Opera i YYG poinformowały dziś, że wystartowała ich nowa strona z grami, GXC - gxc.gg . Gry tam dostępne są stworzone w GameMakerStudio i wyeksportowane dostępnym także w darmowej wersji eksporterem Opera GX (WASM dla JS, czyli znacznie szybsza wersja eksportera HTML5). Nazywany nowym "Sandboxem" serwis umożliwia na razie granie w gry jedynie za pomocą przeglądarki Opera GX, co uważam za jego największą wadę.
Przy okazji rozstrzygnięto też konkurs na 5 najlepszych gier w 9 kategoriach wybranych prze YYG i Operę, gdzie pula nagród wynosiła 45000$ ! Niemiernie miło mi poinformować, że znany wam świetnie Threef zgarnął nagrodę w kategorii Multiplayer. Jego grę KOKOSY znajdziecie tutaj: gxc.gg/games/5111a1a5-256e-4b17-964c-638683e7dbf0 .
Pełna lista zwycięskich gier: forum.yoyogames.com/index.php?threads/community-showcase-contest-winners.90780 .
Linki do ciekawych stron
GMS 2.3.6 - kontrowersyjne zmiany Opery i YYG
Kilka dni temu wydana została oficjalnie nowa wersja GameMakerStudio 2, oznaczona numerkiem 2.3.6.
To już trzecie "stabilne" wydanie w ostatnich miesiącach i przy okazji YYG poinformowało, że od teraz przechodzi na stałe comiesięczne wydania. Możemy więc być pewni, że w tym roku dostaniemy jeszcze GMS 2.3.7 i 2.3.8.
Co nowego?
Pojawiła się opcja dodawania filtrów (screeny w poprzednim wpisie), nowa strona startowa projektów, przypominająca Operę GX, wywalono niektóre referencje do starych funkcji jeszcze z GM 1.4, oraz poprawiono kilkadziesiąt błędów. Pełna lista - gms.yoyogames.com/ReleaseNotes.html .
To wydanie przyniosło też ze sobą kilka kontrowersji, bowiem okazało się, że filtry nie są dostępne dla osób posiadających normalne "wieczne" licencje, a tylko dla osób z subskrypcją. Przypomnę, że zgodnie z sierpniowymi zmianami każdemu kto ma "wieczną" licencję przysługuje za darmo subskrypcja - 12 miesięcy za każdą licencję GMS2 jaką mamy na koncie (jeśli macie licencje Steam, to można je powiązać). Generalnie więc dostajemy od 1 do 4 lat darmowej subskrypcji (i potem powrót do "wiecznej") - ale wiele osób i tak narzekało, że są zmuszane do podawania numerów kart, oraz, że YYG liczy na to, że zapomną je odpiąć i 1 stycznia 2023 ściągnie z ich konta pieniądze (całe 10$...).
Ostatecznie, YYG i Opera ugięły się pod falą krytyki i dzisiaj wycofały tę decyzję, a więc filtry są już dostępne dla wszystkich z płatną licencją. Nie wiadomo jednak, czy ten sam los spotka triggery, które miały być drugą opcją dostępną jedynie dla subskrybentów.
Warto tutaj dodać, że każda nowa wersja GMS2 wprowadza obecnie 2-3 rzeczy z roadmapy, więc gdzieś między trzecim a czwartym kwartałem 2022 powinniśmy dostać wszystko co znajduje się na roadmapie - yoyogames.com/en/roadmap .
Russell wspomniał też wcześniej, że te dwie funkcjonalności które miały być dostępne tylko dla subskrybentów miały ostatecznie trafić do wszystkich w momencie, gdy zakończą prace nad GMS 2.x i wydadzą GMS 3.x - co oznaczałoby premierę nowej wersji programu pod koniec 2022 roku.
GMS 2.3.7 ma wprowadzić opcję logowania innymi kontami niż te od YYG, update dla Spine 4.0, oraz inspektora dla roomów (kolejny krok ku nowemu workflow całego edytora). Wydanie nastąpi w ostatnich dniach miesiąca.
Warto też dodać, że od teraz wersje beta wychodzą w każdy wtorek i czwartek, a więc 8-10 razy miesięcznie.
Warstwa z filtrami - nowy zasób w GMS2
Po przejęciu przez Operę deweloperka GameMaker Studio 2 nieco przyspieszyła i w końcu mamy pierwszą z większych nowości GMS2, które zauważalne będą po stronie gry - layery z filtrami, czyli po prostu predefiniowanym shaderami, których ustawienia można zmienić w room editorze.
Takie layery niestety mają na razie jedną wadę - działają na wszystkie layery przed nimi (zapewne przez to, że zmieniają obecny bufor obrazu zawartego w application_surface), ale z drugiej strony wymagają zero programowania:
Large blur:
Edge detection:
Colour tint:
Efekty dostępne obecnie to: zmiana koloru, wykrywanie krawędzi, blur, posteryzacja, desaturacja, pikselizacja, a nawet... trzęsienie ekranem.
W kolejnych tygodniach (bo teraz już nawet nie miesiącach), mają pojawić się ulepszenia intellisense (podpowiadanie zmiennych i funkcji w strukturach!), czy Edytor Particli z opcją wyświetlania ich w room editorze - pełna lista, którą przy obecnym tempie YYG powinno zrealizować do końca wiosny, dostępna jest tutaj: yoyogames.com/en/roadmap .
Kolejny konkurs! 45 nagród po 1000$
Opera pompuje w YYG niemałe pieniądze, i po ostatnim konkursie z 20,000$ nagród, tym razem rusza jeszcze większy, z 45,000$ nagród! Co prawda jedna osoba może wygrać 1000$ za jedną grę (wciąż nie mało), ale zwycięskich gier będzie aż 45, więc szanse są duże.
Co należy zrobić? Wystarczy wyeksportować jakąkolwiek darmową grę do nowego portalu YoYoGames i Opery - GXC.GG . Co ważne, można to zrobić także z darmowej wersji programu, która oferuje właśnie eksport Opera GX jako jedyny dostępny (płatne subskrypcje oczywiście też go zawierają) - wiec na siłę wrzucicie nawet gry z GM 8.x czy GMS 1.x - po lekkim ich przerobieniu.
Macie czas do 11 października, a więcej informacji znajdziecie tutaj: yoyogames.com/.../community-showcase-competition .
Update: przedłużono deadline do 20 października.
GMS 2.3.5 dostępny!
Niespodziewanie, w tym miesiącu dostajemy drugie już nowe wydanie GMS2 i to bynajmniej nie z samymi poprawkami, ale też z nowościami:
- możliwość zmiany przypisania skrótów klawiaturowych
- inspektor dla sprite'ów (brakuje więc dla: rooms, curves, paths, sounds i fonts - i wtedy pojawi się tryb edycji bez chainów/niteczek)
- poprawki dla tworzenia plików wykonywalnych
- IDE nie będzie już sprawdzać na starcie które porty w komputerze są wolne na potrzeby odpalenia manuala, czy serwerów danych dla części eksportów - zrobi to dopiero w momencie, gdy dana rzecz będzie odpalana
- poprawiono wydajność nowego engine renderującego
- dodano eksporter Opera GX bazujący na WASM, pozwalający grać w gry w przeglądarce Opera GX na stronie gxc.gg (wkrótce start).
gms.yoyogames.com/ReleaseNotes.html .
Opera GX w wersji beta
YoYoGames losowo włącza dziś użytkownikom wersji beta możliwość testowania eksportera Opera GX.
Przypomnę, że chociaż sam eksporter odpala się w przeglądarce, nie jest to ta sama opcja co przy eksporcie HTML5, ale kompilowana za pomocą WASM - a więc kodu binarnego interpretowanego przez przeglądarkę (co zmniejsza ilość bugów JSowych).
Dostępny jest też już nowy, GameMakerowy sandbox na gry: gxc.gg .
Przykładową grę możecie sprawdzić pod adresem gxc.gg/.../436620b3-03c3-4911-9651-1177ad04178e (wymaga ona jednak instalacji przeglądarki Opera GX).
GMS 2.3.4 wydany
Pojawiła się zaplanowana na III kwartał tego roku najnowsza wersja GameMaker Studio 2, oznaczona numerkami 2.3.4.577.
Nowości:
- zmiana renderowania IDE z OpenTK na SDL2+FNA3D co pozwoliło naprawić kilka niespójności między Windowsem, macOS i Ubuntu, a także pozwoli wkrótce przejść na renderowanie DirectX/Metal (Win/mac) i rozwiąże parę problemów z GPU
- IDE dla Ubuntu (na razie jako wersja beta)
- porzucenie wsparcia dla Visual Studio starszych niż 2019 (dotyczy tylko eksportów YYC)
- kolorowanie składni w manualu ( manual.yoyogames.com ).
- poprawki duplikowania ID przy kopiowaniu obiektów między roomami
- zmiany dla definiowania XMLi dla rozszerzeń Android i iOS, które pozwalają teraz na lepsze zarządzanie co i gdzie trafi przy kompilacji
Wersja ta wyszła nieco przed czasem, więc jest szansa, że w tym roku dostaniemy jeszcze wszystkie duże planowane funkcjonalności z roadmapy - wersjach 2.3.5 - 2.3.6 otrzymać mamy:
- eksport Opera GX (gry odpalane w przeglądarce Opery, ale nie HTML5, a natywny kod danego systemu)
- filtry i efekty dla layerów w room editorze (predefiniowane i własne shadery)
- websockety z ssl (WSS)
- ulepszenia dla intellisense (podpowiadanie właściwości struktur! )
Więcej info o dalszym rozwoju znajdziecie tutaj - yoyogames.com/en/roadmap , a najnowszą wersję GMa pobierzecie odpalając go, lub wchodząc w wasze konto na stronie YYG: accounts.yoyogames.com/downloads
Sandbox powraca! Wasze gry z GMS2 mogą trafić do przeglądarki Opera GX
YYG nie przestaje zaskakiwać i dziś informuje o reinkarnacji Sandboxa z grami, który kiedyś był już na stronie YYG. Teraz trafi on jednak... do przeglądarki Opera GX i przy okazji będzie darmowym eksportem dla wszystkich, którzy nie mają stałej licencji bądź subskrypcji na GMS2. Przypomnę, że obecnie darmowy GM pozwala tworzyć gry bez ograniczeń, ale nie pozwala ich eksportować na żadna platformę - aby to zrobić, trzeba kupić "abonament" na minimum miesiąc (39zł - dostajemy wszystkie eksporty poza konsolami). Eksport Opera GX pozwoli wstawić grę do biblioteki, która dostępna będzie z menu przeglądarki.
Obawiam się zalewu crapów, ale na szczęście sortowanie po ocenie i popularności powinno zrobić swoje. Kto wie, może ostatni konkurs z GameJolt oznacza, że to właśnie ta strona będzie hostować gry i całość stanie się jednym wielkim ekosystemem.
Przy okazji nadmienię, że Roadmapa którą ostatnio w końcu zaktualizowano, dostała zupełnie nową i znacznie lepszą podstronę: yoyogames.com/en/roadmap
Nowa roadmapa dla GMS2
Wraz z ostatnimi zaskakującymi zmianami dotyczącymi licencjonowania GMS, YoYoGames przygotowało nową roadmapę, aby łatwiej było zobaczyć, co nas czeka jeśli zdecydujemy się na sybskrybcję (której nie musimy mieć, jeśli kupiliśmy wcześniej jakieś licencje, lub dokupimy je przez Steam i zsynchronizujemy).
help.yoyogames.com/.../231719448-RoadMap
Co ciekawego na liście? W sumie nie ma jakichś wielkich zmian, raczej ulepszenia tego co jest, a i tak nie wszystkiego.
Najważniejsze zmiany, które obecnie są w produkcji, a wiec trafią zapewne do nas w wersji 2.3.5 pod koniec tego roku to:
- Filtry i efekty (nie wiadomo o co chodzi, ale pewnie o jakieś predefiniowane shadery, lub dodatki do sprite edytora)
- redefiniowanie skrótów klawiaturowych (coś co w GMS1 było dawno temu i dopiero po 4 latach wraca...)
- poprawki Intellisense (czyli podpowiadania zmiennych - prawdopodobnie zadziałają na struktury, co będzie mega przydate)
W późniejszych wersjach, a więc 2.3.6 lub 2.4 (bo część zmian to radykalna nowość, wiec zapewne zmieni się numeracja), gdzieś między styczniem a czerwcem 2022, dostaniemy:
- odnajdywanie referencji zasobów (pierwszy krok ku opcji refactoringu gier)
- ulepszenie wsparcia obsługi obrazów w IDE (być może import z PSD i SVG)
- nowy workflow dla: spritów, obiektów, kodu, roomów (oznacza nowe, lepsze i wygodniejsze edytory dla nich, bez głupich sznureczków i przesuwania workspace)
- wsparcie dla tworzenia UI w grach
- triggery (wielki powrót, były już w GM6-GM8 o ile pamiętam, ale tutaj wyczuwam coś bliżej observerów niż triggerów)
- możliwosć wstawiania tekstu w sekwencjach (i zapewne w room editorze)
GMS2 przechodzi na subskrypcje - ale spokojnie, stare licencje zostają!
Stało się to czego wszyscy się prędzej czy później spodziewali, gdyż w ten model idzie cała branża IT.
GMS2 od dziś można kupić jedynie w modelu subskrypcyjnym. Co jednak ważne, dotychczas kupione licencje na GMS 2.x zachowują dożywotnią ważność więc kto już wydał kasę - nic nie traci.
Obecnie dostępne są 3 modele:
1) Free - darmowy, pozwala na tworzenie i testowanie gier bez ograniczeń na platformie na którą pobierzemy IDE, ale nie pozwala ich eksportować do pliku wykonywalnego.
2) Indie - 36zł miesięcznie / 360zł rocznie - zawiera licencje eksportów Windows/Mac/Linux, HTML5, Android/iOS/Fire, UWP + każda z nich z YYC (czyli kompilacja do kodu natywnego zamiast interpretowanego) + uruchamianie bety + możliwość korzystania z rozszerzeń.
3) Enterprise - 290zł miesięcznie / 2900 rocznie - dodatkowo eksport na konsole (PS4, PS5, XOne, XSX, Switch), plus budowanie projektów z terminala.
Czy to drogo, czy tanio?
Cóż, jeśli potrzebujemy tylko wersji Windowsowej, to oczywiście jest to droga opcja, bo 360zł za jeden eksport to drożej niż do tej pory. Jeśli policzyć jednak wszystko z wersji Indie, to do tej pory licencje te kosztowały 400zł (Desktop) + 625zł (HTML5) + 800zł (UWP) + 800zł (Android/iOS), do daje łącznie 2625zł, czyli 7 lat licencji po nowemu.
Co ważne, jeśli do tej pory mieliśmy tylko jedną licencję - możemy wykupić nową subskrypcję np. na miesiąc, a potem nadal korzystać ze starej "wiecznej" wersji.
Generalnie więc, jeśli nie potrzebujemy eksportować gry, oraz nie używamy rozszerzeń (mam nadzieję, że nie chodzi o pliki GML, a jedynie faktyczne wtyczki, np. .dll i .so), można do tworzenia korzystać z wersji windowsowej za darmo, a w momencie gdy testujemy grę na innym sprzęcie lub chcemy ją wydać, kupujemy licencję na miesiąc czy dwa.
Co ciekawe, z FAQ dostępnego tutaj help.yoyogames.com/.../4405059050001-Subscriptions-FAQ wynika, że posiadacze wersji "dożywotnich" będą mogli przejść:
- na roczny Indie, po 12 miesięcy za każdą licencję jaką kupiliście (i potem wrócimy do starych "dożywotnich" licencji) + ekstra darmowych 5 miesięcy do końca tego roku
- na miesięczny Enterprise po 2 m-ce za każdą z kupionych licencji
Najnowsze wersje GameMakera:
wydana 75 dni temu
wydana 3 dni temu
wydana 9 dni temu