Linki do ciekawych stron

Game Maker 2.3.2 wydany

Ostatniego możliwego dnia w pierwszym kwartale wydano obiecaną wersję GameMaker Studio 2.3.2.

Zawiera ona następujące nowości:
- 9 slices - rozciągliwe sprite'y podzielone na 9 segmentów
- bibliotekę krzywych - możliwość nadpisania swoich krzywych predefiniowanymi wartościami
- manipulacja surface dzięki camera_set_begin_script
- wywalony manual i tutoriale z programu, dzięki czemu instalator schudł o połowę - te otwierają się teraz w przeglądarce
- cache dla kompilacji, który powinien dla większych gier poprawić znacznie czasy przy testach
- ponad 200 bugów, w tym oczywiście na struktury i garbage collector (zwłaszcza te dotyczące psujących się losowo tablic!)

Pełne listy zmian:
IDE: gms.yoyogames.com/ReleaseNotes.html
Runtime: gms.yoyogames.com/release-notes-runtime.html

Następna wersja 2.3.4 powinna zawierać nowości dla dodanego niedawno Asset Inspectora (ostatecznie każdy zasób z drzewka będzie mógł być w nim edytowany), oraz przejście IDE z OpenTK na SDL2, które ma umożliwić parę nowych rzeczy.

Dzięki tym dwóm zmianom, pod koniec roku GMS2 ma zyskać bardziej przyjazdny interfejs bez "sznurków" i przeciągania workspace, który odtrąca wiele osób.

Pełna lista zmian na ten rok (jedno wydanie na kwartał), tutaj: help.yoyogames.com/.../231719448-RoadMap

Wideokonferencja o przyszłości GameMakera

W dniu 24 lutego 2021, o godzinie 18:00 odbędzie się wideokonferencja dotycząca przyszłości GameMakera pod skrzydłami Opery.

Russell i Stuart opowiedzą o dalszych planach, oraz odpowiedzą na wybrane pytania które można było zadawać na oficjalnym forum YYG.

Do oglądania można dołączyć za pomocą aplikacji zoom (lub w przeglądarce) pod adresem: opera.zoom.us/j/99310892953?pwd=dENWQjR5ZFdyMzB5Ny9KTTVhOHBWUT09 .

Update:
Nagranie jest dostępne tutaj: drive.google.com/.../view

GameMaker Studio 2.3.2 w becie

Po zeszłorocznych opóźnieniach, tegoroczne wydanie beta wjeżdża sporo przed czasem i jeszcze w I połowie lutego dostaliśmy wersję beta nowego GMS, już pod skrzydłami Opera Software.

2.3.2 wprowadza:

- 9-slice - ustawienie dla sprite'ów, które pozwala na zapętlanie ich środkowych segmentów:

Grafika: /upload/ajax/20210213_3cf3dcb662a701179ab8d1aaf4c707d9.png

- predefiniowane popularne krzywe animacji, które można zastosować na swojej krzywej (w dowolnych jej fragmentach)

Grafika: /upload/ajax/20210213_38092b8d01189adfbc208e36d89f05c7.png

- optymalizacje dotyczące budowania projektów: GM cachuje i wykorzystuje ponownie więcej rzeczy, a kawałki audio którym ustawimy brak kompresji będą teraz kopiowane w oryginale, zamiast konwertowane przez GM

- tutoriale nie pokazują się już w programie, a w domyślnej przeglądarce. Wkrótce zostaną one poprawione, aby uczyć GMS 2.3 zamiast 2.0 - 2.2 i przystosowane do pełnego ekranu.

- ogólne poprawki i optymalizacje ponad 200 bugów

Playtech sprzedał YoYoGames za 10 milionów $

Niespodziewanie, Playtech postanowił pozbyć się wszystkich swoich udziałów w firmach robiących gry na komórki. Wśród swojego portfela mieli też YoYoGames, które co prawda gier nie robiło, ale miało program który to umożliwia.

Wiadomo też, że YYG zostało sprzedane po kosztach - kupiono je za 16 milionów, a sprzedano aż za 6 mniej, być może wynika to jednak z faktu różnic kursowych (Playtech jest firmą z UK), oraz faktu, że Playtech ubił dział publikowania gier w YYG, który miał potencjał.

Co to oznacza? Cóż, zależy kto kupił firmę, ale być może nowy nabywca nie będzie już tak restrykcyjny jeśli chodzi o kontakt na linii deweloperzy - użytkownicy. Przed przejęciem przez Playtecha Russell i Mike zdradzali wszystkie nowe ficzery na twitterze gdy tylko się za nie zabierali, a nawet przyjmowali sugestie czy naprawiali bugi zgłoszone w ten sposób. Po przejęciu - nawet opublikowanie obrazka z manuala, który przypadkowo wylądował w stabilnej wersji, ale dotyczył czegoś co dopiero nadejdzie, mogło skończyć się kilkudniową blokadą konta na forum.

Na razie nie wiadomo kto kupił firmę, chociaż plotki mówią o powiązaniach z firmą Opera.

reuters.com/.../update-1-playtech-sees-2020-ahead-of-expectations-as-lockdowns-boost-gaming-idUSL4N2JN1PG

GMS 2.3.1 wydany

Prawdopodobnie ostatnia aktualiazcja GMS 2.x w tym roku właśnie wyszła. Względem bety nie zaszły jakieś drastyczne zmiany, poprawiono sporo bugów które w tym czasie wyłapano (było aż 5 wersji beta).

Przypomnę więc:

- eksport do x64 na Windowsie
- funkcje dla tablic (sortowanie, pop, push, itp.)
- eksport i import struktur do JSON
- słabe referencje do struktur, aby sprawdzać czy gargabe collector je sprzątnął
- krzywe beziera dla curves (niestety nie dla pathy)
- edytor krzywych w sekwencjach (można tworzyć krzywe które nie są w zasobach)
- eventy broadcast dla spritów (oznaczamy która klatka ma generować zdarzenie i nadajemy mu własną nazwę)
- możliwość przenoszenia okna z linią czasu sekwencji w inne miejsca
- możliwość wyłączenia zwijania kodu poza #region
- [$ ] jest teraz akcesorem dla struktur, więc nie można używać HEXów w kluczach tablic (albo trzeba dodać spację)
- nowy room manager do określania kolejności (teraz można zasoby wrzucać w dowolne foldery, więc jest to potrzebne)
- możliwość wyłączenia zawijania kodu na if/else
- wywalenie manuala GMS2 z instalatora - można go nadal pobrać offline, bądź korzystać jedynie z wersji online manual.yoyogames.com (do ustawienia w preferencjach)

GMS 2.3.1 w becie

Pojawiła się nowa beta GMS 2.3.1. Poza poprawkami wielu zgłaszanych bugów po drastycznych zmianach w 2.3.0, zawiera mniejsze zmiany:

- funkcje dla tablic (sortowanie, pop, push, itp.)
- eksport i import struktur do JSON
- krzywe beziera dla curves (niestety nie dla pathy)
- edytor krzywych w sekwencjach (można tworzyć krzywe które nie są w zasobach)
- eventy dla spritów (oznaczamy która klatka ma generować zdarzenie i nadajemy mu własną nazwę)
- eksport do x64 na windowsie
- możliwość wyłączenia zwijania kodu poza #region
- [$ ] jest teraz akcesorem dla struktur, więc nie można używać HEXów w tablicach (albo trzeba dodać spację ;) )

Almora Darkosen wydana!

Niektórzy pewnie myśleli, że to już nigdy nie nastąpi, ale ten dzień jednak nadszedł - po 15 latach od wydania Hidden Swords i 14 lat od wydania pierwszej wersji Almory Online, na komórkach zadebiutowała właśnie Almora Darkosen. Najdłuższej powstający projekt na GMCLANie i żywa już legenda, w końcu jest gotowa w 100% :)

Na razie dostępna jest wersja na Androida, wersja na iOS jest w przygotowaniu. Do pobrania [url=play.google.com/.../url].

Dyskusja na temat gry znajduje się na [url=forum.gmclan.org/.../url].

Grafika: /upload/ajax/20200907_246bacd4359b69a9986baddd985f9c0f.png

GameMaker Studio 2.3 dostępne

Z niemal półrocznym opóźnieniem, w końcu wyszła wersja 2.3 GameMaker Studio, która wprowadza szereg nowości:

- funkcje anonimowe, konstruktory i struktury
- sekwencje animacji, krzywe animacji
- nowe drzewo zasobów (można wstawiać zasoby w dowolne foldery)
- tagowanie zasobów
- zupełnie nowa, ulepszona dokumentacja (dostępna także na manual.yoyogames.com )
- zawijanie kodu na wszystkich klamerkach
Grafika: /upload/ajax/20200818_176a073857fafe75ec283e1278241786.png
- tablice wielowymiarowe
- łańcuchowy dostęp do tablic i struktur danych ( np. a[1][# 3,4][| 5][? "w"] )
- łapanie wyjątków (try/catch) i własny handler dla obsługi błędów

Projekty z 2.x będą wymagały konwersji i zapisania w nowym miejscu (w razie czego).

help.yoyogames.com/hc/en-us/articles/360011980018

Letnie promocje na GMS2 - taniej o 25%

Od dziś do 9 lipca trwają promocje na różne wersje GameMaker Studio. To świetna okazja zaopatrzyć się w program przed premierą wersji 2.3.

-- wersje roczne --
GameMaker Studio 2 Creator: $29 USD

-- wersje "na zawsze" --
GameMaker Studio 2 Desktop: $74 USD
GameMaker Studio 2 Web: $110 USD
GameMaker Studio 2 Mobile: $145 USD
GameMaker Studio 2 UWP: $145 USD

-- wersje roczne, wymagające dev-kitów --
GameMaker Studio 2 PS4: $595 USD
GameMaker Studio 2 Xbox One: $595 USD
GameMaker Studio 2 Nintendo Switch: $595 USD
GameMaker Studio 2 Ultimate: $1100 USD

Beta GameMaker Studio 2.3 dla wszystkich

Grafika: /upload/ajax/20200618_3e1524e5ae9f97f3bc3471902acb76b2.png

Beta GMS 2.3 wystartowała dla wszystkich. Poza dodaniem struktur, try/catcha i Sekwencji, w ostatniej chwili poprawiono też w końcu Manual - już nie będzie otwierał się w programie, a na zewnątrz i zyska nowy wygląd, przez co ma działać lepiej.

Betę znajdziecie na accounts.yoyogames.com/downloads - jako trzecia opcja na górze.

Grafika: /upload/ajax/20200618_b5320087b529adf7d5646d1561431fef.png

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.8.1.171 • 2024.8.1.218
wydana 74 dni temu
LTS
2022.0.3.83 • 2022.0.3.98
wydana  2 dni temu
Beta
2024.1100.0.686 •
2024.1100.0.707
 0.13.0

wydana 8 dni temu
= IDE, = Runtime, = GMRT
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
50 użytkowników online na discordzie:
Kysiu, 🧁Cupcake🧁, Moho, Nikas, MR.PEkinczyk, Alice, Carl-bot, Jamabaiz (Matrix_), GibkiKaktus, Wielki Druid, m..., Kuzyn, GMRussell, OdrzuconyKrakers, 𝕳𝖚𝖌𝖔 𝕲𝖔𝖓𝖝𝖆𝖑𝖊𝖝, Kalor, PhysX ᴺⱽᴵᴰᴵᴬ, r..., Moldis, LolikZabijaka, Arrekin, Rozen, yazaa, Domeen0, Dyno, Deusald, szmalu, Morro, Miłosz, sutikku, 21Lancz, Voytec, Ulti, m..., bagno, Tidżi, Danieo, Mtax, Sporek, Huder, l..., Jayu, moeglich, s..., Add92, Krzysiek1250, Shockah, Cosplyfanka, PeekoHiko, xVANiLL
Shoutbox
gnysek (11:46, 17.11.24)
Witamy, witamy!
baca (12:22, 16.11.24)
To już 25 lat.. Witam po paru latach nieobecności.
gnysek (11:05, 15.11.24)
Natomiast obecne forum istnieje od 2004, jak z iglu.cz na gmclan.org przeszliśmy i od tego czasu nie było resetów danych.
gnysek (12:35, 13.11.24)
Ogólnie GMCLAN istnieje 22 lata, ale na to trofeum nie zrobiłem (jeszcze xD)
Chell (20:41, 08.11.24)
wow, ta emotka w ogóle nie wygląda jak : O xD
Chell (20:40, 08.11.24)
tylko? :O 4tk ma 15
Borek (18:12, 07.11.24)
Właśnie dostałem powiadomienie z forum, że jestem na GMClanie 18 lat :D Ja pierdzielę...
S
Sutikku (08:43, 18.10.24)
TIL, gamemaker jest starszy ode mnie
gnysek (16:04, 15.10.24)
Za równo miesiąc, GameMaker kończy 25 lat.
Wojo (15:38, 05.09.24)
Ciekawe
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?