Linki do ciekawych stron

Kompresja tekstur GPU dostępna w GM

Na tę chwilę czekał każdy, komu w grze brakuje FPSów na słabszych sprzętach, dotyczy to więc zwłaszcza osób tworzących na Androidy i Switcha.

Od najnowszej wersji 2024.4 (a także w wersjach beta) dostępna jest opcjonalnie kompresja sprzętowa tekstur pod GPU, co oznacza, że w przeciwieństwie do obrazów JPG, PNG czy QOI tekstura taka nie musi zostać rozpakowana do 32-bitowej bitmapy, a samo GPU bez problemu poradzi sobie z wszelkimi operacjami na tej teksturze w jej skompresowanej wersji. Oszczędza to zatem zarówno pamięć VRAM jak i czas przy korzystaniu z shaderów, czy po prostu przy rysowaniu na ekranie.

Repozytorium z przykłądowym projektem oraz instrukcją używania znajdziecie na githubie yoyogames:

github.com/YoYoGames/GM-GPUTextureCompression

Przygotowanie projektu jest na razie dość specyficzne, gdyż YYG nie skupiało się na razie na wsparciu po stronie IDE dla tego rozszerzenia, czekając na nasz feedback - możliwe więc, że w kolejnych wersjach nie będzie trzeba ręcznie wpisywać kompresji dla każdej grupy tekstur.

Co ważne, mimo kompresji i oszczędności VRAM na niektórych platformach (zwłaszcza na Androidzie) nadal obowiązuje limit wielkości tekstur. Nie wynika on tyle z wagi tekstury jaka faktycznie zmieści się w pamięci a... z limitu sterowników, które nie chcą operować na wartościach większych niż np. 2048 (2^11) czy (2^12). Wciąż jednak powinien być odczuwalny efekt poprawy nawet na niższych ustawieniach - jak twierdzi YYG, niektóre z testowanych przez nich gier zyskały aż 10x na wydajności. Jak jest faktycznie - zapewne trzeba poczekać na pierwsze opinie innych twórców.

Komentarze (łącznie 2):
Adriann (Sob., 04 Maj. 24, 12:11)
#1

Brzmi super! Ale osobiście poczekam z testami jak nie trzeba będzie dodawać nic z zewnątrz :D

gnysek (Sob., 04 Maj. 24, 13:38)
#2

Nie wiem czy tak będzie, podobno to przez licencje (które są... darmowe, bo to MIT i Apache 2.0). Aczkolwiek... skoro w kolejnym miesiącu wchodzą prefaby, to pewnie te rozszerzenia tam trafią.

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.11.0.179 • 2024.11.0.227
wydana 27 dni temu
LTS
2022.0.3.85 • 2022.0.3.99
wydana 43 dni temu
Beta
2024.1100.0.713 •
2024.1100.0.726
 0.14.0

wydana 35 dni temu
= IDE, = Runtime, = GMRT
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
35 użytkowników online na discordzie:
Kysiu, 🧁Cupcake🧁, Tymon, Carl-bot, Saus, GibkiKaktus, Wielki Druid, LadyLush, GMRussell, Gameduro, fervi, Radek Ignatów, r..., HappyOrange, Arrekin, Dyno, m..., Korodzik, sgames, Miłosz, sutikku, Marco, Ulti, Sporek, Tidżi, Mtax, Kandif, g..., l..., moeglich, s..., d..., h..., Shockah, exigo
Shoutbox
Wojo (10:25, 27.12.24)
Jak tworzyłeś* ah ta niecną autokorekta (kiedyś też stworzyłem apki na androida w sumie)
Wojo (10:23, 27.12.24)
O siemka baca, czasami myślę o tobie w kontekście tego jak tworzyłem apki na androida. Swoją drogą czasami zapominam, że forum istnieje bo cały ruch teraz utrzymuje się na discordzie, ale pora to zmienić!
Uzjel (20:17, 10.12.24)
Cały ruch przeniósł się na Discorda.
MagnusArias (17:43, 01.12.24)
O matko... a ja tutaj jestem od ponad 15 lat i czasami zaglądam... biernie bo biernie, ale czasem wpadnę
gnysek (11:46, 17.11.24)
Witamy, witamy!
baca (12:22, 16.11.24)
To już 25 lat.. Witam po paru latach nieobecności.
gnysek (11:05, 15.11.24)
Natomiast obecne forum istnieje od 2004, jak z iglu.cz na gmclan.org przeszliśmy i od tego czasu nie było resetów danych.
gnysek (12:35, 13.11.24)
Ogólnie GMCLAN istnieje 22 lata, ale na to trofeum nie zrobiłem (jeszcze xD)
Chell (20:41, 08.11.24)
wow, ta emotka w ogóle nie wygląda jak : O xD
Chell (20:40, 08.11.24)
tylko? :O 4tk ma 15
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?