Linki do ciekawych stron

Kolejna dobra wiadomość od Opery i YoYoGames - gry stworzone w darmowym eksporterze GX.games, który pozwalał na tworzenie gier pod przeglądarkę Opera GX, od dziś zadziałają także w każdej przeglądarce opartej na Chromium. Nie trzeba już ściągać specjalnej odsłony przeglądarki Opera z dopiskiem GX.

W gry możecie zagrać na stronie gx.games/pl .

Dodatkowo poinformowano, że Firefox i Safari nie będą gorsze, ale ich wsparcie pojawi się dopiero za "jakiś czas" :)

Grafika: https://pbs.twimg.com/media/Fyl5P8xWIAILan8?format=jpg&name=medium

Kolejna pozytywna zmiana w YYG - od dziś prośby o nowe funkcjonalności są dostępne publicznie i można na nie głosować, co pomoże ustalić priorytety.

Listę (już posortowaną) znajdziecie tutaj: github.com/YoYoGames/GameMaker-Feature-Requests/issues

Koniecznie oddajcie swoje głosy!, aby przyspieszyć dodawanie nowych brakujących funkcji do GM. I jeśli macie ochotę - od teraz w tym samym repozytorium githubowym można zgłaszać pomysły:

github.com/YoYoGames/GameMaker-Feature-Requests/issues/new/choose

Rusza zamknięta beta nowego runtime do GM!

Stało się! GameMaker oficjalnie wchodzi w zupełnie nową erę, żegnając się powoli z runtime, który powstał na bazie oryginalnych GameMakerów, pamiętających jeszcze Delphi i Marka Overmarsa.

YoYoGames właśnie ogłosiło, że od przyszłego tygodnia rusza beta tzw. nowego runtime, który został napisany totalnie od zera. Przypomnę, że w pierwszej iteracji ma on być w stanie odtwarzać obecny kod, traktując go jednak jako pewną bibliotekę (lub przestrzeń nazw) i w przyszłości może wprowadzić nową skłądnię czy funkcje języka GML, wykorzystującą nowy silnik znacznie lepiej. Obecna zamknięta beta będzie więc służyć do tego, aby potwierdzić, że wszystkie stare projekty działają.

Zaproszenia do bety będą wysyłane partiami, a w pewnym momencie, gdy jakość będzie już zadowalająca, całość przejdzie w otwartą betę.

Formularz zgłoszeniowy: forms.gle/i65ZFCFe2KDRdfef6
Oficjalny post o zamkniętej becie: forum.gamemaker.io/.../gamemaker-new-runtime-beta-application.103634

Pierwsza beta GM 2023.6 dostępna

YYG nie zwalnia tempa, chociaż zmniejszyło nieco liczbę wydań w tym roku, co jednak podyktowane jest głównie aktualizacją LTS oraz przygotowywaniem nowego runtime, którego zamknięta beta wkrótce ma ruszyć.

Co nowego w wersji 2023.6?

- Dear ImGui zostało zaimplementowane w GM i można go używać do wyświetlania informacji debugowych w grze za pomocą znanego już show_debug_overlay(true);
- mnóstwo nowych funkcji dla Switcha związanych z trybem online
- poprawki logowania SSO i odświeżania licencji (u w końcu nie trzeba się logować na nowo po tygodniu, zobaczymy na jak długo)
- funkcja ds_grid_to_mp_grid()
- dużo bugfixów zwłaszcza dla HTML5

Kolejne zmiany pojawią się w kolejnych betach, bowiem zamrożenie funkcjonalności nastąpi w połowie czerwca, mamy więc niemal miesiąc do tego terminu.

Grafika: /upload/ajax/20230516_02cd24f6493b21a411a201eb7da11332.png

GM 2023.4 wydany

Trzecie miesięczne wydanie GameMakera w tym roku jest już dostępne.

Co nowego?
- funkcje pozwalające generować hashe zmiennych w strukturach, aby przyspieszyć dostęp do nich
- nowa funkcja dla struktur - struct_foreach. Dodatkwo, wszystkie funkcje variable_struct_xxx dostały nowe aliasy struct_xxx.
- funkcja particle_get_info pozwalająca używać info o particlach stworzonych w edytorze i edytować właściwości w trakcie gry
- funkcja sprite_add_ext pozwalająca dodawać sprite'y asynchronicznie, oraz dodawać stripy jako jedną teksturę (a nie X osobnych)
- event Audio Playback Ended
- wsparcie dla template stringów - wystarczy podać nazwę zmiennej w nawiasach klamrowych, aby była ona podstawiona w tekście: kodvar name = "GMCLAN";
var age = 20;
draw_text(0,0, $"{name} ma już {age} lat");
- array_copy()/_delete()/_insert() przymuje negatywne wartości, aby wykonać działania względem końca tablicy; dodano funkcję array_shift()
- nowe filtry dla layerów: Blend, Glow, Recursive Blur, Clouds, Mask
Grafika: /upload/ajax/20230504_d369558726234518df2dbebc770fb45f.png
- nowe opcje czyszczenia cache projektów (np. tylko kod, grafikę lub audio)
- opcja wybrania domyślnego targetu eksportu dla osób z subskrypcją
- ponad 120 bugfixów

Pełne informacje o wydaniu jak zawsze na stronach yoyogames:
gms.yoyogames.com/ReleaseNotes.html - IDE
gms.yoyogames.com/release-notes-runtime.html - Runtime

GM Update 2023 - podsumowanie

Za nami prezentacja GM Update 2023 - możecie ją obejrzeć na youtube: youtube.com/watch?v=uF5q_Y0NwJs - ale jeśli nie macie 30 minut czasu, w telegraficznym skrócie:

Różne
- wszyscy użytkownicy subskrypcji mogą kompilować gry z linii komend; posiadacze subskrypcji konsolowej w późniejszym czasie uzyskają dostęp do kodu źródłowego GMa
- wkrótce będzie można tworzyć pluginy do IDE (Feather i Particle są już takimi "nowymi" pluginami)
- tłumaczenia IDE i manuala będzie można poprawiać na githubie (i też będą "pluginami")
- GM będzie wspierać modowanie gier - mod.io - pojawią się do tego rozszerzenia
- wsparcie dla machinations.io w IDE
- wciąż do GM zmierza FMod
- muliplayer GX (tzw. rollback) pozostanie w becie to czasu wyjścia nowego runtime, bo dopiero wtedy będzie można go znacznie ulepszyć; strona serwerowa będzie open-source i będzie można stawiać własne serwery
- pojawi się opcja tworzenia grafiki i kodu za pomocą AI

Nowy runtime
- zamknięta beta nowego runtime w wersji desktopowej/webowej ruszy w ciągu kilku tygodni; otwarta beta będzie jeszcze w tym roku
- nowy runtime kompiluje znacznie szybciej, dzięki czemu nie będzie już podziału VM/YYC - wszystko będzie działać jak na tej drugiej platformie, jeśli więc nie eksportujecie za pomocą YYC wasze projekty drastycznie przyspieszą
- nowy runtime na początku będzie "nakładką" na stary GML, więc beta ma doprowadzić do tego, żeby stare projekty działały praktycznie bez zmian po otwarciu
- nowy runtime będzie dostępny tylko dla osób które płacą za subskrypcję, oraz dla platformy GX.games za darmo
- nowe funkcje po wydaniu nowego runtime będą trafiać już tylko do niego - wersja LTS ostatecznie dostanie wszystkie aktualne funkcjonalności które uznane są za wystarczająco stabilne (co najmniej 2-3 miesiące bez bugów)
- nowy runtime zaoferuje pliki WAD, dzięki czemu będzie można dzielić zasoby na więcej paczek, tworząc DLC, czy też wrzucając pliki innego typu niż zasoby GM do takich paczek, aby były ukryte przed graczami

Prefaby
- prefaby będą projektami, których zasoby można wybiórczo załączać w innych projektach
- prefaby nie są kopiowane, więc wystarczy zmodyfikować oryginalny projekt, aby wszystkie projekty które go używają "załapały" nową wersję
- pojawi się system zarządzania pakietami GMPM (GameMaker Package Manager) - nakładka na npm, która pozwoli zarządzać prefabami i ich wersjami (gdyby jakaś gra miała mieć na stałe starszą wersję naszej paczki), a także pobierać je z serwerów, które każdy z nas będzie mógł definiować (miałem przeczucie zakładając github.gmclan.org :D )
- pojawi się oczywiście nowy marketplace ze wsparciem dla tego wszystkiego

Systemy UI
- layer GUI, oraz flexbox zmierzają do GM (flexbox to rozciągliwe gridy, które pozwolą dzielić ekran na miejsca, gdzie mają trafiać elementy GUI)
Grafika: /upload/ajax/20230502_a4dad45beed24acede8a7ff2731ab876.png
- predefiniowane elementy GUI pojawia się dopiero razem z prefabami - będą z nich korzystać, więc wszelkie predefiniowane elementy będą zasobami GMowymi (obiekty, sprite'y, GML)

Nowy edytor kodu:
- nowy edytor kodu pojawi się w wersji beta w III kwartale 2023 (na początku jako opcjonalny, stary nie zniknie). Pozwoli on wybierać z górnej belki zasoby, eventy czy funkcje w danym skrypcie, pozwalając na łatwą pełnoekranową pracę:
Grafika: /upload/ajax/20230502_97c6d759dc5288c5c1581d6b5b29c08a.png
- nowy edytor kodu będzie mógł wspierać dowolny język programowania, dzięki czemu będzie można edytować rozszerzenia w GM i uzyskać podstawowe wsparcie dla funkcji i argumentów (shadery, XML i JSON będą wbudowane); Language Server będzie taki sam jak w Visual Studio, można więc będzie użyć gotowych rozwiązań
- nowy edytor będzie wspierać język markdown razem z podglądem (side by side), dzięki czemu będzie można tworzyć dokumentacje

Room Editor:
- znikną typy layerów - GMS2 od początku pozwalało ustawiać dowolne rzeczy na layerach w trakcie gry, ale room editor pozwalał wyłącznie jeden typ (z typem asset pozostawionym dla dowolnych zasobów dodawanych w przyszłości - obecnie: sequences i particles)
- obiekty z creation code będą wyróżniane
- pojawią się ulepszenia dla tilesetów
- większość okien z właściwościami rzeczy w room editorze będzie można przesuwać w dolne miejsca

Więcej info na: gamemaker.io/.../gamemaker-update-2023

Prezentacja GM Update 2023 - 2 maja

Już w najbliższy wtorek, w samym środku przeciętnie ciepłej majówki, czeka nas najgorętsza prezentacja od YoYoGames i Opery.

GameMaker Update 2023 powinien przybliżyć nam (znane i nieznane) informacje o tym, jakie zmiany i nowości w programie są planowane na ten rok. Oczywiście sporą część z nich znamy chociażby z roadmapy, czy z zeszłorocznej prezentacji, ale powinno pojawić się sporo detali na temat tych, które zbliżają się wielkimi krokami.

Najbardziej czekamy oczywiście na:
- nowy edytor kodu (stary będzie można opcjonalnie nadal używać), który pozwoli na pełnoekranową edycję skryptów i obiektów, wraz z indeksem eventów i funkcji w danym oknie, co pozwoli na szybsze przeskakiwanie pomiędzy fragmentami (spodziewany na początku wakacji)
- system prefabów, który pozwoli tworzyć lokalne predefiniowane zasoby, które będzie można selektywnie dodawać do naszych gier, a aktualizacja źródła spowoduje wczytanie najnowszej wersji w każdym z projektów; GMPM, czyli manager pakietów GameMakerowych oparty o JSowy npm, który pozwoli takie pakiety pobierać i wersjonować (spodziewany po wakacjach)
- systemy UI/GUI (layer, flex panel, predefiniowane funkcje) - tu terminy nie są znane, chociaż wiadomo, że layer i flex mogą pojawić się pierwsze, gdyż same systemy GUI będą korzystać ze wspomnianych wcześniej prefabów
- nowy runtime - którego zamknięta beta powinna ruszyć po wakacjach i o którym nieoficjalnie na discordzie GM Community padły już tysiące zapowiedzi, ale zawsze lepiej mieć te oficjalne na papierze

Prezentacja pojawi się w sieci we wtorek, o 18:00 polskiego czasu. Nie zapomnijcie ustawić sobie przypomnienia na YouTube!

Miniaturka youtube

Beta 2023.400

Z dużym opóźnieniem (dwóch tygodni) zajechała w końcu beta 2023.400. Co w niej nowego?

- event Audio Playback End
- nowe filtry w room editorze
- opcja wybrania domyślnego eksportera (dla płatnych licencji/subskrypcji)
- funkcja particle_get_info() pozwalająca pobrać system, emiter i ustawienia z particli
- funkcja array_shift() pozwalająca wstawić nowy element na początku tablicy
- funkcja window_set_showborder(true/false) pozwalająca na wyłączenie systemowej ramki okna (z przyciskami) w trakcie gry (ta funkcja istniała w GMS 1.x i GM5-8.1)
- array_copy()/_delete()/_insert() obsługuje teraz ujemne wartości (-n), aby wykonywać działania względem końcowych n elementów tablicy

Więcej informacji:
IDE: gms.yoyogames.com/ReleaseNotes-NuBeta.html
Runtime: gms.yoyogames.com/release-notes-runtime-NuBeta.html

Aktualizacja
Okazuje się, że mimo zapowiedzi, obecna beta nie dostała nowego instalatora.
Przygotowałem za to artykuł który wyjaśnia czym jest dodane w tej wersji hashowanie: gmclan.org/index.php?artykul=105

LTS update #1 wydane!

YoYoGames opublikowało dziś pierwszą aktualizację dla wydania Long Term Stable, oznaczoną jako 2022.0.1. Przypomnę, że wersje LTS pozbawione są wielu rzeczy dodanych w aktualizacjach wydanych później niż wersja 2022.9 - ale niektóre, wobec których nie są zgłaszane błędy, i nie wpływają one na istniejące funkcjonalności - będą dodawane.

Lista zmian w LTS
- funkcja move_and_collide
- możliwość połączenia rozszerzeń HTML5 w główny plik .js generowany przez GM
- mnóstwo nowych funkcji dla stringów (te dodane w 2022.11 i 2023.1)
- wsparcie dla nowych Android Studio i XCode
- wsparcie dla nowych SDK konsol (Switch, PlayStation, Xbox)
- klikadziesiąt bugów

Pełna lista do znalezienia tutaj:
IDE: gms.yoyogames.com/ReleaseNotes-LTS.html
Runtime: gms.yoyogames.com/release-notes-runtime-LTS.html

Kwietniowy Asset Bundle dostępny

Przywitaliśmy kwiecień, a wraz z nim pora na nowy darmowy Asset Bundle dla osób skubskrybujących jakąkolwiek wersję GMa:

Miniaturka youtube
Wszystkie bundle znajdziecie pod adresem: gamemaker.io/en/bundles

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.4.0.137 • 2024.4.0.168
wydana  3 dni temu
LTS
2022.0.2.51 • 2022.0.2.49
wydana 201 dni temu
Beta
2024.400.0.556 • 2024.400.0.571
wydana  5 dni temu
= IDE, = Runtime
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
Shoutbox
gnysek (13:38, 04.05.24)
Nie wbudowują tego przez warunki licencyjne. Ale kto wie, może jako prefab zobaczymy to już w kolejnym wydaniu, bo wtedy prefaby mają zostać dodane.
I am Lord (12:17, 03.05.24)
Aha to trzeba coś tam jeszcze kombinować tak
gnysek (18:05, 01.05.24)
Tak, w osobnym rozszerzeniu (na githubie YYG).
I am Lord (17:56, 30.04.24)
funkcje z fmod są już?
gnysek (20:44, 11.04.24)
Niektórzy dlatego wybierają GMEdit. Ale ja liczę na Code Editor 2, tylko na razie zbyt zbugowany jest.
Tymon (16:11, 11.04.24)
Stitch dla mnie osobiście jest lepszy bo nie musze kopać się z interfejsem GMa i mogę tylko pisać kod.
Tymon (16:05, 11.04.24)
Yes. Obecny nie jest taki zły, jak zainstalowałem najnowszą stabilną to w porównaniu z tym czego używałem... 10 lat temu...? Wszystko wydaje się lepsze.
gnysek (22:48, 10.04.24)
bscotch/stitch ? Ja czekam na fixy do nowego edytora, bo wszystko wydaje się dziś lepsze od tego obecnego :D
Tymon (19:54, 10.04.24)
Hm, Stitch okazuje się całkiem dobrą alternatywą dla wbudowanego edytora
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?