Ten artykuł został stworzony dla starszych wersji GameMakera i może nie być aktualny.

Jak rozpocząć i zakończyć projekt

Sobota, 31 Marca 2007, 17:08
Czas czytania 2 minuty, 33 sekundy
Kilka porad dla tych, którzy mają problemy z ukończeniem gry.
Jak rozpocząć i zakończyć projekt?
Dobrze wiem, że to pytanie dręczy niejednego GM'owca. Ile to już razy na forum pojawił się temat z zapowiedzią gry, a niedługo potem informacja, że projekt padł? Najczęściej była to wina słomianego zapału autora, za małych umiejętności, czy braku weny. W tym felietonie postaram się przedstawić kilka przykazań, które powinny pomóc w doprowadzeniu gry do finalnej wersji.

1. Gatunek gry
Podstawową sprawą jest wybranie gatunku gry. Ma to znaczący wpływ na dalszy przebieg projektu. Jeśli lubisz gry wyścigowe, a nie przepadasz za RPG, weź się za to pierwsze. Wiem z własnego doświadczenia, że bardzo pomaga to zmotywować się do pracy.

2. Czy aby nie za dużo?
Stawiaj sobie tylko takie wymagania, jakim na pewno możesz sprostać. Jeśli chcesz stworzyć grę strategiczną, a ledwo potrafisz stworzyć system ruchu platformowego, weź się za coś prostszego. Z czasem nabierzesz doświadczenia i będziesz mógł realizować coraz bardziej zaawansowane projekty.

3. Projektowanie
Czytałem kiedyś, że przed przystąpieniem do pisania trzeba sobie wszystko dokładnie rozplanować. To prawda, lecz wiem, że są tacy, którzy przebrnąwszy przez ten proces tracą zapał i porzucają pomysł. Dla nich proponuję inne rozwiązanie - projektowanie podczas kodowania (jakkolwiek śmiesznie to brzmi ;p). Na początek wystarczy mieć ogólny zarys gry, a później po kawałku wymyślać szczegóły. Takie rozwiązanie nie nadaje się do rozbudowanych gier, ale do prostych mini-gierek będzie w sam raz.

4. Kodowanie
Istotnym czynnikiem jest czytelność kodu. Jeśli przynajmniej w jakimś stopniu nie będziesz zachowywał porządku podczas pisania, w końcu pogubisz się we wszystkim. Pomocne jest też rozrysowanie sobie struktury gry na kartce ("ta zmienna odpowiada za to, a ta za tamto...").

5. Motywacja
Zdarza się, że w trakcie tworzenia gry stracisz cały zapał. W takim momencie należy dać sobie solidnego kopa (w przenośni, oczywiście...) i dobrze się zmotywować. Mi pomaga na przykład przejrzenie jakiejś gazety traktującej o grach. Wtedy mówię sobie: "Kurczę, muszę napisać coś, co będzie choć w jednej setnej tak fajne jak ta gierca!". Można też przejrzeć temat z zapowiedzią gry (o ile się takowy napisało) i poczytać posty w stylu: "Omg, ta gra na pewno będzie świetna! Nie mogę się doczekać premiery!!!!!1111". ;)

6. "Don't Worry, Be Happy!"
Nie przejmuj się opinią innych! Nie zwracaj uwagi na człowieka, który twierdzi, że gra będzie gniotem i w ogóle do niczego. Nie trać wiary w siebie! Przecież wiesz, że twoje dzieło stanie się największym hitem dziesięciolecia. ;)

Mam nadzieję, że te sześć punktów choć trochę pomoże Wam doprowadzić swój projekt do końca. Wszystkie te porady pisałem, posiłkując się własnym doświadczeniem.
A teraz włączać Game Makera i tworzyć!
Komentarze (łącznie 23, wyświetlam 1 - 15):
M
maxpayn (Sob., 31 Mar. 07, 17:31)
#1

Super art:D moze tera sie zmotywuje i bede konczyl ta gre ktora zaczolem i nie chcialem jej konczyc xD

Black (Sob., 31 Mar. 07, 18:18)
#2

Krótko. :(

m
miki77 (Sob., 31 Mar. 07, 19:01)
#3

Nawet niezła tylko trochę krótkie. Ale może wreszcie dzięki temu tekstowi pojawią się moje dwa zawieszone projekty: "Labirynto" i "PingPong 2007"

CRASH (Sob., 31 Mar. 07, 19:44)
#4

Z 6 punktem sie za bardzo nie zgadzam :P
Na forum GmClanu, jak ktoś zrobi grę, i zrobi coś słabego, a na tyle go stać, to i tak wszyscy sie zcepiają. Gnoją człowieka jak tylko mogą (niektóre osoby :P )
I trudno się po przeczytaniu czegoś takiego pozbierać.

Dark Maximal (Sob., 31 Mar. 07, 19:53)
#5

No i właśnie chodzi o to, żeby się takim "gnojarzom" nie dać. :3

P
Patrysław (Sob., 31 Mar. 07, 20:22)
#6

Fajne, fajne. ^^

Marek Siemaszko (Sob., 31 Mar. 07, 20:25)
#7

A gdzie porada skąd czerpać pomysły do gry :)

Dark Maximal (Sob., 31 Mar. 07, 20:26)
#8

Tutaj: gmclan.org/index.php?artykul=35 ;p

P
Pieter (Nie., 01 Kwi. 07, 10:32)
#9

straciłem zapał do mojego Annihilation bo nie mam grafika który stworzył by mi drzewa i otoczenie ale po przeczytaniu twojego arta pomyślałem że to nie jest najważniejszym priorytetem i zamierzam się wziąć za kodowanie jeszcze w tej chwili (znaczy jak wrócę z klopa :>)

Woock (Nie., 01 Kwi. 07, 14:38)
#10

Może i malkontent ze mnie, ale... nic ciekawego.

kacperski1 (Nie., 27 Maj. 07, 08:49)
#11

Super, skończe mój zawieszone projekty :

Planeta Pacmana 1.0. [][] 20%
Labirynter [] 10%

blackmaul (Nie., 27 Maj. 07, 09:53)
#12

Po samych tytułach radzę ci ich jednak niewznawiać. :P

ZeroXbot (Pon., 24 Lis. 08, 13:59)
#13

Ten artykuł podniósł mnie na duchu ;)

HuderLord (Pon., 24 Lis. 08, 17:48)
#14

ja przestałem tworzyć Armored Slayers z powodu w punkcie 5 stanąłem na grafice i dalej stoję albo już upadłem nie wiem. I wcale mnie ten artykuł niezmotywował :((.

xivrox (Czw., 27 Lis. 08, 16:09)
#15

mnie wrecz odwrotnie: odwiódł mnie od wykonania zamierzonego projektu... :( ...kosztem innego ,lepszego :)

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.4.1.152 • 2024.4.1.202
wydana  3 dni temu
LTS
2022.0.2.51 • 2022.0.2.49
wydana 221 dni temu
Beta
2024.600.0.560 • 2024.600.0.577
wydana  wczoraj
= IDE, = Runtime
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
11 użytkowników online na discordzie:
Papaj, Carl-bot, p..., OdrzuconyKrakers, LadyLush, VanhGND, MKP (GEM), debil debilowski, Dyno, LeD, l...
Shoutbox
gnysek (10:09, 21.05.24)
Ale z jakimi błędami...
I am Lord (09:52, 20.05.24)
o piszą o nas 😁
Chell (11:15, 17.05.24)
nareszcie będzie można zaimplementować padający śnieg w gierce
gnysek (18:33, 16.05.24)
JS zmierza do GM xD
I am Lord (16:29, 05.05.24)
Czaję
gnysek (13:38, 04.05.24)
Nie wbudowują tego przez warunki licencyjne. Ale kto wie, może jako prefab zobaczymy to już w kolejnym wydaniu, bo wtedy prefaby mają zostać dodane.
I am Lord (12:17, 03.05.24)
Aha to trzeba coś tam jeszcze kombinować tak
gnysek (18:05, 01.05.24)
Tak, w osobnym rozszerzeniu (na githubie YYG).
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?