Linki do ciekawych stron

Nowy przykład - Pianino w GM

Na naszym GMCLANowym githubie ( github.gmclan.org ), pojawił się dziś nowy przykład - pianino w GameMakerze.

Pokazuje on jak za pomocą parametru pitch, zmienić wysokość dźwięku o wybraną nutę.

Pobierzecie go tutaj: github.com/gmclan-org/piano_example
Natomiast spróbować go na żywo w przeglądarce można tutaj: gnysek.itch.io/gamemaker-piano

Korzysta on z prostej zasady, gdzie pitch należy ustawić jako power(2, nuta/12), gdzie "nuta" oznacza o ile dźwięków się przesuwamy. Ujemne wartości zagrają poniżej, a te powyżej 11 oznaczają kolejną oktawę (bo cała ma 12 nut, a zaczynamy od 0).

Miłej zabawy!

Grafika: /upload/ajax/20230217_fd692b88c72e8a1ddfca34cf4ce13fc2.png

Komentarze (łącznie 4):
Adriann (Pią., 17 Lut. 23, 12:59)
#1

Ciekawa sprawa, wreszcie jest opcja na bardziej różnorodne dźwięki bez dodawania miliona alternatyw :D

gnysek (Pią., 17 Lut. 23, 13:25)
#2

W sumie taka opcja była od dawien dawna, ale tak - otwiera ona wiele możliwości.

Można np. zrobić narastające dźwięki zbierając punkty w grze (i opadające gdy tracimy). Można zrobić proste MIDI. Można też dać graczom możliwość tworzenia własnego dźwięku - takie coś jest w Animal Crossing:

youtube.com/watch?v=83EOfgCH9A8

Borek (Nie., 19 Lut. 23, 12:07)
#3

Ja w Almorze wykorzystuję funkcję ( starą w sumie ) audio_pitch. Jest to genialne, bo masz tylko jeden dźwięk ( na mobilkach oszczędza się miejsce ) a można mu nadać różne brzmienie. Głównie chodzi o to, że jeżeli rzucasz jakiś czar i w jednym momencie jest 5 uderzeń ( tego samego dźwięku sndHit ), to dźwięki się nie zlewają ze sobą, mają losowy ton od 0.9 do 1.0, jest to naprawdę ogromna różnica :)

gnysek (Nie., 19 Lut. 23, 15:42)
#4

To korzysta właśnie z audio pitch, ale przekazanego jako argument do audio_play_sound, które od niedawna też przyjmuje pitch jako argument opcjonalny.

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2023.11.1.129 • 2023.11.1.160
wydana 69 dni temu
LTS
2022.0.2.51 • 2022.0.2.49
wydana 128 dni temu
Beta
2024.200.0.499 • 2024.200.0.516
wydana  wczoraj
= IDE, = Runtime
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
43 użytkownicy online na discordzie:
LadyLush❄, 🧁Cupcake🧁, DungeonFairy🧚, MKP, OdrzuconyKrakers, s..., Alice, Nitro Slav, Carl-bot, Voytec, Dominator2v, Grela, Wielki Druid, Kowu, YoungKrystian, r..., Uzjel, lethian, HappyOrange, Moldis, Arrekin, Jayu, LeD, Domeen0, Dyno, Deusald, 𝕳𝖚𝖌𝖔 𝕲𝖔𝖓𝖝𝖆𝖑𝖊𝖝, blackamul, Marco, m..., bagno, Tidżi, Mtax, g..., Alkapivo, moeglich, Nikas, Krzysiek1250, lakas, Shockah, Kandif, Cosplyfanka, xVANiLL
Shoutbox
gnysek (10:49, 20.02.24)
Ja czekam na pluginy do IDE, czego YYG nie zrobi, zrobimy sami.
Adriann (11:50, 16.02.24)
Ciekawe jak go przerobią, osobiście liczę na jakąś większą rewolucję a nie tylko usprawnienie bo narazie jest jak jest :d
gnysek (10:32, 08.02.24)
Edytor roomów ma swoje minusy. Ale ma być tworzony nowy wkrótce, chociaż pewnie 6-12 miesięcy zanim trafi do wersji stabilnej jak nic.
p
pablo1517 (08:40, 07.02.24)
No ja odkąd zacząłem w ue4 pracować to niestety z GMLem dawno nie obcowalem
exp (20:13, 30.01.24)
@pablo1517 ja przerzuciłem się z klasycznego GM na Studio cztery lata temu, więc przeskok trochę mniejszy, ale generalnie idea dużo się nie zmieniła. jest trochę upierdliwości i niepotrzebnych według mnie zmian, ale też duże usprawnienia (edytor roomów to raj na ziemi w porównaniu z tym oryginalnym)
Adriann (18:59, 28.01.24)
Takk..strasznie są upierdliwe :D
I am Lord (17:08, 28.01.24)
Mniej czasu się straci tworząc system particli z kodu od zera niż się męczyć z importem ich z edytora, 🤦‍♂️🤦‍♂️
I am Lord (16:56, 28.01.24)
Co jest nie tak z tymi particlami z IDE, masakra jakaś. Ile to trzeba kombinować żeby użyć je prosto z kodu
p
pablo1517 (17:57, 27.01.24)
Czyli GML nie dostał jakiś drastycznych zmian?
gnysek (14:47, 26.01.24)
Czy ja wiem... generalnie zamysł ten sam, tylko IDE nieco inne.
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?