Ten artykuł został stworzony dla starszych wersji GameMakera i może nie być aktualny.

Porozmawiajmy o warunkach...

Poniedziałek, 20 Czerwca 2005, 19:45
Czas czytania 3 minuty, 19 sekund
Zgodne z GM: gm5 gm6 gm7 gm8
Krótki artykuł mówiący o warunkach w Game Makerze i nie tylko ;)
Porozmawiajmy, więc o warunkach. Każda gra je posiada, a one same są chyba największą zmorą początkujących twórców gier. Powiadają oni, że najciężej im jest nauczyć się dobrego zadawania pytań programowi, i nakazywania mu czynności następujących po zaistnieniu pewnej akcji. Od tego właśnie jest ten artykuł, aby zobrazować nowicjuszom jak to powinno mniej-więcej wyglądać.

Część 1 ; Budowanie warunków pojedynczych

Każdy warunek zaczyna się od if ( pol. Jeżeli). Jak samo polskie znaczenie tego słowa wskazuje, stosuje się to gdy chcemy, aby pewna akcja wykonała się jeżeli, inna zostanie wykonana, zmienna otrzyma daną wartość bądź jakiś klawisz zostanie wciśnięty. Po każdym wpisanym if należy umieścić pierwszy warunek np. if keyboard_check(ord('a')). Oznacza to, że Jeżeli klawisz A zostanie wciśnięty ma zostać wykonana jakaś czynność. Jednak w zdaniu czegoś brakuje, a mianowicie słowa wtedy. Po wypisaniu warunku, musimy dać do zrozumienia programowi, że następnie chcemy określić akcje. Mamy dwa wyjścia : then bądź {. W przypadku gdy zastosujemy pierwszy sposób, po wypisaniu akcji program zakończyć musimy słowem : end ( ang. Koniec ). Jeżeli zaś wybierzesz 2 sposób, zamknąć akcje musisz, poprzez }. Tak powinien wyglądać przykładowy kod : kodif keyboard_check(vk_up) { // Jeżeli zostanie wciśnięta strzałka do góry wtedy wykonaj
y=y-1
} // Zakończ
.

Część 2 ; Budowanie warunków mnogich

Kiedy znasz już podstawy, możesz zacząć tworzyć bardziej skomplikowane gry niż pong. Jednak warto pomyśleć o łączeniu poszczególnych warunków w jeden. Po co pisać to samo po kilka a czasem kilkanaście razy jeżeli można wstawić tylko jedno słowo pomiędzy warunki aby je połączyć? Chodzi tu o bardzo prostym ang. Sformułowaniu : and (pol. i). Kiedy wstawimy je pomiędzy dwa warunki, łączymy je ze sobą. Np. :
kodif keyboard_check(vk_up) and keyboard_check(vk_left) then // jeżeli zostanie wcisnieta strzałka do gory I w lewo wtedyJak widzicie, jest to o wiele prostsze niż pisanie: kodif keyboard_check(vk_up) then if keyboard_check(vk_left) then akcja
endend
I co najważniejsze - dużo czytelniejsze. Oczywiście możecie zastąpić and - &&, jest to jedynie kwestia przyzwyczajenia.

Część 3 ; Albo

Tworzenie warunków jednak nie opiera się tylko na łączeniu ich. Możemy również postanowić, że dana akcja ma zostać wykonana, gdy zmienna a ma wartość x, albo zmienna b ma wartość y. Kiedy chcesz zastosować podany sposób łączysz warunki słowem - or (and. Albo). Wygląda to owiele bardziej estetycznie niż pisane tego samego kodu dwukrotnie z jedynie zmienionym warunkiem np. kodif (zmiennaA=x) or (zmiennaB=y) thenx=100;
end
niż:kod
if (zmiennaA=x) thenx=100;
endif (zmiennaB=y) thenx=100;
end
.

Część 4 ; Inaczej

Tu zaś poruszymy temat magicznego warunku - else (ang. Inaczej). Właśnie dzięki niemu w bardzo prosty sposób możemy kazać programowi wykonywać pewną akcje, gdy warunek nie został jeszcze spełniony. Za przykład posłuży nam wartość zmiennej 'tekst' :kodif (zmienna=x) {
tekst=Warunek został spełniony;
}
else{
tekst=Warunek nie został spełniony;
}
.

No I to koniec tego krótkiego artykułu. Co prawda, nie wymieniłem w nim wszystkich możliwych warunków, jedynie te najważniejsze. Dlaczego? Ponieważ jest to artykuł dla początkujących. Każdy zaawansowany twórca gier, jest w stanie sam znaleźć sobie w helpie, wszystkie warunki dostępne w programie.

Uwaga! W Game Makerze, nie można stosować komendy end ! Umieściłem ją dla osób uczących się innych języków programowania [ min. Pascala ]. W GMie stosujemy jedynie { oraz } :)
Komentarze (łącznie 36, wyświetlam 16 - 30):
b
bigshark (Pią., 12 Sie. 05, 09:19)
#16

po to że w codzxie masz większe możliwości, a klocki są dla niekumatych. Rób sobie jak chcesz ale używając klocków nigdy nie zrobisz takiej gry jak olimpOada3d,.

Marmot (Pią., 12 Sie. 05, 10:57)
#17

OMG :| . Takiej gry jak OlimpOada to wolałbym się nawet nie przyznawać że robiona na skryptach. Taki badziewny przykład mu dałeś Bigshark że napewno nie będzie pisać na skryptach. Niech zobaczy takie Aliens attack on Colony. To jest dopiero gra.

Tymon (Pią., 12 Sie. 05, 11:22)
#18

Marmot w tej grze (Aliens attack on Colony) to grafika jest plusem :) Kod gry jest dość łatwy do wykonania ;)

b
bigshark (Pią., 12 Sie. 05, 12:26)
#19

@ Marmot, olimpOada 3D to najlepszy przykład , gdyż gry 3d nie zrobisz w klockach

Marmot (Pią., 12 Sie. 05, 12:29)
#20

Łatwy, łatwy Tymon, ale trudniejszy do wykonania niż kod OlimpOady :P .

Tymon (Pią., 12 Sie. 05, 14:05)
#21

bigshark@ Zrobie, zrobie :) Od czego ma się programy :D

B
Pietrus_paN (Pią., 12 Sie. 05, 15:34)
#22

Najlepszy przykład użycia skryptów w GM'owej grze to... To... To... No ne wem :( Być może AAOC Borka.

k
~kicia (Nie., 19 Lut. 06, 20:20)
#23

eeeee..... Nie rozumiem ! Nie wiem jak to zroic ! Wytlumaczcie mi po kolei

V
Vardi (Pon., 20 Lut. 06, 14:32)
#24

zależy co chcesz osiągnąć.

B
pietrus (Pon., 20 Lut. 06, 14:55)
#25

Kicia, na początku przeczytaj ten tekst kilka razy.

M
~Mała suka (Pon., 20 Lut. 06, 19:17)
#26

dacie mi linka do Game Markera

Tymon (Pon., 20 Lut. 06, 19:38)
#27

gamemaker.nl dział download.

d
draq (Nie., 12 Mar. 06, 14:31)
#28

Siema, wcale to nie jest takie trudne na jakie się wydaje. Wbrew pozorom łatwo się nauczyć. Pozdro dla Marmota

d
draq (Nie., 12 Mar. 06, 14:39)
#29

z tym else i if przypomnieliście mi c++ xD Marmot też się go uczył/uczy z moich informacji więc nie powinien miec kłopotów.

Z
~Zordon (Wto., 28 Mar. 06, 18:04)
#30

Bardzo fajne dla początkujących. Może powiecie, że się czepiam, ale leśli mówimy o alternatywie (or) to tłumaczymy to na polski "lub", a nie "albo", gdyż "albo" to alternatywa wykluczająca, czyli calkiem coś innego.

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.8.1.171 • 2024.8.1.218
wydana 73 dni temu
LTS
2022.0.3.83 • 2022.0.3.98
wydana  wczoraj
Beta
2024.1100.0.686 •
2024.1100.0.707
 0.13.0

wydana 7 dni temu
= IDE, = Runtime, = GMRT
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
Shoutbox
gnysek (11:46, 17.11.24)
Witamy, witamy!
baca (12:22, 16.11.24)
To już 25 lat.. Witam po paru latach nieobecności.
gnysek (11:05, 15.11.24)
Natomiast obecne forum istnieje od 2004, jak z iglu.cz na gmclan.org przeszliśmy i od tego czasu nie było resetów danych.
gnysek (12:35, 13.11.24)
Ogólnie GMCLAN istnieje 22 lata, ale na to trofeum nie zrobiłem (jeszcze xD)
Chell (20:41, 08.11.24)
wow, ta emotka w ogóle nie wygląda jak : O xD
Chell (20:40, 08.11.24)
tylko? :O 4tk ma 15
Borek (18:12, 07.11.24)
Właśnie dostałem powiadomienie z forum, że jestem na GMClanie 18 lat :D Ja pierdzielę...
S
Sutikku (08:43, 18.10.24)
TIL, gamemaker jest starszy ode mnie
gnysek (16:04, 15.10.24)
Za równo miesiąc, GameMaker kończy 25 lat.
Wojo (15:38, 05.09.24)
Ciekawe
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?