Techniczne sprawy gry
Sobota, 14 Kwietnia 2007, 21:06
Czas czytania 1 minuta, 45 sekund
Takie jakby uzupełnienie artykułów o tym, co to dobra gra. Uwaga: to są tylko moje opinie.
Piszę ten artykuł, bo chcę, żebyście wiedzieli, że żeby zrobić dobrą grę, trzeba się dostosować nie tylko do artykułów "Pomysł na grę" Patrysława i "Co to jest dobra gra?" Anacondy. Zamieszczony jest tam materiał dotyczy spraw nieco ogólnych. Ten tekst nieco sprecyzuje, jak wasz wytwór powinien być wykonany technicznie.
1. Grafika
Grafika powinna być ładna bądź estetyczna. Unikajcie obrazów z folderów "Sprites" i "Backgrounds" w GM-ie. Do rysowania ładnej oprawy nie potrzeba Photoshopów czy inny Coreli, wystarczy Paint. Żeby dobrze używać tego pozornie tragicznego programu, trzeba znać zasady Pixel artu.
2. Dźwięki
Tutaj sytuacja jest nieco inna. Można używać odgłosów z katalogu "Sounds", ale z umiarem. Katowanie gracza tymi brzękami i "pip-ami" może zacząć go męczyć. Trzeba więc odszukać dobre źródło tych dźwięków. Konkrente linki:
partnersinrhyme.com
flashkit.com
3. Muzyka
Bardzo dobrze byłoby używać plików w formacie *.mod, niestety takie odtwarzanie wymaga dll-i, których nie każdy potrafi używać. *.mid-y to przeżytek, lecz bardzo łatwo wstawić go do gry. *.mp3 to bardzo duże w rozmiarze na dysku utwory. Są odradzane przy freeware-ówkach. Jeśli macie duże umiejętności bądź potraficie nieźle kopiować z przykładów ( ;) ), polecam *.mod-y. Jeżeli nie, mogą być *.mid-y, ale dobrze wybrane.
4. Sterowanie
Sterowanie powinno być łatwe do zapamiętania. Pokręcona kontrola zniechęca internautę do dalszej gry. Tutaj trzeba pomyśleć też nad menu. Jeśli używa się głównie klawiatury w waszej freeware-ówce, menu powinno być kontrolowane też keyboardem. Jeśli pół na pół (i mysz, i klawiatura) bądź tylko mysz, to wstawcie menu z przyciskami do klikania.
I pamiętaj: nie rób gier na przykładach (nie chodzi mi o przeznaczone do tego silniki). A jeśli już, poddaj je gruntownej przeróbce.
I to byłoby na tyle.
1. Grafika
Grafika powinna być ładna bądź estetyczna. Unikajcie obrazów z folderów "Sprites" i "Backgrounds" w GM-ie. Do rysowania ładnej oprawy nie potrzeba Photoshopów czy inny Coreli, wystarczy Paint. Żeby dobrze używać tego pozornie tragicznego programu, trzeba znać zasady Pixel artu.
2. Dźwięki
Tutaj sytuacja jest nieco inna. Można używać odgłosów z katalogu "Sounds", ale z umiarem. Katowanie gracza tymi brzękami i "pip-ami" może zacząć go męczyć. Trzeba więc odszukać dobre źródło tych dźwięków. Konkrente linki:
partnersinrhyme.com
flashkit.com
3. Muzyka
Bardzo dobrze byłoby używać plików w formacie *.mod, niestety takie odtwarzanie wymaga dll-i, których nie każdy potrafi używać. *.mid-y to przeżytek, lecz bardzo łatwo wstawić go do gry. *.mp3 to bardzo duże w rozmiarze na dysku utwory. Są odradzane przy freeware-ówkach. Jeśli macie duże umiejętności bądź potraficie nieźle kopiować z przykładów ( ;) ), polecam *.mod-y. Jeżeli nie, mogą być *.mid-y, ale dobrze wybrane.
4. Sterowanie
Sterowanie powinno być łatwe do zapamiętania. Pokręcona kontrola zniechęca internautę do dalszej gry. Tutaj trzeba pomyśleć też nad menu. Jeśli używa się głównie klawiatury w waszej freeware-ówce, menu powinno być kontrolowane też keyboardem. Jeśli pół na pół (i mysz, i klawiatura) bądź tylko mysz, to wstawcie menu z przyciskami do klikania.
I pamiętaj: nie rób gier na przykładach (nie chodzi mi o przeznaczone do tego silniki). A jeśli już, poddaj je gruntownej przeróbce.
I to byłoby na tyle.