Zjazd Twórców Gier coraz bliżej (przypominam: 8 - 11 września), pojawia się więc coraz więcej atrakcji. Dwie z nich są szczególnie interesujące.
Pierwsza, to nagroda od firmy Nitro za przygotowanie koncepcji gry na iOS i Anroid w wysokości 2000 złotych.
Druga, to sfinansowanie gry w budżecie do 100000 złotych na PC, konsole i urządzenia mobilne dzięki firmie PlayWay.
Może warto spróbować? Na pewno warto przyjechać
Więcej informacji: ztg.na15.pl
Linki do ciekawych stron
5PICE 1.0 - GM dla HTML5 w wersji alpha
W dniu dzisiejszym ruszyły zamknięte alpha testy Game Makera zdolnego konwertować gry do HTML5, o nazwie kodowej 5PICE. Sam program niewiele odbiega wyglądem od normalnego GM8.1, pojawił się natomiast ekran powitalny - prawdopodobnie z wersji Studio. Na razie niezbyt wiele da sie na nim zrobić, bo są to tylko placeholdery, ale już teraz widać, że zajdą zmiany w tworzeniu projektów - będzie to wyglądało podobnie jak w dużych środowiskach, gdzie ustalamy nazwę i folder dla naszego programu w którym lądują potem pliki. Czyżby oznaczało to wsparcie dla gier z więcej niż jednym programistą i systemów kontroli wersji?
Zmiany w edytorze poziomów w 8.1.123, kanały aktualizacji
Od teraz room editor nie posiada już pasków przewijania, możemy teraz przemieszczać się po nim wciskając środkowy przycisk w myszkach lub spację i przeciągać kursorem. Dodatkowo pojawiła się minimapa która pokazuje nam cały room w pomniejszeniu.
YYG bierze się powoli za zmiany w GUI - jak widać system automatycznych aktualizacji zdaje egzamin, bo choć zmiany nie są rewolucyjne, to praktycznie raz na tydzień pokazuje się coś nowego.
W obszarze powiadomień z menu Updatera można też wybrać, czy aktualizacje GM mają być pobierane z kanału Stable (stabilne) czy Beta (najnowsze poprawki). Wersje beta stają się wersjami stable po kilku dniach (jeśli użytkownicy nie zgłaszają krytycznych błędów).
Pełna lista zmian: store.yoyogames.com/.../release-notes.html
Polskie znaki wróciły w GM8.1.108
W najnowszym update GM 8.1 oznaczonym numerkiem 108 w końcu można znów używać polskich znaków
Działa zarówno ich wyświetlanie w grze za pomocą draw_text(), podgląd we właściwościach czcionki (przypominam o ustawieniu zakresu 32 - 255), przy podmianie czcionki na sprite'a, a także w edytorze kodu.
Zwracam uwagę na dwie rzeczy - aby wczytywać tekst z plików, należy je zapisywać w kodowaniu UTF-8. To samo dotyczy też rozszerzeń DLL, co jednak ciekawe, pliki INI mogą być zapisane w kodowaniu ANSI a problemów z ogonkami nie będzie.
Podziękowania należą się Russellowi Kay z YYG, który wraz z moją drobną pomocą w końcu to naprawił.
Pełne info: store.yoyogames.com/.../release-notes.html
Cinders, Super Snake HD - tak się tworzy gry
Dziś nietypowo, dwa trailery - które moim zdaniem warto obejrzeć.
Pierwszy to trailer Cinders, gry którą dobrze znacie z forum - polecam obejrzeć nie tylko dla dobrej grafiki, ale dla świetnego systemu dialogów - wygląda zacnie i wcale nie jest skomplikowany - czasem wystarczy tylko dobra wizja:
youtube.com/watch?v=h0dQH_M5R-I
Druga gra to Super Snake HD, którą stworzył Mark Overmars. Tak, dokładnie ten Mark, który do stworzył GameMakera. Kolejny raz warto zwrócić uwagę, jak prosto można stworzyć naprawdę fajnie wyglądającą grę, oraz jak kilkoma pomysłami zamienić oklepaną już pozycję w całkiem nową produkcję:
youtube.com/watch?v=JIr8fx7Wtx0
Tak korzysta się z GameMakera
SGS Wiosna '11 zakończone!
Targi Szczecin Games Show zakończone. Na stoisku pokazywaliśmy cztery pozycje: Alien Territory, w które można było pograć (a najwytrwalsi dostawali kubek), oraz wideo z gier Almora Online, ArcMagi i Cinders. Można było również zobaczyć wideo demonstrujące działanie GameMakerach na innych platformach.
Kto nie był, niech żałuje, ale nieoficjalnie obiło mi się o uszy, że okazja do nadrobienia strat w listopadzie oraz marcu! Możecie już zatem odkładać na pociąg i przekonywać rodziców do wyjazdu.
Dziękujemy również firmie [url=ustudio.pl/]u.studio[/url] za stoisko, nocleg, darmowe piwo i bigos.
Film z imprezy: youtube.com/watch?v=V1U5bnUlwVk
GameMaker 8.1.77
Wyszedł właśnie GM8.1.77. Normalnie nie pisałbym o każdym update, bo te wychodzą dość często, ale tym razem pojawiła się dość ważna zmiana, mianowicie antyaliasing 3D! Służy do tego funkcja display_reset(); Natomiast do odczytania możliwych poziomów AA służy stała read-only display_aa - która na kolejnych bitach zwraca czy można zastosować dany aliasing (2,4,8) - szczegóły w dokumentacji programu.
Pełna lista zmian: store.yoyogames.com/.../release-notes.html
SGS 2011 - to już tylko 10 dni!
Przypominamy, że w dniach 21 i 22 maja w Szczecinie odbywają się targi Szczecin Games Show, gdzie znajdziecie ekipę GMCLANową, nasze gry, a także będzie mogli posłuchać prezentacji nt. Game Makera.
Nasze stoisko na pewno znajdziecie bez problemu, duży telewizor plazmowy, logo GMCLANu i GearStudio, oraz znajome twarze administratorów - w sobotę od 10 do 20, w niedzielę 10 - 18.
Prelekcje o GM i MMF w niedzielę 12 do 16.
Przyspieszone 3d i wygładzanie krawędzi
Od kilku dni Mike pracuje nad poprawkami 3D w Game Makerze, które znajdziemy w kolejnym update do 8.1. Znajdzie się tam obsługa surface'ów w 3D, bardzo mocno poprawiona wydajność 3D, oraz... wygładzanie krawędzi w 3D.
Testy w formacie EXE przed i po możecie zobaczyć tutaj (wraz z edytowalnym projektem): glog.yoyogames.com/.../3DCube.zip
W pierwszym teście uzyskałem 1FPS, w drugim 250 - a jak wyszło wam?
Edit: Niektórzy w drugim mają błędy, dlatego dodano jeszcze jeden test: glog.yoyogames.com/.../3DCube1.zip
GameMaker Studio
Na święta YYG postanowiło podzielić się z nami dobrą informacją - pokazem wczesnej wersji GameMaker Studio. Czym owy program różni się od wersji Lite i Standard ? Otóż pozwala eksportować gry na wszystkie możliwe platformy bez wsparcia YYG. Oznacza to, że sami możemy wydawać nasze gry na konsole, telefony i tablety.
Wideo demonstrujące GMStudio w akcji: youtube.com/watch?v=QDyojHqlfuE#at=220
Najnowsze wersje GameMakera:
wydana 72 dni temu
wydana 401 dni temu
wydana 6 dni temu