Chociaż tak naprawdę ta wersja już od dawna była ukryta na serwerach YoYoGames "w głębokim ukryciu", dopiero teraz stała się używalna. Po niedawnej premierze GMS 2.3.3 YYG zabrało się do roboty i zmieniło silnik w którym renderuje się IDE z OpenTK na SDL2, co pozwoliło wyeliminować wiele problemów na Macu i Linuksie (odtwarzanie audio, skróty klawiaturowe, obsługa myszy) i ten ostatni zyskał w końcu obsługę IDE bez wieszania się na każdym kroku.
Betę dla Ubuntu 20.04 LTS można pobrać tutaj: gms.yoyogames.com/GameMakerStudio2-Beta-23.1.1.329.deb (inne wersje Linuksów prawdopodobnie zadziałają, ale YYG będzie naprawiać błędy jedynie dla tego jednego systemu).
Na razie brak innych zmian w tym IDE (głównie Inspektora dla pozostałych zasobów). Spowodowane jest to tym, że YYG chciało wydać wersję beta dla Linuksa, żeby móc poprawiać wszelkie błędy w trakcie pozostałych prac nad IDE, planowanych do wersji 2.3.4. Dostaliśmy więc "pierwszą działającą wersję".
IDE na Linuksa ma też pewne problemy, których nie trzeba zgłaszać, bo zostaną naprawione razem ze wspomnianym progresem 2.3.4:
- kopiowanie tekstu więcej niż 7 razy zawiesza IDE
- nie działa debugger
- zapisywanie projektów może powodować okienko "Brak odpowiedzi", ale nie oznacza to faktycznego zawieszenia się programu i wystarczy poczekać
Więcej informacji: forum.yoyogames.com/index.php?threads/2-3-4-beta-release.88083
Linki do ciekawych stron
Wielki konkurs YYG! Do wygrania łącznie 20000$
Jak pisałem już kilka dni temu, YoYoGames i Opera zorganizowały konkurs, w którym łącznie do wygrania jest ponad 75.000 złotych! Nagrody podzielono następująco: 1 miejsce 10,000$ (ok. 38.500zł), 2 miejsce 7000$ (ok. 27.000zł), 3 miejsce 3000$ (ok. 11500zł).
Zwycięska gra będzie się pojawiać w przeglądarce Opera GX gdy zabraknie połączenia z internetem - więc poza kasą prestiż jest niezły.
Wszystkie informacje i regulaminy (oraz zgłoszenia) znajdziecie na stronie GameJolt ( gamejolt.com/c/gamemaker/ogxgj ), ale podam tu najważniejsze założenia:
- tematem przewodnim jest UFO
- gra musi być zrobiona w HTML5 (można otrzymać darmową licencję na czas trwania konkursu)
- gra musi działać offline (tzn. być uruchamiana z lokalnego serwera), bez pobierania zewnętrznych grafik
- gra powinna zawierać tryb nieskończenie długiej gry, oraz licznik punktów
- gra powinna zawierać tryb multiplayer lub być przygotowana tak, żeby można go szybko dodać
- gra może korzystać z gotowych zasobów (o ile licencja pozwala), ale całość nie może przekroczyć 5MB
Mam nadzieję, że skusicie się na ten konkurs, bo nagroda jest przekozacka!
gamejolt.com/c/gamemaker/ogxgj
GMS 2.3.3 wydane, YYG organizuje konkurs - do wygrania prawie 40.000zł!
Jak zwykle nie bez kłopotów, ale YYG wydało ostatecznie (nawet dwa razy w ciągu tygodnia) GMS 2.3.3.
Pełną listę zmian znajdziecie pod adresami gms.yoyogames.com/ReleaseNotes.html oraz gms.yoyogames.com/release-notes-runtime.html , pisałem też o nich w newsie o becie: gmclan.org/index.php?nius=597 - jedyną różnicą jest dodanie inspektora także dla obiektów, co miało nastąpić w GMS 2.3.4.
YYG poinformowało także, że już w czwartek, 29 lipca, wystartuje konkurs z nagrodą główną aż 10.000$ (niemal 39 tys. zł) - temat poznamy dopiero za kilka dni, ale już teraz wiadomo, że gra ma być grywalna za pomocą eksportu HTML5, ma być to coś z gatunku endless (niekoniecznie runner) i znajdzie się w przeglądarce Opera, jako gierka, która pojawia się gry brakuje internetu. Podobną grę z dinozaurem i kaktusami znacie zapewne z przeglądarki Chrome - więc temat prehistorii na pewno odpada.
Co ważne, na czas jamu można otrzymać darmową licencję HTML5 ograniczoną oczywiście datami zawodów.
Więcej informacji o zasadach (poza tematem gry reszta jest już znana i można w sumie robić prototyp) znajdziecie tutaj: gamejolt.com/c/gamemaker/ogxgj
Do grona wspierających nas na [url=patronite.pl/GMCLAN]Patronite[/url] dołączyły dwie kolejne osoby, dzięki czemu zwróciła mi się (po odjęciu VAT) kwota którą wydałem na aktualizację forum. Nadmiar zgodnie z obietnicą przeznaczony zostaje na odnowienie licencji, które kosztuje 25$ co pół roku. Jeśli chcecie dołączyć do darczyńców GMCLANu - zapraszam na patronite.pl/GMCLAN , w zamian za wsparcie staram się też aktualizować stronę i pracuję powoli nad jej nową wersją, którą mam nadzieję odpalić jeszcze w tym roku. Poza tym, planujemy we wrześniu nasz polski konkurs z nagrodami, gdzie szanse na zdobycie nagrody będą się wachać między 5-20%, zależnie od ilości uczestników
Do tej pory GMCLAN wsparli: Tymon, bagnz0r, Borek, I am vader (LeD), I am Lord (Huderlord), Sutikku, SimianVirus7, tramur, Chell, Adriann, nowy_user, Uzjel, HamsterMan, Threef.
GameMaker Studio 2 od dziś za darmo dla wszystkich!
Być może zabrzmi to jak żart, ale YoYoGames dokonało dziś znaczącej zmiany w wersji próbnej GameMakera. Od dziś jest ona zupełnie darmowa pod względem tworzenia i testowania gier. Nie ma limitów zasobów, funkcji ani czasu - płatne pozostają jednak eksportery gier na każdą z platform, łącznie z Windowsem.
Jeśli więc jeszcze nie bawiliście się z GMS 2 - to może najwyższa pora dać mu szansę.
Najnowsza wersja GMS 2.3.3 powinna wyjść w następnym tygodniu. W tym roku dostaniemy jeszcze dwie wersje, z czego ostatnia, przedświąteczna ma wprowadzić drugi, alternatywny sposób zarządzania oknami (bez nielubianych przez wielu "sznurków" i przesuwanego workspace).
Nowy artykuł o zasięgach funkcji w GMS 2.3+
Zgodnie z obietnicą, wraz z uruchomieniem profilu Patronite, poza zbiórką na utrzymanie strony i serwera, miałem zadbać o dodawanie nowych artykułów i zagęścić prace nad nową stroną.
Dlatego dziś do serwisu trafił nowy artykuł, [url=gmclan.org/index.php?artykul=94]Funkcje 2.3+ i ich zasięgi[/url], który opisuje jak zachowają się funkcje i do czego będą odnosić się zmienne w ciele funkcji, zależnie od tego, gdzie została ona zdefiniowana (i czy jest anonimowa czy nie).
Przy okazji przypomnienie, że dzięki waszemu wsparciu na Patronite zebraliśmy już 759,13 zł (z pełnej kwoty 1045zł 23% wzięła sobie skarbówka a 5% patronite i operatorzy bramek).
Chciałbym kolejny raz podziękować naszym darczyńcom: Tymon, bagnz0r, Borek, I am vader (LeD), I am Lord (Huderlord), Sutikku, SimianVirus7, tramur, Chell, Adriann, nowy_user, Uzjel, dzięki którym większe zmiany w serwisie są coraz bliżej
Jeśli też chcecie wesprzeć GMCLAN, to sprawdźcie to zapraszam na patronite.pl/GMCLAN (mniejsza kwota którą tam widzicie wynika z faktu, że niektórzy zapłacili za rok z góry, ale ich wpłaty doliczają się jako 1/12 co miesiąc - taka sztuczka ).
Letnia wyprzedaż GMS2
Jeśli jeszcze nie posiadacie GMS2, to teraz jest ku temu świetna okazja, bowiem wystartowała letnia promocja na wszystkie licencje:
Promocja potrwa do 8 lipca.
Beta GMS 2.3.3 dostępna!
Po przejęciu przez Operę YYG nie zwalnia tempa i stara się nadążyć z wydaniem jednego nowego wydania na kwartał.
W najnowszej wersji beta 2.3.3. pojawiły się następujące zmiany:
- domyślne parametry argumentów funkcji - można napisać np. function costam(param = 2, tekst = "gmclan");, dodatkowo wsparcie dla JSDoc i możliwość włączenia wyświetlania tych wartości w podpowiedziach
- wywalono wykonywalny plik gita dorzucany do IDE, teraz trzeba zainstalować własnego gita aby korzystać z jego funkcjonalności w IDE
- podstawowe runtime dla systemu na który pobieramy GMS2 jest zbundlowany i nie trzeba czekać na pobranie go (to opcja dla osób które nie mają kupionych dodatkowych eksportów)
- zmieniono działanie funkcji cofnij, która teraz nie działa jedynie dla danego okienka, ale dla całego zasobu (czyli jeśli coś otwiera się w drugim oknie, cofanie nie ograniczy się do "pod-okna", ale nadal co całego zasobu - zamknięcie jakiegoś okienka nie usuwa więc opcji cofania)
- wprowadzono sporo poprawek użycia CPU przez IDE na niektórych konfiguracjach sprzętowych
- Inspektor (włączany przez Windows > Inspector) działa obecnie dla zasobów: notatki, skrypty, sekwencje (w tym instancje w room editorze), shadery i tilesety
- F1 / kliknięcie środkowym przyciskiem myszy teraz przechodzi prawidłowo do żądanej funkcji, jeśli jest ich więcej niż jedna w skrypcie
- w Search & Replace klawisz ESC w końcu zamyka okienka ;0
- pojawiły się funkcje [url=beta-manual-en.yoyogames.com/.../url], [url=beta-manual-en.yoyogames.com/.../url], które zwracają strukturę z milionem danych o fontach i sprite (ale ich aktualizowanie nie zmienia tych zasobów, to raczej takie "metadane").
- dodano wsparcie dla bocznych klawiszy myszek (o ile takowe posiadają) - mb_side1, mb_side2
- poprawienie focusa gier na itch.io i newgrounds dla gier w iframe
Betę można zainstalować "obok" wersji stabilnej i działać w obu programach jednocześnie, nie widzą się one wzajemne i nie przeszkadzają sobie wzajemnie. Jedynym problemem może być odpalenie gry zrobione w becie w stabilnej 2.3.2, bo oczywiście nie ma nowych ficzerów
2.3.3 w wersji stabilnej powinno zadebiutować do 30 czerwca.
Obniżka cen GameMaker Studio!
Kto by się spodziewał, po przyjściu Opery raczej liczyliśmy na zmianę modelu biznesowego na abonamentowy, tymczasem dzisiaj YYG poinformowało, że od teraz wersje HTML i Mobile będą tańsze o odpowiednio 25% i 50%, schodząc do magicznej bariery 99$ (tak samo jak wersja desktop).
Oficjalna nowa polska cena to 399zł, a zatem opłaca się kupować w dolarach (oszczędność 35-40zł), jeśli macie możliwość skorzystania z niskiego przewalutowania.
Nowy przykład - pauza bez użycia surface
Na stronie wylądował dziś pierwszy od dawien dawna przykład, tym razem dla GameMaker Studio 2.3+.
Pokazuje on jak w prosty sposób stworzyć pauzę w grze, bez użycia surface i deaktywacji instancji - każda z nich może nadal reagować na jakiś kod jeśli mamy taką ochotę. Wykorzystałem do tego struktury, które zapamiętują obecny status obiektów i je zatrzymują (animacja, speed), a potem wznawiają poprzednie akcje.
Przykład sprawdzicie tutaj: gmclan.org/index.php?plik=230
Możecie też zobaczyć jego kod źródłowy na GMCLANowym Githubie: github.com/gmclan-org/pause_no_surface
___
Przykład powstał dzięki motywacji i wsparciu udzielonemu przez patronów GMCLANu, którzy wsparli rozwój serwisu finansowo: bagnz0r, Borek, I am vader (LeD), I am Lord (Huderlord), Sutikku, SimianVirus7, tramur, Chell, Adriann, nowy_user, Uzjel
Możesz do nich dołączyć, wchodząc na patronite.pl/GMCLAN .
Przeogromny kurs do GMS 2.3
YoYoGames dziś zaskoczyło i opublikowało na swojej stronie niesamowicie wielki i długi kurs do GMS 2.3.
Składa się on z:
- 305 stron PDF
- prawie 1 GB materiałów do pobrania
- 9 godzin Video
Całość sprawdzicie tutaj: yoyogames.com/.../little-town-gamemaker-tutorial
Najnowsze wersje GameMakera:
wydana 75 dni temu
wydana 3 dni temu
wydana 9 dni temu