Linki do ciekawych stron

GM 2023.1 z pierwszą betą

YoYoGames w nowym cyklu wydawniczym ustanowiło lipiec i grudzień miesiącami urlopowymi, w których nie wydaje stabilnych wersji, ale to nie znaczy, że nie wydaje wersji beta na kolejny miesiąc, więc w grudniu dostaliśmy już wersję styczniową. Wersja 2023.1 ma wprowadzić sporo "poprawek dla wygody użytkowania" (QoL), a pierwsza beta zawiera tylko mały wycinek zmian które teoretycznie wg. roadmapy trafią do wydania styczniowego (które dopiero za 50 dni! ).

Nowości:
- kolejne pomniejszenie runtime (ten podstawowy też nie ściąga już plików win/mac/linux jeśli któryś z nich to nie nasz OS)
- nowy serializer JSONów projektów, który ma przyspieszyć zapis, nowy sposób zapisywania sortowania drzewa zasobów
- nowe funkcje dla zmiennych typu static (więcej poniżej)
- is_instanceof() - sprawdzanie czy dany konstruktor dziedziczy po innej (przez id, a nie przez string; włączając dziedziczenie)
- pobieranie u stawianie staticów dla klas/funkcji, poprzez static_get(), static_set() - pierwsze pozwala zmienić wartość static spoza funkcji/konstruktora, drugie pozwala natomiast dodać nowego statica do struktury
- array_shuffle(), array_shuffle_ext() - do sortowania tablic (ale nie jako array_sort(a, function(){ return random(1, -1); });, a metodą Fishera–Yatesa
- audio_effect_create() ma teraz dodatkowy opcjonalny parametr w którym można przekazać struct z danymi o efekcie; działa to podobnie jak w instance_create() które też dostało taki argument kilka wydań temu
- nowy plik projekt.resource_order który można dodać do .gitignore i dzięki temu unikać konfliktów przy dodawaniu/przesuwaniu zasobów w drzewach (generalnie dla projektów kilkuosobowych zaleca się sortowanie po nazwie i manipulowanie kolejnością poprzez nadawanie alfabetycznych nazw w danej grupie)

Zmiany dotyczące odczytywania staticów pozwalają na dostęp do statycznych po nazwie funkcji lub konstruktora i korzystać z nich jak z namespace'ów w innych językach (jedyny warunek - jakakolwiek inicjalizacja przed pierwszym odczytem):
kodfunction GameOptions() {
static music = true;
static fullscreen = true;
}
// trzeba zainicjować, żeby utworzyć statyczne
GameOptions();
// teraz możliwe jest:
var _music_enabled = GameOptions.music;
Tym samym otrzymaliśmy coś wzorem namespace'ów, z dobrze znaną nam notacją nazwa.własność.

Info o becie 2023.100.0.252 IDE: gms.yoyogames.com/ReleaseNotes-NuBeta.html
Info o becie 2023.100.0.264 runtime: gms.yoyogames.com/release-notes-runtime-NuBeta.html

Stabilna wersja powinna wyjść 31 stycznia. Zawierać ma też nowe filtry, a także być może Particle Editor.

Komentarze (łącznie 0):
Nie ma jeszcze żadnego komentarza. Czas to zmienić

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.4.0.137 • 2024.4.0.168
wydana  3 dni temu
LTS
2022.0.2.51 • 2022.0.2.49
wydana 201 dni temu
Beta
2024.400.0.556 • 2024.400.0.571
wydana  5 dni temu
= IDE, = Runtime
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
46 użytkowników online na discordzie:
Kysiu, s..., Alice, Carl-bot, RogerDodg3r, Draczeq, krzychu, 21Lancz, Kowu, Kuzyn, OdrzuconyKrakers, Sevitaus, Radek Ignatów, r..., LadyLush, Skini, Chell, MKP (GEM), Moldis, Arrekin, MagnusArias, yazaa, Dyno, 🆅🅸🆃🅾74🅼, Korodzik, Morro, ZYGZAK, 𝕳𝖚𝖌𝖔 𝕲𝖔𝖓𝖝𝖆𝖑𝖊𝖝, Miłosz, LeD, debil debilowski, m..., bagno, Mtax, Sporek, Danieo, HappyOrange, l..., Alkapivo, moeglich, d..., Krzysiek1250, Shockah, 🧁Cupcake🧁, TobiasM (Morgo), xVANiLL
Shoutbox
gnysek (13:38, 04.05.24)
Nie wbudowują tego przez warunki licencyjne. Ale kto wie, może jako prefab zobaczymy to już w kolejnym wydaniu, bo wtedy prefaby mają zostać dodane.
I am Lord (12:17, 03.05.24)
Aha to trzeba coś tam jeszcze kombinować tak
gnysek (18:05, 01.05.24)
Tak, w osobnym rozszerzeniu (na githubie YYG).
I am Lord (17:56, 30.04.24)
funkcje z fmod są już?
gnysek (20:44, 11.04.24)
Niektórzy dlatego wybierają GMEdit. Ale ja liczę na Code Editor 2, tylko na razie zbyt zbugowany jest.
Tymon (16:11, 11.04.24)
Stitch dla mnie osobiście jest lepszy bo nie musze kopać się z interfejsem GMa i mogę tylko pisać kod.
Tymon (16:05, 11.04.24)
Yes. Obecny nie jest taki zły, jak zainstalowałem najnowszą stabilną to w porównaniu z tym czego używałem... 10 lat temu...? Wszystko wydaje się lepsze.
gnysek (22:48, 10.04.24)
bscotch/stitch ? Ja czekam na fixy do nowego edytora, bo wszystko wydaje się dziś lepsze od tego obecnego :D
Tymon (19:54, 10.04.24)
Hm, Stitch okazuje się całkiem dobrą alternatywą dla wbudowanego edytora
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?