Ten artykuł został stworzony dla starszych wersji GameMakera i może nie być aktualny.

Wprowadzenie

Niedziela, 13 Czerwca 2004, 13:07
Czas czytania 3 minuty, 36 sekund
Zgodne z GM: gm5
Thema: Startujemy - wstęp do GM.
Lehrer: dr. hab. mgr inż. Herr Damianoz.
Spielst macht mit GM (robienie gier z GM):
Poziom: verrrryyyyyyy beginner

STUNDE 1:
Thema: Startujemy - wstęp do gm

    Ta lekcja będzie jako takim wstępem, zapoznam was z tematem. Po co w końcu to tworzenie amatorskich gier? Otóż wyobraźmy sobie świat bez amatorskich, bezpłatnych produkcji komputerowych. Wyobraźmy sobie, że jesteśmy bardzo legalni, żeby kupić pirata i zbyt mało zamożni żeby kupić oryginała. A teraz wyobraźmy sobie folder, w którym trzymalibyśmy gry...
Pusto, co? I po to są właśnie amatorskie produkcje (m.in.) Czasem również autorzy robią remaki starych gier, których to nie mogli znaleźć... ale są setki powodów tworzenia amatorskich gier!
Głównie przynosi to extra satysfakcję!!! TO jest przyjemność!!! Jednak trzeba pamiętać, że słowa nie powinny być większe od czynów, więc zanim roztrąbimy "UWAGA! ZACHOWAĆ CIERPLIWOŚĆ! JUTRO WYJDZIE GRA (której nawet nie zacząłem robić :P)", to najpierw zróbmy chociaż 50% gry... Możemy się przecież zniechęcić. Wbrew pozorom tworzenie gier nie jest takie łatwe. Czasem nie stać nas na WKGMKWSG (wielkie komercyjne game makery, które w rzeczywistości są gów[beep!]). Więc co? Sięgnijmy po extra program, który dorównuje a nawet przewyższa rozsławiony TGF (The Games Factory) Powitajmy oklaskami, niekomercyjny, bezpłatny, program...
GAME MAKER...

CHARAKTERYSTYKA Game Maker'a:

    Gm jest progsem, który korzysta ze skryptów, które można pisać w stylu C lub PASCALA. Jest to smaczny kąsek dla programistów :) Na drzewie programu znajdziemy kilka "folderów": (ranga określona plusami. Im więcej, tym ważniejsze. Max - 6 plusów)
-Sprite [++++++]
-Sounds [+-----]
-Backgrounds [+++---]
-Scripts [++++++]
-Objects [++++++]
-Rooms [++++++]
oraz ikonki
+Game Information [------]
+Game Options [------]

Pierwsza grupa to grafika, czyli tzw. duszki (sprites): rysunki postaci, mórków, power-upów, bonusów i ogólnie prawie wszystkiego :> Mogą być tam animacje jak i pojedyńcze obrazki, grupy obrazków, lub podobrazy. Co to wszystko jest, omówimy na następnych lekcjach.

Druga grupa to dźwięki, muzyka itp. Mogą to być zarówno WAVE, MIDI jak i MP3. Pozostałe formaty (mod, sid itp.) mozna dołączyć za pomocą specjalnych DLL-li / dodatków. O tym rózwnież na następnych lekcjach.

Trzecia grupa to skrypty. Pisane są, jak już wspominałem, w dwojakich stylach... o nich też w kolejnych odcinkach...

Czwarta grupa (Patches) to ścieżki. Można je zdefiniować a następnie podpiąć do obiektu! Z poziomu obiektu można je dowolnie zmieniać, przestawiać, powtarzać... i to wszystko sterowane z...

Piątej grupy, którą są obiekty. Wyznaczamy dla niego sprite'a (obrazek), solidność, widzialność i ogólnie akcje takie jak poruszanie itp. Po prostu wszystko.

A teraz jedna z ważniejszych grup, bez których gra sie nie uruchomi - room's / pokoje czy jak kto woli - etapy! Rozmieszczamy obiekty, ustawiamy scrolle (widoki, których może być nawet 8!!!), określamy tło, "kafelki", rozmiar pola...


Pozostałe opcje to:

GAME INFORMATION - stantardowy help. Wygląda jak bardzo uproszczony WordPad :) Ustawiamy tam informacje o grze pojawiające się standardowo w grze, po naciśnięciu klawisza F1.

Game Options - czała reszta t.j.: identyfikator gry (cyfry, które wyróżniają gre, np. podczas zapisywania), ustawiamy czy program ma zmieniać rozdziałkę, ustawiamy własny "loader", interakcje, ustawienia wyników, i ustawienia błędów... tak tak... błędów (np. czy logować informacje o błędach do pliku).

No i warto wspomnieć o tym, jak zapisać grę, jako exe. Z menu FILE (plik) wybieramy opcje SAVE AS STAND-ALONE (zapisz jako samodzielną). o zapisuje efekt naszej pracy, jako gotowy plik EXE :>


    Drodzy słuchacze, to wszystko na dzisiaj! Jak na razie, to jest wstęp do moich kolejnych lekcji. rola nauczyciela też jest ciężka. Przypuszczalnie, jeżeli nie zmienię nic pod presją aktualnych wydarzeń, tematem następnej lekcji w serii będzie: "Tworzymy pierwszą porządną gre w GAME MAKERZE".

Zadanie domowe:
Pokombinujcie trochę z programem GAME MAKER (gdzieś na stronie GMCCLANU w downloadzie) i pobawcie się wszystkimi drzewkami w Game Makerze. A teraz do natępnego odcinka! Nara!

Lehrer Damianoz
Komentarze (łącznie 19, wyświetlam 1 - 15):
R
Remixas (Nie., 12 Gru. 04, 15:57)
#1

Kiedy bedzie nastepna Lekcja panie psorze

Marmot (Pon., 13 Gru. 04, 13:10)
#2

Damianoz dawno temu mówił że nie będzie już umieszczać kolejnych części. Czemu? Miał kolejne części dawać na Strefę Twórców Gier, a jak każdy wyśmienicie wie, tej nie ma, więc nie ma dalszych kursów.

R
~Remixas (Pon., 13 Gru. 04, 18:38)
#3

To gdzie jeszcze mozna znalezc kursy do Game Maker'a

Marmot (Pon., 13 Gru. 04, 20:31)
#4

Chociażby tutaj :P

K
~Kamil:P (Czw., 13 Sty. 05, 22:13)
#5

herr Damianoz. Gdzie można znaleść inne tutki?? Jeżeli nie będzie więcej uznam GM za gówno gorsze od TGF`a. W gre wchodzi wasza reputacja.

Ranma_man (Czw., 13 Sty. 05, 22:39)
#6

Nie w gre wchodzi nasza reputacja, tylko to czy zostaniesz zbanowany kolego Kamilu.

K
~Kamil:P (Pią., 14 Sty. 05, 14:09)
#7

Ok, spoko wodza. Tylko jakoś tak mnie sie powiedziało. Porostu niewiedzialem co powiedzieć:P Każdy wie że GM jest lepszy od TGF`a jeżeli umie sie go obsługiwać. Sorry, zdeka mnie poniosło:]

Marmot (Pią., 14 Sty. 05, 15:28)
#8

oooo, weź to poczuj, musisz poczuć GM'a :)

s
~shaq (Pią., 14 Sty. 05, 15:29)
#9

i nie mów żeby ktoś dał ci spokój xD

Marmot (Pią., 14 Sty. 05, 18:43)
#10

i nie możesz stać z boku (tgf) musisz poczuć gm

Ranma_man (Pią., 14 Sty. 05, 21:25)
#11

Po prostu wkurza mnie jak ktoś "wymusza" arty, jakby redaktorzy nie mieli co innego do roboty (chociaż część ewidentie się obija). Poza tym przygotowuję powoli nowy art, tym razem będzie coś "z grubszej rury". :)

K
~Kamil:P (Pią., 14 Sty. 05, 22:55)
#12

Noom. Wczesniej uzywałem TGF`a ale mam jusz tego dość. Przeżuciłem się na GM. Jak narazię uczę się sam na klockach, kożystając z F1. Więc dlatego szukam pomocy w internecie. Bo dłuuuugo bym rozpracowywał sam program:]

Marmot (Pią., 14 Sty. 05, 23:03)
#13

Ja to robię skrypt php dla początkujących gmowców. Dokładniej będzie to coś takiego, że wpisujesz komendę gmla, a program wyświetla jej definicję. Oczywiście robię to specjalnie dla GMClan, ale nie wiem czy Ranma to zamieści jak zobaczy jak ja zaszyfrowałem pliki bazy xD

Ranma_man (Sob., 15 Sty. 05, 11:14)
#14

Ja też miałem coś takiego w planach, ale chęci już nie wystarczyło, tak więc powiem w "tajemnicy", że od pewnego czasu tłumaczę część helpa - gml, na razie będzie to wydane w postaci zwykłego html'a. :)

Marmot (Sob., 15 Sty. 05, 11:16)
#15

Tylko że wszystko jest na plikach tekstowych, dlatego koduję, ale trochę się zniechęcam na tłumaczeniu tych real-valued functions :) .

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2023.11.1.129 • 2023.11.1.160
wydana 73 dni temu
LTS
2022.0.2.51 • 2022.0.2.49
wydana 132 dni temu
Beta
2024.200.0.499 • 2024.200.0.516
wydana  5 dni temu
= IDE, = Runtime
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
46 użytkowników online na discordzie:
LadyLush❄, 🧁Cupcake🧁, DungeonFairy🧚, MKP, s..., Alice, Nitro Slav, Carl-bot, p..., Jamabaiz (Matrix_), Dominator2v, Grela, Wielki Druid, Add92, SuperEnduro, Kowu, Kuzyn, Tival, fervi, YoungKrystian, Sevitaus, Kalor, r..., antek, Uzjel, lethian, HappyOrange, Pako, Arrekin, LeD, yazaa, Dyno, Deusald, Miłosz, m..., bagno, Tidżi, g..., l..., moeglich, Draczeq, Nikas, Krzysiek1250, Shockah, Kandif, TobiasM (Morgo)
Shoutbox
gnysek (14:47, 26.02.24)
Na Discordzie też był :) Warto tam zaglądać :)
S
Sutikku (23:23, 23.02.24)
powiedziałbym, że może jakiś gigantyczny czerwony baner by się przydał, ale obawiam się, że mógł taki być, a ja go nie widziałęm
S
Sutikku (23:22, 23.02.24)
uwierzcie mi, że wchodzę na gmclan naprawdę bardzo często, ale jakoś tej ligi nie zauważyłem :(
I am Lord (12:01, 23.02.24)
Kurde kolejna tura mnie omineła 🙈
gnysek (10:49, 20.02.24)
Ja czekam na pluginy do IDE, czego YYG nie zrobi, zrobimy sami.
Adriann (11:50, 16.02.24)
Ciekawe jak go przerobią, osobiście liczę na jakąś większą rewolucję a nie tylko usprawnienie bo narazie jest jak jest :d
gnysek (10:32, 08.02.24)
Edytor roomów ma swoje minusy. Ale ma być tworzony nowy wkrótce, chociaż pewnie 6-12 miesięcy zanim trafi do wersji stabilnej jak nic.
p
pablo1517 (08:40, 07.02.24)
No ja odkąd zacząłem w ue4 pracować to niestety z GMLem dawno nie obcowalem
exp (20:13, 30.01.24)
@pablo1517 ja przerzuciłem się z klasycznego GM na Studio cztery lata temu, więc przeskok trochę mniejszy, ale generalnie idea dużo się nie zmieniła. jest trochę upierdliwości i niepotrzebnych według mnie zmian, ale też duże usprawnienia (edytor roomów to raj na ziemi w porównaniu z tym oryginalnym)
Adriann (18:59, 28.01.24)
Takk..strasznie są upierdliwe :D
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?