Ten artykuł został stworzony dla starszych wersji GameMakera i może nie być aktualny.

Wywiad z Sandym Duncanem

Sobota, 24 Maja 2008, 10:32
Czas czytania 2 minuty, 8 sekund
Wywiad przeprowadzony w maju przez panów z GMFetch.
Grafika: http://gamemakerblog.com/images/sandy-duncan.jpg

W sprawie dekompilatora zrobiło się wiele zamieszania. Jakie kroki podjęło YoYo Games w tej sprawie?

Myślę, że było nawet trochę za dużo zamieszania. Zawsze znajdzie sie kilku idiotów którzy będą chcieli zaprezentować i wrzucić grę której nie zrobili, ale moderatorzy wykrywają większość takich przypadków. Dekompilator największy problem stanowi dla osób, które chcą sprzedawać swoje gry.

Mark (Overmars) podsunął nam kilka rożnych sposobów które sprawią że w przyszłości gry będą znacznie bardziej bezpieczne. Skończyliśmy już praktycznie przepisywanie kompilatora pod C++ i z jego pomocą będziemy tworzyć teraz te nowe sposoby zabezpieczania gier przed dekompilacją.

Użytkownik GMC (Game Maker Community) twierdzi, że jego gra została zdekompilowana przez innego użytkownika. Jak na to reagujecie?

Powinien zgłosić się do moderatorów. Jeżeli gra którą skopiowano została uploadowana na stronę YYG, mamy swoje sposoby aby określić kto stworzył tę grę. Jeżeli znajdziemy dowód, najprawdopodobniej skończy się to banem na YYG i GMC dla tej osoby. Będziemy się też starać, aby mieć pewność, że witryny takie jak 64digits były świadome, że są takie osoby i również podejmowały akcje w sprawie takich działań.

Masz jakieś przesłanie do osób używających dekompilatora?

Po pierwsze chciałbym powiedzieć "nie używajcie go", bo ogranicza to żywotność obecnych wersji GM.
Po drugie jest różnica między "używać" a "wykorzystywać". Jeżeli ktoś używa go jako narzędzia do kopiowania gier i rozpowszechniania ich jako własnych dzieł, to jest kradzież. Wiem, że niepokoi to czasem ludzi z GMC... ale YYG to BIZNES i będziemy podejmować kroki prawne, aby chronić naszego biznesu gdy uznamy go za zagrożony. Pieniądze inwestorów stają się wtedy zagrożone, więc oczekują takiego a nie innego działania.
Wreszcie, pracujemy nad kilkoma fajnymi rozwiązaniami zarówno dla naszej strony jak i samego Game Makera, który uczyni ten dekompilator bezużytecznym.

Jakie jest Twoje zdanie na temat dekompilatora. Czy uważasz, że jest niesamowitym fakt, że ktoś złamał system eksportu gier z GMa, czy była to tylko niepotrzebna strata czasu?

Myślę, że jest on zbyt przeceniany i za kilka miesięcy stanie się całkowicie bezużyteczny.

Źródło: gamemakerblog.com/.../gamemaker-runner-in-c-almost-complete
Komentarze (łącznie 37, wyświetlam 1 - 15):
D
Driger (Sob., 24 Maj. 08, 10:46)
#1

Ciekaw jestem jak to wszystko potoczy sie i bedzie wygladac w przyszlosci . I wogole co bedzie nowego w nowym Game Makerze . Ogolnie to sie doczekac nie moge. Ach ta moja ciekawosc ;p

S
Snake (Sob., 24 Maj. 08, 10:49)
#2

"Jeżeli gra którą skopiowano została uploadowana na stronę YYG, mamy swoje sposoby aby określić kto stworzył tę grę." ~ z wywiadu.
Czyżby jednak mieli swój własny dekompilator ? ;D A może do pliku projektu GM-a (i aplikacji) zapisuje się coś więcej, niż tylko zasoby i kod gry ? :)

gnysek (Sob., 24 Maj. 08, 11:08)
#3

Snake, kto pierwszy wrzuca grę jest twórcą. Poza tym w ustawieniach masz "Game Identifier" i możesz wpisać twórcę. Jak ktoś jest debil to tego nie zmieni :P

B
Kamrat (Sob., 24 Maj. 08, 11:16)
#4

Kompiler? Dekompiler? T_T

S
Snake (Sob., 24 Maj. 08, 11:17)
#5

W sumie to masz rację, gnysek. :)

Dark Maximal (Sob., 24 Maj. 08, 12:00)
#6

No właśnie, idę pozamieniać "dekompilery" na "dekompilatory". ;P

A co do wywiadu. Zgadzam się z tym, co gnysek napisał w newsie - zdecydowania za dużo gadania, a za mało działania. =]

Edit: Ta, chciałem być cwany... Niestety nie pozamieniam, bo nie mam uprawnień. Niechże ktoś to poprawi, bo bije po oczach. =p

Tymon (Nie., 25 Maj. 08, 01:10)
#7

Strasznie długi ten wywiad.

gnysek (Nie., 25 Maj. 08, 17:27)
#8

Ale najlepszy jest tytuł :P

Marmot (Nie., 25 Maj. 08, 17:39)
#9

Przeprowadźmy własne wywiady z Duncanem i Overmarsem, a nie tłumaczmy cudze, to sensu nie ma ;p .

Tymon (Nie., 25 Maj. 08, 17:45)
#10

Kto by tam chciał udzielać wywiadu dla polskiej sceny GMa.

Dark Maximal (Nie., 25 Maj. 08, 18:00)
#11

Podszyjmy się pod Szwedów.

gnysek (Nie., 25 Maj. 08, 18:04)
#12

A ja tam się zastanawiam, czy nie nawiązać jakiejś oficjalnej współpracy z Sandym, ale jakoś słownictwa mi brakuje, żeby napisać mejla w tej sprawie :P
Po premierze jakiejś Borkowej gry napiszemy przy okazji chwaląc się Almorą czy Magi :P

Dark Maximal (Nie., 25 Maj. 08, 18:06)
#13

Jaką konkretnie współpracę masz na myśli? ;P

koko123 (Nie., 25 Maj. 08, 18:28)
#14

Zaglądanie do kodu GMa

Marmot (Nie., 25 Maj. 08, 19:23)
#15

Mi się wydaje, że Gnysek chciałby nam zrobić coś w stylu Yoyogamesowego Instant Playa, albo zrobić z nas oficjalny polski support programu, który mógłby być także jego resellerem ;p .

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2023.11.1.129 • 2023.11.1.160
wydana 69 dni temu
LTS
2022.0.2.51 • 2022.0.2.49
wydana 128 dni temu
Beta
2024.200.0.499 • 2024.200.0.516
wydana  wczoraj
= IDE, = Runtime
Użytkownicy online
3 użytkowników aktywnych:
gości: 1, userów: 2
 pk100,  Adriann
(~ostatnie 15 minut)
Discord
44 użytkownicy online na discordzie:
LadyLush❄, 🧁Cupcake🧁, DungeonFairy🧚, MKP, s..., Alice, Nitro Slav, Carl-bot, Voytec, Wielki Druid, Add92, Kowu, Kuzyn, YoungKrystian, Radek Ignatów, PhysX ᴺⱽᴵᴰᴵᴬ, r..., lethian, HappyOrange, Moldis, Arrekin, MagnusArias, LeD, yazaa, Domeen0, Dyno, Deusald, Korodzik, 𝕳𝖚𝖌𝖔 𝕲𝖔𝖓𝖝𝖆𝖑𝖊𝖝, blackamul, Marco, m..., bagno, Tidżi, Mtax, g..., Alkapivo, moeglich, Nikas, Krzysiek1250, Shockah, Kandif, Cosplyfanka, xVANiLL
Shoutbox
gnysek (10:49, 20.02.24)
Ja czekam na pluginy do IDE, czego YYG nie zrobi, zrobimy sami.
Adriann (11:50, 16.02.24)
Ciekawe jak go przerobią, osobiście liczę na jakąś większą rewolucję a nie tylko usprawnienie bo narazie jest jak jest :d
gnysek (10:32, 08.02.24)
Edytor roomów ma swoje minusy. Ale ma być tworzony nowy wkrótce, chociaż pewnie 6-12 miesięcy zanim trafi do wersji stabilnej jak nic.
p
pablo1517 (08:40, 07.02.24)
No ja odkąd zacząłem w ue4 pracować to niestety z GMLem dawno nie obcowalem
exp (20:13, 30.01.24)
@pablo1517 ja przerzuciłem się z klasycznego GM na Studio cztery lata temu, więc przeskok trochę mniejszy, ale generalnie idea dużo się nie zmieniła. jest trochę upierdliwości i niepotrzebnych według mnie zmian, ale też duże usprawnienia (edytor roomów to raj na ziemi w porównaniu z tym oryginalnym)
Adriann (18:59, 28.01.24)
Takk..strasznie są upierdliwe :D
I am Lord (17:08, 28.01.24)
Mniej czasu się straci tworząc system particli z kodu od zera niż się męczyć z importem ich z edytora, 🤦‍♂️🤦‍♂️
I am Lord (16:56, 28.01.24)
Co jest nie tak z tymi particlami z IDE, masakra jakaś. Ile to trzeba kombinować żeby użyć je prosto z kodu
p
pablo1517 (17:57, 27.01.24)
Czyli GML nie dostał jakiś drastycznych zmian?
gnysek (14:47, 26.01.24)
Czy ja wiem... generalnie zamysł ten sam, tylko IDE nieco inne.
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?