Ten artykuł został stworzony dla starszych wersji GameMakera i może nie być aktualny.

Wywiad z Sandym Duncanem specjalnie dla GMCLAN.org !

Piątek, 06 Marca 2009, 22:30
Czas czytania 2 minuty, 29 sekund
Sandy Duncan, szef YoYoGames trafił pod grad pytań mojego autorstwa. Chcecie wiedzieć co powiedział? Zapraszam do czytania.
gnysek: Czy na rok 2009 jest planowana jakaś nowa wersja Game Makera?

Sandy Duncan: Tak. Nie mogę jeszcze podać szczegółów... ale absolutnie tak.

Gry stworzone w Game Makerze nie są bezpieczne, istnieją sposoby aby w kilka minut zdekompilować grę i potem wydać jako swoją. Owszem, jest to nielegalne, ale czy YoYoGames planuje zmienić sposób w jaki gry są kompilowane, aby temu zapobiec? Na dzień dzisiejszy jedyną opcją jest modyfikowanie gotowego pliku exe (np. nasz Game Protector), jeżeli ma się wystarczającą wiedzę, ale to też nie jest do końca legalne. Dla czego przez tak długi czas nic z tym nie robicie?

SD: Tak, ale jeżeli stworzyłeś grę to już w tym momencie broni Cię prawo w większości krajów i nie jest jakimś wielkim problemem udowodnić kto stworzył grę pierwszy. Tak naprawdę problemem staje się to dopiero gdy sprzedajesz gry. Na razie niewiele gier zostało wydanych komercyjnie, ale jeszcze w tym roku postaramy się znaleźć sposób aby zapewnić więcej bezpieczeństwa twórcom.

Czy planujecie wydać ulepszoną wersję GM7 jako GM7.1?

SD: Nie mam pojęcia jak ją nazwiemy.

Była mowa o Game Makerze 8. Czy to jest nazwa wersji dla MACa, czy jeszcze coś nowszego?

SD: Jak wyżej. Planujemy w tym roku przynajmniej jedną nową wersję.

Planujecie ulepszać stronę YYG? Jest tam wciąż wiele bugów, np. gdy dodajemy gry do ulubionych to i tak widzimy tylko 5 ostatnich. Wiele dodawanych na stronę gier to tak naprawdę crapy, klony "Catch the Clown". Planujecie jakiś sposób na oddzielenie ich od dobrych gier, inny niż "Staff Pick"?

SD: Robimy mniejsze zmiany raz na miesiąc i większe zmiany około dwa razy do roku. Następny update będzie naprawdę ważny, ale nie wiem jeszcze kiedy go zrobimy. Nie mniej, będzie to raczej czerwiec, niż listopad...

Co robi Mark Overmars? Nadal pracuje nad Game Makerem, czy wrócił do nauki na Universytet?

SD: Mark pracuje głównie na Uniwersytecie na pełnym etacie. Ale pracuje też na YoYoGames i nad Game Makerem. Kontaktuję się z nim co tydzień.

Czy myśleliście nad wsadzeniem do Game Makera engine do gier 3D jak np. Ogre czy Irrlicht? Wiem, że można teraz użyć ich jako DLLi, ale może zrobienie z nich zintegrowanej części programu uczyniłoby Game Maker potężnym narzędziem do tworzenia gier? Czy może jednak uważasz, że Game Maker powinien pozostać programem do gier 2D?

SD: "Izometryczne 3D" jest całkiem fajne i chcielibyśmy aby była to zintegrowana funkcja Game Makera. Nie myślimy jednak nad pełnym 3D gdyż uczyniłoby to program zbyt skomplikowanym dla większości osób.

Dziękuję za wywiad.
Komentarze (łącznie 37, wyświetlam 16 - 30):
Damian21 (Sob., 07 Mar. 09, 10:59)
#16

PsichiX: też mnie to ruszyło :( Ciekawe co dadzą w nowej wersji jak w 7.0 i 6.1 jest to samo. Jakby chociaż zwiększyli wydajność programu to by było widać różnicę ale na moje oko to będzie kopia gm 7.0 pod nazwą 7.1 (jak to jest z 6.1). Ale jednego nie rozumiem. Czemu im tyle czasu zeszło na gm 7.0 jak nie różni się niczym od 6.1??

P
PsichiX (Sob., 07 Mar. 09, 11:13)
#17

A propos: "Sandy Duncan długo się prosić nie dał i prawie od razu odpisał na mojego mejla." - zważając na rozbudowane odpowiedzi, oraz sposób w jaki zostały uformuowane, myślę że po prostu napisał od niechcenia, na odczepne :)

Damian21 (Sob., 07 Mar. 09, 11:29)
#18

Po prostu był znudzony tym całym kopiowaniem gm7.0 do 7.1... ;]:D

gnysek (Sob., 07 Mar. 09, 11:34)
#19

No w sumie napisał na odczepne, ale napisał :)

Uzjel (Sob., 07 Mar. 09, 13:19)
#20

Nie dobrze jest kiedy pytania są dłuższe niż odpowiedzi...

L
Lechu4444 (Sob., 07 Mar. 09, 14:26)
#21

Trzeba go się było zapytać czemu ceny gm'a poszły w górę czyżby yoyogames też dotknął kryzys?

Damian21 (Sob., 07 Mar. 09, 14:50)
#22

w górę?? czytaj uważnie newsy... poszły w doł

Ranmus (Sob., 07 Mar. 09, 15:41)
#23

Trzeba było się spytać o GMLa czy będzie jakoś przyśpieszony i ulepszony.

Jaklub (Sob., 07 Mar. 09, 15:54)
#24

Szkoda, że nie ma nic o większej multiplatformowości GMa niż macowa wersja. Jakiś Linux, Symbian, Windows Mobile, cokolwiek.

gnysek (Sob., 07 Mar. 09, 16:01)
#25

Jak widać Sandy Duncan nie jest chętny do udzielania informacji xD

eltix (Sob., 07 Mar. 09, 16:44)
#26

no ale chociaż odpisał. Nam pozostaje teraz tylko czekać na owego gm

p
pablo1517 (Sob., 07 Mar. 09, 16:55)
#27

Na odczepne czy nie, tacy ludzie nie odpisują do każdego. Myślę, że tam gdzieś, ktoś wie co to GMclan, bo to jest "siła" z którą powinni się liczyć ^^.

P
Pieter (Nie., 08 Mar. 09, 08:31)
#28

kiepski wywiad ;p

drobcio (Nie., 08 Mar. 09, 12:58)
#29

typek frajer i tyle,na odczepne to by cepa dostał...

L
Lechu4444 (Pon., 09 Mar. 09, 15:06)
#30

@Damian21: skoro poszły w dół to czemu kiedyś płaciłeś 20$ a teraz 25$?

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.2.0.132 • 2024.2.0.163
wydana 54 dni temu
LTS
2022.0.2.51 • 2022.0.2.49
wydana 193 dni temu
Beta
2024.400.0.549 • 2024.400.0.567
wydana  4 dni temu
= IDE, = Runtime
Użytkownicy online
2 użytkowników aktywnych:
gości: 1, userów: 1
 Adriann
(~ostatnie 15 minut)
Discord
16 użytkowników online na discordzie:
Kysiu, Carl-bot, SuperEnduro, Kowu, LadyLush, chleb, MKP (GEM), MagnusArias, Dyno, Miłosz, LeD, m..., bagno, HappyOrange, l..., Alkapivo
Shoutbox
gnysek (20:44, 11.04.24)
Niektórzy dlatego wybierają GMEdit. Ale ja liczę na Code Editor 2, tylko na razie zbyt zbugowany jest.
Tymon (16:11, 11.04.24)
Stitch dla mnie osobiście jest lepszy bo nie musze kopać się z interfejsem GMa i mogę tylko pisać kod.
Tymon (16:05, 11.04.24)
Yes. Obecny nie jest taki zły, jak zainstalowałem najnowszą stabilną to w porównaniu z tym czego używałem... 10 lat temu...? Wszystko wydaje się lepsze.
gnysek (22:48, 10.04.24)
bscotch/stitch ? Ja czekam na fixy do nowego edytora, bo wszystko wydaje się dziś lepsze od tego obecnego :D
Tymon (19:54, 10.04.24)
Hm, Stitch okazuje się całkiem dobrą alternatywą dla wbudowanego edytora
Wojo (22:16, 08.04.24)
siemano huder myślałem, że zniknąłeś całkiem z gmclanu bo na discordzie cie nie ma :D
I am Lord (00:37, 05.04.24)
O dzięki :D
gnysek (09:58, 02.04.24)
Znalazłem na podstawie jego postów: youtube.com/@Jakim_
I am Lord (20:16, 01.04.24)
Ktoś ogarnia jakie konto miał Jakim na YT?
gnysek (16:07, 29.03.24)
Nowy Edytor kodu jednak po świętach
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?