Linki do ciekawych stron

GM 2023.1 z pierwszą betą

YoYoGames w nowym cyklu wydawniczym ustanowiło lipiec i grudzień miesiącami urlopowymi, w których nie wydaje stabilnych wersji, ale to nie znaczy, że nie wydaje wersji beta na kolejny miesiąc, więc w grudniu dostaliśmy już wersję styczniową. Wersja 2023.1 ma wprowadzić sporo "poprawek dla wygody użytkowania" (QoL), a pierwsza beta zawiera tylko mały wycinek zmian które teoretycznie wg. roadmapy trafią do wydania styczniowego (które dopiero za 50 dni! ).

Nowości:
- kolejne pomniejszenie runtime (ten podstawowy też nie ściąga już plików win/mac/linux jeśli któryś z nich to nie nasz OS)
- nowy serializer JSONów projektów, który ma przyspieszyć zapis, nowy sposób zapisywania sortowania drzewa zasobów
- nowe funkcje dla zmiennych typu static (więcej poniżej)
- is_instanceof() - sprawdzanie czy dany konstruktor dziedziczy po innej (przez id, a nie przez string; włączając dziedziczenie)
- pobieranie u stawianie staticów dla klas/funkcji, poprzez static_get(), static_set() - pierwsze pozwala zmienić wartość static spoza funkcji/konstruktora, drugie pozwala natomiast dodać nowego statica do struktury
- array_shuffle(), array_shuffle_ext() - do sortowania tablic (ale nie jako array_sort(a, function(){ return random(1, -1); });, a metodą [url=en.wikipedia.org/.../url]
- audio_effect_create() ma teraz dodatkowy opcjonalny parametr w którym można przekazać struct z danymi o efekcie; działa to podobnie jak w instance_create() które też dostało taki argument kilka wydań temu
- nowy plik projekt.resource_order który można dodać do .gitignore i dzięki temu unikać konfliktów przy dodawaniu/przesuwaniu zasobów w drzewach (generalnie dla projektów kilkuosobowych zaleca się sortowanie po nazwie i manipulowanie kolejnością poprzez nadawanie alfabetycznych nazw w danej grupie)

Zmiany dotyczące odczytywania staticów pozwalają na dostęp do statycznych po nazwie funkcji lub konstruktora i korzystać z nich jak z namespace'ów w innych językach (jedyny warunek - jakakolwiek inicjalizacja przed pierwszym odczytem):
kodfunction GameOptions() {
static music = true;
static fullscreen = true;
}
// trzeba zainicjować, żeby utworzyć statyczne
GameOptions();
// teraz możliwe jest:
var _music_enabled = GameOptions.music;
Tym samym otrzymaliśmy coś wzorem namespace'ów, z dobrze znaną nam notacją nazwa.własność.

Info o becie 2023.100.0.252 IDE: gms.yoyogames.com/ReleaseNotes-NuBeta.html
Info o becie 2023.100.0.264 runtime: gms.yoyogames.com/release-notes-runtime-NuBeta.html

Stabilna wersja powinna wyjść 31 stycznia. Zawierać ma też nowe filtry, a także być może Particle Editor.

Komentarze (łącznie 0):
Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Czas to zmienić

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.8.1.171 • 2024.8.1.218
wydana 59 dni temu
LTS
2022.0.2.51 • 2022.0.2.49
wydana 388 dni temu
Beta
2024.1100.0.674 •
2024.1100.0.700
 0.13.0

wydana  wczoraj
= IDE, = Runtime, = GMRT
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
42 użytkownicy online na discordzie:
🧁Cupcake🧁, Moho, Nikas, s..., Alice, Carl-bot, Saus, EchoDuck, lethian, Grela, Alkapivo, GMRussell, OdrzuconyKrakers, fervi, m..., bonfacy, r..., antek, Michał Parkoła, chleb, Pako, Arrekin, LadyLush, Dyno, szmalu, ZYGZAK, Miłosz, DawidM, sutikku, Marco, Voytec, Ulti, bagno, Tidżi, g..., Huder, l..., moeglich, Add92, Krzysiek1250, Shockah, Kandif
Shoutbox
Borek (18:12, 07.11.24)
Właśnie dostałem powiadomienie z forum, że jestem na GMClanie 18 lat :D Ja pierdzielę...
S
Sutikku (08:43, 18.10.24)
TIL, gamemaker jest starszy ode mnie
gnysek (16:04, 15.10.24)
Za równo miesiąc, GameMaker kończy 25 lat.
Wojo (15:38, 05.09.24)
Ciekawe
gnysek (11:54, 14.08.24)
Ruszyła beta nowego runtime, a stary dostanie już tylko dwa ficzery (UI Layery i obsługę SVG jako vertexy).
Wojo (11:51, 14.08.24)
Co się stało?
gnysek (18:31, 25.07.24)
Ogłaszam nowy etap w historii GameMakera.
gnysek (11:36, 08.07.24)
Ale w sumie taki numer GG był bezpieczniejszy niż nr. telefonu czy kontakt społecznościowy. Utrudniał stalkowanie i ułatwiał banowanie.
Wojo (08:08, 08.07.24)
Niestety to już nie te czasy kiedy pytało się kasjerki o wiek i numer Gadu-Gadu...
Adriann (08:28, 05.07.24)
Albo okraść :|
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?