Historia programu GameMaker

Piątek, 20 Sierpnia 2021, 01:24
Czas czytania 5 minut, 42 sekundy
Zgodne z GM: gms2 gms1 gm8 gm7 gm6 gm5
Historia GameMakera od 1999 do 2024 roku.
Drape - 1998
Grafika: /upload/ajax/20221213_ad67f9f1d798d971e367346bb6bd0713.png
Protoplasta GameMakera. Drape był programem do rysowania opartym o język LOGO - u nas znana jest inna aplikacja w tym stylu, Logo Komeniusz. Protoplasta Animo.

Animo - lato 1999.
Grafika: /upload/ajax/20210820_30ece8b0d36f2586ebaef4504412ae37.png
Pierwsza wersja GameMakera, jeszcze bez języka programowania. Niedostępna publicznie, prawdopodobnie dostępna jedynie dla studentów Marka Overmarsa (twórcy programu), na uniwersytecie w Utrechcie (Holandia).

GameMaker 1.1 - Listopad 1999
Grafika: /upload/ajax/20210820_780a08d58fcd2ec1eb2337e98071ab6e.png
Pierwsza publiczna wersja i przy okazji pierwsza, która posiada język programowania GML. Gry dało się odpalać jedynie z programu.

GameMaker 1.2 - Grudzień 1999
Do GML zostają wprowadzone predefiniowane zmienne (hspeed, direction, gravity, health itp.).
Wersje 1.2a i 1.3 nie wprowadzają większych zmian, poza paroma poprawkami.

GameMaker 1.4 - Luty 2000
Można tworzyć pliki wykonywalne. Doszła obsługa klawiatury w GML, oraz możliwość wyświetlania tekstu.

GameMaker 2.0 - Wrzesień 2000
Pojawiają się widoki w roomach, oraz możliwość definiowania warstwy wyświetlania (depth).

GameMaker 3.0 - początek 2001
GM wykorzystuje od teraz częściowo DirectX do rysowania, dzięki czemu pojawia się tryb pełnego ekranu. Pojawiają się tablice, alarmy i precyzyjne kolizje, oraz obsługa MP3.
Pojawia się wsparcie dla wyskakujących ekranów (ekran pomocy), oraz domyślne akcje dla F1, F4, czy Esc.

GameMaker 3.1 - początek 2001
Wszystkie funkcje rysowania działają pod DirectX. Pojawia się opcja zapisu gry. GM odczytuje więcej niż jeden klawisz z klawiatury jednocześnie. GML dostaje kolorowanie składni. Pojawiają się nowe funkcje GMLa.

GameMaker 3.2 - kiedyś w 2001
Pojawiają się opcje ruchu czy rozciągania tła w roomach. Wprowadzono rodziców dla obiektów, oraz ID obiektów.

GameMaker 3.3 - kwiecień 2001
DirectX przymusową opcją przy eksporcie, optymalizacje zużycia pamięci. Wprowadzono debugowanie.

GameMaker 4.0 - lipiec 2001
GameMaker został całkowicie przepisany, dostał nowy interfejs (który został z nami aż do GMS 2.0 w 2017 roku) i nowe funkcje.
Brak wstecznej kompatybilności (nie dało się otwierać gier z wersji 1.0-3.3). Pojawia się (na razie jako ikonka) słynne czerwone logo.
Grafika: /upload/ajax/20210820_f88d1661d5f5abe4820efe22f9cbf530.png

Powstaje gamem.host.sk - nie później niż 26 sierpnia 2001
Pierwszy polski serwis GameMakerowy, gamem.host.sk/gamem.prv.pl, którego twórcą jest Nickman77/BeWuO.

GameMaker 4.1 - grudzień 2001
Dodanie multiplayera.

GameMaker 4.2 - kwiecień 2002
Poprawki wydajnościowe i stabilności.

GameMaker 4.3 - listopad 2002
Wprowadzenie funkcji łączenia projektów (coś jakby import zasobów). Pojawiają się message boxy.

Listopad 2002 - Powstaje gmclan.iglu.cz - dzisiejszy GMCLAN
Strona została założona przez Ranmusa jako odpowiedź na stagnację gamema. W styczniu zasoby gamema przechodzą do GMCLANu a sama strona zostaje zamknięta.

Grafika: /upload/ajax/20210820_39abeae53307b23578ea9e6a062a7422.png

GameMaker 5.0 - kwiecień 2003
Kolejne odświeżenie interfejsu (układ pozostał ten sam). Możliwość dołączania własnych plików zewnętrznych. Pojawiają się timelines. Przepisano interpreter GML. Porzucenie wsparcia dla Windowsa 95.

GameMaker 5.1 - wrzesień 2003
Dodano particle. Porzucenie wsparcia dla plików starszych niż GM 5.0.

GameMaker 5.2 - grudzień 2003
Zmiany w room editorze. Dodatkowe funkcje particli (emmitery, destroyery). Wprowadzenie warstw dla tilesetów.

GameMaker 5.3 - kwiecień 2004
Zmieniony edytor dla pathy. Dodanie funkcji motion planning. Dodanie funkcji dla kolizji, jak np. collison_line. Dodanie stałych.

GameMaker 6.0 - październik 2004 (32 [url=gmclan.org/index.php?nius=32]news[/url] na obecnym gmclanie)
Obsługa Direct 3D i DX8. Wprowadzenie obracanych viewów. Osadzanie fontów w grze. Nowa dokumentacja (w plikach HTML, zamiast zwykłym tekście).

GameMaker 6.1 - maj 2005
Nowe funkcje image editora. Poprawki systemu particli, oraz pojawienie się "efektów".

GameMaker 6.1a
Poprawki dla widoku uproszczonego w wersji 6.1a w lipcu 2006.
Tempo rozwoju wyraźnie spada... a przynajmniej tak się zdaje, bo w tle nad edytorem pracuje już inna firma.

26 stycznia 2007 - YoYoGames kupuje GameMakera

GameMaker 7.0 - luty 2007
Raptem kilknaście dni po przejęciu programu, YYG wydaje GMa, z systemem rozszerzeń, nowym systemem obsługi kluczy rejestracyjnych, oraz wsparciem dla Visty.

GameMaker 8.0 - grudzień 2009
Po bardzo długiej przerwie - wsparcie dla obrazków PNG. Pojawia się panel tutoriali.

GameMaker 4 Mac - 2010
GameMaker 7.x przeznaczony dla komputerów Apple.

GameMaker 8.1 - kwiecień 2011
Zmiana systemu kluczy Softwrap, na własny system YYG.
Wprowadzenie systemu automatycznej aktualizacji - od teraz niewielkie nowości pojawiają się co kilka tygodni.

GameMaker 5pice / GameMaker: HTML5 - wrzesień 2011
GameMaker może eksportować gry dla przeglądarek.

Luty 2012 - gnysek rozpoczyna pracę w YYG (do sierpnia 2012)

GameMaker Studio 1.0 - 22 maja 2012
Wsparcie dla eksportu gier na PC, Mac, iOS, Android, HTML5. Dodano silnik fizyki Box 2D. Wsparcie dla systemów kontroli wersji (SVN). Nowy system cenowy dla każdego z eksporterów.

GameMaker Studio 1.1 - wrzesień 2012
Wsparcie dla AdMob, Mopub, Facebooka, iAds.
Nowy system audio. Nowe funkcje w room edytorze.

GameMaker Studio 1.2 - sierpień 2013
YYC - kompilator gier do kodu natywnego, zamiast interpretowanego. Dodanie wsparcia shaderów.

GameMaker Studio 1.3 - maj 2014
Kompletnie nowy debugger (break pointy, podgląd kodu, podgląd zmiennych, możliwość kliknięcia na obiekt w roomie).
Rozszerzenia dla iOS i Androida. Wsparcie dla obrazków wektorowych SWF, oraz Spine. Eksporty na PS3 i PS Vita.

GameMaker Studio 1.4 - listopad 2014
GameMaker Player z opcją kupowania gier innych graczy. Pojawia się marketplace. Eksporty na PS4 i Xboxa One. Wsparcie dla mikrofonów. Particle LiquidFun trafiają do silnika fizyki.

Luty 2015 - Playtech kupuje YoYoGames

GameMaker Studio 2.0 - marzec 2017
Zupełnie nowy interfejs, porzucenie starego, rozwijanego w Delphi od 2009 roku. Zmiany w niektórych funkcjach GML (które dostały skrypty dodające ich kompatybilność). Viewy zmieniają się w kamery, a room editor dostaje layery.

GameMaker Studio 2.3 - sierpień 2020
Nowe funkcje GML. Pojawiły się struktury, skrypty zastąpiono funkcjami (w tym anonimowymi), pojawiły się nowe zasoby - sekwencje i krzywe.

Styczeń 2021 - przejęcie YoYoGames przez Opera Gaming.

GameMaker 2022 - marzec 2022
Program zmienił nazwę, wracając do dawnej - GameMaker.

GMRT - 25 lipca 2024
YYG po długich przygotowaniach udostępnia całkowicie nowy runtime, który w przeciwieństwie do tego z GMS1 i GMS2 ani trochę nie bazuje już na logice wprowadzonej przez Marka Overmarsa. Mimo to runtime ten oferuje tryb kompatybilności który radzi sobie z 99% tradycyjnego GML, zachowując tę samą kolejność wykonywania zdarzeń.

Komentarze (łącznie 6):
n
nowy_user (Pon., 06 Wrz. 21, 13:24)
#1

Uwielbiam takie artykuły, dziękuję!

gnysek (Pon., 06 Wrz. 21, 15:31)
#2

On jest i tak jeszcze w przyszłości do poprawy i poszerzenia, ale muszę znaleźć czas na poprawną instalację maszyny wirtualnej z XP - to pewnie po nowym roku, bo w tym czeka mnie przeprowadzka i budowa pokoju nerda.

Borek (Pią., 24 Wrz. 21, 11:44)
#3

Kurczę, pamiętam jak dziś ten dzień kiedy z Ranmusem poszliśmy na pocztę wykonać przelew na Game Makera :) Jakbym dobrze poszukał, to nie wiem czy nie mam gdzieś w papierach kwitku z poczty ( potwierdzenia przelewu ), który zachowałem na pamiątkę.
Nie pamiętam jaka wersja GM to była, ale to jeszcze za czasów Marka Overmarsa, wtedy po prostu kupowało się klucz i nic nie było online :) Pierwsze Aliensy powstawały wtedy :D

gnysek (Pią., 24 Wrz. 21, 19:13)
#4

Obstawiam na wersję 5.x.

n
nowy_user (Pon., 27 Wrz. 21, 10:55)
#5

Pewnie 5.3, jedna z najlepszych wersji GMa. Najlepsze jest to, że w tamtych klucze do GMa łatwo było znaleźć w internecie, ale prawnie nikt z gmclanu nie korzystał z tych keygenratorów, z szacunku do Marka Overmarsa.

gnysek (Wto., 13 Gru. 22, 23:35)
#6

Gdzie jesteś @nowy_user ? Dodałem do artykułu informację o Drape, o którym wcześniej chyba nikt tutaj nie słyszał!

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.8.1.171 • 2024.8.1.218
wydana 72 dni temu
LTS
2022.0.2.51 • 2022.0.2.49
wydana 401 dni temu
Beta
2024.1100.0.686 •
2024.1100.0.707
 0.13.0

wydana  6 dni temu
= IDE, = Runtime, = GMRT
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
Shoutbox
gnysek (11:46, 17.11.24)
Witamy, witamy!
baca (12:22, 16.11.24)
To już 25 lat.. Witam po paru latach nieobecności.
gnysek (11:05, 15.11.24)
Natomiast obecne forum istnieje od 2004, jak z iglu.cz na gmclan.org przeszliśmy i od tego czasu nie było resetów danych.
gnysek (12:35, 13.11.24)
Ogólnie GMCLAN istnieje 22 lata, ale na to trofeum nie zrobiłem (jeszcze xD)
Chell (20:41, 08.11.24)
wow, ta emotka w ogóle nie wygląda jak : O xD
Chell (20:40, 08.11.24)
tylko? :O 4tk ma 15
Borek (18:12, 07.11.24)
Właśnie dostałem powiadomienie z forum, że jestem na GMClanie 18 lat :D Ja pierdzielę...
S
Sutikku (08:43, 18.10.24)
TIL, gamemaker jest starszy ode mnie
gnysek (16:04, 15.10.24)
Za równo miesiąc, GameMaker kończy 25 lat.
Wojo (15:38, 05.09.24)
Ciekawe
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?