Ten artykuł został stworzony dla starszych wersji GameMakera i może nie być aktualny.

Techniczne sprawy gry

Sobota, 14 Kwietnia 2007, 21:06
Czas czytania 1 minuta, 45 sekund
Takie jakby uzupełnienie artykułów o tym, co to dobra gra. Uwaga: to są tylko moje opinie.
Piszę ten artykuł, bo chcę, żebyście wiedzieli, że żeby zrobić dobrą grę, trzeba się dostosować nie tylko do artykułów "Pomysł na grę" Patrysława i "Co to jest dobra gra?" Anacondy. Zamieszczony jest tam materiał dotyczy spraw nieco ogólnych. Ten tekst nieco sprecyzuje, jak wasz wytwór powinien być wykonany technicznie.

1. Grafika
Grafika powinna być ładna bądź estetyczna. Unikajcie obrazów z folderów "Sprites" i "Backgrounds" w GM-ie. Do rysowania ładnej oprawy nie potrzeba Photoshopów czy inny Coreli, wystarczy Paint. Żeby dobrze używać tego pozornie tragicznego programu, trzeba znać zasady Pixel artu.

2. Dźwięki
Tutaj sytuacja jest nieco inna. Można używać odgłosów z katalogu "Sounds", ale z umiarem. Katowanie gracza tymi brzękami i "pip-ami" może zacząć go męczyć. Trzeba więc odszukać dobre źródło tych dźwięków. Konkrente linki:
partnersinrhyme.com
flashkit.com

3. Muzyka
Bardzo dobrze byłoby używać plików w formacie *.mod, niestety takie odtwarzanie wymaga dll-i, których nie każdy potrafi używać. *.mid-y to przeżytek, lecz bardzo łatwo wstawić go do gry. *.mp3 to bardzo duże w rozmiarze na dysku utwory. Są odradzane przy freeware-ówkach. Jeśli macie duże umiejętności bądź potraficie nieźle kopiować z przykładów ( ;) ), polecam *.mod-y. Jeżeli nie, mogą być *.mid-y, ale dobrze wybrane.

4. Sterowanie
Sterowanie powinno być łatwe do zapamiętania. Pokręcona kontrola zniechęca internautę do dalszej gry. Tutaj trzeba pomyśleć też nad menu. Jeśli używa się głównie klawiatury w waszej freeware-ówce, menu powinno być kontrolowane też keyboardem. Jeśli pół na pół (i mysz, i klawiatura) bądź tylko mysz, to wstawcie menu z przyciskami do klikania.

I pamiętaj: nie rób gier na przykładach (nie chodzi mi o przeznaczone do tego silniki). A jeśli już, poddaj je gruntownej przeróbce.

I to byłoby na tyle.
Komentarze (łącznie 24, wyświetlam 1 - 15):
Black (Sob., 14 Kwi. 07, 21:23)
#1

Krótkie to to. :)

P
Patrysław (Sob., 14 Kwi. 07, 21:27)
#2

A mi się podoba. :) Bardzo dobrze zgrywa się z moim tekstem. :D

a
~adster (Sob., 14 Kwi. 07, 21:29)
#3

Mam parę zastrzeżeń:
1) ...najlepsze midy to nie te dobrze wybrane, tylko te zrobione przez samego siebie ;)
2) "Sterowanie powinno być łatwe do zapamiętania. Pokręcona kontrola zniechęca internautę do dalszej gry." Gracza, nie internautę...

Mało trochę i robione tak "na doczepkę". Daję 5/10...

Jaklub (Sob., 14 Kwi. 07, 21:32)
#4

W nasze gry w większości grają właśnie internauci. :) Tyle powiem.
Co do midów, to faktycznie, ale gdy ktoś nie jest dobrym kompozytorem, to musi dobrze wybierać.

P
Patrysław (Sob., 14 Kwi. 07, 23:50)
#5

Co do internautów mógłbym się zgodzić, ale mało kto robi własne MIDy, a znalezienie dobrych to też sztuka.

dziadekkleofas (Nie., 15 Kwi. 07, 09:28)
#6

Dodam jeszcze że jakość MID'ów zależy PRZEDE WSZYSTKIM od karty muzycznej, oraz sterownika odtwarzającego. Przy dobrych ustawieniach byle jaki Mid będzie brzmiał jak nromalna Mptrójka.

P
pastus (Nie., 15 Kwi. 07, 09:39)
#7

Mi się podoba ten art :D tylko trochę króciutki :)

A
Anaconda (Nie., 15 Kwi. 07, 11:06)
#8

Ja zrobiłem jakiś artykuł? O_o No nieźle - czego ja się tutaj dowiaduję =D

A
Anaconda (Nie., 15 Kwi. 07, 11:07)
#9

E dobra, nie pamiętam już xD Może rzeczywiście napisałem tamten chłam ;)

SLy (Nie., 15 Kwi. 07, 11:13)
#10

"Zamieszczony jest tam materiał dotyczy spraw nieco ogólnych."

CRASH (Nie., 15 Kwi. 07, 11:43)
#11

Fajny art, sie początkującym przyda co wstawiają ciagle grafy z Gm'a i przerabiają przykłady xDD

guXio (Nie., 15 Kwi. 07, 12:09)
#12

Co do artykułu: Przecież zawsze tak robię =P (no prawie)

a
~adster (Nie., 15 Kwi. 07, 12:11)
#13

"Co do internautów mógłbym się zgodzić, ale mało kto robi własne MIDy, a znalezienie dobrych to też sztuka."

Podaję tylko fakt, że najlepsze midy to te, robione przez samego programistę gry, który najlepiej "czuje" klimat swojej produkcji... :) Ale masz rację-o naprawdę dobre midy jest bardzo ciężko.

Woock (Nie., 15 Kwi. 07, 12:53)
#14

E, mnie ten... "artykuł" nie zachwyca.

Jaklub (Nie., 15 Kwi. 07, 13:08)
#15

A kogo miał zachwycać? Miał po prostu nieco przystopować falę przeróbek Catch the Clownów (co już na szczęście się stało) i pomóc początkującym twórcom gier.

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.8.1.171 • 2024.8.1.218
wydana 72 dni temu
LTS
2022.0.3.83 • 2022.0.3.98
wydana  dziś
Beta
2024.1100.0.686 •
2024.1100.0.707
 0.13.0

wydana  6 dni temu
= IDE, = Runtime, = GMRT
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
Shoutbox
gnysek (11:46, 17.11.24)
Witamy, witamy!
baca (12:22, 16.11.24)
To już 25 lat.. Witam po paru latach nieobecności.
gnysek (11:05, 15.11.24)
Natomiast obecne forum istnieje od 2004, jak z iglu.cz na gmclan.org przeszliśmy i od tego czasu nie było resetów danych.
gnysek (12:35, 13.11.24)
Ogólnie GMCLAN istnieje 22 lata, ale na to trofeum nie zrobiłem (jeszcze xD)
Chell (20:41, 08.11.24)
wow, ta emotka w ogóle nie wygląda jak : O xD
Chell (20:40, 08.11.24)
tylko? :O 4tk ma 15
Borek (18:12, 07.11.24)
Właśnie dostałem powiadomienie z forum, że jestem na GMClanie 18 lat :D Ja pierdzielę...
S
Sutikku (08:43, 18.10.24)
TIL, gamemaker jest starszy ode mnie
gnysek (16:04, 15.10.24)
Za równo miesiąc, GameMaker kończy 25 lat.
Wojo (15:38, 05.09.24)
Ciekawe
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?