Ten artykuł został stworzony dla starszych wersji GameMakera i może nie być aktualny.

Wywiad z Sandym Duncanem

Sobota, 24 Maja 2008, 10:32
Czas czytania 2 minuty, 8 sekund
Wywiad przeprowadzony w maju przez panów z GMFetch.
Grafika: http://gamemakerblog.com/images/sandy-duncan.jpg

W sprawie dekompilatora zrobiło się wiele zamieszania. Jakie kroki podjęło YoYo Games w tej sprawie?

Myślę, że było nawet trochę za dużo zamieszania. Zawsze znajdzie sie kilku idiotów którzy będą chcieli zaprezentować i wrzucić grę której nie zrobili, ale moderatorzy wykrywają większość takich przypadków. Dekompilator największy problem stanowi dla osób, które chcą sprzedawać swoje gry.

Mark (Overmars) podsunął nam kilka rożnych sposobów które sprawią że w przyszłości gry będą znacznie bardziej bezpieczne. Skończyliśmy już praktycznie przepisywanie kompilatora pod C++ i z jego pomocą będziemy tworzyć teraz te nowe sposoby zabezpieczania gier przed dekompilacją.

Użytkownik GMC (Game Maker Community) twierdzi, że jego gra została zdekompilowana przez innego użytkownika. Jak na to reagujecie?

Powinien zgłosić się do moderatorów. Jeżeli gra którą skopiowano została uploadowana na stronę YYG, mamy swoje sposoby aby określić kto stworzył tę grę. Jeżeli znajdziemy dowód, najprawdopodobniej skończy się to banem na YYG i GMC dla tej osoby. Będziemy się też starać, aby mieć pewność, że witryny takie jak 64digits były świadome, że są takie osoby i również podejmowały akcje w sprawie takich działań.

Masz jakieś przesłanie do osób używających dekompilatora?

Po pierwsze chciałbym powiedzieć "nie używajcie go", bo ogranicza to żywotność obecnych wersji GM.
Po drugie jest różnica między "używać" a "wykorzystywać". Jeżeli ktoś używa go jako narzędzia do kopiowania gier i rozpowszechniania ich jako własnych dzieł, to jest kradzież. Wiem, że niepokoi to czasem ludzi z GMC... ale YYG to BIZNES i będziemy podejmować kroki prawne, aby chronić naszego biznesu gdy uznamy go za zagrożony. Pieniądze inwestorów stają się wtedy zagrożone, więc oczekują takiego a nie innego działania.
Wreszcie, pracujemy nad kilkoma fajnymi rozwiązaniami zarówno dla naszej strony jak i samego Game Makera, który uczyni ten dekompilator bezużytecznym.

Jakie jest Twoje zdanie na temat dekompilatora. Czy uważasz, że jest niesamowitym fakt, że ktoś złamał system eksportu gier z GMa, czy była to tylko niepotrzebna strata czasu?

Myślę, że jest on zbyt przeceniany i za kilka miesięcy stanie się całkowicie bezużyteczny.

Źródło: [URL=gamemakerblog.com/.../URL]
Komentarze (łącznie 37, wyświetlam 31 - 45):
propaganja (Pią., 30 Maj. 08, 12:42)
#31

@Snake - nie śmiece w projekcie ;) to dla kogos niewtajemniczonego byłoby syfem i nieładen dla mnie jest rzetelnie uporządkowanym kodem :D

l
lenin (Pią., 30 Maj. 08, 13:13)
#32

ja też robię tak, żebym cały kod widział dokładnie, ale jak zrobię sobie przerwę dwu dniową to już wogóle się w tym nie mogę połapać :P

S
Snake (Pią., 30 Maj. 08, 17:45)
#33

Wolę jednak nie pokazywać im swojego programu bo złamałem EULA-e, i dostałbym jeszcze bana na GMC czy cuś ;D

W EULA:
You must not:
&#8226; -> modify <-, adapt, merge, translate, -> decompile <-, -> disassemble <-, or -> reverse engineer <- the Game.

gnysek (Sob., 31 Maj. 08, 00:44)
#34

a tamten koleś to co zrobił ? :P

S
Snake (Sob., 31 Maj. 08, 11:53)
#35

Nie wiem jak EULA ma się do plików projektu, ale je raczej można modyfikować :P On korzystał z gotowych specyfikacji plików gm6 i gmk więc nie musiał nic analizować, tylko structy porobić i algorytmy szyfrujące przepisać :P
gmc.yoyogames.com/index.php?s=&showtopic=373402&view=findpost&p=2672830

Hmm... tak patrze w ten temat obfuscatora:
"I've received much Java help from others, including the person going unnamed who made the decompiler."
;D

W sumie pewnie zamknęli by mi temat i usunęli link do Game Protectora i na tym by się skończyło :P

l
lenin (Sob., 31 Maj. 08, 14:56)
#36

Snake lepiej tam go nie pokazuj, bo jeszcze zrobią do niego dekompilator i tyle będzie z Protectora :/

S
Snake (Sob., 31 Maj. 08, 15:11)
#37

Dlatego też między innymi nie chcę go tam publikować. Zrobiłem GP dla GMCLANu a nie dla wszystkich ( dlatego też jest tylko polska wersja Game Protectora ), i pozostając tutaj moje zabezpieczenie dłużej przetrwa :P

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.8.1.171 • 2024.8.1.218
wydana 72 dni temu
LTS
2022.0.3.83 • 2022.0.3.98
wydana  dziś
Beta
2024.1100.0.686 •
2024.1100.0.707
 0.13.0

wydana  6 dni temu
= IDE, = Runtime, = GMRT
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
Shoutbox
gnysek (11:46, 17.11.24)
Witamy, witamy!
baca (12:22, 16.11.24)
To już 25 lat.. Witam po paru latach nieobecności.
gnysek (11:05, 15.11.24)
Natomiast obecne forum istnieje od 2004, jak z iglu.cz na gmclan.org przeszliśmy i od tego czasu nie było resetów danych.
gnysek (12:35, 13.11.24)
Ogólnie GMCLAN istnieje 22 lata, ale na to trofeum nie zrobiłem (jeszcze xD)
Chell (20:41, 08.11.24)
wow, ta emotka w ogóle nie wygląda jak : O xD
Chell (20:40, 08.11.24)
tylko? :O 4tk ma 15
Borek (18:12, 07.11.24)
Właśnie dostałem powiadomienie z forum, że jestem na GMClanie 18 lat :D Ja pierdzielę...
S
Sutikku (08:43, 18.10.24)
TIL, gamemaker jest starszy ode mnie
gnysek (16:04, 15.10.24)
Za równo miesiąc, GameMaker kończy 25 lat.
Wojo (15:38, 05.09.24)
Ciekawe
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?