Linki do ciekawych stron

GMS 2.3.6 - kontrowersyjne zmiany Opery i YYG

Kilka dni temu wydana została oficjalnie nowa wersja GameMakerStudio 2, oznaczona numerkiem 2.3.6.

To już trzecie "stabilne" wydanie w ostatnich miesiącach i przy okazji YYG poinformowało, że od teraz przechodzi na stałe comiesięczne wydania. Możemy więc być pewni, że w tym roku dostaniemy jeszcze GMS 2.3.7 i 2.3.8.

Co nowego?
Pojawiła się opcja dodawania filtrów (screeny w poprzednim wpisie), nowa strona startowa projektów, przypominająca Operę GX, wywalono niektóre referencje do starych funkcji jeszcze z GM 1.4, oraz poprawiono kilkadziesiąt błędów. Pełna lista - gms.yoyogames.com/ReleaseNotes.html .

To wydanie przyniosło też ze sobą kilka kontrowersji, bowiem okazało się, że filtry nie są dostępne dla osób posiadających normalne "wieczne" licencje, a tylko dla osób z subskrypcją. Przypomnę, że zgodnie z sierpniowymi zmianami każdemu kto ma "wieczną" licencję przysługuje za darmo subskrypcja - 12 miesięcy za każdą licencję GMS2 jaką mamy na koncie (jeśli macie licencje Steam, to można je powiązać). Generalnie więc dostajemy od 1 do 4 lat darmowej subskrypcji (i potem powrót do "wiecznej") - ale wiele osób i tak narzekało, że są zmuszane do podawania numerów kart, oraz, że YYG liczy na to, że zapomną je odpiąć i 1 stycznia 2023 ściągnie z ich konta pieniądze (całe 10$...).

Ostatecznie, YYG i Opera ugięły się pod falą krytyki i dzisiaj wycofały tę decyzję, a więc filtry są już dostępne dla wszystkich z płatną licencją. Nie wiadomo jednak, czy ten sam los spotka triggery, które miały być drugą opcją dostępną jedynie dla subskrybentów.

Warto tutaj dodać, że każda nowa wersja GMS2 wprowadza obecnie 2-3 rzeczy z roadmapy, więc gdzieś między trzecim a czwartym kwartałem 2022 powinniśmy dostać wszystko co znajduje się na roadmapie - yoyogames.com/en/roadmap .

Russell wspomniał też wcześniej, że te dwie funkcjonalności które miały być dostępne tylko dla subskrybentów miały ostatecznie trafić do wszystkich w momencie, gdy zakończą prace nad GMS 2.x i wydadzą GMS 3.x - co oznaczałoby premierę nowej wersji programu pod koniec 2022 roku.

GMS 2.3.7 ma wprowadzić opcję logowania innymi kontami niż te od YYG, update dla Spine 4.0, oraz inspektora dla roomów (kolejny krok ku nowemu workflow całego edytora). Wydanie nastąpi w ostatnich dniach miesiąca.

Warto też dodać, że od teraz wersje beta wychodzą w każdy wtorek i czwartek, a więc 8-10 razy miesięcznie.

Komentarze (łącznie 2):
Uzjel (Czw., 04 Lis. 21, 16:09)
#1

Podoba mi się ten kierunek, wygląda to tak, że zrobili więcej przez ostatnie miesiące niż przez ostatnie kila lat.

gnysek (Czw., 04 Lis. 21, 16:14)
#2

Update GML w 2.3, oraz sekwencje, to w sumie jedynie dwie rzeczy które przychodzą mi na myśl przez pierwsze 4 lata :D

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2023.11.1.129 • 2023.11.1.160
wydana 77 dni temu
LTS
2022.0.2.51 • 2022.0.2.49
wydana 136 dni temu
Beta
2024.200.0.505 • 2024.200.0.523
wydana  wczoraj
= IDE, = Runtime
Użytkownicy online
2 użytkowników aktywnych:
gości: 1, userów: 1
 Adriann
(~ostatnie 15 minut)
Discord
45 użytkowników online na discordzie:
MKP, s..., Alice, Carl-bot, p..., Grela, Wielki Druid, Add92, SuperEnduro, b..., 21Lancz, Kowu, Kuzyn, Filyps, fervi, YoungKrystian, Radek Ignatów, PhysX ᴺⱽᴵᴰᴵᴬ, r..., Uzjel, Skini, lethian, HappyOrange, Arrekin, Jayu, MagnusArias, LeD, yazaa, Domeen0, Dyno, Deusald, Morro, 𝕳𝖚𝖌𝖔 𝕲𝖔𝖓𝖝𝖆𝖑𝖊𝖝, Miłosz, bagno, 🧁Cupcake🧁, Tidżi, Mtax, l..., moeglich, Krzysiek1250, Shockah, Kandif, TobiasM (Morgo), xVANiLL
Shoutbox
gnysek (14:47, 26.02.24)
Na Discordzie też był :) Warto tam zaglądać :)
S
Sutikku (23:23, 23.02.24)
powiedziałbym, że może jakiś gigantyczny czerwony baner by się przydał, ale obawiam się, że mógł taki być, a ja go nie widziałęm
S
Sutikku (23:22, 23.02.24)
uwierzcie mi, że wchodzę na gmclan naprawdę bardzo często, ale jakoś tej ligi nie zauważyłem :(
I am Lord (12:01, 23.02.24)
Kurde kolejna tura mnie omineła 🙈
gnysek (10:49, 20.02.24)
Ja czekam na pluginy do IDE, czego YYG nie zrobi, zrobimy sami.
Adriann (11:50, 16.02.24)
Ciekawe jak go przerobią, osobiście liczę na jakąś większą rewolucję a nie tylko usprawnienie bo narazie jest jak jest :d
gnysek (10:32, 08.02.24)
Edytor roomów ma swoje minusy. Ale ma być tworzony nowy wkrótce, chociaż pewnie 6-12 miesięcy zanim trafi do wersji stabilnej jak nic.
p
pablo1517 (08:40, 07.02.24)
No ja odkąd zacząłem w ue4 pracować to niestety z GMLem dawno nie obcowalem
exp (20:13, 30.01.24)
@pablo1517 ja przerzuciłem się z klasycznego GM na Studio cztery lata temu, więc przeskok trochę mniejszy, ale generalnie idea dużo się nie zmieniła. jest trochę upierdliwości i niepotrzebnych według mnie zmian, ale też duże usprawnienia (edytor roomów to raj na ziemi w porównaniu z tym oryginalnym)
Adriann (18:59, 28.01.24)
Takk..strasznie są upierdliwe :D
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?