YYG nie przestaje zaskakiwać i dziś informuje o reinkarnacji Sandboxa z grami, który kiedyś był już na stronie YYG. Teraz trafi on jednak... do przeglądarki Opera GX i przy okazji będzie darmowym eksportem dla wszystkich, którzy nie mają stałej licencji bądź subskrypcji na GMS2. Przypomnę, że obecnie darmowy GM pozwala tworzyć gry bez ograniczeń, ale nie pozwala ich eksportować na żadna platformę - aby to zrobić, trzeba kupić "abonament" na minimum miesiąc (39zł - dostajemy wszystkie eksporty poza konsolami). Eksport Opera GX pozwoli wstawić grę do biblioteki, która dostępna będzie z menu przeglądarki.
Obawiam się zalewu crapów, ale na szczęście sortowanie po ocenie i popularności powinno zrobić swoje. Kto wie, może ostatni konkurs z GameJolt oznacza, że to właśnie ta strona będzie hostować gry i całość stanie się jednym wielkim ekosystemem.
Przy okazji nadmienię, że Roadmapa którą ostatnio w końcu zaktualizowano, dostała zupełnie nową i znacznie lepszą podstronę: yoyogames.com/en/roadmap
Linki do ciekawych stron
Nowa roadmapa dla GMS2
Wraz z ostatnimi zaskakującymi zmianami dotyczącymi licencjonowania GMS, YoYoGames przygotowało nową roadmapę, aby łatwiej było zobaczyć, co nas czeka jeśli zdecydujemy się na sybskrybcję (której nie musimy mieć, jeśli kupiliśmy wcześniej jakieś licencje, lub dokupimy je przez Steam i zsynchronizujemy).
help.yoyogames.com/.../231719448-RoadMap
Co ciekawego na liście? W sumie nie ma jakichś wielkich zmian, raczej ulepszenia tego co jest, a i tak nie wszystkiego.
Najważniejsze zmiany, które obecnie są w produkcji, a wiec trafią zapewne do nas w wersji 2.3.5 pod koniec tego roku to:
- Filtry i efekty (nie wiadomo o co chodzi, ale pewnie o jakieś predefiniowane shadery, lub dodatki do sprite edytora)
- redefiniowanie skrótów klawiaturowych (coś co w GMS1 było dawno temu i dopiero po 4 latach wraca...)
- poprawki Intellisense (czyli podpowiadania zmiennych - prawdopodobnie zadziałają na struktury, co będzie mega przydate)
W późniejszych wersjach, a więc 2.3.6 lub 2.4 (bo część zmian to radykalna nowość, wiec zapewne zmieni się numeracja), gdzieś między styczniem a czerwcem 2022, dostaniemy:
- odnajdywanie referencji zasobów (pierwszy krok ku opcji refactoringu gier)
- ulepszenie wsparcia obsługi obrazów w IDE (być może import z PSD i SVG)
- nowy workflow dla: spritów, obiektów, kodu, roomów (oznacza nowe, lepsze i wygodniejsze edytory dla nich, bez głupich sznureczków i przesuwania workspace)
- wsparcie dla tworzenia UI w grach
- triggery (wielki powrót, były już w GM6-GM8 o ile pamiętam, ale tutaj wyczuwam coś bliżej observerów niż triggerów)
- możliwosć wstawiania tekstu w sekwencjach (i zapewne w room editorze)
GMS2 przechodzi na subskrypcje - ale spokojnie, stare licencje zostają!
Stało się to czego wszyscy się prędzej czy później spodziewali, gdyż w ten model idzie cała branża IT.
GMS2 od dziś można kupić jedynie w modelu subskrypcyjnym. Co jednak ważne, dotychczas kupione licencje na GMS 2.x zachowują dożywotnią ważność więc kto już wydał kasę - nic nie traci.
Obecnie dostępne są 3 modele:
1) Free - darmowy, pozwala na tworzenie i testowanie gier bez ograniczeń na platformie na którą pobierzemy IDE, ale nie pozwala ich eksportować do pliku wykonywalnego.
2) Indie - 36zł miesięcznie / 360zł rocznie - zawiera licencje eksportów Windows/Mac/Linux, HTML5, Android/iOS/Fire, UWP + każda z nich z YYC (czyli kompilacja do kodu natywnego zamiast interpretowanego) + uruchamianie bety + możliwość korzystania z rozszerzeń.
3) Enterprise - 290zł miesięcznie / 2900 rocznie - dodatkowo eksport na konsole (PS4, PS5, XOne, XSX, Switch), plus budowanie projektów z terminala.
Czy to drogo, czy tanio?
Cóż, jeśli potrzebujemy tylko wersji Windowsowej, to oczywiście jest to droga opcja, bo 360zł za jeden eksport to drożej niż do tej pory. Jeśli policzyć jednak wszystko z wersji Indie, to do tej pory licencje te kosztowały 400zł (Desktop) + 625zł (HTML5) + 800zł (UWP) + 800zł (Android/iOS), do daje łącznie 2625zł, czyli 7 lat licencji po nowemu.
Co ważne, jeśli do tej pory mieliśmy tylko jedną licencję - możemy wykupić nową subskrypcję np. na miesiąc, a potem nadal korzystać ze starej "wiecznej" wersji.
Generalnie więc, jeśli nie potrzebujemy eksportować gry, oraz nie używamy rozszerzeń (mam nadzieję, że nie chodzi o pliki GML, a jedynie faktyczne wtyczki, np. .dll i .so), można do tworzenia korzystać z wersji windowsowej za darmo, a w momencie gdy testujemy grę na innym sprzęcie lub chcemy ją wydać, kupujemy licencję na miesiąc czy dwa.
Co ciekawe, z FAQ dostępnego tutaj help.yoyogames.com/.../4405059050001-Subscriptions-FAQ wynika, że posiadacze wersji "dożywotnich" będą mogli przejść:
- na roczny Indie, po 12 miesięcy za każdą licencję jaką kupiliście (i potem wrócimy do starych "dożywotnich" licencji) + ekstra darmowych 5 miesięcy do końca tego roku
- na miesięczny Enterprise po 2 m-ce za każdą z kupionych licencji
Beta IDE GMS2 na Ubuntu!
Chociaż tak naprawdę ta wersja już od dawna była ukryta na serwerach YoYoGames "w głębokim ukryciu", dopiero teraz stała się używalna. Po niedawnej premierze GMS 2.3.3 YYG zabrało się do roboty i zmieniło silnik w którym renderuje się IDE z OpenTK na SDL2, co pozwoliło wyeliminować wiele problemów na Macu i Linuksie (odtwarzanie audio, skróty klawiaturowe, obsługa myszy) i ten ostatni zyskał w końcu obsługę IDE bez wieszania się na każdym kroku.
Betę dla Ubuntu 20.04 LTS można pobrać tutaj: gms.yoyogames.com/GameMakerStudio2-Beta-23.1.1.329.deb (inne wersje Linuksów prawdopodobnie zadziałają, ale YYG będzie naprawiać błędy jedynie dla tego jednego systemu).
Na razie brak innych zmian w tym IDE (głównie Inspektora dla pozostałych zasobów). Spowodowane jest to tym, że YYG chciało wydać wersję beta dla Linuksa, żeby móc poprawiać wszelkie błędy w trakcie pozostałych prac nad IDE, planowanych do wersji 2.3.4. Dostaliśmy więc "pierwszą działającą wersję".
IDE na Linuksa ma też pewne problemy, których nie trzeba zgłaszać, bo zostaną naprawione razem ze wspomnianym progresem 2.3.4:
- kopiowanie tekstu więcej niż 7 razy zawiesza IDE
- nie działa debugger
- zapisywanie projektów może powodować okienko "Brak odpowiedzi", ale nie oznacza to faktycznego zawieszenia się programu i wystarczy poczekać
Więcej informacji: forum.yoyogames.com/index.php?threads/2-3-4-beta-release.88083
Wielki konkurs YYG! Do wygrania łącznie 20000$
Jak pisałem już kilka dni temu, YoYoGames i Opera zorganizowały konkurs, w którym łącznie do wygrania jest ponad 75.000 złotych! Nagrody podzielono następująco: 1 miejsce 10,000$ (ok. 38.500zł), 2 miejsce 7000$ (ok. 27.000zł), 3 miejsce 3000$ (ok. 11500zł).
Zwycięska gra będzie się pojawiać w przeglądarce Opera GX gdy zabraknie połączenia z internetem - więc poza kasą prestiż jest niezły.
Wszystkie informacje i regulaminy (oraz zgłoszenia) znajdziecie na stronie GameJolt ( gamejolt.com/c/gamemaker/ogxgj ), ale podam tu najważniejsze założenia:
- tematem przewodnim jest UFO
- gra musi być zrobiona w HTML5 (można otrzymać darmową licencję na czas trwania konkursu)
- gra musi działać offline (tzn. być uruchamiana z lokalnego serwera), bez pobierania zewnętrznych grafik
- gra powinna zawierać tryb nieskończenie długiej gry, oraz licznik punktów
- gra powinna zawierać tryb multiplayer lub być przygotowana tak, żeby można go szybko dodać
- gra może korzystać z gotowych zasobów (o ile licencja pozwala), ale całość nie może przekroczyć 5MB
Mam nadzieję, że skusicie się na ten konkurs, bo nagroda jest przekozacka!
gamejolt.com/c/gamemaker/ogxgj
GMS 2.3.3 wydane, YYG organizuje konkurs - do wygrania prawie 40.000zł!
Jak zwykle nie bez kłopotów, ale YYG wydało ostatecznie (nawet dwa razy w ciągu tygodnia) GMS 2.3.3.
Pełną listę zmian znajdziecie pod adresami gms.yoyogames.com/ReleaseNotes.html oraz gms.yoyogames.com/release-notes-runtime.html , pisałem też o nich w newsie o becie: gmclan.org/index.php?nius=597 - jedyną różnicą jest dodanie inspektora także dla obiektów, co miało nastąpić w GMS 2.3.4.
YYG poinformowało także, że już w czwartek, 29 lipca, wystartuje konkurs z nagrodą główną aż 10.000$ (niemal 39 tys. zł) - temat poznamy dopiero za kilka dni, ale już teraz wiadomo, że gra ma być grywalna za pomocą eksportu HTML5, ma być to coś z gatunku endless (niekoniecznie runner) i znajdzie się w przeglądarce Opera, jako gierka, która pojawia się gry brakuje internetu. Podobną grę z dinozaurem i kaktusami znacie zapewne z przeglądarki Chrome - więc temat prehistorii na pewno odpada.
Co ważne, na czas jamu można otrzymać darmową licencję HTML5 ograniczoną oczywiście datami zawodów.
Więcej informacji o zasadach (poza tematem gry reszta jest już znana i można w sumie robić prototyp) znajdziecie tutaj: gamejolt.com/c/gamemaker/ogxgj
Do grona wspierających nas na [url=patronite.pl/GMCLAN]Patronite[/url] dołączyły dwie kolejne osoby, dzięki czemu zwróciła mi się (po odjęciu VAT) kwota którą wydałem na aktualizację forum. Nadmiar zgodnie z obietnicą przeznaczony zostaje na odnowienie licencji, które kosztuje 25$ co pół roku. Jeśli chcecie dołączyć do darczyńców GMCLANu - zapraszam na patronite.pl/GMCLAN , w zamian za wsparcie staram się też aktualizować stronę i pracuję powoli nad jej nową wersją, którą mam nadzieję odpalić jeszcze w tym roku. Poza tym, planujemy we wrześniu nasz polski konkurs z nagrodami, gdzie szanse na zdobycie nagrody będą się wachać między 5-20%, zależnie od ilości uczestników
Do tej pory GMCLAN wsparli: Tymon, bagnz0r, Borek, I am vader (LeD), I am Lord (Huderlord), Sutikku, SimianVirus7, tramur, Chell, Adriann, nowy_user, Uzjel, HamsterMan, Threef.
GameMaker Studio 2 od dziś za darmo dla wszystkich!
Być może zabrzmi to jak żart, ale YoYoGames dokonało dziś znaczącej zmiany w wersji próbnej GameMakera. Od dziś jest ona zupełnie darmowa pod względem tworzenia i testowania gier. Nie ma limitów zasobów, funkcji ani czasu - płatne pozostają jednak eksportery gier na każdą z platform, łącznie z Windowsem.
Jeśli więc jeszcze nie bawiliście się z GMS 2 - to może najwyższa pora dać mu szansę.
Najnowsza wersja GMS 2.3.3 powinna wyjść w następnym tygodniu. W tym roku dostaniemy jeszcze dwie wersje, z czego ostatnia, przedświąteczna ma wprowadzić drugi, alternatywny sposób zarządzania oknami (bez nielubianych przez wielu "sznurków" i przesuwanego workspace).
Nowy artykuł o zasięgach funkcji w GMS 2.3+
Zgodnie z obietnicą, wraz z uruchomieniem profilu Patronite, poza zbiórką na utrzymanie strony i serwera, miałem zadbać o dodawanie nowych artykułów i zagęścić prace nad nową stroną.
Dlatego dziś do serwisu trafił nowy artykuł, [url=gmclan.org/index.php?artykul=94]Funkcje 2.3+ i ich zasięgi[/url], który opisuje jak zachowają się funkcje i do czego będą odnosić się zmienne w ciele funkcji, zależnie od tego, gdzie została ona zdefiniowana (i czy jest anonimowa czy nie).
Przy okazji przypomnienie, że dzięki waszemu wsparciu na Patronite zebraliśmy już 759,13 zł (z pełnej kwoty 1045zł 23% wzięła sobie skarbówka a 5% patronite i operatorzy bramek).
Chciałbym kolejny raz podziękować naszym darczyńcom: Tymon, bagnz0r, Borek, I am vader (LeD), I am Lord (Huderlord), Sutikku, SimianVirus7, tramur, Chell, Adriann, nowy_user, Uzjel, dzięki którym większe zmiany w serwisie są coraz bliżej
Jeśli też chcecie wesprzeć GMCLAN, to sprawdźcie to zapraszam na patronite.pl/GMCLAN (mniejsza kwota którą tam widzicie wynika z faktu, że niektórzy zapłacili za rok z góry, ale ich wpłaty doliczają się jako 1/12 co miesiąc - taka sztuczka ).
Letnia wyprzedaż GMS2
Jeśli jeszcze nie posiadacie GMS2, to teraz jest ku temu świetna okazja, bowiem wystartowała letnia promocja na wszystkie licencje:
Promocja potrwa do 8 lipca.
Beta GMS 2.3.3 dostępna!
Po przejęciu przez Operę YYG nie zwalnia tempa i stara się nadążyć z wydaniem jednego nowego wydania na kwartał.
W najnowszej wersji beta 2.3.3. pojawiły się następujące zmiany:
- domyślne parametry argumentów funkcji - można napisać np. function costam(param = 2, tekst = "gmclan");, dodatkowo wsparcie dla JSDoc i możliwość włączenia wyświetlania tych wartości w podpowiedziach
- wywalono wykonywalny plik gita dorzucany do IDE, teraz trzeba zainstalować własnego gita aby korzystać z jego funkcjonalności w IDE
- podstawowe runtime dla systemu na który pobieramy GMS2 jest zbundlowany i nie trzeba czekać na pobranie go (to opcja dla osób które nie mają kupionych dodatkowych eksportów)
- zmieniono działanie funkcji cofnij, która teraz nie działa jedynie dla danego okienka, ale dla całego zasobu (czyli jeśli coś otwiera się w drugim oknie, cofanie nie ograniczy się do "pod-okna", ale nadal co całego zasobu - zamknięcie jakiegoś okienka nie usuwa więc opcji cofania)
- wprowadzono sporo poprawek użycia CPU przez IDE na niektórych konfiguracjach sprzętowych
- Inspektor (włączany przez Windows > Inspector) działa obecnie dla zasobów: notatki, skrypty, sekwencje (w tym instancje w room editorze), shadery i tilesety
- F1 / kliknięcie środkowym przyciskiem myszy teraz przechodzi prawidłowo do żądanej funkcji, jeśli jest ich więcej niż jedna w skrypcie
- w Search & Replace klawisz ESC w końcu zamyka okienka ;0
- pojawiły się funkcje [url=beta-manual-en.yoyogames.com/.../url], [url=beta-manual-en.yoyogames.com/.../url], które zwracają strukturę z milionem danych o fontach i sprite (ale ich aktualizowanie nie zmienia tych zasobów, to raczej takie "metadane").
- dodano wsparcie dla bocznych klawiszy myszek (o ile takowe posiadają) - mb_side1, mb_side2
- poprawienie focusa gier na itch.io i newgrounds dla gier w iframe
Betę można zainstalować "obok" wersji stabilnej i działać w obu programach jednocześnie, nie widzą się one wzajemne i nie przeszkadzają sobie wzajemnie. Jedynym problemem może być odpalenie gry zrobione w becie w stabilnej 2.3.2, bo oczywiście nie ma nowych ficzerów
2.3.3 w wersji stabilnej powinno zadebiutować do 30 czerwca.
Najnowsze wersje GameMakera:
wydana 75 dni temu
wydana 3 dni temu
wydana 9 dni temu