YYG obiecało, że udostępni swoje rozszerzenia na Githubie (w końcu i tak ich kod jest dostępny za darmo na marketplace), co ma pomóc też w samodzielnym łataniu i optymalizowaniu kodu przez użytkowników (odciążając YYG i obchodząc też helpdesk).
Firma zaskoczyła jednak, dając rozszerzenia, których wcześniej nie oferowała na marketplace.
Obsługa kamery/galerii (tylko Android) - github.com/YoYoGames/GMEXT-MobileUtils
Wyświetlanie nakładki przeglądarki (iOS/Android) - github.com/YoYoGames/GMEXT-WebView
Pozostałe rozszerzenia znajdziecie pod linkiem: github.com/orgs/YoYoGames/repositories?q=GMEXT
Russell potwierdził też, że wkrótce eksport HTML5 będzie dostępny jako Open Source. Stanie się tak dlatego, że ze względu na wydajność i przesiadkę na nowy runtime w przyszłym roku, HTML5 zostanie zastąpiony przez WASM którego używa obecnie Opera GX. Podobno wersja 2022.9 pozwala już odpalić lokalnie gry GX w innych przeglądarkach (trzeba jednak przekopiować link).
Linki do ciekawych stron
Beta 2022.11 ze świetnymi zmianami!
Lubię gdy YYG nas zaskakuje o dorzuca rzeczy, których nie zapowaidało, a już w ogóle takich, których brakowało w IDE i ułatwiają życie. Dzisiaj, w ramach pierwszej bety (już na listopad) dostaliśmy naprawdę konkretne rzeczy.
Po pierwsze, w końcu po pobraniu nowej wersji GMa można wybrać, jakie runtime chcemy zainstalować. Od kiedy pojawiła się subskrypcja Indie, tych runtime było do pobrania aż 12 (licząc wersje VM i YYC osobno). Od teraz można sobie wybrać i pobrać tylko podstawową (czyli sam program startujący kompilację) i VM dla obecnego systemu operacyjnego (Windows/Mac/Ubuntu) - można nawet wykluczyć wersje YYC dla obecnego systemu.
Poza tym, pojawiło się mnóstwo nowych funkcji dla tablic. Funkcje które zwracają nowy wynik (nie ruszając oryginalnej tablicy):
kodarray_all(array, function, offset = 0, length = infinity) → Bool
array_any(array, function, offset = 0, length = infinity) → Bool
array_copy_while(array, function, offset = 0, length = infinity) → Array
array_create_ext(size, function) → Array
array_filter(array, function, offset = 0, length = infinity) → Array
array_find_index(array, function, offset = 0, length = infinity) → Any
array_first(array) → Real
array_foreach(array, function, offset = 0, length = infinity) → Undefined
array_intersection(array1, array2, ...) → Array
array_join(array1, array2, ...) → Array
array_last(array) → Real
array_map(array, function, offset = 0, length = infinity) → Array
array_reduce(array, function, init = array[offset], offset = 0, length = infinity) → Any
array_union(array1, array2, ...) → Array
array_unique(array, output, offset = 0, length = infinity) → ArrayFunkcje które modyfikują oryginalną tablicę:
kodarray_filter_ext(array, function, offset = 0, length = infinity)
array_map_ext(array, function, offset = 0, length = infinity)
array_unique_ext(array, offset = 0, length = infinity)
array_reverse_ext(array, offset = 0, length = infinity)
Poza tym odświeżono też bazę gamepadów, więc teraz sporo nowszych modeli zacznie prawidłowo działać, jeśli jakiś ich przycisk zwracał inną wartość niż zakładaliśmy.
W tym miesiącu mają się tez pojawić efekty audio, ale to wydanie jeszcze ich nie zawiera (chociaż informacje o runtime nieśmiało wspominają, że taka zmiana będzie).
Pełna lista zmian i link do pobierania:
gms.yoyogames.com/ReleaseNotes-NuBeta.html
gms.yoyogames.com/release-notes-runtime-NuBeta.html
SPOTKANIE GMCLANOWE 29 X 2022 !!! #meetup
Tak jak wcześniej zapowiadałem, 29 października odbędzie się spotkanie GMCLANowe i GameMakerowe, pod patronatem YoYoGames.
Impreza odbędzie się 29.10.2022 o godzinie 18:00 w Space Games Pub w Warszawie, Oboźna 7 ( goo.gl/maps/jdzfLrYoRaDrN8R46 , facebook.com/SpacegamesPub )
Swoją obecność możecie potwierdzić na stronie eventu: meetup.gamemaker.pl
Zapraszamy !!! Rezerwacja jest na 15 osób, co najmniej jedna kolejka na koszt organizatorów!
GM 2022.9 wyszedł i jest nawet stabilny ;)
YYG wypuściło GameMakera 2022.9 ze zmianami, które wprowadzało we wrześniu. Nie ma ich szalenie dużo, bowiem firma skupia się na wypuszczeniu wersji Long Term Stable (LTS) w tym miesiącu, ale jest też dobra strona - na razie nie zgłoszono żadnego poważnego problemu z tą wersją, który utrudniałby tworzenie gier - co miało miejsce w poprzednich kilku miesiącach.
Najważniejsze zmiany:
- room editor korzysta teraz z Inspektora - jeśli nie widzicie właściwości rooma, włączcie inspector i zaznaczcie wybrany room w drzewku zasobów
- dynamiczne tekstury, które pozwalają wyeksportować tekstury poza plikiem data.win (lub odpowiednikiem z innej platformy) i nie wczytywać do RAM "na zapas", bez względu na to czy dana tekstura została wczytana do VRAMu (pamięci karty graficznej) czy nie. Więcej info w manualu: manual.yoyogames.com/#t=Settings%252FTexture_Information%252FDynamic_Textures.htm
- Opera GX nazywa się teraz GX.games (pod ten adres przekierowano też serwis gxc.gg)
- wsparcie dla multitoucha na Windowsie 8+
- poprawiono 99 zgłoszonych błędów
Pełna lista zmian:
IDE: gms.yoyogames.com/ReleaseNotes.html
Runtime: gms.yoyogames.com/release-notes-runtime.html
Polska dokumentacja GameMakera dostępna online!
YYG udostępniło online polską wersję językową dokumentacji - znajdziecie ją pod adresem manual-pl.yoyogames.com .
Dodatkowo, z racji, że to tłumaczenie maszynowe i część rzeczy może być przetłumaczona błędnie (np. marketplace to rynek, a workspace to miejsce pracy...), pojawiło się też repozytorium w którym można zapewne pomóc je poprawić - chociaż na razie YYG nie opublikowało zasad. Repo znajdziecie pod adresem github.com/YoYoGames/GMS_Language_PL .
GameMaker 2022.8 wydany, LTS w tym miesiącu
Z tygodniowym opóźnieniem YoYoGames wydało po wakacyjnej przerwie nową wersję GameMakera. Wydanie zostało opóźnione przez błędy znalezione w becie, więc w tym miesiącu nie było parcia na pierwszy możliwy termin i miejmy nadzieję, oznacza to większą stabilność.
Co nowego w tej wersji?
- dodatkowe opcjonalne parametry w istniejących funkcjach audio, dzięki czemu można wiele rzeczy zrobić jedną funkcją, zamiast 3-4
- usunięcie platform które nie są już wspierane przez producentów OSów: 32bity dla Windowsa i Androida (z wyjątkiem wersji x86_64), UWP, XDK
- zmiana sposobu zarządzania assetami w programie (osoby wątek, aby przyspieszyć ładowanie projektów)
- nowy format dla tilesetów, dzięki czemu pliki roomów zajmą znacznie mniej miejsca
- nowe efekty dla layerów: Contrast, Fractal Noise, Gradient, Colour LUT oraz Twist Blur
- poprawki dla Feathera
- dodanie opcji stworzenia ustawień dla rozszerzeń w zabezpieczonych paczkach (z marketplace), które po zaimportowaniu można edytować i odczytać
- wsparcie dla Androidowego ProGuard, oraz usunięcie kodu który mógł powodować zgłaszanie zwiech aplikacji (ANR) w Google Play
- poprawki 162 zgłoszonych bugów (poza tymi naprawionymi w ramach pozostałych zmian)
YYG zaktualizowało też roadmapę ( gamemaker.io/en/roadmap ) na której zmieniła się kolejność dodania niektórych funkcji, a przy filtrach dostaliśmy listę tych które dostaniemy w wydaniach na koniec września, października i listopada.
Wiemy już też, że wydanie Long Term Support, który podobno ma dostać numer 2022.0, ma być wydany na koniec września. Przypomnę, że ta wersja nie będzie dostawać żadnych nowych ficzerów, a jedynie poprawki błędów, oraz aktualizacje wymagane przez poszczególne platformy docelowe (nowe SDK, nowe API, nowa wersja OS).
Ponadto, w październiku dostaniemy opcję wczytywania/usuwanie atlasów tekstur z pamięci (nieużywane tekstury nie są trzymane w GPU, ale są trzymane w RAM), oraz nowy, alternatywny interfejs (opcjonalnie - obecny nie zniknie). W końcu będzie więc można edytować obiekty z kodem na pełnym ekranie i bez łańcuszków pomiędzy oknami. Nowy wygląd zapewne poznamy przy okazji najbliższej bety.
Spotkanie z okazji 20 lecia - wybierzcie termin
Potrzebujemy waszej opinii, aby ustalić termin spotkania z okazji 20-lecia GMCLANu. Czasu w tym roku za wiele już nie zostało, gdyż chyba sensu robić imprezy zimą. Najbardziej odpowiednie terminy jakie bierzmy pod uwagę, aby nie było to za tydzień, nie w trakcie PGA (na którym też możemy się spotkać - 7-9 X), oraz nie bezpośrednio przed/po tej imprezie to:
- 24 września
- 22 października
- 29 października
Zjazd odbyłby się w Warszawie (i proszę nie mówić, że macie daleko - ja mam 380km). Przypomnę, że 20-lecie GMCLANu wypada 1 listopada, więc fajnie byłoby się spotkać przed tym terminem
Przypominam też, że do grupy w której zgłaszamy swoją chęć uczestnictwa dołączyć można pod adresem meetup.gamemaker.pl , ale wasz wybór możecie też napisać w komentarzu.
SpriteTool - pierwsze osobne narzędzie od YYG
YoYoGames w tym roku zaskakuje na różnie sposoby - pozytywnie, zapowiadając wiele zmian i oferując częste aktualizacje, negatywnie - wprowadzając regresyjne bugi do rzeczy które działały i które w ostatniej chwili wślizgują się do stabilnych wydań (przez co wersje beta często działają lepiej...). Dziś do tego wszystkiego dołączyła trzecia kategoria - nie wiadomo co o tym myśleć...
YYG przedstawiło bowiem nową, osobną aplikację, która konwertuje obiekty 3D do sprite'ów 2D. Takie rzeczy bez problemu można zrobić w blenderze, ale cały pic polegać ma na tym, że oczywiście obsługa tego jest znacznie, znacznie prostsza. Pytanie jednak, czy warto tracić czas na osobne narzędzie do czegoś, co i tak przeznaczone jest dla osób które potrafią tworzyć modele 3D a tym samym obsługiwać Blendera...
Program pobierzecie pod adresem opr.as/GM-Sprite , jego instrukcję pod adresem gms.yoyogames.com/SpriteTool.pdf , a temat dotyczący programu na forum YYG: forum.yoyogames.com/index.php?threads/new-3d-2d-tool-beta-release.97866 .
Program jest obecnie w wersji beta. Jego wydanie nie oznacza większego wsparcia dla 3D w GM, ale programista który za niego odpowiada został zatrudniony w YYG własnie po to, żeby nieco ułatwić pewne efekty 3D w grach 2D (paralaksy, izometria) - i zobaczymy co z tego wyjdzie.
Najstabilniejsze wydanie GMa wyjdzie we wrześniu
YYG potwierdziło dzisiaj, że na wrzesień planuje wydanie wersji GameMaker 2022.0 LTS (Long Term Support), która przez nastepne dwa lata dostawać będzie jedynie poprawki błędów i aktualizacje SDK/API eksportów, bez ŻADNYCH nowych funkcji, które znajdziemy w roadmapie. Te będą trafiać do "normalnych" comiesięcznych wydań, tak jak do tej pory (a zatem 2022.9 - 2022.12 i potem 2023.1 - 2023.12).
Przypomnę, że wersja ta, tak samo jak sierpniowe wydanie (które już za tydzień) pozbawione będzie niektórych eksportów, które często nie były i tak wspierane (ale dało się je odpalić na wybranych sprzętach), oraz funkcji które nadejdą, takie jak edytor particli, edytor UI, areny kolizji, efekty dźwiękowe, lepszy edytor kodu, prefaby, npm dla rozszerzeń.
Beta 2022.8 - koniec nieużywanych eksportów
Beta 2022.8 wprowadza zmiany, które nie każdemu mogą się spodobać. Wraz z tą wersją, w celu ułatwienia prac nad rozwojem i zmniejszeniem rozmiaru runtime, usunięte zostają:
- eksport Windows 32-bit/x86 (64 bity dodano pod koniec 2020 w v2.3.1, domyślnie włączono w 2022.2)
- eksport na Androida 32-bit/x86 (ale eksport x86_64 zostaje)
- UWP (Microsoft zakończył wsparcie i nikt tego nie używał, ale niestety zniknie opcja odpalania gier na Xboxie bez devkita)
- XDK dla Xboxa (tego też nikt nie używał i było dostępne tylko w najdroższej licencji)
Poza tym, 2022.8 wprowadza jak zwykle nowości:
- lepsza kompresja tilesetów w roomach (ale przez to projektów nie uda się otworzyć w wersji [ 2.8)
- opcje dla rozszerzeń, aby można było włączać/wyłączać niektóre rzeczy za pomocą checkboxa a nie kodu (i oczywiście funkcje do ich odczytu)
- poprawki bugów (zwłaszcza problemy z myszą w HTML5/OperaGX, oraz rekmompilacją tekstur i dźwięków)
- nowa funkcja call_later(period, units, func, [loop=false])
+ call_canel(timesource)
- funkcje audio_play_sound
dostały nowe argumenty na końcu - gain, offset, pitch, listener_mask, dzięki czemu można teraz zrobić narastanie dźwięku czy zmianę wysokości bez używania do tego 3-4 osobnych funkcji.
- stałe GM_project_filename
i GM_build_type
("run" lub "exe"), które pomagają odnaleźć miejsce zapisu gier, oraz odpalać niektóre rzeczy tylko gdy gra została odpalona z IDE, a nie z dysku.
- opcja schowka na tekst dla Androida i Maca
- wirtualne klawisze dla HTML5 i Opery
- ponad 150 poprawek zgłoszonych błędów
Wersja stabilna 2022.8 powinna zostać wydana dopiero 30 sierpnia, tak więc do premiery jeszcze cały miesiąc - i lista ma szanse sporo urosnąć.
Najnowsze wersje GameMakera:
wydana 74 dni temu
wydana 2 dni temu
wydana 8 dni temu