Fastbar
Powrót do strony głównej
Trzymaj pliki na gmclan.org!
Game Maker w pytaniach i odpowiedziach!
Polska dokumentacja
Tabela wyników ligi 24
Pobierz GM
Akademia GMCLANu
Kategorie bazy artykułów
Artykuły -> Game Maker -> Kursy dla początkujących
Treść artykułu
Alarmy - jak działają, jak unikać błędów
autor: gnysek (17.06.09)
Alarm to jeden z ważniejszych eventów (zdarzeń) w GM. Czym są alarmy? To tak naprawdę po prostu zmienne pomocnicze, które oznaczają dla nas upływający czas, dzięki czemu możemy wykonać jakiś kod co pewien przedział czasu.
Przykładowo, wystrzał ze strzelby - naboje nie mogą wyskakiwać bez przerwy, bo przecież chwilę trwa "przeładowanie". Zatem najlepiej aby wylatywały co np. sekundę, lub półtorej. Właśnie do tego przyda się alarm.

Jak działa alarm?

Alarm jak już wspomniałem to po prostu taka pomocnicza zmienna. Domyślnie, alarmów jest 12 (zmienne alarm[0] - alarm[11]). Wartość ustawiona w alarmie oznacza liczbę kroków (eventów step), za które nastąpi ich wywołanie ( w trakcie jednej sekundy event step jest wykonywany dokładnie tyle razy ile wynosi wartość room_speed danej planszy - domyślnie 30 eventów na sekundę, co równa się też 30 klatkom na sekundę obrazu). Gdy dochodzi do zera, wykonuje się kod eventu alarm, a on sam ustawiany jest na -1. Gdy równa się -1 nie jest już zmniejszany.

alarm[X] > 0 - w każdym kolejnym kroku alarm jest zmniejszany o 1 aż do zera
alarm[X] = 0 - następuje wywołanie zdarzenia / eventu AlarmX, alarm[X] ustawiamy na -1, przestajemy go zmniejszać
alarm[X] = -1 - nie dzieje się nic, alarm jest nieaktywny

Zatem, jeżeli chcemy aby jakieś zdarzenie następowało co sekundę, nalezy ustawić alarm[0] na room_speed, lub 30 (jeżeli tyle wynosi room_speed danej planszy).

Najczęściej popełniane błędy

Najczęściej popełniany błąd, to wywołanie alarmów w zdarzeniach (eventach) step, lub kolizji.
Przykładowo, jeżeli obj_bohater jest blisko obj_przeciwnik, to przeciwnik ma strzelać.
Pierwszy kod jaki przychodzi do głowy wygląda tak (kod dla obj_przeciwnik, event step - sprawdzany w każdym kroku):

gml:
if distance_to_object(obj_bohater)<100
{
alarm[0] = 10;
}


Oczywiście kod jest BŁĘDNY! Dlaczego? Zastanówmy się. Jak wcześniej powiedziałem, w każdym stepie alarm zmniejszany jest o 1 aż dojdzie do 0.
Wykonujemy pierwszy krok. Odejmujemy 1 i nasz alarm[0] = 9. Następnie sprawdzany jest kod podany w step. Bohater stoi nadal blisko przeciwnika, zatem warunek jest spełniony i alarm[0] ustawiamy na 10.
W kolejnym kroku alarm znów sam zmniejsza się o 1, ale my znów ustawiamy go na 10. W ten sposób zatrzymaliśmy alarm w miejscu! Zacznie odliczać się dopiero, gdy bohater odsunie się od przeciwnika - i dopiero wtedy przeciwnik zacznie strzelać. Tego przecież nie chcemy.
Jak wspomniałem, alarm jest nieaktywny gdy jest równy -1. Wykorzystajmy ten fakt do poprawienia naszego kodu. Można to zrobić w dowolny sposób, ja podam dwa.

gml:
if distance_to_object(obj_bohater)<100 and alarm[0] = -1
{
alarm[0] = 10;
}


gml:
if distance_to_object(obj_bohater)<100
{
if alarm[0] = -1 then alarm[0] = 10;
}


Oczywiście zakładam, że w zdarzeniu Alarm0 mamy kod tworzenia pocisku.

Mam nadzieję, że wyjaśniłem wystarczająco działanie alarmów.

Własny alarm

Na podstawie wiedzy którą masz, powinieneś być w stanie stworzyć nieskończenie wiele alarmów na własne potrzeby. Przykładowy kod własnego alarmu (w Create obiektu definiujemy zmienną moj_alarm = -1;), umieszczony w zdarzeniu Step.

gml:
if moj_alarm>0
{
moj_alarm -= 1;
}
else if moj_alarm = 0
{
moj_alarm = -1;
// kod do wykonania naszego alarmu, np. instance_create(x,y,obj_bullet);
}


Ustawienie zmiennej moj_alarm na większą od zera spowoduje wykonanie się kodu za podaną ilość kroków.

Tak właśnie działają alarmy - ale w przypadku wbudowanych zmiennych alarm[0] - alarm[11] powyższy kod Game Maker wykonuje za nas.
głosów: 7 | ocena: 8.14 oceń zasób | dodał: gnysek
Komentarze
stron: 1

1


av

baca (14:21, 17.06.2009)

Początkującym może się przydać, a reszcie raczej nie

av

gnysek (14:22, 17.06.2009)

Artykuły -> Game Maker -> Kursy dla początkujących - czy to Ci coś mówi ?

av

baca (14:47, 17.06.2009)

Sory nie spojżałem na to

av

PoxiPol (21:18, 17.06.2009)

Przyznam, ja w cholere pisalem alarmy wlasne na zmiennych. A teraz dopiero rozumiem po co sa. :/ Platyna ma racje, glupieje.

av

Egzekutor (21:27, 17.06.2009)

Poxi wstydź się No fajny art. 9/10

av

Platyna (22:17, 17.06.2009)

Takie małe sprostowanie: Nigdy nie powiedziałem, że on głupieje. Sam to sobie dopowiedział. Poza tym to było dawno i nieprawda

I takie skromne pytanko, bo mnie ciekawi w sumie. W którym momencie konkretnie jest wykonywane zmniejszenie wartości alarmu o 1? Przed wszystkimi zdarzeniami? A może po nich?
W sumie wiele to nie zmienia, ale czasem może.

av

Paqoo (23:31, 17.06.2009)

Bardzo ciekawe - nie wiedziałem, że można robić własny alarm ;d

av

David Dark (0:02, 18.06.2009)

Tez nie wiedzialem Bede musial na to spojrzec

av

borubarartur (9:07, 18.06.2009)

ja też zwykle nie łapałem alarmów choć widziałem że powtarzają się w wielu przykładach.zastępowałem je, jak tu już zostało powiedziane-własnymi alarmami, bo tak naprawdę to alarmy są dla użytkowników GM'a mniej zaawansowanych w GML'u.
to jest tak samo jak z klockami, na początku używasz ich jednak gdy znasz ich odpowiednika w GML'u-zastępujesz go nim, choć przyznam że używanie alarmów napewno jest bardziej wygodne niż pisanie własnego alarmu w skrypcie.co do pytania Platyny o to kiedy wykonywane jest zmniejszenie alarmu- mi osobiście sie wydaje że po wszystkich akcjach choć i przed wszystkimi akcjami wiele nie zmienia.a artykuł naprawdę dobry bo dopiero po nim zrozumiałem jak to ustrojstwo działa

av

Ghost (13:59, 18.06.2009)

Własny alarm... Ja wiedziałem, nawet sam na to wpadłem ;p

av

Platyna (16:59, 18.06.2009)

A no co tu było wpadać? Toż alarmy są tak oczywiste że nie mogę

av

gnysek (21:08, 18.06.2009)

Jak wiesz jak działają, to wiesz, jak zrobić je samemu xD

av

PoxiPol (22:18, 18.06.2009)

lol, ja wiedzialem jak je zrobic samemu, ale nie wiedzialem jak dzialaja. Woop woop.

av

geralt100 (21:23, 21.06.2009)

ja nie łapałem alarmów szczeże mówiąc

av

Roki (9:45, 22.06.2009)

A ja załapałem alarmy od razu, ale nie myślałem o własnych.

av

boom (14:56, 22.06.2009)

mi po prostu niektóre alarmy prościej było definiować zmiennymi niż dawać w evencie alarm0 np alarm[0] = 30.

av

Dżamper (0:29, 23.06.2009)

@Platyna: Zgodnie z kolejnością eventów w obiektcie. Chyba w helpie nawet o tym pisze

av

Kubx (12:04, 26.06.2009)

Warto wspomnieć o tym, że w alarmach musi być jakaś akcja (chociażby komentarz), aby on się wykonał!

av

gnysek (13:36, 26.06.2009)

jak będzie komentarz, to się nie wykona, chyba logiczne.

btw. można użyć stepa zamiast eventu Alarm i też zadziała.

av

Kubx (22:20, 27.06.2009)

gnysek -> jak korzystałem z GMa (wersja 6.1) to aby alarm był ODLICZANY musiał posiadać jakąś akcje w swoim evencie, a to co wykona po odliczeniu to swoją drogą.

stron: 1

1



Dodaj komentarz:
Treść:
Menu
Panel użytkownika
Jesteś niezalogowany!

Nie masz konta? Zarejestruj się
Użytkownicy on-line
12 użytkownik(ów) aktywny(ch) przez ostatnie 15 minut:
gości: 12, userów: 0, ukrytych: 0
Użytkownicy na czacie discord
MaxGaming (1:21, 21.07.18):
Tylko powiem że wgl tu nie chodziło o muzykę a tym bardziej o polską xd
MaxGaming (1:21, 21.07.18):
Hahaha po prostu nie ważne XD
I am vader (1:14, 21.07.18):
Mam w dupie polską scenę, polski internet i polską muzykę, nie wiem kim jest martyna Linkiewicz i nie chcę wiedziec i mi z tym dobrze.
MaxGaming (1:01, 21.07.18):
Poczytaj dlaczego zdobyła fejm. Niestety nie mogę tego napisać na portalu gdzie są dzieci...
MaxGaming (1:01, 21.07.18):
Że w 2018 roku trzeba jeszcze takie zaetty tłumaczyć xd
MaxGaming (1:00, 21.07.18):
Ale nie chodzi o hip hop tylko o Martynę Linkiewicz xd nie musisz słuchać rapu żeby znać tą historię xd
I am vader (0:43, 21.07.18):
Nie wiem co hip hop(??) ma do tego
MaxGaming (0:28, 21.07.18):
A dla niektórych od koncertu Rae Sremmurd
MaxGaming (0:26, 21.07.18):
Niestety ale bycie celebrytom zaczyna się od 5 lajków...
I am vader (23:44, 20.07.18):
4 lajki podglądu który wrzuciłem, czy to już sława?
Wojo (10:13, 20.07.18):
Prawda:p
MaxGaming (4:49, 20.07.18):
Bo te egzaminy są śmieszne jak to całe technikum XD
I am vader (1:08, 20.07.18):
Papierki są do rozpałki
Sutikku (0:07, 20.07.18):
głupie rozwiązanie, czemu nie pozwolić każdemu kto chce przystąpić? Strach przed tym, że egzamin wcale nie potwierdza kwalifikacji do zawodu? To może pora coś zmienić
Wojo (23:36, 19.07.18):
2 lata w zawodzie bądź w szkole poliecalnej z tego co mi wiadomo
Sutikku (23:34, 19.07.18):
trochę śmieszne gdybym miał zdane egzaminy zawodowe, a chodziłbym do szkoły na lekcje które mają mnie do nich przygotować
Sutikku (23:32, 19.07.18):
takie pytanie mam, czy hipotetycznie można podejść do egzaminów zawodowych nie kończąc szkoły? W sensie, jak jestem w 2 technikum czy mógłbym sam się przygotować i podejść do egzaminu w jakiejś instytucji w tracie kiedy ostatnie klasy technikum będą je pisać
Wojo (21:45, 19.07.18):
eigentlich, masz rację
I am vader (19:17, 19.07.18):
Jest różnica między podmienieniem całego zdania, a podmianą w trącenia jak "I mean" lub "Actually".
Wojo (16:45, 19.07.18):
Oh Wojo stop being so mean...
Wojo (16:44, 19.07.18):
Ja znaju kak pa polski gawarit, lecz podobają mi się takie wtrącenia z obcych języków
I am vader (12:48, 19.07.18):
I mean, wiedzialem ze ds_mapy tak robią, ale zapomniałem o tym gdy pisałem ten kawałek kodu.
gnysek (10:07, 19.07.18):
tak, ds_mapy od jsonów usuwają sie same. Można też zrobić tak z własnymi chyba, ze się dowiązane usuwają, za pomocą ds_list_mark_as_list / ds_list_mark_as_map
I am vader (22:31, 18.07.18):
Głupi, prostacki błąd, ale głęboko w kodzie, więc nie zwróciłem na to uwagi wcześniej
I am vader (22:23, 18.07.18):
Jakby kogos interesowalo skad moj problem z ds_listami, to dlatego ze uzywalem tych ds_list do robienia JSON, ale jak juz nie potrzebowalem tymczasowej ds_mapy(ktora byla tylko po to aby zbudowac JSON) to usuwalem te ds_mape a to usuwalo z kolei wszystkie powiazane ds_listy, a tych nie chcialem usuwac.
MaxGaming (20:39, 17.07.18):
Zamknięty system operacyjny...
Wojo (19:21, 17.07.18):
sklep play jest czynny tylko do godziny 17 i w niedziele handlowe...
MaxGaming (17:48, 17.07.18):
Sklep play mógłby też istnieć na darmowym/płatnym androidzie który byłby zamknięty
MaxGaming (17:48, 17.07.18):
Nie mogą pobierać opłat od producentów w obecnej formie licencyjnej.
MaxGaming (17:47, 17.07.18):
A coś więcej ktoś wie niż domniemania? Admob mógłby istnieć i bez androida i na androidzie zamkniętym
Wojo (14:46, 17.07.18):
jak cos to tylko wyjaśniam gmclanowemu koledze
I am vader (14:36, 17.07.18):
No jak korzystasz z googlowskich reklam jak admob to oczywiscie ze za darmo by tego nie robili.
Wojo (8:12, 17.07.18):
nawet reklamy w aplikacjach przynoszą profit googlowi z tego co mi wiadomo
Wojo (8:12, 17.07.18):
wydaje mi się, że pobierają opłaty od producentów ale jeśli nie to na androidzie korzysta się z usług google w dużej mierze. Sklep play, który kiedyś nosił nazwę android market, google play jest własnością google. Mapy też są własnością google. Pomijam fakt, że aby korzystać z tych funkcji to należy założyć konto google.
MaxGaming (7:46, 17.07.18):
Ale to że ma jądro Linuxa nie oznacza że system musi być otwarty. No i wątpię że google pobiera opłatę od urządzenia tym bardziej że są odmiany androida które nie podlegają google'owi
Uzjel (23:44, 16.07.18):
Coś z ds_'ami było zwalone w HTML5, kiedyś, kiedyś, kiedyś...
I am vader (23:41, 16.07.18):
Rzecz w tym ze chodzi doslownei o funkcje ds_list_copy, zadne "wlasne rozwiazanie"
gnysek (23:11, 16.07.18):
kopiowanie ds_list brzmi jak coś, co na 90% się moze zepsuć aczkolwiek jesli nie istnieje, to albo złe id, albo gdzies kasujesz złe id.
I am vader (20:46, 16.07.18):
Chociaz podejrzewam ze to ja cos zrypalem przy kopiowaniu ds_list
I am vader (20:30, 16.07.18):
Czy ktoś jeszcze ma taki problem ze jak w jednym create stworzy za wiele ds_list to potem wywala blad ze taka ds_lista nie istnieje?
Wojo (19:37, 16.07.18):
to po 1 a po 2 android jest linuxem czyli oprogramowaniem na darmowym jajniku, które można modyfikować wedle własnego uznania
I am vader (17:49, 16.07.18):
To co powiem to czyste zalozenie na logike, nie sprawdzalem poprawnosci tej informacji: To ze system jest darmowy dla uzytkownika, nie znaczy ze jest darmowy dla producenta. Kiedy kazdy dobrze sprzedajacy sie telefon ma twoj system, zarabiasz na licencjach krocie.
MaxGaming (14:05, 16.07.18):
Mógłby ktoś mi wytłumaczyć dlaczego Android powstał jako produkt google. Jakie ma z tego profity google w stosunku do normalnej licencji?
Wojo (19:09, 14.07.18):
popieram Cię vader. Przecież ten kształt można zastosować niemalże do wszystkiego
I am vader (16:35, 14.07.18):
golden ratio to najwiekszy scam jaki powstal.
Wojo (9:04, 14.07.18):
już kiedyś o tym było na gmclanie i w podświadomości wiedziałem co to ale myślałem, że to jest co innego
Wojo (8:54, 14.07.18):
dobra już wiem co to
Wojo (8:17, 14.07.18):
Przysięgam że dopiero teraz ją zauważyłem
Wojo (8:17, 14.07.18):
Chell jak się nazywa ta serpentyna widoczna na screenie?
Ankieta
» Jakie kursy najchętniej widziałbyś na stronie ?
GM Studio
GM Studio 2
Godot
Construct

GMCLAN to serwis o programie Game Maker i nie tylko.
[ Polityka prywatności ]
Copyright © 2002-2018. GMCLAN.ORG
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów bez zgody redakcji zabronione!
© 2002-2017 Ranmus (ranmus.pl), © 2017-2018 {=|=} fable_inside();

[ Czas generowania strony: 0.02592 sekund ] [ Liczba zapytań MySQL: 13 ]