Linki do ciekawych stron

YYG znów zaskakuje - od dziś, co miesiąc, każdy posiadacz subskrybcji innej niż Free otrzyma za darmo zasoby graficzne do tworzenia gier.

Aby otrzymać zasoby, wystarczy zalogować się na swoje konto, i z menu "GameMaker" (po lewej, nie na górze), wybrać opcję "Bundles".

Grafika: /upload/ajax/20211201_70ed1f778999bf9c11594d8336f398df.png

Potem wystarczy już tylko kliknąć "Add" i zasoby są nasze na tak długo, jak trwać będzie nasza subskrypcja.

Co jednak ważne [color=red]mamy tylko miesiąc aby przypisać daną paczkę, jeśli ją przegapimy, zniknie bezpowrotnie[/color]. Na stronie Bundle widać zegar który odlicza ten czas, ale skoro już tam zajdziecie, to kliknięcie "Add" zajmie dodatkową sekundę więc warto wysilić palec do dodatkowego kliknięcia.

Pierwsza paczka nazywa się Fantasy Side-scrolling Platformer i zawiera 300 Spritów, 17 animacji Spine, 94 efekty dźwiękowe, 8 utworów muzycznych.

Grafika: /upload/ajax/20211201_d562c8c438fe1a0011b9ec21e943df08.png

Zasoby można pobrać w całości, w częściach, jako zipy lub jako yymps (lokalna biblioteka do zaimportowania).

Więcej informacji znajdziecie w helpdesku YYG: help.yoyogames.com/.../4412342294289-How-to-claim-and-use-your-Asset-Bundle

GMS z eksportem od 12zł miesięcznie!

YoYoGames i Opera wsłuchały się w głosy osób którym nie spodobały się zmiany związane z subskrypcją (mimo, że większość mogła w ten sposób za darmo dostać nowe eksporty) i przedstawiła jeszcze lepszą ofertę.

Od dzisiaj dostępne są następujące licencje (osoby które kupiły licencje 2.x wcześniej oczywiście je zachowują):
- Free/GX za darmo pozwala na eksport do przeglądarki Opera GX i grania w serwisie gxc.gg
- Creator, 12zł/m-c, 120zł/rok pozwala na eksport na Windowsa, Mac, Linux
- Indie, 36zł/m-c, 360zł/rok pozwala na eksport na Windowsa, Mac, Linux, Android, iOS, UWP, HTML5, Opera GX
- Enterprise, 290zł/m-c, 2900zł/rok pozwala na eksport na Windowsa, Mac, Linux, Android, iOS, UWP, HTML5, Opera GX, PS4, PS4, Xbox One, Xbox Series X|S, Switch (konsole wymagają kont deweloperskich u producentów konsol)

Każdy kto kupił licencję dla GMS2.x wcześniej, może oczywiście korzystać z niej na starych zasadach, a dodatkowo każda licencja podlega bonusowi skorzystania przez rok z licencji Indie (zatem licencja np. Desktop+Mobile to już 2 lata za darmo), bez utraty "stałej" licencji. W przyszłym roku planowana jest premiera GMS 3.x/GX, który będzie korzystał jedynie z subskrypcji (ale tak samo jak 1.4, 2.x będzie można używać dalej, po prostu nie dostanie już aktualizacji po 2024 roku).

help.yoyogames.com/.../4405059050001-Subscriptions-FAQ

Beta 2.3.7 dodaje nowe możliwości programistyczne!

Ku zaskoczeniu, bowiem nie było to wcześniej zapowiadane, a i samo YYG zapomniało wspomnieć w release notes przy okazji pierwszej listopadowej bety (teraz są one wydawane w każdy wtorek i czwartek), w GML pojawiły się dwie nowe funkcjonalności.

Pierwsza to tzw. null coalescing operator, czyli operator nadający wartość gdy zmienna jest pusta (w przypadku GML nie mamy Nulla, więc bardziej odpowiednie będzie powiedzenie - niezdefiniowana).

W GMS 2.0 - 2.3.6 zapisalibyśmy to tak:
koda = is_undefined(b) ? 5 : b;Tymczasem w wersji 2.3.7 można prościej:
koda = b ?? 5;Można to czytać jako: ustaw a jako b, no chyba, że b nie ma wartości, to wtedy 5.

Oczywiście, są też przypadki, gdy chcielibyśmy to samo zrobić ale dla tej samej zmiennej, więc i tutaj doszedł nowy operator:
koda = is_undefined(a) ? 5 : ateraz można skrócić do:
koda ??= 5Co można odczytać jako: jeśli a nie jest jeszcze zdefiniowane, to ustaw 5.

Drugą zmianą jest pomijanie argumentów funkcji, aby użyć domyślnej wartości.
Jeśli mielibyśmy taką funkcję: kodfunction costamcostam(a, b = 5, c = 14, d = 19){};To chcą ustalić jedynie wartości a i d, musimy ręcznie przepisać domyślne wartości b (=5) i c (=14), co może być kłopotliwe, gdy z jakiegoś powodu zechcemy kiedyś zmienić domyślne wartości. Teraz wystarczy argument... pominąć, nie podając żadnej wartości. Zakładając więc, że a i d chcemy ustawić na 1, zamiast:
kodcostam(1, 5, 15, 1)możemy napisać:
kodcostam(1,,,1);
Te dwie niewielkie zmiany wbrew pozorom mogą okazać się bardzo przydatne.

GXC.GG startuje, wyniki konkursu Opera GX

Opera i YYG poinformowały dziś, że wystartowała ich nowa strona z grami, GXC - gxc.gg . Gry tam dostępne są stworzone w GameMakerStudio i wyeksportowane dostępnym także w darmowej wersji eksporterem Opera GX (WASM dla JS, czyli znacznie szybsza wersja eksportera HTML5). Nazywany nowym "Sandboxem" serwis umożliwia na razie granie w gry jedynie za pomocą przeglądarki Opera GX, co uważam za jego największą wadę.

Przy okazji rozstrzygnięto też konkurs na 5 najlepszych gier w 9 kategoriach wybranych prze YYG i Operę, gdzie pula nagród wynosiła 45000$ ! Niemiernie miło mi poinformować, że znany wam świetnie Threef zgarnął nagrodę w kategorii Multiplayer. Jego grę KOKOSY znajdziecie tutaj: gxc.gg/games/5111a1a5-256e-4b17-964c-638683e7dbf0 .

Pełna lista zwycięskich gier: forum.yoyogames.com/index.php?threads/community-showcase-contest-winners.90780 .

GMS 2.3.6 - kontrowersyjne zmiany Opery i YYG

Kilka dni temu wydana została oficjalnie nowa wersja GameMakerStudio 2, oznaczona numerkiem 2.3.6.

To już trzecie "stabilne" wydanie w ostatnich miesiącach i przy okazji YYG poinformowało, że od teraz przechodzi na stałe comiesięczne wydania. Możemy więc być pewni, że w tym roku dostaniemy jeszcze GMS 2.3.7 i 2.3.8.

Co nowego?
Pojawiła się opcja dodawania filtrów (screeny w poprzednim wpisie), nowa strona startowa projektów, przypominająca Operę GX, wywalono niektóre referencje do starych funkcji jeszcze z GM 1.4, oraz poprawiono kilkadziesiąt błędów. Pełna lista - gms.yoyogames.com/ReleaseNotes.html .

To wydanie przyniosło też ze sobą kilka kontrowersji, bowiem okazało się, że filtry nie są dostępne dla osób posiadających normalne "wieczne" licencje, a tylko dla osób z subskrypcją. Przypomnę, że zgodnie z sierpniowymi zmianami każdemu kto ma "wieczną" licencję przysługuje za darmo subskrypcja - 12 miesięcy za każdą licencję GMS2 jaką mamy na koncie (jeśli macie licencje Steam, to można je powiązać). Generalnie więc dostajemy od 1 do 4 lat darmowej subskrypcji (i potem powrót do "wiecznej") - ale wiele osób i tak narzekało, że są zmuszane do podawania numerów kart, oraz, że YYG liczy na to, że zapomną je odpiąć i 1 stycznia 2023 ściągnie z ich konta pieniądze (całe 10$...).

Ostatecznie, YYG i Opera ugięły się pod falą krytyki i dzisiaj wycofały tę decyzję, a więc filtry są już dostępne dla wszystkich z płatną licencją. Nie wiadomo jednak, czy ten sam los spotka triggery, które miały być drugą opcją dostępną jedynie dla subskrybentów.

Warto tutaj dodać, że każda nowa wersja GMS2 wprowadza obecnie 2-3 rzeczy z roadmapy, więc gdzieś między trzecim a czwartym kwartałem 2022 powinniśmy dostać wszystko co znajduje się na roadmapie - yoyogames.com/en/roadmap .

Russell wspomniał też wcześniej, że te dwie funkcjonalności które miały być dostępne tylko dla subskrybentów miały ostatecznie trafić do wszystkich w momencie, gdy zakończą prace nad GMS 2.x i wydadzą GMS 3.x - co oznaczałoby premierę nowej wersji programu pod koniec 2022 roku.

GMS 2.3.7 ma wprowadzić opcję logowania innymi kontami niż te od YYG, update dla Spine 4.0, oraz inspektora dla roomów (kolejny krok ku nowemu workflow całego edytora). Wydanie nastąpi w ostatnich dniach miesiąca.

Warto też dodać, że od teraz wersje beta wychodzą w każdy wtorek i czwartek, a więc 8-10 razy miesięcznie.

Warstwa z filtrami - nowy zasób w GMS2

Po przejęciu przez Operę deweloperka GameMaker Studio 2 nieco przyspieszyła i w końcu mamy pierwszą z większych nowości GMS2, które zauważalne będą po stronie gry - layery z filtrami, czyli po prostu predefiniowanym shaderami, których ustawienia można zmienić w room editorze.

Takie layery niestety mają na razie jedną wadę - działają na wszystkie layery przed nimi (zapewne przez to, że zmieniają obecny bufor obrazu zawartego w application_surface), ale z drugiej strony wymagają zero programowania:

Large blur:
Grafika: /upload/ajax/20211019_af70f1f50c967bbed066601bf660d780.png

Edge detection:
Grafika: /upload/ajax/20211019_1a8215aa55db36b2e026eb5c00d12b67.png

Colour tint:
Grafika: /upload/ajax/20211019_30006702244eeb0770a6af7a03483223.png

Efekty dostępne obecnie to: zmiana koloru, wykrywanie krawędzi, blur, posteryzacja, desaturacja, pikselizacja, a nawet... trzęsienie ekranem.

W kolejnych tygodniach (bo teraz już nawet nie miesiącach), mają pojawić się ulepszenia intellisense (podpowiadanie zmiennych i funkcji w strukturach!), czy Edytor Particli z opcją wyświetlania ich w room editorze - pełna lista, którą przy obecnym tempie YYG powinno zrealizować do końca wiosny, dostępna jest tutaj: yoyogames.com/en/roadmap .

Kolejny konkurs! 45 nagród po 1000$

Opera pompuje w YYG niemałe pieniądze, i po ostatnim konkursie z 20,000$ nagród, tym razem rusza jeszcze większy, z 45,000$ nagród! Co prawda jedna osoba może wygrać 1000$ za jedną grę (wciąż nie mało), ale zwycięskich gier będzie aż 45, więc szanse są duże.

Co należy zrobić? Wystarczy wyeksportować jakąkolwiek darmową grę do nowego portalu YoYoGames i Opery - GXC.GG . Co ważne, można to zrobić także z darmowej wersji programu, która oferuje właśnie eksport Opera GX jako jedyny dostępny (płatne subskrypcje oczywiście też go zawierają) - wiec na siłę wrzucicie nawet gry z GM 8.x czy GMS 1.x - po lekkim ich przerobieniu.

Macie czas do 11 października, a więcej informacji znajdziecie tutaj: yoyogames.com/.../community-showcase-competition .

Update: przedłużono deadline do 20 października.

GMS 2.3.5 dostępny!

Niespodziewanie, w tym miesiącu dostajemy drugie już nowe wydanie GMS2 i to bynajmniej nie z samymi poprawkami, ale też z nowościami:

- możliwość zmiany przypisania skrótów klawiaturowych
- inspektor dla sprite'ów (brakuje więc dla: rooms, curves, paths, sounds i fonts - i wtedy pojawi się tryb edycji bez chainów/niteczek)
- poprawki dla tworzenia plików wykonywalnych
- IDE nie będzie już sprawdzać na starcie które porty w komputerze są wolne na potrzeby odpalenia manuala, czy serwerów danych dla części eksportów - zrobi to dopiero w momencie, gdy dana rzecz będzie odpalana
- poprawiono wydajność nowego engine renderującego
- dodano eksporter Opera GX bazujący na WASM, pozwalający grać w gry w przeglądarce Opera GX na stronie gxc.gg (wkrótce start).

gms.yoyogames.com/ReleaseNotes.html .

Opera GX w wersji beta

YoYoGames losowo włącza dziś użytkownikom wersji beta możliwość testowania eksportera Opera GX.

Przypomnę, że chociaż sam eksporter odpala się w przeglądarce, nie jest to ta sama opcja co przy eksporcie HTML5, ale kompilowana za pomocą WASM - a więc kodu binarnego interpretowanego przez przeglądarkę (co zmniejsza ilość bugów JSowych).

Dostępny jest też już nowy, GameMakerowy sandbox na gry: gxc.gg .

Przykładową grę możecie sprawdzić pod adresem gxc.gg/.../436620b3-03c3-4911-9651-1177ad04178e (wymaga ona jednak instalacji przeglądarki Opera GX).

GMS 2.3.4 wydany

Pojawiła się zaplanowana na III kwartał tego roku najnowsza wersja GameMaker Studio 2, oznaczona numerkami 2.3.4.577.

Nowości:
- zmiana renderowania IDE z OpenTK na SDL2+FNA3D co pozwoliło naprawić kilka niespójności między Windowsem, macOS i Ubuntu, a także pozwoli wkrótce przejść na renderowanie DirectX/Metal (Win/mac) i rozwiąże parę problemów z GPU
- IDE dla Ubuntu (na razie jako wersja beta)
- porzucenie wsparcia dla Visual Studio starszych niż 2019 (dotyczy tylko eksportów YYC)
- kolorowanie składni w manualu ( manual.yoyogames.com ).
- poprawki duplikowania ID przy kopiowaniu obiektów między roomami
- zmiany dla definiowania XMLi dla rozszerzeń Android i iOS, które pozwalają teraz na lepsze zarządzanie co i gdzie trafi przy kompilacji

Wersja ta wyszła nieco przed czasem, więc jest szansa, że w tym roku dostaniemy jeszcze wszystkie duże planowane funkcjonalności z roadmapy - wersjach 2.3.5 - 2.3.6 otrzymać mamy:
- eksport Opera GX (gry odpalane w przeglądarce Opery, ale nie HTML5, a natywny kod danego systemu)
- filtry i efekty dla layerów w room editorze (predefiniowane i własne shadery)
- websockety z ssl (WSS)
- ulepszenia dla intellisense (podpowiadanie właściwości struktur! )

Więcej info o dalszym rozwoju znajdziecie tutaj - yoyogames.com/en/roadmap , a najnowszą wersję GMa pobierzecie odpalając go, lub wchodząc w wasze konto na stronie YYG: accounts.yoyogames.com/downloads

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.8.1.171 • 2024.8.1.218
wydana 75 dni temu
LTS
2022.0.3.83 • 2022.0.3.98
wydana  3 dni temu
Beta
2024.1100.0.686 •
2024.1100.0.707
 0.13.0

wydana 9 dni temu
= IDE, = Runtime, = GMRT
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
39 użytkowników online na discordzie:
Kysiu, 🧁Cupcake🧁, Alice, Nitro Slav, Carl-bot, p..., GibkiKaktus, m..., Kuzyn, GMRussell, OdrzuconyKrakers, fervi, 𝕳𝖚𝖌𝖔 𝕲𝖔𝖓𝖝𝖆𝖑𝖊𝖝, Kalor, PhysX ᴺⱽᴵᴰᴵᴬ, r..., antek, Arrekin, MagnusArias, LadyLush, yazaa, Domeen0, Dyno, 🆅🅸🆃🅾74🅼, szmalu, Miłosz, Ulti, m..., bagno, Mtax, Sporek, l..., moeglich, s..., Add92, Krzysiek1250, Shockah, Cosplyfanka, PeekoHiko
Shoutbox
gnysek (11:46, 17.11.24)
Witamy, witamy!
baca (12:22, 16.11.24)
To już 25 lat.. Witam po paru latach nieobecności.
gnysek (11:05, 15.11.24)
Natomiast obecne forum istnieje od 2004, jak z iglu.cz na gmclan.org przeszliśmy i od tego czasu nie było resetów danych.
gnysek (12:35, 13.11.24)
Ogólnie GMCLAN istnieje 22 lata, ale na to trofeum nie zrobiłem (jeszcze xD)
Chell (20:41, 08.11.24)
wow, ta emotka w ogóle nie wygląda jak : O xD
Chell (20:40, 08.11.24)
tylko? :O 4tk ma 15
Borek (18:12, 07.11.24)
Właśnie dostałem powiadomienie z forum, że jestem na GMClanie 18 lat :D Ja pierdzielę...
S
Sutikku (08:43, 18.10.24)
TIL, gamemaker jest starszy ode mnie
gnysek (16:04, 15.10.24)
Za równo miesiąc, GameMaker kończy 25 lat.
Wojo (15:38, 05.09.24)
Ciekawe
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?