Ten artykuł został stworzony dla starszych wersji GameMakera i może nie być aktualny.

Tworzymy grę RPG

środa, 12 Marca 2008, 12:51
Czas czytania 1 minuta, 41 sekund
Artykuł o tym, co powinno znaleźć się w każdej szanującej się grze RPG.
Zapewne wielu z was ma marzenie o napisaniu swojej pierwszej gry RPG, która przyciągnęłaby graczy na kilka długich godzin. Lecz problem pojawia się tu jak to zrobić, aby ta gra aż tak wciągała. Postanowiłem, więc napisać artykuł o tym i chociaż trochę wam pomóc.

Po pierwsze najważniejszym elementem gry jest jej bohater. Postać, która jest kontrolowana przez naszego gracza. Aby gracz mógł wczuć się w rolę naszego bohatera musimy mu zrobić całą historie życia. Chodzi mi o jego rodzinę, gdzie się urodził i gdzie mieszka.

Drugim ważnym elementem gry jest jej fabuła. Jej zadaniem jest wprowadzenie gracza w wirtualny świat gry. Jeżeli obmyślasz fabułę musisz pomyśleć nad czasami, w których dzieje się akcja a także główny cel naszej gry.

Trzeci równie ważne są zadania. Oprócz jednego głównego zadania należałoby dodać kilkanaście zadań pobocznych. Dzięki temu, jeżeli graczowi nie chce się już dążyć do zaliczenia głównego zadania może sobie pozaliczać poboczne. To powinno przyciągnąć gracza. Oczywiście nie zapomnijcie także o nagrodach za zadania. Nagrody takie mobilizują gracza do dalszych zaliczania zadań.

W czwartym punkcie porozmawiamy o dialogach, czyli rozmowach między Graczem a NPC. Jest to bardzo ważny element w grze. Ponieważ to one budują atmosferę. Powinny one wywoływać u gracza emocje i uczucia. Dzięki temu gra naprawdę będzie trzymała przed komputerem.

W ostatnim, czyli piątym punkcie porozmawiamy o świecie gry. Powinien być on obszerny, zawierać pełno ukrytych lokacji a także miejsc gdzie potwory będą czekali na śmiałka, który zapuści się za daleko od miasta. Dzięki temu, jeżeli graczowi znudzi się już zdobywanie kolejnych poziomów doświadczenia może zacząć odkrywać świat.

Nie opisałem tutaj wszystkich elementów gry RPG, ale tylko te główne. Mam nadzieję, że pomogłem zrozumieć jak powinna wyglądać gra RPG.
Komentarze (łącznie 21, wyświetlam 1 - 15):
Nikas (Czw., 13 Mar. 08, 20:15)
#1

ooo sroka,myślałem że to zwykłe podążanie,ale wiem że i tak stać Cię na więcej ;)

koko123 (Czw., 13 Mar. 08, 23:35)
#2

Trochę mało tego ;p
+6

Moldis (Czw., 13 Mar. 08, 23:57)
#3

Mmm... Ale to chyba wie praktycznie każdy kto choć raz w życiu grał w porządnego rpg-a : P

David Dark (Pią., 14 Mar. 08, 11:57)
#4

wszedzie pelno takich tekstow

kubasz (Pią., 14 Mar. 08, 12:36)
#5

daję 4+
lub
8/10 ;)
Tylko nie opisałeś jak ją stworzyć jak w temacie

koko123 (Pią., 14 Mar. 08, 14:20)
#6

@UP: Na forum jest tego pełno ;p

Jaklub (Pią., 14 Mar. 08, 14:52)
#7

Mimo, że tego mało jest, ja tego nie wiedziałem. Naprawdę. Może dlatego Pacman: Whole truth był taki głupi. ;p 7/10!

Matthew (Sob., 15 Mar. 08, 10:46)
#8

Dobry art. Trochę mnie ruszył do robienia RPGów... na chwilę ;p

B
Kamrat (Sob., 15 Mar. 08, 13:41)
#9

Lipa! Nie chodzi już o samą treść, bo ta jest głupia (podstawy podstawy opisane w sposób bardzo minimalistyczny), ale o stylistykę i błędy językowe. Dam ocenę 1 B)

B
Kamrat (Sob., 15 Mar. 08, 13:43)
#10

Błąd, miałem napisać "podstawy podstaw", nie "podstawy podstawy". So sorry X_X

zbysheck (Sob., 15 Mar. 08, 20:48)
#11

Co do bohatera - największą frajdę daje samodzielne stworzenie bohatera. Dopiero potem ważne jest tworzeni jego historii itp. O to głownie chodzi w jRPG czy tworach pokroju Gothic.

Co do fabuły - praktycznie nic nie jest tu pomocne. Każdy kto zaczyna robić takie coś wie jaki ma być mniej więcej klimat, więc cel gry i "czasy" są obmyślone przed nawet podjęciem decyzji o robieniu RPGa ;p [przy tym "czasy" - kto powiedział że musi rozgrywać sie w naszym świecie? Zazwyczaj jest alternatywny więc pojęcie "czasy" są nieco nie na miejscu]

Thobby (Pon., 28 Kwi. 08, 18:34)
#12

Po pierwsze: tragicznie sie to czyta ze wzgledu na nędzny styl wypowiedzi i niezliczone błedy językowe.
Po wtóre: nie zawiera zadnej wartosci merytorycznej. Nie mam pojęcia o robieniu rpgow a podejrzewam ze potrafiłbym wykminić na ten temat więcej informacji;p

Woock (śro., 30 Kwi. 08, 23:02)
#13

*kaszl* no proszę, nie wiedziałem, że teraz takie coś nazywa się artykułem.

SubZero8209 (Sob., 24 Maj. 08, 18:12)
#14

Mogę się mylić, ale najlepsza gra RPG to taka, w której historia jest budowana na bieżąco. Podstawą jest wielowątkowość i pozwolenie na podjęcie decyzji graczowi co zrobi, jak i po co. To zmusza to stworzenia ogromnego świata, niesamowitych ilości czynności do wykonania i elementów możliwych "do użycia". Wiadomo, cel nadrzędny musi być. Przykładowo: wygnaj maga z krainy. Nie ma opcji iść pod jego wieżę i powiedzieć "Wyginaj stąd" czy po prostu spuścić mu łomot. Trzeba zebrać siły itd. Tu gracz decyduje czy chce go pokonać magią czy siłą fizyczną, zbiera przyjaciół, którzy mogą mu pomóc, wyświadcza przysługi pewnym postaciom, które oferują coś w zamian, przy czym jest ich kilkanaście(dziesiąt), takie połączenie Baldurs Gate i Diablo. Z tym, że czasem można dowiedzieć się czegoś od przypadkowo spotkanej osoby np.: wieśniaka czy strażnika. No i, logicznie, zbroje kupujemy u płatnerza lub na targu, a nie zostawia ją zabity wilk czy wiwerna. Moim zdaniem robiąc grę RPG nie trzeba robić grafiki, której nie uciągnie GF 9600. W RPG podstawą jest historia, historia, której początek napisał twórca gry, a kończy gracz. Pozdro dla wszystkich

b
borubarartur (Pią., 01 Sie. 08, 13:05)
#15

No niestety gnysek nie dodał nic o rozwijaniu postaci co jest chyba bardzo ważne
dam 2/5

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.11.0.179 • 2024.11.0.227
wydana  2 dni temu
LTS
2022.0.3.85 • 2022.0.3.99
wydana 18 dni temu
Beta
2024.1100.0.713 •
2024.1100.0.726
 0.14.0

wydana 10 dni temu
= IDE, = Runtime, = GMRT
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
37 użytkowników online na discordzie:
🧁Cupcake🧁, Alice, Carl-bot, Wielki Druid, Kowu, LadyLush, GMRussell, fervi, 𝕳𝖚𝖌𝖔 𝕲𝖔𝖓𝖝𝖆𝖑𝖊𝖝, Kalor, PhysX ᴺⱽᴵᴰᴵᴬ, r..., antek, HappyOrange, Arrekin, Rozen, MagnusArias, yazaa, Domeen0, Dyno, szmalu, LeD, ZYGZAK, Miłosz, blackamul, Ulti, bagno, Sporek, Danieo, Mtax, Huder, l..., moeglich, s..., Add92, Shockah, PeekoHiko
Shoutbox
Uzjel (20:17, 10.12.24)
Cały ruch przeniósł się na Discorda.
MagnusArias (17:43, 01.12.24)
O matko... a ja tutaj jestem od ponad 15 lat i czasami zaglądam... biernie bo biernie, ale czasem wpadnę
gnysek (11:46, 17.11.24)
Witamy, witamy!
baca (12:22, 16.11.24)
To już 25 lat.. Witam po paru latach nieobecności.
gnysek (11:05, 15.11.24)
Natomiast obecne forum istnieje od 2004, jak z iglu.cz na gmclan.org przeszliśmy i od tego czasu nie było resetów danych.
gnysek (12:35, 13.11.24)
Ogólnie GMCLAN istnieje 22 lata, ale na to trofeum nie zrobiłem (jeszcze xD)
Chell (20:41, 08.11.24)
wow, ta emotka w ogóle nie wygląda jak : O xD
Chell (20:40, 08.11.24)
tylko? :O 4tk ma 15
Borek (18:12, 07.11.24)
Właśnie dostałem powiadomienie z forum, że jestem na GMClanie 18 lat :D Ja pierdzielę...
S
Sutikku (08:43, 18.10.24)
TIL, gamemaker jest starszy ode mnie
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?