Linki do ciekawych stron

GameMaker - ogroma lista zmian na 2022 i 2023!

Dziś YoYoGames zaprezentowało nowe plany na kolejne miesiące. Zaktualizowano roadmapę, pojawiło się parę nowych pomysłów, ale też niestety są i złe wiadomości dla posiadaczy licencji UWP. Poza tym, razem ze zmianą nazwy z GameMakerStuio na GameMaker, zmieniono też adres strony programu - z yoyogames.com na gamemaker.io .

Pełną prezentację zobaczycie tutaj: youtube.com/watch?v=gMYGAiHAyuI , tymczasem przygotowałem szybkie podsumowanie:

- GameMaker Studio zmieniło nazwę na GameMaker (o czym wspominałem kilka wpisów temu)
- w czerwcu nastąpi koniec dalszego wsparcia dla Android x86, Windows 32-bit, XDK i UWP (bolesne jest zwłaszcza to ostatnie, bo pozwalało odpalać gry na Xboxach)
- pojawi się dodatkowa wersja LTS GMa, które nie będzie mieć przez dwa lata nowych funkcji, a tylko poprawki bugów i kompatybilności, jeśli ktoś nie chce korzystać z nowości
- GM będzie oferował gotowe templatki dla popularnych typów gier (RPG, platformówka, tower defence, idle clicker, match 3)
- Inspektory, które w większości się pojawiły, mają pozwalać na zbiorową edycję właściwości wielu assetów
- Feather, nie tylko będzie lepiej podpowiadał kod i pokazywał podgląd grafik i kolorów, ale będzie pozwalał na zdefinowanie wg. jakiego wzorca nazywać zasoby, oraz pozwalał na refactornig nazw assetów i zmiennych
- GXC trafi na komórki
- Edytor Particli jeszcze w tym kwartale!
Grafika: /upload/ajax/20220421_9cfbd144604e15c65c481ef7124817f7.png
- akcje - podobnie do funkcji, pozwolą zdefinować pewne zdarzenia, które będą mogły wykonać potem kod, np. ruch w lewo, w prawo, skok - pozwoli to na łatwe przypinanie do nich przycisków w locie, np. zależnie od platformy (coś na zasadzie eventu którego typu można zmienić w trakcie gry)
- prefabs - system pozwalający na dodanie do GM "domyślnych" spritów, dźwięków, sekwencji itp. dzięki czemu dodając nowy asset będziemy mogli albo stworzyć pusty, albo zaimportować istniejący z listy (przydatne do UI)
- system UI do tworzenia inferfejsów! Nie będziemy ich tworzyć w roomie, a tak jak sekwencje i wystarczy je będzie potem wstawić do roomu (nawet kilka na raz) i odnosić się do ich właściwości
- UI będą wspierać responsywność!
- Triggery - to nie wyzwalacze jak w GM6 i 7, a specjalne obszary, w których wejście może spowodować zdarzenie. Coś jak maski kolizji, ale zdefiniowane w roomie i bez potrzeby tworzenia obiektów, przez co będą szybsze. Można tworzyć linie, krzywe, prostokąty, wielokąty.
- lepszy marketplace - w przyszłości pakiety będą pobierane przez npm, poza tym ogólnie ma zostać odświeżony

Teoretycznie, cała powyższa lista trafi do nas jeszcze w 2022 roku!. Niektóre funkcje mogą trafiać partiami, ale pojawi się w jakiejś części każda z listy.

Nowy runtime, który pojawi się znacznie później (beta w 2023), ma znacznie zmienić wiele rzeczy pod maską:
- dzięki LLVM gry mają być szybsze bez YYC
- lepsze wsparcie HTML z pomocą WebGPU
- lepsze wsparcie dla OOP
- lepsze wsparcie dla zewnętrznych bibliotek (będzie można użyć tych istniejących bez przerabiania ich)
- lepsze wsparcie dla gier multi (obiekty ktore będą posiadać specjalne metody)
- filtry audio, oznaczanie punktów loopujących w audio
- wsparcie FMOD
- wsparcie dla gier wielojęzycznych (czyli tłumaczeń gier)
- wsparcie dla markdownu, formatowania, linków i grafik w tekście w grach (pozwoli to na kolorowanie tekstu)
- generowanie assetów (w tym z własnych plików) - jakaś prosta namiastka Spine jak mniemam
- wsparcie dla SVG (ale tylko w edytorze grafiki)

Pełna lista postępów dostępna jest pod adresem gamemaker.io/en/roadmap .

Komentarze (łącznie 0):
Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Czas to zmienić

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.2.0.132 • 2024.2.0.163
wydana 43 dni temu
LTS
2022.0.2.51 • 2022.0.2.49
wydana 182 dni temu
Beta
2024.400.0.532 • 2024.400.0.551
wydana 14 dni temu
= IDE, = Runtime
Użytkownicy online
2 użytkowników aktywnych:
gości: 1, userów: 1
 Adriann
(~ostatnie 15 minut)
Discord
Shoutbox
gnysek (20:44, 11.04.24)
Niektórzy dlatego wybierają GMEdit. Ale ja liczę na Code Editor 2, tylko na razie zbyt zbugowany jest.
Tymon (16:11, 11.04.24)
Stitch dla mnie osobiście jest lepszy bo nie musze kopać się z interfejsem GMa i mogę tylko pisać kod.
Tymon (16:05, 11.04.24)
Yes. Obecny nie jest taki zły, jak zainstalowałem najnowszą stabilną to w porównaniu z tym czego używałem... 10 lat temu...? Wszystko wydaje się lepsze.
gnysek (22:48, 10.04.24)
bscotch/stitch ? Ja czekam na fixy do nowego edytora, bo wszystko wydaje się dziś lepsze od tego obecnego :D
Tymon (19:54, 10.04.24)
Hm, Stitch okazuje się całkiem dobrą alternatywą dla wbudowanego edytora
Wojo (22:16, 08.04.24)
siemano huder myślałem, że zniknąłeś całkiem z gmclanu bo na discordzie cie nie ma :D
I am Lord (00:37, 05.04.24)
O dzięki :D
gnysek (09:58, 02.04.24)
Znalazłem na podstawie jego postów: youtube.com/@Jakim_
I am Lord (20:16, 01.04.24)
Ktoś ogarnia jakie konto miał Jakim na YT?
gnysek (16:07, 29.03.24)
Nowy Edytor kodu jednak po świętach
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?