Ten artykuł został stworzony dla starszych wersji GameMakera i może nie być aktualny.

Wywiad z Sandym Duncanem specjalnie dla GMCLAN.org !

Piątek, 06 Marca 2009, 22:30
Czas czytania 2 minuty, 29 sekund
Sandy Duncan, szef YoYoGames trafił pod grad pytań mojego autorstwa. Chcecie wiedzieć co powiedział? Zapraszam do czytania.
gnysek: Czy na rok 2009 jest planowana jakaś nowa wersja Game Makera?

Sandy Duncan: Tak. Nie mogę jeszcze podać szczegółów... ale absolutnie tak.

Gry stworzone w Game Makerze nie są bezpieczne, istnieją sposoby aby w kilka minut zdekompilować grę i potem wydać jako swoją. Owszem, jest to nielegalne, ale czy YoYoGames planuje zmienić sposób w jaki gry są kompilowane, aby temu zapobiec? Na dzień dzisiejszy jedyną opcją jest modyfikowanie gotowego pliku exe (np. nasz Game Protector), jeżeli ma się wystarczającą wiedzę, ale to też nie jest do końca legalne. Dla czego przez tak długi czas nic z tym nie robicie?

SD: Tak, ale jeżeli stworzyłeś grę to już w tym momencie broni Cię prawo w większości krajów i nie jest jakimś wielkim problemem udowodnić kto stworzył grę pierwszy. Tak naprawdę problemem staje się to dopiero gdy sprzedajesz gry. Na razie niewiele gier zostało wydanych komercyjnie, ale jeszcze w tym roku postaramy się znaleźć sposób aby zapewnić więcej bezpieczeństwa twórcom.

Czy planujecie wydać ulepszoną wersję GM7 jako GM7.1?

SD: Nie mam pojęcia jak ją nazwiemy.

Była mowa o Game Makerze 8. Czy to jest nazwa wersji dla MACa, czy jeszcze coś nowszego?

SD: Jak wyżej. Planujemy w tym roku przynajmniej jedną nową wersję.

Planujecie ulepszać stronę YYG? Jest tam wciąż wiele bugów, np. gdy dodajemy gry do ulubionych to i tak widzimy tylko 5 ostatnich. Wiele dodawanych na stronę gier to tak naprawdę crapy, klony "Catch the Clown". Planujecie jakiś sposób na oddzielenie ich od dobrych gier, inny niż "Staff Pick"?

SD: Robimy mniejsze zmiany raz na miesiąc i większe zmiany około dwa razy do roku. Następny update będzie naprawdę ważny, ale nie wiem jeszcze kiedy go zrobimy. Nie mniej, będzie to raczej czerwiec, niż listopad...

Co robi Mark Overmars? Nadal pracuje nad Game Makerem, czy wrócił do nauki na Universytet?

SD: Mark pracuje głównie na Uniwersytecie na pełnym etacie. Ale pracuje też na YoYoGames i nad Game Makerem. Kontaktuję się z nim co tydzień.

Czy myśleliście nad wsadzeniem do Game Makera engine do gier 3D jak np. Ogre czy Irrlicht? Wiem, że można teraz użyć ich jako DLLi, ale może zrobienie z nich zintegrowanej części programu uczyniłoby Game Maker potężnym narzędziem do tworzenia gier? Czy może jednak uważasz, że Game Maker powinien pozostać programem do gier 2D?

SD: "Izometryczne 3D" jest całkiem fajne i chcielibyśmy aby była to zintegrowana funkcja Game Makera. Nie myślimy jednak nad pełnym 3D gdyż uczyniłoby to program zbyt skomplikowanym dla większości osób.

Dziękuję za wywiad.
Komentarze (łącznie 37, wyświetlam 1 - 15):
H
Harv (Pią., 06 Mar. 09, 22:37)
#1

No ładnie, tylko że ja w GMie nie robię :O

P
PsichiX (Pią., 06 Mar. 09, 22:40)
#2

"Nie myślimy jednak nad pełnym 3D gdyż uczyniłoby to program zbyt skomplikowanym dla większości osób."
Bullshit. To wolą trzymać 3d w gm jako dodatek, niż krok po kroku ulepszać funkcjonalności. Za trudny jest dla początkujących, jak i reszta GMa, bez względu jaki dział. Jak chcą aby GM stał się czołowym programem o wielkich możliwościach, to niech łaskawie zdecydują się ulepszyć możliwości w 3D, bo zegar tyka, a i wszystko co nowe coraz bardziej skupia się na realności gier 3D.

Dark Maximal (Pią., 06 Mar. 09, 22:41)
#3

Generalnie trochę nam Sandy w tym wywiadzie poskąpił. :D

gnysek (Pią., 06 Mar. 09, 22:43)
#4

Też uznałem, że się Sandy wygłupił, bo cały GML jest za trudny dla większości. Wydaje mi się, że GM już nie będzie ewoluować. Praktycznie poza wersją 6 gdzie poprawiono rysowanie, dodano praticle, 3d, struktury danych - potem nie zmieniono już praktycznie nic. 7.0 daje tylko kompatybilność z Vistą.

Mimek (Pią., 06 Mar. 09, 22:43)
#5

Zgadzam się z PsichiXem. A wywiad ładny, fajne pytanka gnysku wymyśliłeś :) Gratuluję.

gnysek (Pią., 06 Mar. 09, 22:44)
#6

Tak, szkoda, że nie podał konkretów.

P
PsichiX (Pią., 06 Mar. 09, 22:47)
#7

Gnysku, to sie nie martw - ja już szykuje alternatywę dla GMa :D Bo zestawiając obecne możliwości z czasem w jakim GM się rozwija to śmiech na sali ogarnia :0 Jak im zależy na sprzedaży GMa to niech nie zapominają o uszczęśliwianiu klientów :)

Mimek (Pią., 06 Mar. 09, 22:48)
#8

Ano szkoda, mógłby się Sandy wysilić, a nie, że "nie mogę podać informacji". Paplanie...

Shylios (Pią., 06 Mar. 09, 22:55)
#9

Tak ubogo coś odpisywał :P

drobcio (Pią., 06 Mar. 09, 23:00)
#10

Elo gnysek,mogłeś na koniec spytać czy wie kto to murdalow haha że to typ co go ściga za to że w konkursie nic nie zgarnął i z propą nie mogliśmy na piwo i kobiety pojechać hehehehehehehe ;)

p
Pivot18 (Pią., 06 Mar. 09, 23:01)
#11

No extra :) Fajne pytania są ;)

K
Kofel (Pią., 06 Mar. 09, 23:19)
#12

"(np. nasz Game Protector)" A no, jest nasz, wszystkich.

gnysek (Pią., 06 Mar. 09, 23:25)
#13

Nasz polski :D Zresztą, ja tam mam osobną niż wy wersję :P

K
Kofel (Sob., 07 Mar. 09, 00:29)
#14

Pewny jesteś? :>

k
kryniak (Sob., 07 Mar. 09, 10:41)
#15

Tak, w jego kopii zaszył się złośliwy kod :>.

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.4.0.137 • 2024.4.0.168
wydana 16 dni temu
LTS
2022.0.2.51 • 2022.0.2.49
wydana 214 dni temu
Beta
2024.400.0.556 • 2024.400.0.571
wydana 18 dni temu
= IDE, = Runtime
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
18 użytkowników online na discordzie:
Papaj, Alice, Carl-bot, Draczeq, p..., Add92, 21Lancz, Kowu, Tival, LadyLush, Chell, Arrekin, Dyno, Morro, LeD, l..., Krzysiek1250, TobiasM (Morgo)
Shoutbox
Chell (11:15, 17.05.24)
nareszcie będzie można zaimplementować padający śnieg w gierce
gnysek (18:33, 16.05.24)
JS zmierza do GM xD
I am Lord (16:29, 05.05.24)
Czaję
gnysek (13:38, 04.05.24)
Nie wbudowują tego przez warunki licencyjne. Ale kto wie, może jako prefab zobaczymy to już w kolejnym wydaniu, bo wtedy prefaby mają zostać dodane.
I am Lord (12:17, 03.05.24)
Aha to trzeba coś tam jeszcze kombinować tak
gnysek (18:05, 01.05.24)
Tak, w osobnym rozszerzeniu (na githubie YYG).
I am Lord (17:56, 30.04.24)
funkcje z fmod są już?
gnysek (20:44, 11.04.24)
Niektórzy dlatego wybierają GMEdit. Ale ja liczę na Code Editor 2, tylko na razie zbyt zbugowany jest.
Tymon (16:11, 11.04.24)
Stitch dla mnie osobiście jest lepszy bo nie musze kopać się z interfejsem GMa i mogę tylko pisać kod.
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?