Linki do ciekawych stron

Druga pula dużych nowości w 2022.11!

Pierwsza beta 2022.11 zaskoczyła nas toną [url=/index.php?nius=652]nowych funkcji dla tablic[/url], czy też opcją wyboru runtime (co pozwala oszczędzić 1-2GB danych), a ten tydzień wita nas kolejną dużą porcją funkcji tekstowych.

Zanim jednak wszystkie wylistuję, warto dodać, że to nie jedyne zmiany. Pojawia się też opcja zapisu zmiennych binarnych jako 0b01010010 oraz opcja wstawiania "podłogi" w liczbach, aby były one czytelniejsze, np. 123_456. Przypomnę, że zmienne szesnastkowe można podawać jako 0x16FF, $16FF i #16FF. Liczby binarne i szesnastkowe również mogą używać podłogi, np. 0b1111_0000_1111_1010.

Lista nowych i zaktualizowanych funkcji tekstowych

kodstring(format, arg0. arg1, ...) → String - Zamienia dane na string, opcjonalne argumenty będą wstawiane kolejno za placeholdery: {0}, {1} itd.
string_ext(format, arg_array) → String - Jak wyżej, ale dla tablicy
string_trim_start(string) → String - Zwraca tekst bez spacji na począku
string_trim_end(string) → String - Zwraca tekst bez spacji na końcu
string_trim(string) → String - Zwraca tekst bez białych spacji z obu stron
string_starts_with(string, substr) → Bool - zwraca prawdę, gdy tekst zaczyna się substringiem
string_ends_with(string, substr) → Bool - zwraca prawdę, gdy tekst kończy się substringiem
string_split(string, delimiter, remove_empty = false, max_splits = infinity) → Array - Rozdziela słowa na tablicę korzystając z delimitera
string_split_ext(string, delimit_array, remove_empty = false, max_splits = infinity) → Array - Jak wyżej, ale przyjmuje tablicę delimiterów
string_join(delimit, arg0, arg1, arg2, ...) → String - Łączy podane argumenty do jednego stringa, rozdzielając je tym co podamy jako delimiter
string_join_ext(delimit, array, offset = 0, length = infinity) → String - Jak wyżej, ale operuje na tablicy
string_concat(arg0, arg1, arg2, arg3) → String - To samo co string_join, ale używa "" do łączenia
string_concat_ext(string_array, offset = 0, length = infinity) → String - Jak wyżej, ale operuje na tablicy
string_foreach(string, function, pos = 1, length = infinity) → Undefined - wykonuje wskazaną funkcję na każdej z liter w tekście
show_debug_message(format, arg0, arg1, ...) → undefined - Funkcja działa jak dawniej, ale teraż można też dodać dodatkowe argumenty, które będą wstawiane kolejno pod placeholdery: {0}, {1}.
show_debug_message_ext(format, arg_array) → undefined - Jak wyżej, ale dla tablicy

gms.yoyogames.com/ReleaseNotes-NuBeta.html
gms.yoyogames.com/release-notes-runtime-NuBeta.html

20 lat GMCLANu

Dokładnie 20 lat temu, 1 listopada 2002, w sieci pojawił się serwis GMCLAN (gmclan.iglu.cz). Nie był to pierwszy serwis polskiej społeczności - wcześniej bowiem dostępny był serwis gamem.host.sk , stworzony przez BeWuO. Jego rozwój dość szybko jednak przystopował, stąd (w dużym skrócie) inicjatywa, aby powstał GMCLAN.

I tak oto, 1 listopada 2002 w sieci pojawił się serwis Game Makers' Clan, którego twórcą jest Ranmus (znany wam też jako Ranma_man). Z początku pod wspomnianym adresem iglu.cz, ale 1,5 roku później od 31.05.2004 - pojawił się serwis gmclan.org, który w niewiele zmienionej wersji podziwiacie do dziś. Ranma - dziękujemy!

Dla wielu z nas do dziś GMCLAN zajmuje specjalne miejsce w sercu, a niektórzy nie tylko mocno się zintegrowali, ale też osiągnęli sukcesy dzięki swojej tytanicznej pracy. Mamy kilka osób które zarobiły całkiem spore pieniądze na swoich produkcjach, mamy też osoby które pracują w największych firmach (takich z ponad 1000+ pracowników). Zorganizowaliśmy w 2010 III Zjazd Twórców Gier (dziś Game Industry Conference), następnie co pół roku aż 3 edycje Szczecin Games Show, co sprawiło, że w latach 2008 - 2014 praktycznie co pół roku większa część adminów i redaktorów, a także najaktywniejsi użytkownicy spotykali się ze sobą. Tworzyliśmy przykłady, prowadziliśmy wykłady i zajęcia w szkołach - co np. dla nie zakończyło się osobistym (a także i społeczności) sukcesem, w postaci zatrudnienia przez YoYoGames - a więc najbliżej serca GameMakera jak było to możliwe, chociaż to raczej tylko wisienka na torcie tych pozostałych, waszych bardziej obfitych sukcesów.

Podziękowania więc jeszcze raz dla Ranmy, który przez 15 lat szefował i z własnej kieszeni utrzymywał serwis. Oczywiście podziękowania też dla BeWuO i Woocka, którzy wcześniej jak i później przyczyniali się do rozwoju serwisu.

Podziękowania dla byłych i redaktorów i adminów - byłych:
Damianoza, Piotra, Choosena, Liona, Mosta23, Anacondy, Jakima, Patrysława, Dawidsu, Jakluba, Snake'a, Marka.S, Dawiddsa, Matthewa, Marmota, Borka, ΨΧΞ / PsichiXa, Mimka, Platyny, Tymona, Maximala, Hudera;
i obecnych:
Uzjela i Threefa.

Dziękuję osobom, które wspierają (lub wspierali) serwis na Patronite:
Tymon, bagnz0r, Borek, I am vader (LeD), I am Lord (Huderlord), Sutikku, SimianVirus7, tramur, Chell, Adriann, nowy_user, Uzjel, HamsterMan, Threef

Podziękowania dla najaktywniejszych osób, które przychodzą mi do głowy (a których jeszcze nie było):
TeeGee, Nikas, Anty, Wojzax, Konrad-GM, pablo1517, Pieter, Dawidds, I am Vader, blackmaul, PoxiPol, Japanstache, Pablo-GM, Matthew, Addriann, Snake, Ignis, Chell, copoconaco, bagnz0r, LolikZabijaka, Exigo, Nirvan, Saus, Hunter, Wojo, Piczer, Sutikku, Ludzix, Firemark, szmalu, Ignatus, Borro Casso, Shockah, Shil, Flaque, MaxGaming, Sly, Yoda, Utermiko, szmalu, Xedom, Cordoba, Webzir, Roki, propaganja, Piotrek1910, nowy_user, a i niech nawet będą - halpowicze. I oczywiście podziękowania każdemu, ale to każdemu, nawet jeśli zapomniałem - ale po 20 latach skleroza może się już przydarzyć, ale bez waszych postów ta strona nie byłaby taka wspaniała!

Podziękowania też oczywiście, dla Marka Overmarsa, który w 1999 roku stworzył Animo i bez którego niczego tutaj by nie było. Ale też dla Sandy'ego Duncana, Mike'a Dailly i Russella Kay, którzy tchnęli w program drugie życie (a ostatnio nawet trzecie).

Dzięki wam za:
... niezliczone miliony wejść na stronę!
... 452 004 posty na forum!
... 251 700 shoutów!
... 21 391 komentarzy!
... 18 000 MB danych na serwerze!
... ponad 7300 dni razem!
... ponad 2000 osób które coś napisały!
... 654 newsy!
... 20 cudownych lat!

[ALIGN=center][SIZE=18px]Dziękujemy ![/SIZE][/ALIGN]

(... miejsce na łezkę w oku)

GameMaker LTS wydany!

YoYoGames po narzekaniach osób, dla których stabilna jest stabilna i potrafi mieć błędy, na których poprawę trzeba czekać długo, postanowiło poza comiesięczną wersją wydać równoległą - Long Term Support.

Wersję tę można zainstalować równolegle do stabilnej (i bety) i żadna z nich nie wpływa na pozostałe. Co oferuje wersja LTS?
- jest oparta na 2022.9
- będzie wspierana przez 2 lata
- nie dostanie żadnych nowych ficzerów
- dostanie jedynie poprawki bugów, oraz wymaganych kompatybilności (SDK) dla eksporterów TYLKO jeśli będzie to wymagane

Jest to idealna wersja dla osób które nie chcą instalować nowej wersji bo boją się, że zepsuje ona ich projekt.

Wersję LTS pobierzecie tutaj:
gms.yoyogames.com/ReleaseNotes-LTS.html

Normalna, comiesięczna wersja będzie oczywiście wydana pod koniec listopada (2022.1), a potem w styczniu (2023.1).

YYG obiecało, że udostępni swoje rozszerzenia na Githubie (w końcu i tak ich kod jest dostępny za darmo na marketplace), co ma pomóc też w samodzielnym łataniu i optymalizowaniu kodu przez użytkowników (odciążając YYG i obchodząc też helpdesk).

Firma zaskoczyła jednak, dając rozszerzenia, których wcześniej nie oferowała na marketplace.

Obsługa kamery/galerii (tylko Android) - github.com/YoYoGames/GMEXT-MobileUtils
Wyświetlanie nakładki przeglądarki (iOS/Android) - github.com/YoYoGames/GMEXT-WebView

Pozostałe rozszerzenia znajdziecie pod linkiem: github.com/orgs/YoYoGames/repositories?q=GMEXT

Russell potwierdził też, że wkrótce eksport HTML5 będzie dostępny jako Open Source. Stanie się tak dlatego, że ze względu na wydajność i przesiadkę na nowy runtime w przyszłym roku, HTML5 zostanie zastąpiony przez WASM którego używa obecnie Opera GX. Podobno wersja 2022.9 pozwala już odpalić lokalnie gry GX w innych przeglądarkach (trzeba jednak przekopiować link).

Beta 2022.11 ze świetnymi zmianami!

Lubię gdy YYG nas zaskakuje o dorzuca rzeczy, których nie zapowaidało, a już w ogóle takich, których brakowało w IDE i ułatwiają życie. Dzisiaj, w ramach pierwszej bety (już na listopad) dostaliśmy naprawdę konkretne rzeczy.

Po pierwsze, w końcu po pobraniu nowej wersji GMa można wybrać, jakie runtime chcemy zainstalować. Od kiedy pojawiła się subskrypcja Indie, tych runtime było do pobrania aż 12 (licząc wersje VM i YYC osobno). Od teraz można sobie wybrać i pobrać tylko podstawową (czyli sam program startujący kompilację) i VM dla obecnego systemu operacyjnego (Windows/Mac/Ubuntu) - można nawet wykluczyć wersje YYC dla obecnego systemu.

Grafika: /upload/ajax/20221020_96a8781721692850c9776e271a6fc0ef.png

Poza tym, pojawiło się mnóstwo nowych funkcji dla tablic. Funkcje które zwracają nowy wynik (nie ruszając oryginalnej tablicy):
kodarray_all(array, function, offset = 0, length = infinity) → Bool
array_any(array, function, offset = 0, length = infinity) → Bool
array_copy_while(array, function, offset = 0, length = infinity) → Array
array_create_ext(size, function) → Array
array_filter(array, function, offset = 0, length = infinity) → Array
array_find_index(array, function, offset = 0, length = infinity) → Any
array_first(array) → Real
array_foreach(array, function, offset = 0, length = infinity) → Undefined
array_intersection(array1, array2, ...) → Array
array_join(array1, array2, ...) → Array
array_last(array) → Real
array_map(array, function, offset = 0, length = infinity) → Array
array_reduce(array, function, init = array[offset], offset = 0, length = infinity) → Any
array_union(array1, array2, ...) → Array
array_unique(array, output, offset = 0, length = infinity) → Array
Funkcje które modyfikują oryginalną tablicę:
kodarray_filter_ext(array, function, offset = 0, length = infinity)
array_map_ext(array, function, offset = 0, length = infinity)
array_unique_ext(array, offset = 0, length = infinity)
array_reverse_ext(array, offset = 0, length = infinity)

Poza tym odświeżono też bazę gamepadów, więc teraz sporo nowszych modeli zacznie prawidłowo działać, jeśli jakiś ich przycisk zwracał inną wartość niż zakładaliśmy.

W tym miesiącu mają się tez pojawić efekty audio, ale to wydanie jeszcze ich nie zawiera (chociaż informacje o runtime nieśmiało wspominają, że taka zmiana będzie).

Pełna lista zmian i link do pobierania:
gms.yoyogames.com/ReleaseNotes-NuBeta.html
gms.yoyogames.com/release-notes-runtime-NuBeta.html

SPOTKANIE GMCLANOWE 29 X 2022 !!! #meetup

Tak jak wcześniej zapowiadałem, 29 października odbędzie się spotkanie GMCLANowe i GameMakerowe, pod patronatem YoYoGames.

Impreza odbędzie się 29.10.2022 o godzinie 18:00 w Space Games Pub w Warszawie, Oboźna 7 ( goo.gl/maps/jdzfLrYoRaDrN8R46 , facebook.com/SpacegamesPub )

Swoją obecność możecie potwierdzić na stronie eventu: meetup.gamemaker.pl

Zapraszamy !!! Rezerwacja jest na 15 osób, co najmniej jedna kolejka na koszt organizatorów!

Grafika: /upload/ajax/20221017_1c95238a8846bebe26d173221937c0c7.png

GM 2022.9 wyszedł i jest nawet stabilny ;)

YYG wypuściło GameMakera 2022.9 ze zmianami, które wprowadzało we wrześniu. Nie ma ich szalenie dużo, bowiem firma skupia się na wypuszczeniu wersji Long Term Stable (LTS) w tym miesiącu, ale jest też dobra strona - na razie nie zgłoszono żadnego poważnego problemu z tą wersją, który utrudniałby tworzenie gier - co miało miejsce w poprzednich kilku miesiącach.

Najważniejsze zmiany:
- room editor korzysta teraz z Inspektora - jeśli nie widzicie właściwości rooma, włączcie inspector i zaznaczcie wybrany room w drzewku zasobów
- dynamiczne tekstury, które pozwalają wyeksportować tekstury poza plikiem data.win (lub odpowiednikiem z innej platformy) i nie wczytywać do RAM "na zapas", bez względu na to czy dana tekstura została wczytana do VRAMu (pamięci karty graficznej) czy nie. Więcej info w manualu: manual.yoyogames.com/#t=Settings%252FTexture_Information%252FDynamic_Textures.htm
- Opera GX nazywa się teraz GX.games (pod ten adres przekierowano też serwis gxc.gg)
- wsparcie dla multitoucha na Windowsie 8+
- poprawiono 99 zgłoszonych błędów

Pełna lista zmian:
IDE: gms.yoyogames.com/ReleaseNotes.html
Runtime: gms.yoyogames.com/release-notes-runtime.html

Polska dokumentacja GameMakera dostępna online!

YYG udostępniło online polską wersję językową dokumentacji - znajdziecie ją pod adresem manual-pl.yoyogames.com .

Dodatkowo, z racji, że to tłumaczenie maszynowe i część rzeczy może być przetłumaczona błędnie (np. marketplace to rynek, a workspace to miejsce pracy...), pojawiło się też repozytorium w którym można zapewne pomóc je poprawić - chociaż na razie YYG nie opublikowało zasad. Repo znajdziecie pod adresem github.com/YoYoGames/GMS_Language_PL .

GameMaker 2022.8 wydany, LTS w tym miesiącu

Z tygodniowym opóźnieniem YoYoGames wydało po wakacyjnej przerwie nową wersję GameMakera. Wydanie zostało opóźnione przez błędy znalezione w becie, więc w tym miesiącu nie było parcia na pierwszy możliwy termin i miejmy nadzieję, oznacza to większą stabilność.

Co nowego w tej wersji?
- dodatkowe opcjonalne parametry w istniejących funkcjach audio, dzięki czemu można wiele rzeczy zrobić jedną funkcją, zamiast 3-4
- usunięcie platform które nie są już wspierane przez producentów OSów: 32bity dla Windowsa i Androida (z wyjątkiem wersji x86_64), UWP, XDK
- zmiana sposobu zarządzania assetami w programie (osoby wątek, aby przyspieszyć ładowanie projektów)
- nowy format dla tilesetów, dzięki czemu pliki roomów zajmą znacznie mniej miejsca
- nowe efekty dla layerów: Contrast, Fractal Noise, Gradient, Colour LUT oraz Twist Blur
- poprawki dla Feathera
- dodanie opcji stworzenia ustawień dla rozszerzeń w zabezpieczonych paczkach (z marketplace), które po zaimportowaniu można edytować i odczytać
- wsparcie dla Androidowego ProGuard, oraz usunięcie kodu który mógł powodować zgłaszanie zwiech aplikacji (ANR) w Google Play
- poprawki 162 zgłoszonych bugów (poza tymi naprawionymi w ramach pozostałych zmian)

YYG zaktualizowało też roadmapę ( gamemaker.io/en/roadmap ) na której zmieniła się kolejność dodania niektórych funkcji, a przy filtrach dostaliśmy listę tych które dostaniemy w wydaniach na koniec września, października i listopada.

Wiemy już też, że wydanie Long Term Support, który podobno ma dostać numer 2022.0, ma być wydany na koniec września. Przypomnę, że ta wersja nie będzie dostawać żadnych nowych ficzerów, a jedynie poprawki błędów, oraz aktualizacje wymagane przez poszczególne platformy docelowe (nowe SDK, nowe API, nowa wersja OS).

Ponadto, w październiku dostaniemy opcję wczytywania/usuwanie atlasów tekstur z pamięci (nieużywane tekstury nie są trzymane w GPU, ale są trzymane w RAM), oraz nowy, alternatywny interfejs (opcjonalnie - obecny nie zniknie). W końcu będzie więc można edytować obiekty z kodem na pełnym ekranie i bez łańcuszków pomiędzy oknami. Nowy wygląd zapewne poznamy przy okazji najbliższej bety.

Spotkanie z okazji 20 lecia - wybierzcie termin

Potrzebujemy waszej opinii, aby ustalić termin spotkania z okazji 20-lecia GMCLANu. Czasu w tym roku za wiele już nie zostało, gdyż chyba sensu robić imprezy zimą. Najbardziej odpowiednie terminy jakie bierzmy pod uwagę, aby nie było to za tydzień, nie w trakcie PGA (na którym też możemy się spotkać - 7-9 X), oraz nie bezpośrednio przed/po tej imprezie to:
- 24 września
- 22 października
- 29 października

Zjazd odbyłby się w Warszawie (i proszę nie mówić, że macie daleko - ja mam 380km). Przypomnę, że 20-lecie GMCLANu wypada 1 listopada, więc fajnie byłoby się spotkać przed tym terminem :)

Przypominam też, że do grupy w której zgłaszamy swoją chęć uczestnictwa dołączyć można pod adresem meetup.gamemaker.pl , ale wasz wybór możecie też napisać w komentarzu.

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.8.1.171 • 2024.8.1.218
wydana 76 dni temu
LTS
2022.0.3.83 • 2022.0.3.98
wydana  4 dni temu
Beta
2024.1100.0.686 •
2024.1100.0.707
 0.13.0

wydana 10 dni temu
= IDE, = Runtime, = GMRT
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
Shoutbox
gnysek (11:46, 17.11.24)
Witamy, witamy!
baca (12:22, 16.11.24)
To już 25 lat.. Witam po paru latach nieobecności.
gnysek (11:05, 15.11.24)
Natomiast obecne forum istnieje od 2004, jak z iglu.cz na gmclan.org przeszliśmy i od tego czasu nie było resetów danych.
gnysek (12:35, 13.11.24)
Ogólnie GMCLAN istnieje 22 lata, ale na to trofeum nie zrobiłem (jeszcze xD)
Chell (20:41, 08.11.24)
wow, ta emotka w ogóle nie wygląda jak : O xD
Chell (20:40, 08.11.24)
tylko? :O 4tk ma 15
Borek (18:12, 07.11.24)
Właśnie dostałem powiadomienie z forum, że jestem na GMClanie 18 lat :D Ja pierdzielę...
S
Sutikku (08:43, 18.10.24)
TIL, gamemaker jest starszy ode mnie
gnysek (16:04, 15.10.24)
Za równo miesiąc, GameMaker kończy 25 lat.
Wojo (15:38, 05.09.24)
Ciekawe
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?