoczyna pracę w YYG (do sierpnia 2012)
GameMaker Studio 1.0 - 22 maja 2012
Wsparcie dla eksportu gier na PC, Mac, iOS, Android, HTML5. Dodano silnik fizyki Box 2D. Wsparcie dla systemów kontroli wersji (SVN). Nowy system cenowy dla każdego z eksporterów.
GameMaker Studio 1.1 - wrzesień 2012
Wsparcie dla AdMob, Mopub, Facebooka, iAds.
Nowy system audio. Nowe funkcje w room edytorze.
GameMaker Studio 1.2 - sierpień 2013
YYC - kompilator gier do kodu natywnego, zamiast interpretowanego. Dodanie wsparcia shaderów.
GameMaker Studio 1.3 - maj 2014
Kompletnie nowy debugger (break pointy, podgląd kodu, podgląd zmiennych, możliwość kliknięcia na obiekt w roomie).
Rozszerzenia dla iOS i Androida. Wsparcie dla obrazków wektorowych SWF, oraz Spine. Eksporty na PS3 i PS Vita.
GameMaker Studio 1.4 - listopad 2014
GameMaker Player z opcją kupowania gier innych graczy. Pojawia się marketplace. Eksporty na PS4 i Xboxa One. Wsparcie dla mikrofonów. Particle LiquidFun trafiają do silnika fizyki.
Luty 2015 - Playtech kupuje YoYoGames
GameMaker Studio 2.0 - marzec 2017
Zupełnie nowy interfejs, porzucenie starego, rozwijanego w Delphi od 2009 roku. Zmiany w niektórych funkcjach GML (które dostały skrypty dodające ich kompatybilność). Viewy zmieniają się w kamery, a room editor dostaje layery.
GameMaker Studio 2.3 - sierpień 2020
Nowe funkcje GML. Pojawiły się struktury, skrypty zastąpiono funkcjami (w tym anonimowymi), pojawiły się nowe zasoby - sekwencje i krzywe.
Styczeń 2021 - przejęcie YoYoGames przez Opera Gaming.
GameMaker 2022 - marzec 2022
Program zmienił nazwę, wracając do dawnej - GameMaker.
GMRT - 25 lipca 2024
YYG po długich przygotowaniach udostępnia całkowicie nowy runtime, który w przeciwieństwie do tego z GMS1 i GMS2 ani trochę nie bazuje już na logice wprowadzonej przez Marka Overmarsa. Mimo to runtime ten oferuje tryb kompatybilności który radzi sobie z 99% tradycyjnego GML, zachowując tę samą kolejność wykonywania zdarzeń.