Linki do ciekawych stron

Wygraj GMS2 w wersji Desktop+Mobile+UWP+Web

YoYoGames organizuje konkurs w który można wygrać GMS2 w wersji Desktop+Mobile+UWP+Web.

Grafika: /upload/ajax/ff084818eb5c8880ac7489b879537674.png

Wystarczy przed 2 stycznia 2019 opublikować w mediach społecznościowych (twitter/facebook) swoją grę z hastagiem #GMSpaceMod,
Drugi warunek - gra musi być przeróbką gry z tego tutoriala: yoyogames.com/.../make-your-own-arcade-classic-with-our-new-tutorials

Pełen regulamin: yoyogames.com/.../space-mods-holiday-community-competition

YYG wprowadziło do końca roku obniżkę cen GM. Moduł eksportu na Androida+iOS przeceniono o 50%, pozostałe o 20%.

Grafika: /upload/ajax/265124885efbc813bac8e54cd02b5da7.png

Desktop - 79 USD (300zł)
Web - 119 USD (450 zł)
Mobile - 199 USD (750 zł)
UWP - 319 USD (1200 zł)

Jak widać, w ostatnich latach ceny wzrosły tak mocno, że nawet na promocji są poza zasięgiem początkującego - w 2003 roku GM kosztował 18 USD ...

Mike Dailly opuszcza YYG

Po 8 latach i 9 miesiącach pracy dla YoYoGames, Mike Dailly zakończył dziś pracę w YYG. Mike był szefem działu rozwoju GMa (chociaż tak naprawdę z Russellem po prostu byli "szefami od wszystkiego" ). To on zaprezentował w 2010 SkyDivera działającego na PlayStation Portable - pierwszą grę w GM, która odpalona została na sprzęcie innym niż PC (Mike po godzinach pracował dla YYG już wcześniej) - z tego technologicznego dema, dwa lata później wyrosło GameMaker Studio. Pewnie gdyby Mike'a i Russela pomysły nie były tak bardzo wstrzymywane (wpierw) przez Sandyego, a potem Playtech, dziś GMS byłby bliżej Unity niż nam się wydaje. Mike był też tą osobą, która zaprosiła mnie do pracy w YYG, gdzie spędziłem parę miesięcy swojego życia - za co niezmiernie jestem mu wdzięczny.

Na razie nie wygląda, aby Mike miał plany na przyszłość (chyba po prostu trochę odpocznie).

Nie jest to dobra wiadomość, bo zawsze, gdy firma traci tak doświadczoną osobę, a nie cierpi na nadmiar podobnych pracowników, zaczynają się kłopoty.

GMS2 w wersji beta

Od dziś GMS2 dostępny jest w wersji beta. Aby go pobrać musicie skorzystać:

a) z tego poradnika (pobrać exe i zapisać się w opcjach do bety): help.yoyogames.com/hc/en-us/articles/360018353352

b) poczekać na kolejną stabilną wersję i wtedy zapisać się przez opcje do bety (bez sensu, co nie?)

Beta powinna ukazywać się znacznie częściej niż raz na 3 miesiące i oferować nowe funkcje (pierwszą z nich będą sekwencje, obecna beta jest dla testów samej bety).

Grafika: /upload/ajax/db5886a2d5ff4bf22d2e4e9985aa06c3.png

Nowy system animacji w GMS2 - Sekwencje

Pojawił się artykuł o nowym sposobie animacji w GMS. Wyglada na to, że będzie można tworzyć proste animacje z pomocą spritów i ustalania ich pozycji/kształtów w czasie (coś jak edytor Spine, ale uproszczone). Prawdopodobnie edytor pozwoli na tworzenie cutscenek (czyli taki timeline ale w room editorze).

Jest nawet pierwszy screen:

Grafika: /upload/ajax/5741bf43ff8130af3f620dd6fe9b5950.png

Niestety, dodatek ten pojawi sie dopiero po nowym roku.

mcvuk.com/development/yoyo-games-plan-to-inspire-a-whole-new-generation-of-game-devs

Beta GM 1.4.9999 wydana

Ukazała się OSTATNIA beta GMS 1.4. Jest to ostatnia szansa na zgłoszenie krytycznych bugów (tzn. tego co działało poprzednio a nie działa teraz) i nowe bugi nie będą już naprawiane.

Od teraz helpdesk nie przyjmuje już też zapytań o 1.4 (poza osobami które mają eksport na PS4 czy Xboxa). Dlatego jedyna opcja to zgłoszenie w tym temacie na ichnim forum: forum.yoyogames.com/index.php?threads/gamemaker-studio-1-4-9999-released-feedback.52292

Następna wersja stabilna będzie ostatnią i od tego dnia YYG nie będzie się zajmować 1.4 ani w helpdesku ani programistycznie i przeniesie 100% sił do prac nad 2.x.

GMS 2.1.5 wydany

Dziś wydany został GMS 2.1.5, który wprowadza kilka nowości:

- funkcje collision_xxx_list(), które zwracają listę instancji na lini, w kole, kwadracie itp.
- klawiatury dla iOS i Androida
- obracane maski kolizji - można wybrać albo statyczną maskę, albo taką obracającą się z image_angle.
- wsparcie 64bitowe eksportu androida

Pozostała lista zmian:
IDE: gms.yoyogames.com/ReleaseNotes.html
Runtime: gms.yoyogames.com/release-notes-runtime.html
Link do pobrania: gms.yoyogames.com/GameMakerStudio-Installer-2.1.5.322.exe

Krok w przyszłość :)

Miło mi poinformować, że na GMCLANie od dzisiaj działa https oraz UTF-8. Nie mamy jeszcze wsparcia dla emoji, bo to osobny temat, ale stronę będzie łatwiej rozwijać i przeglądarki nie będą jej blokować :)

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.8.1.171 • 2024.8.1.218
wydana 75 dni temu
LTS
2022.0.3.83 • 2022.0.3.98
wydana  3 dni temu
Beta
2024.1100.0.686 •
2024.1100.0.707
 0.13.0

wydana 9 dni temu
= IDE, = Runtime, = GMRT
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
20 użytkowników online na discordzie:
Kysiu, Carl-bot, Grela, Wielki Druid, m..., GMRussell, Moldis, LadyLush, yazaa, Dyno, Deusald, LeD, Miłosz, bagno, Draczeq, Sporek, l..., moeglich, Krzysiek1250, Shockah
Shoutbox
gnysek (11:46, 17.11.24)
Witamy, witamy!
baca (12:22, 16.11.24)
To już 25 lat.. Witam po paru latach nieobecności.
gnysek (11:05, 15.11.24)
Natomiast obecne forum istnieje od 2004, jak z iglu.cz na gmclan.org przeszliśmy i od tego czasu nie było resetów danych.
gnysek (12:35, 13.11.24)
Ogólnie GMCLAN istnieje 22 lata, ale na to trofeum nie zrobiłem (jeszcze xD)
Chell (20:41, 08.11.24)
wow, ta emotka w ogóle nie wygląda jak : O xD
Chell (20:40, 08.11.24)
tylko? :O 4tk ma 15
Borek (18:12, 07.11.24)
Właśnie dostałem powiadomienie z forum, że jestem na GMClanie 18 lat :D Ja pierdzielę...
S
Sutikku (08:43, 18.10.24)
TIL, gamemaker jest starszy ode mnie
gnysek (16:04, 15.10.24)
Za równo miesiąc, GameMaker kończy 25 lat.
Wojo (15:38, 05.09.24)
Ciekawe
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?