Linki do ciekawych stron

GM 2024.11 dostępny!

YYG wypuściło ostatnią tegoroczną wersję stabilną GM oznaczoną jako 2024.11.

Dla przypomnienia:
- obecny runtime dostanie jeszcze layery UI w wydaniu 2024.13, wraz z innymi poprawkami
- od 2025 będziemy dostawać wersje stabilne (LTS) co pół roku, oraz bety (co kilkanaście dni); znikają wersje miesięczne; wersja 2025.0 będzie zawierać to co 2024.13 + wszelkie poprawki (zwłaszcza dla pluginów, które mogą dostawać aktualizacje częściej i osobno)
- GMRT będzie w 2025 doganiał obecny runtime, oraz otrzymywał nowyme funkcjonalności
- obecny runtime nie dostanie już nowych funkcjonalności, ale będzie aktualizowany i łatany do 2027 roku - potem będzie działał zależnie od platformy, do pierwszych drastycznych zmian SDK/API.
- oba runtime są wciąż darmowe tak długo, jak projekt nie przynosi przychodów; konsolowe są nadal płatne (gdy ich używamy)

Co nowego w 2024.11 ?
Uwaga!
Zakończono wsparcie Windows 7 - aby wydać grę na ten system, należy korzystać z runtime nie nowszego niż 2024.8.x
- 350+ poprawek
- poprawki wydajności IDE - wyłapano różne miejsca, które prowadziły do wycieków pamięci lub wywoływane były zbyt wiele razy; poprawki na niektóre GPU AMD i nVidia
- nowy edytor kodu CE2 (ma jeszcze sporo bugów, dlatego domyślnie jest wyłączony)
- system pluginów w IDE (na razie tylko pluginy YYG)
- system prefabów (na razie tylko prefaby YYG; tylko w becie)
- wsparcie dla SVG (jako vertexy, tak samo jak SWF; na razie tylko w becie; w 2024.13 dojdzie outline oraz gradient)
- nowy aktualizator Windowsa (zobaczycie go w akcji dopiero przy następnej aktualizacji, ale już jest na dysku)
- opcja nie kompilowania zasobów, których nie używamy (domyślnie wyłączona w starych projektach; domyślnie włączona dla nowych projektów w 2024.11+). Działa to tak, że jeśli nazwa jakiegoś zasobu nie pada w kodzie, nie będzie on kompilowany. Jeśli jakieś zasoby wczytujemy jako string, warto zrobić zmienną, w której będzie tablica takich zasobów (gra nie musi z niej skorzystać, ważne, żeby były gdziekolwiek w kodzie). Ustawienie jest w "Game Options" (dla każdego projektu osobno).
- wsparcie Windows ARM64
- eksport gier WASM dla dowolnej przeglądarki - pozwala eksportować gry GX.games jako .zip, dzięki czemu można je odpalić poza serwisem gx.games; WASM jest wydajniejszy od HTML5 i ma mniej bugów, będzie też domyślnym eksportem zamiast HTML5 w GMRT
- other trzyma teraz poprzedni kontekst (self) w przypadku metod i with - #7349
- poprawki layerów FX - jeśli wasz layer się uszkodził, otworzenie rooma i przejście na ten layer powinno go naprawić
- audio zgłasza błędne argumenty - w poprzednich wersjach GM niektóre funkcje działały nawet gdy podawano błędne parametry - teraz będą poprawnie wywalać błąd, ale można skorzystać z audio_throw_on_error() i łapać wyjątki, lub włączyć zachowanie "legacy" jeśli naprawianie gry po zmianach nie powiedzie się
- json_parse() zwróci teraz błąd, gdy przekażemy liczbę, a real() zwróci błąd, gdy w tekście jest spacja lub litery (można włączyć zachowanie "legacy" dla tej zmiany)
- static są wywoływane tylko raz jeśli w trakcie pierwszego wywołania danego statica, zostaje on wywołany ponownie (można wyłączyć zachowanie "legacy")
- przełącznik dla włączenia starych zachowań (legacy) - przywraca wspomniane: wielokrotne wywoływanie static jeśli nastąpi pętla generowania konstruktorów, przywraca stary system błędów audio, przywraca dawne działanie other, przywraca stare konwertowanie liczb na stringi #8138
- matrix_inverse() - nowa funkcja
- script_execute()/script_execute_ext() obsługuje konstruktory
- poprawki systemu dźwięku, dzięki czemu dekodowanie dźwięku nie wpływa na główny wątek dźwięku

Lista zmian: releases.gamemaker.io/release-notes/2024/11
Pełna lista poprawek: github.com/YoYoGames/GameMaker-Bugs/milestone/13?closed=1

Komentarze (łącznie 0):
Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Czas to zmienić

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.11.0.179 • 2024.11.0.227
wydana 65 dni temu
LTS
2022.0.3.85 • 2022.0.3.99
wydana 81 dni temu
Beta
2024.1300.0.743 •
2024.1300.0.753
 0.15.4

wydana 10 dni temu
= IDE, = Runtime, = GMRT
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
38 użytkowników online na discordzie:
Draczeq, Alice, LeD, Nitro Slav, Carl-bot, lethian, TobiasM (Morgo), Kysiu, Kowu, Kuzyn, GMRussell, OdrzuconyKrakers, fervi, 𝕳𝖚𝖌𝖔 𝕲𝖔𝖓𝖝𝖆𝖑𝖊𝖝, r..., Cysior, Pako, m..., firemark, MagnusArias, Domeen0, LadyLush, Dyno, szmalu, Morro, Miłosz, sutikku, Ulti, bagno, Tidżi, Danieo, g..., Huder, l..., s..., Add92, h..., Shockah
Shoutbox
gnysek (10:35, 18.02.25)
W ciągu 10 dni mają wyjść w końcu Layery UI :D
Wojo (10:25, 27.12.24)
Jak tworzyłeś* ah ta niecną autokorekta (kiedyś też stworzyłem apki na androida w sumie)
Wojo (10:23, 27.12.24)
O siemka baca, czasami myślę o tobie w kontekście tego jak tworzyłem apki na androida. Swoją drogą czasami zapominam, że forum istnieje bo cały ruch teraz utrzymuje się na discordzie, ale pora to zmienić!
Uzjel (20:17, 10.12.24)
Cały ruch przeniósł się na Discorda.
MagnusArias (17:43, 01.12.24)
O matko... a ja tutaj jestem od ponad 15 lat i czasami zaglądam... biernie bo biernie, ale czasem wpadnę
gnysek (11:46, 17.11.24)
Witamy, witamy!
baca (12:22, 16.11.24)
To już 25 lat.. Witam po paru latach nieobecności.
gnysek (11:05, 15.11.24)
Natomiast obecne forum istnieje od 2004, jak z iglu.cz na gmclan.org przeszliśmy i od tego czasu nie było resetów danych.
gnysek (12:35, 13.11.24)
Ogólnie GMCLAN istnieje 22 lata, ale na to trofeum nie zrobiłem (jeszcze xD)
Chell (20:41, 08.11.24)
wow, ta emotka w ogóle nie wygląda jak : O xD
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?