Stało się to czego wszyscy się prędzej czy później spodziewali, gdyż w ten model idzie cała branża IT.
GMS2 od dziś można kupić jedynie w modelu subskrypcyjnym. Co jednak ważne, dotychczas kupione licencje na GMS 2.x zachowują dożywotnią ważność więc kto już wydał kasę - nic nie traci.
Obecnie dostępne są 3 modele:
1) Free - darmowy, pozwala na tworzenie i testowanie gier bez ograniczeń na platformie na którą pobierzemy IDE, ale nie pozwala ich eksportować do pliku wykonywalnego.
2) Indie - 36zł miesięcznie / 360zł rocznie - zawiera licencje eksportów Windows/Mac/Linux, HTML5, Android/iOS/Fire, UWP + każda z nich z YYC (czyli kompilacja do kodu natywnego zamiast interpretowanego) + uruchamianie bety + możliwość korzystania z rozszerzeń.
3) Enterprise - 290zł miesięcznie / 2900 rocznie - dodatkowo eksport na konsole (PS4, PS5, XOne, XSX, Switch), plus budowanie projektów z terminala.
Czy to drogo, czy tanio?
Cóż, jeśli potrzebujemy tylko wersji Windowsowej, to oczywiście jest to droga opcja, bo 360zł za jeden eksport to drożej niż do tej pory. Jeśli policzyć jednak wszystko z wersji Indie, to do tej pory licencje te kosztowały 400zł (Desktop) + 625zł (HTML5) + 800zł (UWP) + 800zł (Android/iOS), do daje łącznie 2625zł, czyli 7 lat licencji po nowemu.
Co ważne, jeśli do tej pory mieliśmy tylko jedną licencję - możemy wykupić nową subskrypcję np. na miesiąc, a potem nadal korzystać ze starej "wiecznej" wersji.
Generalnie więc, jeśli nie potrzebujemy eksportować gry, oraz nie używamy rozszerzeń (mam nadzieję, że nie chodzi o pliki GML, a jedynie faktyczne wtyczki, np. .dll i .so), można do tworzenia korzystać z wersji windowsowej za darmo, a w momencie gdy testujemy grę na innym sprzęcie lub chcemy ją wydać, kupujemy licencję na miesiąc czy dwa.
Co ciekawe, z FAQ dostępnego tutaj help.yoyogames.com/.../4405059050001-Subscriptions-FAQ wynika, że posiadacze wersji "dożywotnich" będą mogli przejść:
- na roczny Indie, po 12 miesięcy za każdą licencję jaką kupiliście (i potem wrócimy do starych "dożywotnich" licencji) + ekstra darmowych 5 miesięcy do końca tego roku
- na miesięczny Enterprise po 2 m-ce za każdą z kupionych licencji
Linki do ciekawych stron
I cyk, za pół roku GMS 3 i nasze dożywotnie licencje pójdą się... Dobry krok, który powinien lepiej zabezpieczać finansowo firmę.
Moim zdaniem, jeśli będzie GMS3 - to dopiero w 2023/2024.
Bardziej pójdą w nowe ficzery, które nie będą dostępne w wersjach perpetual i tylko w "Indie", oraz zmienią numerację na np. GMS 2021.3 itd. - żeby nawet dawni userzy musieli dopłacać. Nagle pojawi się system pluginów (tylko od YYG) i tak przemycą obejście licencji obecnych
Przepraszam że tak brzydko ale.. posrało ich zupełnie. Trzeba będzie się powoli przenosić na Unity czy Godota :|
Dlaczego? Dla obecnych userów nic się nie zmienia. Subskrypcje są lepsze, kto długo siedzi w programowaniu wie dlaczego.
Bardzo dobry krok. Jeżeli GMS ma się rozwijać to musi mieć na to stały dochód... Tak to działa. Dla mnie to nie robi różnicy, nawet jakbym nie miał wcześniejszej wersji, to nie byłoby problemu płacić co miesiąc, ponieważ zarabiam na GMS, a zarabiam, bo korzystałem z GMS od wielu lat i się uczyłem tego silnika. Fakt, zapłaciłem kilka razy, bo wychodziły nowe wersje, ale płaciłem tylko jednorazowo. Nowi mają teraz szansę, bo wersja darmowa nie posiada ograniczeń, także Opera może pozyskać nowe osoby. Liczę na to, że poprawi się kwestia supportu, pożyjemy zobaczymy... Czy GMS jest warty swojej ceny? to już kwestia użytkownika, zawsze może wybrać inny silnik, ale tak czy inaczej ten krok ze strony Opery bardziej im pomoże, niż zaszkodzi... YYG już dawno powinno to wprowadzić.
To jest też ważny argument, bo wiele osób mówi "a co jak wyjdzie GMS3". Nic. Co parę lat wychodzi nowy GM i trzeba płacić na nowo (tak średnio co 4-5 lat). Jak ktoś kupował eksportery, to średnia na rok mu się nie zmieni
Najnowsze wersje GameMakera:
wydana 34 dni temu
wydana 363 dni temu
wydana 11 dni temu