Ten artykuł został stworzony dla starszych wersji GameMakera i może nie być aktualny.

Kurs GM 5.0

Niedziela, 13 Czerwca 2004, 13:23
Czas czytania 4 minuty, 38 sekund
Zgodne z GM: gm5
Praktyczny kurs robienia gier.
1. ZAPOZNANIE

    Przede wszystkim, musimy wiedzieć jakÄ… grÄ™ chcemy zrobić, w tym kursie zakÅ‚adamy, że bÄ™dzie to prosta gra, celem której bÄ™dzie zapoznanie czytelnika z programem. Po uruchomieniu programu Game Maker 5.0, widzimy po lewej stronie " drzewko ", w którym znajdujÄ… siÄ™ :

Sprites - są grafiką dla naszych obiektów ( sprite'y możemy tworzyć o różnych wymiarach ).
Sounds - tutaj umieszczamy dźwięki, które chcemy wykorzystać w naszej grze.
Backgrounds - podobnie jak sprite'y, z tym, że nie wykorzystujemy ich do obiektów, a do naszych plansz, są to tła ( podkłady, np. gwiazdy, w przypadku strzelaniny kosmicznej ).
Paths - bardzo ciekawa możliwość programu GM 5.0, umożliwia narysowanie dowolnego kształtu ścieżki, którą później podporządkowujemy do danego obiektu, ten zaś będzie mógł poruszać się zgodnie z jej kształtem.
Scripts - piszemy własne skrypty, można powiedzieć funkcje, albo kawałki kodu, do których później możemy się odwołać.
Data Files - tutaj możemy umieszczać pliki, które później możemy wykorzystać w grze, np. czcionki niestandardowe.
Time Lines - wspaniała możliwość programu, idealna do gier, w których musimy grać na czas. Ustawiamy danym momencie przebiegu gry akcję, która zostanie wykonana.
Objects - tutaj tworzymy wszystkie obiekty do gry.
Rooms - sÄ… to pokoje naszej gry, inaczej plansze.

2. ROZPOCZĘCIE PRACY

    Na poczÄ…tku musimy stworzyć sprite'a, który np. bÄ™dzie reprezentowaÅ‚ naszego bohatera. Klikamy w drzewku prawym myszy na SPRITES, i dajemy ADD SPRITE, zatem otworzy siÄ™ nam okienko. Klikamy na EDIT SPRITE, co umożliwi nam jego edycjÄ™, w okienku pokaże siÄ™ zielony kwadracik, standardowe sprite'y majÄ… rozmiar 32x32 piksele, aby rozpocząć edycjÄ™ sprite'a klikamy dwa razy na zielony kwadracik, po czym pokaże siÄ™ nam okienko edycji. Narysujmy ( przykÅ‚adowo ) koÅ‚o o kolorze biaÅ‚ym, i kliknijmy przycisk oznaczony zielonym "ptaszkiem", aby zaakceptować zmiany, po powróceniu do wczeÅ›niejszego okienka ( SpriteEditor ), ponownie klikamy na znak akceptacji. W ten o to sposób mamy gotowego sprite'a reprezentujÄ…cego naszego bohatera.

    NastÄ™pnym naszym krokiem, jest stworzenie objektu, tak wiÄ™c klikamy w drzewku prawym myszy na OBJECTS i dajemy ADD OBJECT, pokaże siÄ™ okienko, w jego górnej części w okienku oznaczonym nazwÄ… "Name" wpiszmy nazwÄ™ obiektu, np." Bohater " ( PAMIĘTAJ !!, obiekty muszÄ… siÄ™ różnić nazwÄ…, od sprite'ów ). NastÄ™pnie musimy przydzielić sprite'a, dla naszego obiektu, w naszym przypadku bÄ™dzie to narysowane koÅ‚o, czyli klikamy lewym myszy na okienko oznaczone nazwÄ… "Sprite" i z listy wybierzmy nasze koÅ‚o. W ten sposób nasz obiekt bÄ™dzie widoczny ( graficznie ) jako koÅ‚o, czyli nasz narysowany sprite.

    Teraz należy zadeklarować czynnoÅ›ci które majÄ… siÄ™ wykonać podczas gdy bÄ™dzie miaÅ‚o miejsce jakieÅ› zdarzenie. W naszym przypadku chcemy zrobić ruch bohatera, sterowany strzaÅ‚kami naszej klawiatury, tak wiÄ™c klikamy na przycisk ADD EVENT ( dodaj zdarzenie ), pokaże siÄ™ nam okno, reprezentujÄ…ce wybór wielu zdarzeÅ„, klikamy na zdarzenie KEYBOARD, i w liÅ›cie wybieramy UP. Tak wiÄ™c zdarzenie zostaÅ‚o ustawione, teraz trzeba do niego przydzielić funkcje, które majÄ… siÄ™ wykonać, czyli ruch do góry, wobec tego po prawej stronie, gdzie znajduje siÄ™ zbiór ikon, klikamy i przeciÄ…gamy do okienka ACTIONS ikonÄ™ oznaczonÄ… czerwonymi strzaÅ‚kami o nazwie " START MOVING IN DIRECTION ", nastÄ™pnie pokaże nam siÄ™ okienko w którym musimy wybrać kierunek, oraz prÄ™dkość, w naszym przypadku musimy wybrać kierunek "góra", aby to zrobić kliknijmy na niebieskÄ… strzaÅ‚kÄ™, która jest ustawiona do góry i niżej w okienku oznaczonym nazwÄ… "SPEED" musimy podać wartość szybkoÅ›ci z jakÄ… ma siÄ™ poruszać nasz obiekt, tak wiÄ™c wpiszmy, przykÅ‚adowo "5" i kliknijmy na przycisk OK, aby zaakceptować. W ten o to sposób mamy stworzony obiekt ze zdarzeniem, gdzie obiekt ma poruszać siÄ™ do góry z prÄ™dkoÅ›ciÄ… równÄ… 5.

    Zróbmy teraz kolejne trzy zdarzenia, z tym że w kierunkach "lewo", "prawo" i "dół", sprawa jest o tyle prosta, że zdarzenia robimy tak jak poprzednie, z tym że w KEYBOARD dajemy inny klawisz, np. LEFT, a w funkcji klikamy na strzaÅ‚kÄ™ oznaczajÄ…cÄ… kierunek "lewo". Po tym wszystkim jak już mamy gotowe wszystkie zdarzenia, akceptujemy zmiany w naszym obiekcie, klikajÄ…c w oknie na przycisk OK.

    Teraz musimy stworzyć pokój ( plansze ) do gry i umieÅ›cić tam nasz obiekt. Kliknijmy prawym myszy w drzewku na ROOMS i wybierzmy ADD ROOM, pokaże nam siÄ™ okno z siatkÄ… o wielkoÅ›ci 16x16 piksele, aby siÄ™ jej pozbyć wciÅ›nijmy klawisz SHIFT + G, teraz musimy wstawić obiekt, tak wiÄ™c kliknijmy na okienko oznaczone nazwÄ… " OBJECT TO ADD WITH LEFT MOSUSE " i wybierzmy obiekt " Bohater ", czyli nasze kółko, nastÄ™pnie w prawej części okna, gdzie znajduje/znajdowaÅ‚a siÄ™ siatka dodajmy obiekt do planszy, klikajÄ…c lewym w dowolnym miejscu.

    Zostaje nam tylko zaakceptować zmiany klikajÄ…c na przycisk OK, i przetestowanie naszej gry, aby to uczynić kliknijmy w głównym oknie programu na zielonÄ… strzaÅ‚kÄ™ ( tuż obok czerwonej ), znajdujÄ…cÄ… siÄ™ u góry ekranu.
Komentarze (łącznie 133, wyświetlam 106 - 120):
V
Vardi (śro., 01 Mar. 06, 07:04)
#106

Najpierw musisz stworzyć obiekt i tam masz funkcje Add Event.
Link: gamemaker.nl/download/gmaker.exe

honganime (Pon., 13 Mar. 06, 22:56)
#107

Jak dla mnie to ten instruktaz jest doskonale wyjasniajacy podstawy obslugi tego programu, co do moich umiejetnosci programowania hm... ladna mamy dzis pogode, slonko swieci a i jutro tez mamy dzien :)

w
~wonso (PiÄ…., 31 Mar. 06, 14:27)
#108

mi sie kilka rzeczy nie udaje

kacperski1 (PiÄ…., 31 Mar. 06, 15:22)
#109

DAWAJ WIĘCEJ !!!!!!!!!!!!!!!!

bobo (PiÄ…., 31 Mar. 06, 15:41)
#110

Czego wiecej ?
Wejdz na forum zapytaj sie jak czegos nie umiesz!
A nie oczekiwac ze ktos na pisze 1000000 artow!

k
~kalosz (PiÄ…., 31 Mar. 06, 18:53)
#111

Super ten poradnik. Wreszcie wiem oco biega xD

Ã
~öll (Pią., 31 Mar. 06, 22:56)
#112

liupi uoluio

T
~Tom&mii (Sob., 01 Kwi. 06, 12:59)
#113

fajowy tutorial. Bardzo mi sie przydał!!!
Dzieki!!

zidanexx (Nie., 11 Cze. 06, 16:08)
#114

Ej u mnie gra nie działa pisze: Error creating stand-alone:Cannot find valid runer data

BP Ultimate (Wto., 13 Cze. 06, 09:04)
#115

Masz uszkodzonego GM. Zainstaluj go jeszcze raz.

K
Kubex (Sob., 22 Lip. 06, 17:32)
#116

Bardzo fajny poradnik.

CRASH (Wto., 22 Sie. 06, 14:25)
#117

Jak usunąć siatkę???

Matthew_Kane (Wto., 22 Sie. 06, 16:43)
#118

8o nie mam GM5 ale myślę że w menu roomu jest wciśnięty taki przycisk z kratką. Wciśnij go jeszcze raz :P :]

BP Ultimate (Wto., 22 Sie. 06, 23:56)
#119

Można ew. tam w takich dwóch polach wpisać 0 i 0 ;p . Był już ten temat na forum, wystarczy szukać :P .

Matthew_Kane (śro., 23 Sie. 06, 13:49)
#120

GM6.1 lepszy jest!

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.11.0.179 • 2024.11.0.227
wydana  3 dni temu
LTS
2022.0.3.85 • 2022.0.3.99
wydana 19 dni temu
Beta
2024.1100.0.713 •
2024.1100.0.726
 0.14.0

wydana 11 dni temu
= IDE, = Runtime, = GMRT
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
Shoutbox
Uzjel (20:17, 10.12.24)
Cały ruch przeniósł się na Discorda.
MagnusArias (17:43, 01.12.24)
O matko... a ja tutaj jestem od ponad 15 lat i czasami zaglÄ…dam... biernie bo biernie, ale czasem wpadnÄ™
gnysek (11:46, 17.11.24)
Witamy, witamy!
baca (12:22, 16.11.24)
To już 25 lat.. Witam po paru latach nieobecności.
gnysek (11:05, 15.11.24)
Natomiast obecne forum istnieje od 2004, jak z iglu.cz na gmclan.org przeszliśmy i od tego czasu nie było resetów danych.
gnysek (12:35, 13.11.24)
Ogólnie GMCLAN istnieje 22 lata, ale na to trofeum nie zrobiłem (jeszcze xD)
Chell (20:41, 08.11.24)
wow, ta emotka w ogóle nie wygląda jak : O xD
Chell (20:40, 08.11.24)
tylko? :O 4tk ma 15
Borek (18:12, 07.11.24)
Właśnie dostałem powiadomienie z forum, że jestem na GMClanie 18 lat :D Ja pierdzielę...
S
Sutikku (08:43, 18.10.24)
TIL, gamemaker jest starszy ode mnie
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?