Fastbar
Powrót do strony głównej
Trzymaj pliki na gmclan.org!
Game Maker w pytaniach i odpowiedziach!
Polska dokumentacja
Tabela wyników ligi 24
Pobierz GM
Akademia GMCLANu
Kategorie bazy artykułów
Artykuły -> Game Maker
Treść artykułu
Game Maker FAQ
autor: Użytkownicy GMclan'u (2.07.04) | czas czytania: 9 minut, 50 sekund
Uwaga! Numeracja pytań może ulec zmianie, więc jeśli trafiłeś tu z jakiegoś starego linku i nie znalazłeś odpowiedniego pytania pod danym numerem, to nie zniechęcaj się i poszukaj go pod innymi numerami.

1. Skąd mogę ściągnąć Game Makera?
Najnowszą wersję programu możesz zawsze znaleźć na jego oficjalnej stronie yoyogames.com.
Starsze wersje znajdziesz w tym miejscu.

2. Czy jest polska wersja Game Makera?
Nie, nie ma i w najbliższym czasie raczej nie będzie.

3. Co daje rejestracja Game Makera?
M.in. nowe możliwości edycji spriteów, nowe funkcje (rysowania, dźwięku, gry multiplayerowej), efekty graficzne, a także wiele innych, przydatnych rzeczy. Rejestracja pozwala również pozbyć się bannera Game Makera podczas ładowania gry. Tutaj możesz ściągnąć przykład ukazujący nowe funkcje.

4. Ile kosztuje rejestracja Game Makera? Jak mogę go zarejestrować?
Rejestracja Game Makera kosztuje 10 Funtów, 15 Euro albo 20 USD. Do zakupu wymagana jest karta kredytowa, lub karta debetowa z aktywną opcją płatności przez internet. Rejestracji można dokonać (również z Polski) pod
tym adresem.

5. Gdzie mogę znaleźć jakieś kursy, przykłady, ogólnie rzecz biorąc pomoc dotyczącą programu?
Przede wszystkim w tym serwisie. Tutaj masz kursy, tu dużo plików (w tym przykładów - bardzo przydatnych dla początkujących). Możesz również zajrzeć do działu z linkami, a także na oficjalną stronę Game Makera (głównie działy Games, Tutorials, Resources). W trakcie tworzenia korzystaj z polskiego tłumaczenia helpa. Gdy nie znajdziesz rozwiązania swojego problemu (najpierw sprawdź wszystkie podane źródła, a także poszperaj w tym FAQu), to próbuj na naszym forum - z pewnością ktoś ci pomoże.

6. Co to jest GML?
Jest to Game Maker Language - wbudowany język Game Makera, którym posługujemy się pisząc skrypty itp. Warto się na niego przerzucić, bo daje lepsze efekty niż tzw. "klocki". Jeśli trudno ci się w nim odnaleźć, to czytaj helpa w GMie, kurs GML dla początkujących autorstwa Marmota , a także inne kursy GMLa w naszym serwisie. Pomóc ci może również Action Decoder.

7. Jak zapisać grę tak, aby mogli ją odczytać ludzie, którzy nie mają GMa (w pliku wykonywalnym)?
Żeby zapisać grę w formacie 'exe' należy wybrać 'File->Create Executable' i wskazać gdzie zapisać plik.

8. Game Maker nie chce otwierać niektórych plików. Dlaczego?
Formaty plików obsługiwane przez Game Makera różnią się w kolejnych odsłonach programu. GM7.x obsługuje format .gmk, GM6.x .gm6, a GM5.x .gmd.
Game Maker 6 i 7 mogą otwierać starsze rozszerzenia. By to zrobić, kliknij File -> Open, a następnie wybierz w liście typów plików (Pliki typu: ) "Old Game Maker Files". Ten sposób jednak nie gwarantuje pełnej kompatybilności starych plików z nowszą wersją.

***

9. Gdzie powinienem wpisać te wszystkie skrypty w GMLu?
Istnieje specjalny klocek 'Execute a piece of code'. Znajduje się on w zakładce 'control'. Klocek ten dodajemy do obiektów, które tworzymy tak samo jak inne zasoby - w menu 'Add->Add Obiect'.
Możesz też używać 'Scriptów', które tworzysz jak inne zasoby gry - klikając w menu 'Add->Add Script'. Zastępują one funkcje i pozwalają na wielokrotne wykonanie tego samego kodu. Używa się ich za pomocą klocka 'Execute Script' w zakładce 'control'. Ostatnią możliwością wpisania skryptów jest Creation Code Room'u. Znajdziemy go w settings nowo utworzonego roomu.

10. Co zrobić, żeby ekran gry przesuwał się wraz z bohaterem?
Otwieramy room i przechodzimy do zakładki 'Views'. Zaznaczamy 'Enable the use of Views' i 'Visible when room starts'. Następnie w ramce 'Object following' wybieramy obiekt, za którym ma podążać ekran.

11. Jak zrobić obiekt podążający za myszką oraz wyrównany do siatki?
Dla siatki o rozmiarze pola 20x30 skrypt wygląda następująco:gml:x = mouse_x div 20 * 20;
y = mouse_y div 30 * 30;
Wpisujmy go w evencie "step" obiektu docelowego. Polega to tylko na zaokrągleniu wartości zmiennych x, y.

12. Jak zrobić przedmiot (np. lufę czołgu), który obraca się w stronę celownika/kursora myszy?
Odpowiedni kod wygląda tak:gml:direction=point_direction(x,y,celownik.x,celownik.y);
image_angle=direction
Wrzucamy to w "step" przedmiotu, który się obraca. Sprite tego przedmiotu powinien być zwrócony w prawo.

Lub dla wersji niezarejestrowanej. Tworzymy animację obracającego się ludzika (można do tego użyć opcji 'Animation->Roation sequence' w 'Edit sprite' ). A następnie wpisujemy w STEP:gml:direction=point_direction(x,y,celownik.x,celownik.y)
image_single = direction * image_number/360;

13. Jak zrobić grawitację w grze platformowej?
Najpierw tworzymy obiekt blok, po którym będzie chodził bohater. Należy pamiętać, że blok ma być solid. Następnie robimy obiekt hero, któremu w "step" wklejamy kod:gml:if place_free(x,y+1)
{gravity = 0.5}
else{gravity = 0}
Przy kolizji z blokiem:gml:move_contact_solid(270,4)
vspeed = 0
Przy naciśnięciu klawisza w prawo:gml:if place_free(x+4,y)
{x+=4}
Przy naciśnięciu klawisza w lewo:gml:if place_free(x-4,y)
{x-=4}
Przy naciśnięciu klawisza w górę (skakanie):gml:if ! place_free(x,y+1)
{vspeed = -10}

14. Jak zrobić poruszanie się bohatera w stylu pierwszych części GTA?
Tworzymy animację obracającego się ludzika (można do tego użyć opcji 'Animation->Roation sequence' w 'Edit sprite' ). Następnie tworzymy odpowiedni obiekt i w "step" wpisujemy mu:gml:image_single = direction * image_number/360;
if (keyboard_check(vk_left))
direction+=5;
elseif (keyboard_check(vk_right))
direction-=5;

if (keyboard_check(vk_up) )
speed=3;
elseif (keyboard_check(vk_down) )
speed=-2;
elsespeed=0;

15. Co zrobić, żeby obiekt1 szedł w stronę obiekt2?
W "step" obiekt1 wpisujemy:gml:move_towards_point(obiekt2.x,obiekt2.y,szybkosc) Zamiast 'szybkosc' wpisujemy odpowiednią liczbę.

16. Jak zrobić aby postać przeskakiwała o 24 pixele w prawo, lewo, górę i dół?
W "step" postaci, która ma się poruszać:gml:if keyboard_check_pressed(vk_left)x-=24
if keyboard_check_pressed(vk_right) x+=24
if keyboard_check_pressed(vk_up)y-=24
if keyboard_check_pressed(vk_down) y+=24

17. Jak zrobić 'strzelanie'?
W obiekcie, który ma strzelać (w evencie przy nacisnięciu wybranego klawisza):gml:if keyboard_check(vk_control)
{
instance_create(x,y,obiekt_pocisk);
}
W "create" obiektu, który jest pociskiem wrzucamy jeden z czterech kodów:gml:vspeed = (-10); //strzelanie do góry
vspeed = (10); //strzelanie w dół
hspeed = (10); //strzelanie w prawo
hspeed = (-10); //strzelanie w lewo

18. Jak zrobić prześwitujący obiekt?
W 'create' danego obiektu wpisujemy:gml:image_alpha = 0.5;Pamiętaj że wartość alpha może wynosić tylko od 0 do 1.

19. Jak zrobić wyświetlanie ilości klatek na sekundę (FPSów)?
W "draw" wpisujemy:gml:draw_text(view_xview,view_yview,'FPS: '+string(room_speed)+' / '+string(fps));
20. Co zrobić, żeby dana akcja miała miejsce dopiero po zbliżeniu się obiektu1 do obiektu2 na odpowiednią odległość?
W stepie któregoś z obiektów wpisz:gml:if distance_to_object(obiekt_2) < ilosc_pixeli
{
//wykonaj akcję
}

21. Jak otworzyć stronę internetową z gry/programu stworzonego w GM?
Przy danej akcji (np. kliknięciu w przycisk z napisem 'WWW' ) wykonaj ten kod:gml:execute_shell('www.gamemaker.pl',0);
22. Znikł mi mój obiekt pomimo że ma ustawionego sprita i umieściłem go w określonym roomie, co zrobić?
Sprawdź czy obiekt ma zaznaczoną opcję 'Visible', lub jeśli używasz w nim eventu 'draw' dodaj w nim taką linijkę:gml:draw_sprite_ext( sprite_index, image_index, x, y, image_xscale, image_yscale, image_angle, image_blend, image_alpha );Zawsze gdy używasz tego eventu GM wyłączy Ci automatyczne rysowanie obiektu, więc musisz to zrobić ręcznie.

23. Chcę zmienić domyślnie ustawiony kursor na inny, jak to zrobić?
Jeśli chcesz użyć jednego z domyślnych wskaźników to musisz wykonać kod:gml:window_set_cursor( <kursor> );I wpisać w miejsce <kursor> jeden z tych:gml:cr_defaultcr_nonecr_arrowcr_crosscr_beamcr_size_neswcr_size_nscr_size_nwsecr_size_wecr_uparrowcr_hourglasscr_dragcr_nodropcr_hsplitcr_vsplitcr_multidragcr_sqlwaitcr_nocr_appstartcr_helpcr_handpointcr_size_allJeśli chcesz stworzyć własny kursor z jakiegoś obrazka to wpisz w 'draw':gml:window_set_cursor( cr_none );
draw_sprite( <sprite_kursora>, -1, mouse_x, mouse_y );
W miejsce <sprite_kursora> należy wpisać nazwę sprita który ma być kursorem.

24. Jak zrobić żeby życie chodziło za bohaterem?
Musisz ustawić x i y rysowania żyć, bądź obiektu żyć na x i y viewa. Możesz to zrobić tak:gml:x = view_xview;
y = view_yview;

25. Chcę, aby po zniknięciu wszystkich monet z planszy nastąpiła jakaś akcja. Jak mam to zrobić?
gml:if instance_number(obj_moneta) == 0
{
//akcja
}
Oczywiście w miejsce obj_moneta można również wpisać nazwę jakiegokolwiek innego obiektu.

26. Jak zrobić grę MMORPG?
Przed tobą jeszcze długa droga. Potrenuj robienie małych gierek (platformówki, shootery) i stopniowo podwyższaj poprzeczkę. MMORPGi to zadanie dla zaawansowanych i nie jest łatwe. Wymaga wielu miesięcy (a czasem nawet lat) pracy.

27. Jestem nowy i chcę zrobić jakaś fajną grę w teamie. Gdzie mogę zebrać ekipę?
Najpierw zadaj sobie pytanie: "Co ja będę robić?". Żeby zachęcić ludzi do współpracy musisz pokazać na co cię stać, co umiesz. Nikt nie dołączy do Twojego teamu kompletnie Cię nie znając.

28. Jak zmienić prędkość animacji ?
gml:image_speed=0.5 //domyślnie 1 Oczywiście można ustawić dowolną prędkość animacji.

29. Jak sprawić, aby dana czynność wykonywała się cyklicznie, lub po jakimś czasie?
Należy skorzystać z Alarmów. Szerzej to zagadnienie zostało omówione w tym artykule oraz tym artykule.
***

Autorzy: Ranmus, Patrysław, Marmot, Bigshark, Dark Maximal, kasmilus, Moho, Tymon, LionX, Dawidsu, Blackmaul, Kasa100, Matthew, Mimek, gnysek.
Ostatni update: 02 lipca 2009

215404
głosów: 102 | ocena: 8.62 oceń zasób | dodał: Ranmus
Komentarze
stron: 20«1516171819

20


av

ThePatrykKUMC (10:24, 27.12.2012)

dobre

av

Trzynasty (11:03, 1.07.2013)

8(cena) i 4(a gdzie gmk i gm81) nie aktualne...

av

radeok2 (16:38, 9.07.2013)

moze mi ktos powiedziec w jakim evencie sie daje nr 25 bo rózne patrze i nic

av

radeok2 (17:05, 9.07.2013)

nie trzeba juz wiem

av

Paindemonium (17:33, 28.09.2014)

Witam. Poszukuję pomocy z kilka sprawami. Chciałbym stworzyć dwie rzeczy, które sprawiają mi problem. Robię grę coś ala Crimsonland z widokiem z góry. Mechanizm już stoi, toporny ale stoi i będzie rozwijany. Brakuje mi natomiast możliwości urozmaicenia rozwalania przeciwników. Np trafię i zabiję zombie to powstaje plama krwi na podłodze ale jako object to ta plama jakimś sposobem znajduje się o poziom wyżej od innych obiektów. Chodzi tu np że pociski z karabiny lecą POD plamą krwi albo respawnujące się potwory też przechodzą POD a nie NAD plamą. Jak zmienić albo ustawić poziomy obiektów? Coś jak montowanie filmów i ma sie kilka poziomów/ścieżek. Ta wyżej ma pierwszeństwo i w razie potrzeby przysłania te nizej itp. Chyba mnie rozumiecie. Druga rzecz to stworzenie fizyki do konkretnych obiektów. Wiem jak stworzyć obiekt po śmierci przeciwnika np ręka, noga, mózg na ścianie. Ale chciałbym dać im jakiś zalążek fizyki czyli po zabiciu wroga tworza się obiekty które losowo lecą we wszystkie strony i np zatrzymują się na podłodze po pewnym czasie i takie duperelki. Lub przynajmniej by postawić timer i po jakimś czasie by zniknęły. Będę wdzięczny za pomoc jak coś podaję maila paindemonium0@gmail.com

av

Paindemonium (18:46, 28.09.2014)

Ok sprawa głębi obiektów już nieaktualna ale nadal fizyka sprawia mi spore problemy. Udalo mi się tylko dzięki YT zrobić tworzenie się kropek symulujacych rozbryzg krwi z elementami fizyki.

av

kriso99 (19:36, 28.09.2014)

yyy napisz na forum...

av

TheMcMaciej (21:24, 1.05.2015)

W 4 punkcie są błędne informacje!

av

Threef (21:33, 1.05.2015)

Dobre, bo wciąż można kupić za tę cenę GameMakera.

av

TheMcMaciej (14:18, 5.05.2015)

Threef na stronie do której podany jest link pisze że GameMaker kosztuje $79.99, a w tym punkcie pisze że GameMaker kosztuje 20 USD.

av

Threef (15:50, 5.05.2015)

Tak. GameMaker: Studio tyle kosztuje. Z tego powodu że FAQ jest nie aktualne jest tam wciąż cena starego GM, w tym wypadku GM4Mac (bo 8.1 widocznie zniknał). yoyogames.com/legacy

av

P&N (3:06, 4.12.2015)

czy można sprawić żeby obiekt1 wysunoł się do przodu przed obiektem2 lub żeby schował się za nim
JUŻ W TRAKCIE GRY????

Bardzo proszę o odp.

av

DangBean (11:18, 4.12.2015)

każda instancja obiektu ma swoje właściwości (w helpie: Reference->Object&instances->Instances->Properties). Jedną z własciwości jest depth. Można zmieniać wartość depth dla kazdej instancji z osobna np. w alarmie lub w stepie. Czym większy depth, tym bardziej "pod spodem" jest instancja.

stron: 20«1516171819

20



Dodaj komentarz:
Treść:
Menu
Panel użytkownika
Jesteś niezalogowany!

Nie masz konta? Zarejestruj się
Użytkownicy on-line
1 użytkownik(ów) aktywny(ch) przez ostatnie 15 minut:
gości: 1, userów: 0, ukrytych: 0
Użytkownicy na czacie discord
gnysek (21:22, 21.05.19):
myślę, że po latach zmienili własnie przez zbytnie podobieństwo. To była ewidentnie parodia logo wyborczej.
Wojo (19:18, 21.05.19):
We wcześniejszym logo miał prostokąt większy, niczym wyborcza. Serio jakimś cudem na to uwagi nie zwracałem, a używam tej stronki od 2004 roku xD
Wojo (18:24, 21.05.19):
Nawet tego wcześniej nie zauważyłem szczerze mówiąc.
gnysek (13:36, 21.05.19):
Joemonster go też używa, więc chyba nie
Wojo (13:08, 21.05.19):
Wyborcza chyba musi mieć zarejestrowany czerwony prostokąt
exp (12:06, 21.05.19):
chociaż wiadomo, i tak wszystko zależy od tego, kto ma więcej pieniędzy na prawników. i tak np. inxile pozwało jakiegoś indie developera, bo nazwał grę alien wasteland
exp (12:04, 21.05.19):
inaczej jakaś firma mogłaby sobie zaklepać np. kwadrat i każdego o to pozywać
exp (12:04, 21.05.19):
nie znam się na tym, ale jeśli jest to rzeczywiście jakiś prosty projekt, no to raczej nie powinno być problemu
nowy_user (11:20, 21.05.19):
Hej, czy logo , które jest stworzone w generatorze loga jest objęte ochroną prawną? Stworzyłem sobie kilka logo w generatorze, spodobało mi się jedno, ale przy pobraniu mam znak wodny i aby go odblokować, muszę zapłacić. Logo jest na tyle proste, że mogę je sam zrobić w gimpie, ale nie chciałbym być posądzony o plagiat. Czy mogę bez obaw to zrobić, jak sądzicie?
gnysek (10:23, 21.05.19):
okienka mogą nachodzić na siebie, jak to włączysz w opcjach. Dokumentację chyba też środkowym przyciskiem myszy włączysz. A jak chcesz klocki z kodem, to rób grę a klockach
SimianVirus7 (8:44, 21.05.19):
Poprzez kupno gm:s2 i spine chciałeś się zmusić do tworzenia, ale z natury nie lubie nowych rzeczy, może dlatego tak zrzędzę. Taki mały paradoks.
SimianVirus7 (8:42, 21.05.19):
2. Dokumentacja na F1 (gm:s F12) ale to kwestia przyzwyczajenia. Tylko, że ona nie jest wbudowana, tylko otwiera się przez www. 3. Brak ustawienia room_speed w opcjach roomu, dlaczego? 4. Trudno mi wyjaśnić o co chodzi - w gm:s jak wybierałeś np. Create, to mogłeś poprzeciągać kwadraciki z kodem i je organizować, co w którym ma być. W gm:s2 masz jedno okno kodu.
SimianVirus7 (8:42, 21.05.19):
Nie oglądałem poradników, po prostu włączyłem program i zacząłem go używać. Jak narazie zauważyłem 4 niewygodne dla mnie rzeczy, inne mniej, drugie bardziej drażniące. 1. Te okienka. Wole nakładające się na siebie okna niż to co oferuje gm:s2
gnysek (0:15, 21.05.19):
o, dwa tygodnie temu strzeliło ćwierć miliona shoutów
gnysek (22:50, 20.05.19):
jakie funkcje są niewygodne ?
SimianVirus7 (18:22, 20.05.19):
więc będę musiał się przyzwyczaić do niektórych niewygodnych funkcji. Natomiast co mnie bardzo zaskoczyło, to dodanie gestów na smartfony jako eventy
gnysek (10:16, 20.05.19):
Przyjemniej i ma więcej funkcji. Layery naprawdę są fajne.
SimianVirus7 (9:25, 20.05.19):
(a cofałeś się kiedyś do przodu?)
SimianVirus7 (9:24, 20.05.19):
Korzystanie z GM:S2, bo wam przyjemniej czy tylko dlatego, że ma wsparcie? Właśnie zacząłem go używać i chcę wrócić do GM:S ale boje się cofać wstecz
Korodzik (8:20, 20.05.19):
a myślałem sobie "kurczę, to sterowanie to jakaś magia, paletka leci tam gdzie chcę"
Korodzik (8:19, 20.05.19):
ciekawe ilu ludzi (podobnie jak ja) usiadło przy tym pongu, pograło trochę, po czym zorientowało się, że nie włączyli trybu na 2 graczy i zamiast nich sterował komputer
Matthew (17:24, 19.05.19):
przyznam że było spoko ten pong w wejściu był mega wciągający haha
gnysek (10:35, 18.05.19):
Ja w tym roku wyjątkowo nie.
Korodzik (10:26, 18.05.19):
ja z braćmi
Matthew (19:19, 17.05.19):
siema, ktoś na pixel heaven się wybiera jutro?
gnysek (9:56, 17.05.19):
Sprawdziłbym nightly builda, ale ostatnio ciągle na linuksie robię. Szkoda, że skoro jest IDE na Maca, nie działa na Ubuntu.
Konrad-GM (18:01, 16.05.19):
Ostatnio modne strajki są, na wyspach też strajkują 🤡
I am Lord (17:52, 16.05.19):
strajkują
gnysek (17:39, 16.05.19):
hm, yoyogames nie robi żadnych testowych buildów GMS2 od wydania ostatniego... dziwna sprawa.
I am Lord (16:42, 16.05.19):
Ciekawe 👍
gnysek (16:36, 16.05.19):
1) z telefonu, 2) jak napisałem wcześniej Win+; albo Win+.
I am Lord (16:30, 16.05.19):
nawet nie wiem jak to robicie że to wstawiacie
Konrad-GM (12:39, 16.05.19):
Super 👏😜
exp (12:37, 16.05.19):
mi nie działa
gnysek (11:34, 16.05.19):
Proszę. Zrobiłem to tylko po to, żeby się czegoś nowego nauczyć
Wojo (11:27, 16.05.19):
Ten paluch środkowy to nie do ciebie
Wojo (11:25, 16.05.19):
🤘🤘💖Dzięki gnysek 🖕🖕🔥
gnysek (11:22, 16.05.19):
Tryb Incognito, potocznie zwany trybem porno.
Korodzik (11:17, 16.05.19):
@gnysek: jakie porno?!
gnysek (10:12, 16.05.19):
Win+; albo Win+.
gnysek (10:05, 16.05.19):
Link do discorda też zmieniłem na zaproszenie. Bo wielu osobom nie działał (chociaż mi nawet w porno działał jak należy).
gnysek (10:04, 16.05.19):
trzeba było jednak jak myślalem, zmienić kodowanie połączenia na utf8mb4 w mysql i pola tekstowe tak samo zmienić. W komentarzach i shoutboxie powinno działać, reszty nie zmieniam bo to nie ma sensu.
gnysek (10:03, 16.05.19):
❤💖😍 może być ?
Konrad-GM (23:11, 15.05.19):
Dopiero zauważyłem, że przecież w chrome z menu kontekstowego też otwiera te same systemowe okienko
exp (23:07, 15.05.19):
tez nie wiedzialem
exp (23:07, 15.05.19):
łoo faktycznie
Wojo (22:01, 15.05.19):
Nie wiedziałem o tym Konrad, dzięki. GMclan uczy i bawi
Konrad-GM (21:47, 15.05.19):
A pod Win10 można otworzyć okienko z emoji wciskając klawisze Win + średnik
exp (20:40, 15.05.19):
w chromie już od dawna to jest
Wojo (18:15, 15.05.19):
W operze teraz dodali opcję z wyborem emoji po naciśnięciu prawego przycisku myszy na polu tekstowym
Ankieta
» Ile powinny trwać tury Ligi 24?
24h
48h
54h (piątek od 18:00)
7 dni
inna długość (podałem w komentarzu ankiety)

GMCLAN to serwis o programie Game Maker i nie tylko.
[ Polityka prywatności ]
Copyright © 2002-2019. GMCLAN.ORG
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów bez zgody redakcji zabronione!
© 2002-2017 Ranmus (ranmus.pl), © 2017-2019 {=|=} fable_inside();

[ Czas generowania strony: 0.03981 sekund ] [ Liczba zapytań MySQL: 13 ]