Nasze strony: gmclan.org gameonly.pl ps-plus.pl gameswithgold.pl n-switch.pl hmt.pl
Fastbar
Powrót do strony głównej
Trzymaj pliki na gmclan.org!
Game Maker w pytaniach i odpowiedziach!
Polska dokumentacja
Tabela wyników ligi 24
Pobierz GM
Akademia GMCLANu
Kategorie bazy artykułów
Artykuły -> Felietony
Treść artykułu
Wywiad z Sandym Duncanem specjalnie dla GMCLAN.org !
autor: gnysek (6.03.09) | czas czytania: 2 minuty, 29 sekund
gnysek: Czy na rok 2009 jest planowana jakaś nowa wersja Game Makera?

Sandy Duncan: Tak. Nie mogę jeszcze podać szczegółów... ale absolutnie tak.

Gry stworzone w Game Makerze nie są bezpieczne, istnieją sposoby aby w kilka minut zdekompilować grę i potem wydać jako swoją. Owszem, jest to nielegalne, ale czy YoYoGames planuje zmienić sposób w jaki gry są kompilowane, aby temu zapobiec? Na dzień dzisiejszy jedyną opcją jest modyfikowanie gotowego pliku exe (np. nasz Game Protector), jeżeli ma się wystarczającą wiedzę, ale to też nie jest do końca legalne. Dla czego przez tak długi czas nic z tym nie robicie?

SD: Tak, ale jeżeli stworzyłeś grę to już w tym momencie broni Cię prawo w większości krajów i nie jest jakimś wielkim problemem udowodnić kto stworzył grę pierwszy. Tak naprawdę problemem staje się to dopiero gdy sprzedajesz gry. Na razie niewiele gier zostało wydanych komercyjnie, ale jeszcze w tym roku postaramy się znaleźć sposób aby zapewnić więcej bezpieczeństwa twórcom.

Czy planujecie wydać ulepszoną wersję GM7 jako GM7.1?

SD: Nie mam pojęcia jak ją nazwiemy.

Była mowa o Game Makerze 8. Czy to jest nazwa wersji dla MACa, czy jeszcze coś nowszego?

SD: Jak wyżej. Planujemy w tym roku przynajmniej jedną nową wersję.

Planujecie ulepszać stronę YYG? Jest tam wciąż wiele bugów, np. gdy dodajemy gry do ulubionych to i tak widzimy tylko 5 ostatnich. Wiele dodawanych na stronę gier to tak naprawdę crapy, klony "Catch the Clown". Planujecie jakiś sposób na oddzielenie ich od dobrych gier, inny niż "Staff Pick"?

SD: Robimy mniejsze zmiany raz na miesiąc i większe zmiany około dwa razy do roku. Następny update będzie naprawdę ważny, ale nie wiem jeszcze kiedy go zrobimy. Nie mniej, będzie to raczej czerwiec, niż listopad...

Co robi Mark Overmars? Nadal pracuje nad Game Makerem, czy wrócił do nauki na Universytet?

SD: Mark pracuje głównie na Uniwersytecie na pełnym etacie. Ale pracuje też na YoYoGames i nad Game Makerem. Kontaktuję się z nim co tydzień.

Czy myśleliście nad wsadzeniem do Game Makera engine do gier 3D jak np. Ogre czy Irrlicht? Wiem, że można teraz użyć ich jako DLLi, ale może zrobienie z nich zintegrowanej części programu uczyniłoby Game Maker potężnym narzędziem do tworzenia gier? Czy może jednak uważasz, że Game Maker powinien pozostać programem do gier 2D?

SD: "Izometryczne 3D" jest całkiem fajne i chcielibyśmy aby była to zintegrowana funkcja Game Makera. Nie myślimy jednak nad pełnym 3D gdyż uczyniłoby to program zbyt skomplikowanym dla większości osób.

Dziękuję za wywiad.
głosów: 1084 | ocena: 1.38 oceń zasób | dodał: gnysek
Komentarze
stron: 21

2


av

Lechu4444 (14:26, 7.03.2009)

Trzeba go się było zapytać czemu ceny gm'a poszły w górę czyżby yoyogames też dotknął kryzys?

av

Darlix (14:50, 7.03.2009)

w górę?? czytaj uważnie newsy... poszły w doł

av

Ranmus (15:41, 7.03.2009)

Trzeba było się spytać o GMLa czy będzie jakoś przyśpieszony i ulepszony.

av

Jaklub (15:54, 7.03.2009)

Szkoda, że nie ma nic o większej multiplatformowości GMa niż macowa wersja. Jakiś Linux, Symbian, Windows Mobile, cokolwiek.

av

gnysek (16:01, 7.03.2009)

Jak widać Sandy Duncan nie jest chętny do udzielania informacji xD

av

don_soyer (16:44, 7.03.2009)

no ale chociaż odpisał. Nam pozostaje teraz tylko czekać na owego gm

av

pablo1517 (16:55, 7.03.2009)

Na odczepne czy nie, tacy ludzie nie odpisują do każdego. Myślę, że tam gdzieś, ktoś wie co to GMclan, bo to jest "siła" z którą powinni się liczyć ^^.

av

Pieter (8:31, 8.03.2009)

kiepski wywiad ;p

av

drobiu (12:58, 8.03.2009)

typek frajer i tyle,na odczepne to by cepa dostał...

av

Lechu4444 (15:06, 9.03.2009)

@Damian21: skoro poszły w dół to czemu kiedyś płaciłeś 20$ a teraz 25$?

av

gibon (19:34, 9.03.2009)

Dolar spadł.

av

gnysek (20:40, 9.03.2009)

@Damian21: uważnie czytaj newsy Poszły w górę, tam był błąd tłumaczenia.

av

Makary155 (19:36, 10.03.2009)

Jak zwykle:"nowy gm będzie, ale nie wiem kiedy i co nowego bedzie miau". Skąd ja to znam?

av

Thobby (9:04, 11.03.2009)

trzeba było zapytać czy rozbudują funkcję make_mmorpg();

av

I am vader (21:36, 14.03.2009)

Jak to jest, że najtrafniejsze pytania, są najgłupsze?
Wywiad średni, ale jak już ktoś mówił, nie każdemu odpisuje.

av

MaryJ (15:09, 3.04.2009)

ale ciekawe będzie wprowadzenie "izometrycznego 3d" jako zintegrowana część programu. będzie więcej zabawy. wywiad nie wygląda przekonująco i wiele się z niego nie dowiadujemy, ale ważne, że odpisali.

p.s ktoś pisał, że "widzą o czymś takim jak GMC". ja raczej myślę, że widzą o polskich programistach, którzy są zdecydowanie w światowej czołówce. gdyby nie nasi politycy, którzy nie inwestuja w polską potęgę informatyczną, bylibysmy zdecydowanie najlepszym krajem na informatycznym rynku i nie musielibyśmy czekać na realizacje naszych odkryć przez japońców (jak np. z niebieskim laserem i blu-ray)

av

Jaklub (20:36, 19.12.2009)

lol 1073 głosów ocena 1.34

stron: 21

2



Dodaj komentarz:
Treść:
Menu
Panel użytkownika
Jesteś niezalogowany!

Nie masz konta? Zarejestruj się
Użytkownicy on-line
7 użytkownik(ów) aktywny(ch) przez ostatnie 15 minut:
gości: 7, userów: 0, ukrytych: 0
Użytkownicy na czacie discord
Shoutbox
gnysekgnysek (22:43, 29.09.22):
Natywne mysqli (jedna z rzeczy które przerabiałem niedawno).
SutikkuSutikku (23:04, 26.09.22):
a tak z ciekawości, połączenie z bazą to natywne funkcje php, czy PearDB?
gnysekgnysek (22:52, 26.09.22):
To było 14 lat później xD
SutikkuSutikku (17:13, 26.09.22):
composer update XD
gnysekgnysek (10:20, 26.09.22):
Aktualizacja forum na październik wymaga PHP8, muszę sprawdzić kompatybilność strony (powstała na PHP 4.x-5.0 xD)
gnysekgnysek (10:18, 26.09.22):
To muszą być ręczne rejestracje (ale spamerskie), bowiem mamy zabezpieczenie captchą + pytaniem jak miał na imię Mark Overmars, więc ktoś to tłumaczy w translatorze
AdriannAdriann (21:44, 25.09.22):
Coś nam się znowu boty rozszalały :|
SutikkuSutikku (0:12, 22.09.22):
powiem szczerze, game maker na zawsze w moim sercu, ale godot rozwalił mi głowę, polecam
SimianVirus7SimianVirus7 (16:33, 15.09.22):
Ja tak samo do Unity nie mogę się przemóc a ilość razy jaką go instalowałem i usuwałem to nie zliczę. Ja myślałem o godocie ze względu na to, że gry kompilowane przez gm:s mają false-positive warning. Yoyo tyle napisało, że to nie przez nich i rozwiązaniem jest wykupienie certyfikatu za 2k rocznie, ale jakoś Unity tego nie ma. Niby kompilowanie do instalek rozwiązuje problem, ale wtedy wyświetla mi się smart screen z windowsa jak odpalam tą właśnie instalkę.
SutikkuSutikku (11:53, 15.09.22):
z tego co kojarzę było chyba utworzone tu miejsce na pytania o Godot, ale korzysta ktoś w ogóle z niego? Z powodu słabego performance gms na linuxie obczajam sobie godot i wydaje się naprawdę fajny, a do unity nigdy nie mogłem się przemóc
gnysekgnysek (9:11, 14.09.22):
Zgłaszaj, zgłaszaj - ja mam obecnie jeden taki "dziwny" błąd na czerwono, gdy robię min/max/clamp na globalnych (czyli dwra razy w jednej linijce jest ta sama nazwa zmiennej) - i z errorów to wszystko.
SimianVirus7SimianVirus7 (16:21, 13.09.22):
mi po ostatniej aktualizacji "poprawki dla Feathera" zepsuło Feathera. Teraz nie podpowiada nowych zmiennych i często wskazuje, że w kodzie jest błąd ale kompiluje normalnie
gnysekgnysek (14:32, 13.09.22):
mam nadzieję, że "nowy runtime" to wprowadzi, w GM typecasting nie istnieje, tylko tak się zdaje (bo true/false to tak naparwdę real)
AlaAla (11:59, 13.09.22):
Jakby jeszcze dało się jawnie podawać typy zmiennych obiektu/structa, a nie tylko parametrów i zwrotek funkcji... u_u
gnysekgnysek (23:24, 12.09.22):
Generalnie jak zmieniasz typy albo nadajesz różne (np. raz 1 a raz true) to Feather mocno krzyczy. Ale to może zwiastować zmiany w "nowym runtime", gdzie będzie więcej typów zmiennych niż teraz.
gnysekgnysek (23:01, 12.09.22):
To tylko sugestia, przecież komentarze czy rzutowanie są jak nabardziej możliwe.
SutikkuSutikku (18:09, 12.09.22):
chodzi mi o podpowiedzi typów w funkcjach. GM podpowiadał, że podaje zły typ, a funkcja działała. Już nie pamiętam dokładnie, ale to było coś, gdzie podawałem id instancji
gnysekgnysek (17:35, 12.09.22):
może masz tak zły kod, ja miałem na początku z 1500 errorów i zjechałem do 3 które są bugiem
SutikkuSutikku (17:28, 12.09.22):
zrobiłem sobie update gms, defaultowo włączył mi się ten eee, feather? I wszystko na czerwono coś mi się nie podobają te adnotacje typów, skoro wprowadzają w błąd
AdriannAdriann (12:46, 12.09.22):
Nie te święta, raczej myślę o pogodzeniu tego terminu z wyjazdem na wszystkich świętych
gnysekgnysek (12:01, 12.09.22):
I co, prezenty mają być ?
AdriannAdriann (11:46, 12.09.22):
Zaraz zaraz, tylko to już praktycznie święta
gnysekgnysek (11:36, 12.09.22):
Robimy spotkanie 29 października, będzie 2 dni przed 20-leciem strony
ThreefThreef (13:01, 11.09.22):
Tak, w create to tylko generujesz siatkę i zakazane pola w niej. Potem sobie generujesz ścieżkę co jest najcięższe i to zwraca ci path do poruszania
AdriannAdriann (14:16, 9.09.22):
hmm..duża siatka do pathfindingu może spowalniać grę? Jest określana tylko w create a później obiekty z tego korzystają
gnysekgnysek (19:05, 7.09.22):
bo C#
SutikkuSutikku (17:37, 7.09.22):
tylko niech ktoś mi wytłumaczy, czemu na linuxie jest CPU usage jakiś kosmiczny
SutikkuSutikku (17:34, 7.09.22):
kodze sobie coś w gms po raz pierwszy od bardzo dawna i w sumie fajnie to idzie z tymi strukturami, enumami
gnysekgnysek (10:41, 29.08.22):
coś tam będzie, po to zatrudnili tego kolesia od 3D, ale myślę, że to raczej jakieś wsparcie dla lepszej obsługi więcej niż 2-polygonowych rzeczy, niż faktyczne 3D jak w Godocie
AdriannAdriann (10:34, 29.08.22):
nie musi być mocne ale..jakiekolwiek
gnysekgnysek (10:22, 29.08.22):
Raczej nie będzie mocnego wsparcia 3D, YYG samo mówi, że od tego jest Unity i Unreal
AdriannAdriann (12:37, 28.08.22):
oj ja to bym bardzo chciał, myślę o przejściu na unity przez to że praktycznie nic się nie da zrobić w 3d
I am LordI am Lord (10:15, 28.08.22):
wen 3D
gnysekgnysek (13:54, 25.08.22):
Dziś ma być prezentacja YYG na Gamescomie, może tam oficjalnie ogłoszą parę rzeczy które nas czekają.
gnysekgnysek (13:54, 25.08.22):
W sumie teraz już wiemy, że takiej nazwy mieć nie będzie, bo Opera poszła w używanie roku - ale potocznie na forum YYG nowy runner jest nazywany "new runtime" lub "runtime 3.0".
I am LordI am Lord (15:32, 24.08.22):
GameMaker != Game Maker
WojoWojo (22:04, 23.08.22):
Ma wyjść Game Maker 3.0? Pamiętam że kiedyś używałem Game Makera 5.0
gnysekgnysek (19:27, 19.08.22):
Nie, o dysku mówiłem. Aczkolwiek debugger potrafi wpadać w jakies pętlę z memory leakiem i tego na razie nie poprawilli, a jest coraz gorzej.
AdriannAdriann (19:14, 18.08.22):
To dlatego after effects mi się tnie jak mam gma w tle
gnysekgnysek (13:08, 18.08.22):
Panie, GM teraz zjada 3GB, nie ma tak, że na mini.
I am LordI am Lord (10:09, 17.08.22):
gms mi się nie chce zainstalować na moim odchudzonym windowsie. Szkoda bo chciałem zrobić jakąś giereczke mini?
AnacondaAnaconda (17:02, 21.07.22):
Działa, działa. Aż mi się młodość przypomniała. Kiedyś to były czasy, teraz to nie ma czasów
gnysekgnysek (17:45, 20.07.22):
Czyli wysyłka mejli działa
PieterPieter (14:28, 20.07.22):
cześć tylko sprawdzam, czy nadal konto mi działa po tylu latach
gnysekgnysek (13:45, 20.07.22):
Kto może, niech dołącza - meetup.com/gamemaker-polska
gnysekgnysek (15:09, 18.07.22):
Enigma to jest port GM8 w open source i jak widać niezbyt się rozwija
BorekBorek (8:18, 15.07.22):
Wtyczki Open Source to chyba najlepsze rozwiązanie w takiej sytuacji. Ciekaw jestem co by się stało z GMS jakby był w całości Open Source
gnysekgnysek (13:02, 14.07.22):
Ale! Te wtyczki do reklam mają być open source, to na pewno community je naprawi, jest nadzieja!
gnysekgnysek (10:08, 14.07.22):
Opera ich ciśnie, to robią
BorekBorek (13:58, 13.07.22):
I nie czepiałbym się, gdyby rzeczywiście wszystko w GM było przynajmniej up-to-date, a nie jest... niestety. To nie czas na zajmowanie się takimi pierdołami, gdy ludzie do nich piszą, że ich gry są blokowane z powodu starych funkcji, albo ferelnej wersji stable programu, która rozpieprza cały projekt....
Ankieta
» Kiedy wyjdzie GameMaker (Studio) 3.0?
Q1 2022
Q2 2022
Q3 2022
Q4 2022
2023 albo i później

GMCLAN to serwis o programie Game Maker i nie tylko.
[ Polityka prywatności ]
Copyright © 2002-2022. GMCLAN.ORG
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów bez zgody redakcji zabronione!
© 2002-2017 Ranmus, © 2017-2022 {=|=} fable_inside();

[ Czas generowania strony: 0.08184 sekund ] [ Liczba zapytań MySQL: 13 ]