YYG przedstawiło swoje wstępne plany na 2025 rok. Po pierwsze ujawniono terminy dla brakujących eksportów dotyczące nowego runtime GMRT (oraz wsparcie dla C#), po drugie zmieniono cykl wydawniczy. Po trzecie - znamy datę zakończenia wsparcia dla obecnego runtime.
Nowy cykl wydawniczy
- GM dostanie w tym roku dwa nowe wydania: 2024.11 (w ciągu kilku dni), a następnie... 2024.13, w którym mają pojawić się ostatnia nowa funkcjonalność dla obecnego runtime - layery UI. Numeracja będzie nietypowa (gdyż wersja ta wyjdzie już w 2025), aby dostosować ją do nowej wersji LTS.
- kolejnym wydaniem będzie LTS 2025.0 (okolice kwietnia), i od teraz to będzie główne wydanie GameMakera, zastępując wersje "miesięczne" (które wychodzą teraz co 2-3 miesiące). Wersja LTS będzie w pełni aktualizowana co pół roku - ale aktualizacje np. funkcjonalności IDE, dzięki przepisaniu ich na system pluginów, mogą następować częściej i będą zarządzane przez GMPM (Game Maker Package Manager). Rozciągnięcie w czasie pozwoli na systematyczne dołączanie kolejnych eksportów nowego runtime (GMRT) do kolejnych "dużych" wydań LTS. Nie zmieni się jednak cykl wydawania wersji beta i tam będzie można sprawdzić wszystkie nowości.
- nie chcesz jakiejś nowości w IDE? Wystarczy nie instalować/aktualizować pluginu.
- kolejną "dużą" wersją LTS będzie 2027 - i tym samym w 2027 zakończone zostanie wsparcie dla runtime GMS2, a GMRT stanie się jedynym wspieranym runtime. Jeśli ktoś będzie chciał korzystać ze starego - będzie musiał pozostać na GM 2025 (skoro dostanie update co pół roku - będzie to prawdopodobnie 2025.4).
Nowości w GMRT
- wsparcie dla JS jest dostępne od bety 0.13
- wsparcie dla C# pojawi się pod koniec 2025
- beta eksportu na WASM (zastępująca HTML5) jest już dostępna
- beta eksportu na Linuxa i MacOS pojawi się w tym roku
- beta eksportu na Androida i iOS pojawi się po nowym roku
- beta eksportu na konsole (PlayStation, Xbox, Switch) pojawi się w drugiej połowie roku
- nie ma jeszcze informacji kiedy zaczną pojawiać się nowe funkcjonalności czy nowe elementy języka GML (v3)
Powolne wygaszanie runtime GMS2 - wsparcie do 2027
- layery UI to ostatnia funkcjonalność dodana do runtime GMS2. Mogą się jeszcze oczywiście pojawić jakieś mikro nowości, ale od wydania 2025 LTS naprawianie będą jedynie bugi i aktualizowane SDK
- od wydania 2027.0, runtime GMS2 nie będzie już aktualizowany (tak samo jak np. GM 1.4.9999), ale będzie można go używać tak długo, jak dana platforma nie wprowadzi zmian, które uniemożliwią kompilowanie gry. Nie trzeba więc martwić się o Windowsa, ale dla konsol czy telefonów może zaistnieć potrzeba przejścia na GMRT w 2028 roku
- dla przypomnienia: obecne "płatne" licencje nie będą obowiązywać na komercyjne wydania gier używających GMRT, ale dla darmowych gier (lub komercyjnych, przed ich wydaniem) można korzystać z GM za darmo (zgodnie ze zmianami z listopada 2023).
Bonusy wersji Enterprise
Abonamentowa wersja GM, która potrzebna jest głównie do eksportów konsolowych, oferować ma nowe, dodatkowe funkcjonalności względem darmowej i komercyjnej licencji:
- prywatny dostęp do kodu źródłowego wszystkich eksportów
- możliwość zbudowania własnej wersji z wybranymi poprawkami, przed wyjściem kolejnej wersji LTS
- osobna prywatna baza na zgłoszenia błędów
- osobny prywatny serwer discord
Jeśli macie jakieś pytania, trwa sesja Q&A dotycząca tych nowości:
forum.gamemaker.io/index.php?threads/gamemaker-winter-update-2024-q-a.116786
Oryginalny wpis na blogu:
gamemaker.io/pl-PL/blog/winter-update-2024
Od 2025 zmiany w cyklu wydawniczym GM
Dziś - środa, 09:29