Ten artykuł został stworzony dla starszych wersji GameMakera i może nie być aktualny.

Zmienne w GM

Wtorek, 06 Grudnia 2005, 13:36
Czas czytania 4 minuty, 6 sekund
Zgodne z GM: gm5 gm6 gm7 gm8
Szybki kurs definiowania zmiennych, globalnych i tymczasowych oraz trochę o zmienianiu ich wartości.
Czym jest zmienna? Jest to jakieś określone miejsce w pamięci komputera o określonej wartości, tekstowej bądź liczbowej. Za pomocą GMLa możesz definiować własne zmienne, wygląda to tak:
kod<nazwa zmiennej> = <wartość>;I tutaj kilka uwag. W nazwie zmiennej nie mogą się znajdować spacje (zastępuj je znakiem '_'), nie mogą się znajdować w niej polskie znaki (zamiast 'ś' wpisz 's', zamiast 'ć' wpisz 'c' itd.) oraz nie może się zaczynać od liczby, a oto przykład kilku błędnie zdefiniowanych zmiennych:
kodwysokość = 100;
10osoba = 'Jasio';
ilosc lat= 9;
W dobrym zwyczaju leży też stawianie znaku średnika ';' po wartości choć nie jest konieczne.

W GML znajdziemy też stałe (wartości ich nie można zmienić) które są wpisywane do pamięci wraz ze startem gry. Są to:
true - prawda (1).
false - fałsz (0).
pi - wartość pi (3.1415...).
Dwie pierwsze z nich przydają się w operacjach logicznych z których będziemy dość często korzystać =]

Mamy zmienną ale jej wartość chcemy zmienić, jak? Wygląda to tak samo jak definiowanie ich. Czyli:
kodimie='Jasio';
lat=lat+10;
bierzacy_rok=2005;
rok_urodzenia=bierzacy_rok-lat;
itd. ;)

Zamiast znaku '=' możemy użyć jeszcze czterech innych:
-= - odejmuje od wartości zmiennej.
+= - dodaje do wartości zmiennej.
*= - mnoży wartość zmiennej.
/= - dzieli wartość zmiennej.
Używanie ich może być bardzo przydatne choćby ze względu skrócenia kodu bo możemy tak:
kodlat=lat+10;A możemy tak:kodlat+=10;Efekt jest ten sam a skróciliśmy troszkę kod. Pomyśl co będzie gdy nazwa zmiennej będzie miała 20 znaków długości ;)

Jak na początku wspomniałem mamy dwa typy zmiennych, tekstowe (string) i liczbowe (real). Trzeba pamiętać żeby do zdefiniowanych już zmiennych o jakimś typie (string bądź real) przypisywać wartość o tym samym typie, nie można zrobić tak:
kod//Definiuje nowe zmienne
lat=10;
imie='Jasio';

//Zmieniam ich wartość
lat='Jakieś 10 lat';
imie=0;Wyskoczy nam wtedy błąd i zakończy działanie gry, co nie jest nam potrzebne. Choć nie jest możliwe do wykonania coś takiego, możesz zrobić tak:
kod//Definiuje nowe zmienne
lat=10;
imie='Jasio';

//Zmieniam ich wartość
lat=real('Jakieś 10 lat');
imie=string(0);Tu już nie napotkamy błędu bo:
real(str) - zmienia wartość z string na real. Usuwa wszystkie znaki oprócz cyfr.
string(val) - zmienia wartość real na string.
Przydatne, będziemy później jeszcze z nich korzystać więc warto je zapamiętać. Jeszcze jedna informacja, real(str) i string(val) są funkcjami (o nich trochę więcej będzie później).

Teraz trochę o zasięgu działania zmiennych. Gdy zdefiniujemy zmienną w jakimś obiekcie to będzie ona dotyczyła tylko tego typu obiektów. Na przykładzie:
kod//Kod w obiekcie 'nr1'
lata=10;
//Kod w obiekcie 'nr2'
show_message(lata);Wywali nam wtedy błąd że obiekt 'nr2' nie ma zdefiniowanej zmiennej o nazwie lata. Jak więc zdobyć wartość zmiennej 'lata' z obiektu 'nr1' do 'nr2'? Jest coś takiego jak adresowanie do obiektów i wygląda ono tak:
<jakaś zmienna> = <nazwa obiektu>.<nazwa zmiennej>;
Zadziała to tak: zmienna o nazwie <jakaś zmienna> będzie miała wartość zmiennej <nazwa zmiennej> z obiektu <nazwa obiektu>. Możemy teraz poprawić kod:
kod//Kod w obiekcie 'nr1'
lata=10;
//Kod w obiekcie 'nr2'
show_message(nr1.lata);Wszystko zadziała jak trzeba. Przy okazji, funkcja show_message(str) wyświetla na ekranie komunikat o treści str =]

Są też zmienne globalne które dotyczą wszystkich obiektów. Ich definiowanie wygląda tak:
kodglobal.wiek=10;
global.imie='Pietruś';
Odwołać się do zmiennej można tak samo :
kodnowa_zmienna=global.jakas_globalna;Oprócz zmiennych i zmiennych globalnych mamy zmienne tymczasowe. Czasami musimy przechować jakąś informację i trzeba stworzyć jakąś nową zmienną ale kosztem stworzenia jej jest zmarnowanie miejsca w pamięci. Można by zdefiniować jakąś zmienną i ją potem skasować na końcu wykonywanego kodu i po to są te zmienne tymczasowe. Ich stworzenie wygląda tak:
kodvar zmienna_1, zmienna_2, ... zmienna_n;var mówi że te zmienne mają być skasowane po wykonaniu kodu.

To tyle jak na razie. W następnej części powiem trochę o warunkach a tymczasem wejdź do Game Makera i poćwicz trochę. Z czasem wszystko wejdzie ci samo do głowy =D
Komentarze (łącznie 30, wyświetlam 16 - 30):
Y
Yoda (Nie., 26 Sie. 07, 22:29)
#16

Że jeśli zmienna równa się 0 to speed ustawia się na 4 :] Pamiętaj że wartości zmiennych nie wynosza tylko 1 i 0 mogą wynosić równie dobrze 50 albo 100... a do prawda/fałsz używaj true/false - łatwiej zrozumieć na początku :P

p
pablo1517 (Pon., 27 Sie. 07, 01:57)
#17

prawda i fałsz to 1 i 0 dla komputera, napisy true i false to zwykłe stałe, właściwie takie same jakie mozecie sobie ustalić w ustawieniach gry, w zakładce CONSTANS :P zapraszam do działu "stałe" po dalsze wyjaśnienia.

Tymon (Pon., 27 Sie. 07, 09:03)
#18

W GM jest dość ciekawie, liczby ujemne i 0 to false, a dodatnie to true. :)

p
pinker (Wto., 28 Sie. 07, 22:15)
#19

No ja jestem nobkiem a jednak cos mi powpadału juz do mózgu a wcześniej nic nie mogło wpasc

c
chichako (Pią., 10 Kwi. 09, 10:46)
#20

a ten kod o tym jasiu to jaką zmianę wprowadzał w grę bo sprawdzałam i nic się nie zmieniło

gnysek (Pią., 10 Kwi. 09, 13:20)
#21

dodał zmienną ?

kt1117 (Wto., 02 Lut. 10, 15:07)
#22

A poco te zmienne bo nie kumam

ZeroXbot (Wto., 02 Lut. 10, 15:11)
#23

o_O ?!! Po co?! Zmienne są po to by przechowywać rozmaite dane i na nich operować. Takie np. direction, czy speed to wbudowane zmienne i według ich wartości obiekt rusza się z daną prędkością w danym kierunku. Reszta w kursie...

g
gothicner (Czw., 18 Lut. 10, 15:50)
#24

Mam male pytanie. Jesli mam zmienna zycie1=100 to co mam zrobic zeby object posiadajacy ta zmienna zmienil sie w inny object?

g
gothicner (Pią., 19 Lut. 10, 09:49)
#25

sorki ze nie dokonczylem. ... w inny object gdy zmienna zycie1 dojdzie do zera?

l
lenin (Pią., 19 Lut. 10, 09:55)
#26

if zycie1<=0
{
instance_create(x,y,obj_nowy)
instance_destroy()
}
Daj to w step

mentos_96 (Pią., 19 Lut. 10, 10:01)
#27

w kodzie obiektu, który ma się zmienic wpisz (w stepie)

if zycie1=0
{instance_change(i tutaj to, czego potrzebujesz)}

________________
na klockach:

klocek1: control / variables / test variable -> self; variable: zycie1; value:1; operation:smaller than; nie zaznaczasz NOT;


klocek2: main1 / objects / change instance-> self; wybierasz obiekt docelowy; wybierasz istnienie perform event'u (sam do końca nie wiem o co w tym performevencie chodzi :D)

l
lenin (Pią., 19 Lut. 10, 10:09)
#28

nie polecam instance_change, czasami jakieś głupie problemy się z tym robią. Bezpieczniej jest dać instance_create i instance_destroy()

mentos_96 (Pią., 19 Lut. 10, 10:19)
#29

na kodzie racja... ale na klockach działa.

E
Egzekutor (Pią., 19 Lut. 10, 11:26)
#30

Omg a co to za różnica czy na kodzie czy na klocku ... ;/ Tu i tu czasem coś nie działa nie warto ryzykować.

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.2.0.132 • 2024.2.0.163
wydana 47 dni temu
LTS
2022.0.2.51 • 2022.0.2.49
wydana 186 dni temu
Beta
2024.400.0.543 • 2024.400.0.562
wydana  3 dni temu
= IDE, = Runtime
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
19 użytkowników online na discordzie:
Papaj, Kysiu, s..., Carl-bot, RogerDodg3r, Grela, Kowu, fervi, chleb, MKP (GEM), yazaa, Dyno, LeD, m..., bagno, Tidżi, g..., l..., Shockah
Shoutbox
gnysek (20:44, 11.04.24)
Niektórzy dlatego wybierają GMEdit. Ale ja liczę na Code Editor 2, tylko na razie zbyt zbugowany jest.
Tymon (16:11, 11.04.24)
Stitch dla mnie osobiście jest lepszy bo nie musze kopać się z interfejsem GMa i mogę tylko pisać kod.
Tymon (16:05, 11.04.24)
Yes. Obecny nie jest taki zły, jak zainstalowałem najnowszą stabilną to w porównaniu z tym czego używałem... 10 lat temu...? Wszystko wydaje się lepsze.
gnysek (22:48, 10.04.24)
bscotch/stitch ? Ja czekam na fixy do nowego edytora, bo wszystko wydaje się dziś lepsze od tego obecnego :D
Tymon (19:54, 10.04.24)
Hm, Stitch okazuje się całkiem dobrą alternatywą dla wbudowanego edytora
Wojo (22:16, 08.04.24)
siemano huder myślałem, że zniknąłeś całkiem z gmclanu bo na discordzie cie nie ma :D
I am Lord (00:37, 05.04.24)
O dzięki :D
gnysek (09:58, 02.04.24)
Znalazłem na podstawie jego postów: youtube.com/@Jakim_
I am Lord (20:16, 01.04.24)
Ktoś ogarnia jakie konto miał Jakim na YT?
gnysek (16:07, 29.03.24)
Nowy Edytor kodu jednak po świętach
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?