Linki do ciekawych stron

Licencja na GMS2 na 10 dni - #ZostanWDomuRobGry

Z okazji GameJamu #ZostanWDomuRobGry, można przez 10 dni za darmo korzytać z GameMakerStudio 2 bez limitów (Windows).

Wystarczy:
Krok 1. Zarejestruj swoje osobiste konto GameMaker na: accounts.yoyogames.com/users/sign-up
Krok 2. W otrzymanym mailu potwierdź aktywację konta
Krok 3. Dodaj do konta tymczasową licencję typu Desktop klikając: accounts.yoyogames.com/promo/igpf

I to wszystko :) Miłej zabawy!

Więcej informacji o akcji: zostanwdomurobgry.pl

Przypominamy o kanale Discord

Poza shoutboxem (w którym mamy już ćwierć miliona wiadomości) oraz forum, gdzie można dyskutować o tworzeniu gier, od jakiegoś dłuższego czasu mamy też czat Discord, na którym kwitnie całe GMCLANowe życie (codziennie kilkaset wiadomości). Można tam podyskutować na każdy temat, nie tylko związany z GMS, czy pochwalić się co akutalnie za projekt robimy.

Grafika: https://gmclan.org/data/skins/1/images/sidebar/discord.png

Zaproszenie do kanału Discord: discord.gg/e5QSbcs
Bezpośredni link do kanału: discordapp.com/.../344100101536612352

2.3 opóźnione

Miały być wielkie zmiany, ale jak zawsze wyszło wielkie yayo. YYG nie wyrobiło się z dodaniem zmian w GML ani na święta, ani nawet do połowy stycznia. Pod koniec roku napisano tylko enigmatycznie, że otwarta beta tych zmian "wślizgnie się w nowym roku" co może oznaczać zarówno styczeń jak i czerwiec.

Na pewno gotowe są już dokumentacje do systemów curves+sequences (wykres przechodzenia animacji, oraz oś czasu animacji), czy też struktur i try/catch (te dwa ostatnie opisałem nawet po polsku na stronie - znajdziecie je w bloku "Najnowsze zasoby" po prawej od newsów).

No cóż, YYG już nas przyzwyczaiło do takich rzeczy, szkoda tylko, bo tym razem zmiany są naprawdę fajne - sekwencje pozwolą animować szkieletowo postaci i tworzyć w parę minut efekty które normalnie trzeba programować i testować godzinami, a struktury też pozwolą zapisać wiele danych w ciekawszy sposób.

20 lat GameMakera

W piątek, 15 listopada, GameMaker skończy 20 lat. Stworzony 20 lat temu przez nauczyciela z Utrecht University (Holandia), Marka Overmarsa program na swoje 20 urodziny zaliczy największą chyba zmianę - nowe ficzery w GMLu, na które czekamy tak naprawdę od 2012 roku (już wtedy je zapowiadano) i które niesamowicie przyspieszą i ułatwią pracę z programem.

YoYoGames zapowiedziało betę zmian w GML ( gmclan.org/index.php?nius=572 ) i pierwszej części mechanizmu "Sekwencji" (animacji w room editorze - gmclan.org/index.php?nius=560 ) jeszcze na ten rok, a całą premierę na wiosnę.

yoyogames.com/.../gamemaker-s-20th-anniversary

Stabilne 2.2.4 wydane

Kolejny kwartał za nami, kolejny GMS wydany.

Ta wersja nie zmienia wiele - poprawia głównie działanie z najnowszymi wersjami eksportów (iOS, HTML5, Android, MacOS), oraz aktualizuje (w końcu) wtyczki do zakupu DLC na urządzeniach mobilnych. Dodano też websockety dla HTML5 i ogólnie kolejny raz ten eksport dostaje wszystko to, co w nim nie działało.

Poza tym, raczej sporo zmian pod spodem przygotowujących GMa pod wielkie zmiany języka GML, które teoretycznie powinny wejśc w betę w ciągu 1-2 miesięcy - o czym więcej tutaj: gmclan.org/index.php?nius=572


yoyogames.com/.../gamemaker-studio-2-version-2-2-4-out-now

Stabilne 2.2.3 wydane

Stabilna wersja 2.2.3 GameMaker Studio wydana. Lista zmian w poprzednim newsie, a my z niecierpliwością czekamy na kolejny update - po wakacjach powinny się już zacząć bety sekwencji i zmian w GML, które opisywałem tutaj ( gmclan.org/index.php?nius=572 ) i które są największymi zmianami w GM w historii.

GameMaker Studio 2.2.3 [BETA] już jest

Zgodnie z planem (jeden GM na kwartał), GMS 2.2.3 pojawił się na serwerach YoYoGames. W tej wersji nie ma wielkich zmian dla samych gier (eksport na TVOS), głównie skupiono się na poprawkach IDE (zawieszanie, brak okien "otwórz", problemy z internetem) i podobno teraz już tych problemów nie będzie.

yoyogames.com/.../what-s-new-in-2-2-3-now-in-beta?utm_source=social&utm_campaign=blog

- można wyłączyć sandbox (zapisywanie plików wszędzie)
- można wyłączyć sortowanie głębokości vertexów na surface, co zmniejszy znacząco zużycie pamięci
- można tworzyć "lokalne" paczki zasobów, poza marketplace
- można wyłączyć kompilacje na wirtualnym dysku X:, Z:, itp. która zapobiega za długim ścieżkom do plików - ale wtedy trzeba długości pilnować samemu (256 znaków, limit CMD na windowsie)
- teraz działają 4-bitowe stringi UTF, obsługę w grze oczywiście trzeba dodać samemu

GameMaker Studio 2 na komórki taniej!

Świetna wiadomość dla użytkowników GMS - wersja na komórki od dzisiaj ZNACZNIE taniej.

Z dotychczasowej ceny 399$ (ponad 1500 zł!) zjechano do 199$ (ok. 760zł). To teoretycznie wciąż drogo - ale pamiętajmy, jeśli mamy dobry pomysł na grę i przygotujemy go sobie dobrze najpierw pod Windowsa, potem wystarczy już tylko kupić licencję i poprawić grę na docelowych platformach. Zresztą, do iOS i tak trzeba mieć komputer od Apple, oraz najlepiej iPhone i iPada więc licencja to najniższy koszt.

Licencja na eksport do Amazon Fire wynosi 99$, ale... ma ktoś z was Kindle ?

Wielkie zmiany i nowości w GML pod koniec roku !!!

Na taką informację czekaliśmy od dawna. GameMakerStudio 2 w końcu czekają konkretne zmiany, poprawiające i dodające mnóstwo brakujących funkcjonalności do języka GML!!!

Pełna lista tutaj: yoyogames.com/blog/514/gml-updates-in-2019 - ale postaram się wam przybliżyć o co chodzi (zwłaszcza tym który angielski sprawia problemy).

Dereferencje tablic i struktur.
GMS 2 wprowadził zmianę, która pozwala wstawić tablicę do tablicy. Tak naprawdę teraz tablice 2D to własnie tablica w tablicy. Niestety, odczyt takiej zagłębionej tablicy nie jest łatwy, trzeba bowiem "podtablicę" przypisać najpierw do zmiennej.
Zmiany to poprawią i będzie można napisać tak:
kodvar a = my_array[1][4][0][2];To samo dotyczy map, list i gridów:
kodvar a = my_list[| 5][# 5, 6][? "key"]; // odczyt 5 elementu listy, potem pozycji 5,6 grida, potem klucza mapy w tymże gridzie
Skrypty i funkcje można napisać teraz wszędzie i przypisać do zmiennej.
Zamiast tworzyć skrypt, od teraz będzie można napisać:
kodfunction my_script(a,b){return a+b;}Poza faktem, że można zrezygnować z argument0,...,.argment15, można też przypisać funkcję do zmiennej (jak w JS) i ta zmienna automatycznie zostaje nazwą funkcji. Powala to też na tymczasowe funkcje:
kodvar my_script = function(a,b){return a+b;} // bez "var" funkcja będzie globalnaMinusem jest to, że takie funkcje stracą dostęp do zmiennych tymczasowych zdefiniowanych poza nimi.
Wszystkie istniejące skrypty zostaną przekonwertowane po odpaleniu w GMS 2.3 do nowego formatu, a domyślnie zostanie argument0, argument1 itp.
Funkcje będzie też można dzięki temu zrobić w jednym pliku, a nie każda osobno. Będzie trzeba się przestawić z mówienia "skrypt" na "własna funkcja" - chociaż na finalne nazewnictwo poczekamy, na forum YYG już są na ten temat narzekania.

Lekkie obiekty
Będzie można zdefiniować własne obiekty, bez jakichkolwiek wbudowanych zmiennych (x, y, image_index itp.) - coś na zasadzie "struct" z innych języków czy właśnie obiektu z Javascriptu.
kod
var a = {
name: "Buty z borsuka",
price: 500,
def: 20,
desc: "Te buty zrobiłem ręcznie",
can_buy: function() { return global.gold > price; }
};

konstruktor "new"
konstruktor "new" pozwoli na utworzenie instancji obiektu (coś jak instance_create dla lekkich obiektów).
kod
function Item(n,p){
name = n;
price = p;
};
var buty = new Item("Gwiezdne kapcie", 300);

Łapanie wyjątków
GMS2 wprowadzi funkcjonalność wyłapywania błędów w grze, bez wywalania fatal errorów.
kod
try {
var b = my_array[-1];
} catch ex {
// w zmiennej ex będzie błąd, zapewne "Index out of bounds" w tym przypadku
} finally {
// kod który będzie wykonany zawsze po try-catch, w sumie to bez finally za klamrą też powinien się wykonać ;)
}

Garbage collector
Będzie usuwał zmienne które wyparowały z pamięci. Nie jest jeszcze jasne czy, ds_xxx też znikną, jak nie będą przypisane do żadnej zmiennej, bo tego YYG nie napisało. Ale logicznym by było, zeby tak się stało.

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.8.1.171 • 2024.8.1.218
wydana 74 dni temu
LTS
2022.0.3.83 • 2022.0.3.98
wydana  2 dni temu
Beta
2024.1100.0.686 •
2024.1100.0.707
 0.13.0

wydana 8 dni temu
= IDE, = Runtime, = GMRT
Użytkownicy online
2 użytkowników aktywnych:
gości: 1, userów: 1
 I am Lord
(~ostatnie 15 minut)
Discord
46 użytkowników online na discordzie:
Kysiu, 🧁Cupcake🧁, Moho, Nikas, MR.PEkinczyk, Alice, Carl-bot, Jamabaiz (Matrix_), GibkiKaktus, Grela, Wielki Druid, m..., Kuzyn, GMRussell, OdrzuconyKrakers, Kalor, PhysX ᴺⱽᴵᴰᴵᴬ, r..., Michał Parkoła, Moldis, LolikZabijaka, Arrekin, yazaa, Domeen0, Dyno, Deusald, szmalu, Morro, Miłosz, 21Lancz, Ulti, m..., bagno, Danieo, Mtax, Sporek, Huder, l..., Jayu, s..., Add92, Krzysiek1250, Shockah, Cosplyfanka, PeekoHiko, xVANiLL
Shoutbox
gnysek (11:46, 17.11.24)
Witamy, witamy!
baca (12:22, 16.11.24)
To już 25 lat.. Witam po paru latach nieobecności.
gnysek (11:05, 15.11.24)
Natomiast obecne forum istnieje od 2004, jak z iglu.cz na gmclan.org przeszliśmy i od tego czasu nie było resetów danych.
gnysek (12:35, 13.11.24)
Ogólnie GMCLAN istnieje 22 lata, ale na to trofeum nie zrobiłem (jeszcze xD)
Chell (20:41, 08.11.24)
wow, ta emotka w ogóle nie wygląda jak : O xD
Chell (20:40, 08.11.24)
tylko? :O 4tk ma 15
Borek (18:12, 07.11.24)
Właśnie dostałem powiadomienie z forum, że jestem na GMClanie 18 lat :D Ja pierdzielę...
S
Sutikku (08:43, 18.10.24)
TIL, gamemaker jest starszy ode mnie
gnysek (16:04, 15.10.24)
Za równo miesiąc, GameMaker kończy 25 lat.
Wojo (15:38, 05.09.24)
Ciekawe
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?