Ten artykuł został stworzony dla starszych wersji GameMakera i może nie być aktualny.

Wprowadzenie

Niedziela, 13 Czerwca 2004, 13:07
Czas czytania 3 minuty, 36 sekund
Zgodne z GM: gm5
Thema: Startujemy - wstęp do GM.
Lehrer: dr. hab. mgr inż. Herr Damianoz.
Spielst macht mit GM (robienie gier z GM):
Poziom: verrrryyyyyyy beginner

STUNDE 1:
Thema: Startujemy - wstęp do gm

    Ta lekcja będzie jako takim wstępem, zapoznam was z tematem. Po co w końcu to tworzenie amatorskich gier? Otóż wyobraźmy sobie świat bez amatorskich, bezpłatnych produkcji komputerowych. Wyobraźmy sobie, że jesteśmy bardzo legalni, żeby kupić pirata i zbyt mało zamożni żeby kupić oryginała. A teraz wyobraźmy sobie folder, w którym trzymalibyśmy gry...
Pusto, co? I po to są właśnie amatorskie produkcje (m.in.) Czasem również autorzy robią remaki starych gier, których to nie mogli znaleźć... ale są setki powodów tworzenia amatorskich gier!
Głównie przynosi to extra satysfakcję!!! TO jest przyjemność!!! Jednak trzeba pamiętać, że słowa nie powinny być większe od czynów, więc zanim roztrąbimy "UWAGA! ZACHOWAĆ CIERPLIWOŚĆ! JUTRO WYJDZIE GRA (której nawet nie zacząłem robić :P)", to najpierw zróbmy chociaż 50% gry... Możemy się przecież zniechęcić. Wbrew pozorom tworzenie gier nie jest takie łatwe. Czasem nie stać nas na WKGMKWSG (wielkie komercyjne game makery, które w rzeczywistości są gów[beep!]). Więc co? Sięgnijmy po extra program, który dorównuje a nawet przewyższa rozsławiony TGF (The Games Factory) Powitajmy oklaskami, niekomercyjny, bezpłatny, program...
GAME MAKER...

CHARAKTERYSTYKA Game Maker'a:

    Gm jest progsem, który korzysta ze skryptów, które można pisać w stylu C lub PASCALA. Jest to smaczny kąsek dla programistów :) Na drzewie programu znajdziemy kilka "folderów": (ranga określona plusami. Im więcej, tym ważniejsze. Max - 6 plusów)
-Sprite [++++++]
-Sounds [+-----]
-Backgrounds [+++---]
-Scripts [++++++]
-Objects [++++++]
-Rooms [++++++]
oraz ikonki
+Game Information [------]
+Game Options [------]

Pierwsza grupa to grafika, czyli tzw. duszki (sprites): rysunki postaci, mórków, power-upów, bonusów i ogólnie prawie wszystkiego :> Mogą być tam animacje jak i pojedyńcze obrazki, grupy obrazków, lub podobrazy. Co to wszystko jest, omówimy na następnych lekcjach.

Druga grupa to dźwięki, muzyka itp. Mogą to być zarówno WAVE, MIDI jak i MP3. Pozostałe formaty (mod, sid itp.) mozna dołączyć za pomocą specjalnych DLL-li / dodatków. O tym rózwnież na następnych lekcjach.

Trzecia grupa to skrypty. Pisane są, jak już wspominałem, w dwojakich stylach... o nich też w kolejnych odcinkach...

Czwarta grupa (Patches) to ścieżki. Można je zdefiniować a następnie podpiąć do obiektu! Z poziomu obiektu można je dowolnie zmieniać, przestawiać, powtarzać... i to wszystko sterowane z...

Piątej grupy, którą są obiekty. Wyznaczamy dla niego sprite'a (obrazek), solidność, widzialność i ogólnie akcje takie jak poruszanie itp. Po prostu wszystko.

A teraz jedna z ważniejszych grup, bez których gra sie nie uruchomi - room's / pokoje czy jak kto woli - etapy! Rozmieszczamy obiekty, ustawiamy scrolle (widoki, których może być nawet 8!!!), określamy tło, "kafelki", rozmiar pola...


Pozostałe opcje to:

GAME INFORMATION - stantardowy help. Wygląda jak bardzo uproszczony WordPad :) Ustawiamy tam informacje o grze pojawiające się standardowo w grze, po naciśnięciu klawisza F1.

Game Options - czała reszta t.j.: identyfikator gry (cyfry, które wyróżniają gre, np. podczas zapisywania), ustawiamy czy program ma zmieniać rozdziałkę, ustawiamy własny "loader", interakcje, ustawienia wyników, i ustawienia błędów... tak tak... błędów (np. czy logować informacje o błędach do pliku).

No i warto wspomnieć o tym, jak zapisać grę, jako exe. Z menu FILE (plik) wybieramy opcje SAVE AS STAND-ALONE (zapisz jako samodzielną). o zapisuje efekt naszej pracy, jako gotowy plik EXE :>


    Drodzy słuchacze, to wszystko na dzisiaj! Jak na razie, to jest wstęp do moich kolejnych lekcji. rola nauczyciela też jest ciężka. Przypuszczalnie, jeżeli nie zmienię nic pod presją aktualnych wydarzeń, tematem następnej lekcji w serii będzie: "Tworzymy pierwszą porządną gre w GAME MAKERZE".

Zadanie domowe:
Pokombinujcie trochę z programem GAME MAKER (gdzieś na stronie GMCCLANU w downloadzie) i pobawcie się wszystkimi drzewkami w Game Makerze. A teraz do natępnego odcinka! Nara!

Lehrer Damianoz
Komentarze (łącznie 19, wyświetlam 16 - 30):
f
filemon (Czw., 04 Maj. 06, 16:52)
#16

pomocy nic nie moge zrobic<nie wychodi>prosze o kurs dla bardzo poczotkujacych

p
pinker (Wto., 28 Sie. 07, 21:42)
#17

filemon ale z ciebie noob w dokumentacji jest od huja tego

m
mike_p (Wto., 28 Sie. 07, 22:07)
#18

lol, pinker, przeczytaj najpierw jeszcze raz swoje posty zanim kogoś od noobów zwyzywasz...
(i nie klnij :P)

Zonaimad (Pią., 10 Lip. 09, 02:19)
#19

Ło matko, cóż za prehistoria!

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.8.1.171 • 2024.8.1.218
wydana 72 dni temu
LTS
2022.0.3.83 • 2022.0.3.98
wydana  dziś
Beta
2024.1100.0.686 •
2024.1100.0.707
 0.13.0

wydana  6 dni temu
= IDE, = Runtime, = GMRT
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
Shoutbox
gnysek (11:46, 17.11.24)
Witamy, witamy!
baca (12:22, 16.11.24)
To już 25 lat.. Witam po paru latach nieobecności.
gnysek (11:05, 15.11.24)
Natomiast obecne forum istnieje od 2004, jak z iglu.cz na gmclan.org przeszliśmy i od tego czasu nie było resetów danych.
gnysek (12:35, 13.11.24)
Ogólnie GMCLAN istnieje 22 lata, ale na to trofeum nie zrobiłem (jeszcze xD)
Chell (20:41, 08.11.24)
wow, ta emotka w ogóle nie wygląda jak : O xD
Chell (20:40, 08.11.24)
tylko? :O 4tk ma 15
Borek (18:12, 07.11.24)
Właśnie dostałem powiadomienie z forum, że jestem na GMClanie 18 lat :D Ja pierdzielę...
S
Sutikku (08:43, 18.10.24)
TIL, gamemaker jest starszy ode mnie
gnysek (16:04, 15.10.24)
Za równo miesiąc, GameMaker kończy 25 lat.
Wojo (15:38, 05.09.24)
Ciekawe
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?