Linki do ciekawych stron

LTS update #1 wydane!

YoYoGames opublikowało dziś pierwszą aktualizację dla wydania Long Term Stable, oznaczoną jako 2022.0.1. Przypomnę, że wersje LTS pozbawione są wielu rzeczy dodanych w aktualizacjach wydanych później niż wersja 2022.9 - ale niektóre, wobec których nie są zgłaszane błędy, i nie wpływają one na istniejące funkcjonalności - będą dodawane.

Lista zmian w LTS
- funkcja move_and_collide
- możliwość połączenia rozszerzeń HTML5 w główny plik .js generowany przez GM
- mnóstwo nowych funkcji dla stringów (te dodane w 2022.11 i 2023.1)
- wsparcie dla nowych Android Studio i XCode
- wsparcie dla nowych SDK konsol (Switch, PlayStation, Xbox)
- klikadziesiąt bugów

Pełna lista do znalezienia tutaj:
IDE: gms.yoyogames.com/ReleaseNotes-LTS.html
Runtime: gms.yoyogames.com/release-notes-runtime-LTS.html

Kwietniowy Asset Bundle dostępny

Przywitaliśmy kwiecień, a wraz z nim pora na nowy darmowy Asset Bundle dla osób skubskrybujących jakąkolwiek wersję GMa:

Miniaturka youtube
Wszystkie bundle znajdziecie pod adresem: gamemaker.io/en/bundles

LTSr1 opóźnione

Wraz z końcem marca 2023 miała się ukazać pierwsza aktualizacja wersji LTS GameMakera, niestety YYG potrzebuje jeszcze trochę czasu, aby ją dopieścić. Z jednej strony można być złym, że trwa to tak długo - z drugiej, po to LTS jest wersją LTS, żeby nie wyjść z jakimś upierdliwym błędem.

Wiemy już jednak, że wśród zmian jedynej prawdziwie stabilnej wersji, jest dodanie funkcji move_and_collide, nowych funkcji dla stringów, wielu poprawek Feathera (zmniejszy to zużycie RAM), oraz wsparcie dla nowszych wersji API/SDK: Android Studio (Dolhin/Electric Eel i jbr zamiast jre), Xcode14, NSwitch 15.3.2, PS4 10.5, PS5 7.0, XBox GDK Oct2022u1.

W związku z tym, kwietniowe bety będą opóźnione, a liczba kwietniowych ficzerów może być mniejsza niż zakładano (przypomnę - głównie mieliśmy dostać wsparcie dla SDF i zapętlania audio w IDE, bowiem w runtime jest to możliwe już 2-3 miesiące).

Z lekkim poślizgiem, wyszedł planowany na końcówkę lutego GameMaker 2023.2 . Co w nim nowego?

- brak potrzeby zakładania konta - po pobraniu programu możemy sprawdzać testowe kompilacje na Windowsa oraz Operę GX nie logując się do programu
- Edytor Particli oraz nowy typ zasobów particle. Poza samym edytorem, dla przykładu mamy też predefiniowane particle - a wszystko co stworzymy można wstawić w room editorze.
- loop pointy dla audio (na razie tylko w kodzie - planowane jest ich dodanie do IDE w kwietniu)
- nowe formaty Surface (jeśli ktoś planuje wykorzystać HDR w grze)

Inne zmiany:
- działa już ustawianie wartości w statycznych poprzez Function.property (o ile wcześniej Function() zostało chociaż raz wywołane)
- usunięto trzymanie informacji naszej własnej o kolejności zasobów w projekcie z głównego pliku .yyp co ułatwia pracę z gitem
- nowe funkcje dla zmian opcji generowania fontów SDF (wsparcie w IDE planowane na kwiecień)
- rozszerzenia HTML5 mogą być wstawianie w główny plik, zamiast trzymane osobno
- nowa funkcja is_callable()
- json_stringify() dostało nowy argument, pozwalający na wygenerowanie JSONa z formatowaniem (wcięcia)
- usunięto funkcje is_vec3(), is_vec4() and is_matrix() - bo takich typów zmiennych nie ma w GM, funkcje te sprawdzały po prostu rozmiary tablic.
- naprawiono problemy z androidami i ekranami 120Hz

Jak zwykle, pełniejsza wersja zmian, oraz linki do pobrania dostępne są pod adresem:
gms.yoyogames.com/ReleaseNotes.html
gms.yoyogames.com/release-notes-runtime.html

W marcu czeka nas aktualizacja wersji LTS, natomiast "miesięczne" wydanie pojawi się dopiero w kwietniu.

W marcu ma się też pojawić stream "GameMaker Update 2023", na którym poznamy plany YYG na ten rok. Przypomnę, że wstępnie planowano zamkniętą betę nowego runtime na okolice wakacji i otwartą betę pod koniec roku.

Na początku tego roku odbył się gamejam o nazwie New Year, New Jam, którego tematem był "relaks".

Wśród 10 najlepszych (zwycięskich) gier, wybranych przez jury składające się z pracowników Opery i YYG, znalazła się też polska pozycja The Void za którą odpowiada dobrze wam znany Uzjel.

Zawsze cieszy, gdy ktoś z GMCLANu wygrywa w konkursach lub osiąga inny sukces, gratulacje!

W grę zagracie (na przeglądarkach Opera GX) pod tym adresem: gx.games/.../the-void-puzzle-game

Grafika: /upload/ajax/20230224_4194310a1370915b065197f8f6561a86.png

Nowy przykład - Pianino w GM

Na naszym GMCLANowym githubie ( github.gmclan.org ), pojawił się dziś nowy przykład - pianino w GameMakerze.

Pokazuje on jak za pomocą parametru pitch, zmienić wysokość dźwięku o wybraną nutę.

Pobierzecie go tutaj: github.com/gmclan-org/piano_example
Natomiast spróbować go na żywo w przeglądarce można tutaj: gnysek.itch.io/gamemaker-piano

Korzysta on z prostej zasady, gdzie pitch należy ustawić jako power(2, nuta/12), gdzie "nuta" oznacza o ile dźwięków się przesuwamy. Ujemne wartości zagrają poniżej, a te powyżej 11 oznaczają kolejną oktawę (bo cała ma 12 nut, a zaczynamy od 0).

Miłej zabawy!

Grafika: /upload/ajax/20230217_fd692b88c72e8a1ddfca34cf4ce13fc2.png

YYG nie zwalnia tempa i wydało właśnie pierwszą betę planowanego na koniec lutego wydania GM 2023.2. Co w nim?

Po pierwsze, dostaliśmy Particle Editor, który pozwoli tworzyć particle w IDE, wraz z podglądem na żywo. Pojawiły się one też oczywiście jako zasób.

Z innych zmian, pojawiła się też możliwość korzystania z GameMakera bez zakładania konta. Edytor pozwoli nam tworzyć gry, oraz testować wydanie Opera GX, a jeśli będziemy chcieli eksportować grę lub skorzystać z innych eksportów - zapyta nas o dane logowania i pobierze te, na które pozwala nasza licencja.

Poza tym, pojawiło się wsparcie dla nowych wersji Android Studio i XCode 14. Użytkownicy darmowej wersji ucieszą się także, że od teraz filtry w roomach dostępne są dla każdej z licencji.

Bardziej zaawansowanych twórców ucieszą nowe formaty surface - w tym oszczędniejszego (4 bity na kanał) surface_rgba4unorm, ale też np. surface_rgba16float który wspiera HDR.

Pojawiła się funkcja is_callable() która sprawdzi, czy zawartość zmiennej da się wywołać, a json_stringify() dostało opcję "pretty print", czyli sformatowania kodu tak, żeby był czytelniejszy dla człowieka.

Niektórych graczy ucieszy też opcja zapętlania utworów audio - dzięki funkcjom audio_sound_loop(), audio_sound_get_loop(), audio_sound_loop_start(), audio_sound_get_loop_start(), audio_sound_loop_end(), audio_sound_get_loop_end() możemy ustawić punkty w których nasz utwór - który normalnie się nie zapętla - zacznie jednak to robić. Niestety ustawianie tego w IDE pojawi się dopiero w kolejnej wersji.

Początkowo usunięto też funkcje get_string(), get_integer(), na razie jednak usunięto ich likwidację do czasu wydania nowego runtime - wtedy zostaną jedynie ich asynchroniczne wersje.

Ze złych wieści jest jeszcze taka, że w lutowym wydaniu zabraknie wsparcia dla czcionek SDF w IDE - pojawi się ono dopiero... w kwietniu. Czemu nie w marcu? Otóż w marcu YYG planuje wydanie pierwszej aktualizacji dla wersji GM LTS, więc kolejne nowości pojawią się dopiero w betach marcowo-kwietniowych.

Pełna lista zmian: gms.yoyogames.com/ReleaseNotes-Beta.html + gms.yoyogames.com/release-notes-runtime-NuBeta.html .

Grafika: /upload/ajax/20230210_f58be1bb7fd7ef0feae4a4f23c5d865b.png

GM 2023.1 wydany!

Nadszedł koniec miesiąca, a to oznacza pierwsze w tym roku pełne wydanie GameMakera.

Co w nowej wersji?

- nowa funkcja move_and_collide() która świetnie radzi sobie ze skośnymi ścianami
- fonty SDF - które można skalować z minimalną utratą jakości
- funckja method_call() która pozwala wywołać metody przekazując tablicę argumentów (tak samo jak script_execute_ext).
- static_get/set które pozwala przypinać funkcje statyczne do struktur nawet jeśli nie są instancjami konstruktora, a także możliwość używania singletonów (pod warunkiem, że dany static został stworzony):
kodfunction moje_funkcje() constructor {
static a = function() { show_debug_message("a" );}
static b = function() { show_debug_message("b" );}
}
moje_funkcje(); // zwróćcie uwagę na brak przypisania i brak "new"
moje_funkcje.a();
moje_funkcje.b();
- is_instanceof() pozwala teraz sprawdzić czy dany konstruktor dziedziczy po innym konstruktorze
- efekt audio "Tremolo"
- audio_play_sound_ext() - nowa funkcja która odtworzy audio na podstawie przekazanej struktury (i pozwala na ustawienie wieeelu parametrów)
- SWF i Spine mogą trafić na te same tekstury co zwykłe sprite
- array_get_index(), array_contains(), array_contains_ext()
- zmniejszenie rozmiaru runtime
- możliwość wyłączenia obfuskacji HTML5

Więcej na gamemaker.io/en/blog/release-2023-1

YYG co prawda długo zwlekało z kolejną betą GameMakera po noworocznej przerwie, ale w końcu dostaliśmy i to z grubej rury:

- fonty SDL, zachowujące niemal idealną jakość przy skalowaniu
- efekt audio "tremolo"
- wyłączenie obfuskacji HTML5 (skoro moduł jest open-source - to czemu zaciemniać gry?)
- przyspieszenie funkcji string i array o 5-50%
- funkcje array_get_index() i array_contains() do znajdywania elementów w tablicach
- funkcja move_and_collide() która pozwoli omijać przeszkody idąc po ich krawędzi (ślizganie)
- array_shuffle pozwala teraz na mieszanie tylko części tablicy (argumenty pozwalające określić początek i koniec tasowania)
- poprawki dla Feathera
- 35 bugfixów

Wiemy też, że wersja beta 2023.2 (dostępna w lutym) dostarczy nam:
- efekty outline/shadow dla fontów SDL
- oznaczanie punktów loopowania w dźwiękach audio

gms.yoyogames.com/ReleaseNotes-NuBeta.html + gms.yoyogames.com/release-notes-runtime-NuBeta.html

Najnowsza beta ponownie działa na Ubuntu 20.04+ .

Noworoczny GameJam wystartował!

Wystartował noworoczny GameJam Opery i YYG.

Temat jest niezwykle prosty i jest nim:

Relaks

Dodatkowo gra może zostać wyróżniona, jeśli opcjonalnie będzie się przechodzić sama :)

Przypomnę, GJ trwa 2 tygodnie (4 - 18 stycznia 2023), a nagrody to 10 x 1500$ (~6500zł).

Więcej informacji o zasadach - gx.games/pl/events/new-year

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.4.0.137 • 2024.4.0.168
wydana  2 dni temu
LTS
2022.0.2.51 • 2022.0.2.49
wydana 200 dni temu
Beta
2024.400.0.556 • 2024.400.0.571
wydana  4 dni temu
= IDE, = Runtime
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
Shoutbox
I am Lord (12:17, 03.05.24)
Aha to trzeba coś tam jeszcze kombinować tak
gnysek (18:05, 01.05.24)
Tak, w osobnym rozszerzeniu (na githubie YYG).
I am Lord (17:56, 30.04.24)
funkcje z fmod są już?
gnysek (20:44, 11.04.24)
Niektórzy dlatego wybierają GMEdit. Ale ja liczę na Code Editor 2, tylko na razie zbyt zbugowany jest.
Tymon (16:11, 11.04.24)
Stitch dla mnie osobiście jest lepszy bo nie musze kopać się z interfejsem GMa i mogę tylko pisać kod.
Tymon (16:05, 11.04.24)
Yes. Obecny nie jest taki zły, jak zainstalowałem najnowszą stabilną to w porównaniu z tym czego używałem... 10 lat temu...? Wszystko wydaje się lepsze.
gnysek (22:48, 10.04.24)
bscotch/stitch ? Ja czekam na fixy do nowego edytora, bo wszystko wydaje się dziś lepsze od tego obecnego :D
Tymon (19:54, 10.04.24)
Hm, Stitch okazuje się całkiem dobrą alternatywą dla wbudowanego edytora
Wojo (22:16, 08.04.24)
siemano huder myślałem, że zniknąłeś całkiem z gmclanu bo na discordzie cie nie ma :D
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?