Ten artykuł został stworzony dla starszych wersji GameMakera i może nie być aktualny.

Efektowne menu

Niedziela, 25 Września 2005, 21:13
Czas czytania 2 minuty, 18 sekund
Zgodne z GM: gm6
Jak zrobić zaawansowane menu.
TYLKO GAME MAKER 6.1

tworzymy nowy obiekt obj_menu. Dajemy kod w create:
kodalpha=0;
step=0;
kursor=0;
m[0]='Nowa gra';
m[1]='Wczytaj Grę';
m[2]='Zakończ';
kursor_max=2;
teraz dajemy kod w step:
kodif step=0
{
if alpha<1 then alpha+=0.1 else{
alpha=1;
step=1;
}
}

if step=2
{
if alpha>0 then alpha-=0.1 else{
instance_destroy();
}
}
w draw:
koddraw_set_alpha(alpha);
for (i=0; i<=kursor_max; i+=1;)
{
if i=kursor then draw_set_color(c_white) else draw_set_color(c_black);
draw_text(0,0+(40*i),m[i]);
}
w key press up dajemy kod:
kodif step=1
{
if kursor>0 then kursor -=1 else kursor=kursor_max;
//ewentualnie: sound_play(muzyczka);
}
w key press down dajemy kod:
kodif step=1
{
if kursor<kursor_max then kursor +=1 else kursor=0;
//ewentualnie: sound_play(muzyczka);
}
w key_press enter dajemy kod
kodif step=1
{
step=2;
//ewentualnie: sound_play(muzyczka);
}
i na sam koniec w on destroy dajemy kod:
kod
draw_set_alpha( 1 );
switch kursor
{
case 0: /*gdy wybrano nowa gra*/; break;
case 1: /*gdy wybrano wczytaj*/; break;
default: game_end();
}

Teraz tłmaczę o co chodzi:
W CREATE definiujemy zmienną alpha, która odpowiada za rozjaśnianie i przyciemnianie menu.
Zmienna step pomaga nam to kontrolować.
Zmienna kursor odpowiada za aktualną pozycję kursora.
Zmienne m[0]...m[n] odpowiadają za kolejne pozycje w menu
Zmienna kursor_max, musi być równa liczbie n z poprzedniej zmiennej (w tym wypadku 2)

W STEP zajmujemy się opoeracjami na rozjaśnianiu i przyciemnianiu menu.

W KEY_UP i KEY_DOWN operujemy na zmianie pozycji kursora, ale tylko gdy step=1 czyli menu jest widoczne i ani się nie rozjaśnia, ani też nie przyciemnia.

W ENTER nakazujemy się obiektowi przyciemniać, zmieniając step na dwa, tym samym unieruchamiając operacje na kursorze. Akcja w step doporowandzi do powolnego zniknięcia menu, a na końcu zniszczy go.

W DESTROY dajemy akcje jakie nalezy wykonać po wybarniu konkretnego menu. Dajemy je dopiero tutaj, bo w tym momencie obiekt zniknął, więc musi się coś wydarzyć. Najlepiej zrozumiesz to gdy zobaczysz skrypt w akcji.

W DRAW w pętli FOR, malujemy menu. Ustawiamy prześwitywalność na alpha, można dodatkowo ustawic rozmiar czcionki (przed pętlą). W pętli ustawiamy kolor czcionki na czarny, lub na biały gdy aktualny tekst odpowiada pozycji kursora.

Dla początkujących skrypt ten może być dość skomplikowany, ale sam strouję go w praktyce od dość dawna, w róznych modyfikacjach (nie tylko do menu, ale np. do plansz z wpisywaniem imienia, plansz tekstowych, oraz plansz z pytaniami). Po drobnych modyfikacjach w draw, można uzyskac naprawdę wspaniałe efekty, włącznie z kursorem oraz tłem dla menu. Ten sam skrypt został zastrosowany w 80% moich gier.
Komentarze (łącznie 63, wyświetlam 61 - 75):
E
Elevator (Pią., 11 Lut. 11, 22:25)
#61

ladne menu do minigierki ;d

O
Opisek (Nie., 20 Kwi. 14, 07:44)
#62

Ciekawe... Może wykorzystam :)

A
Ab-Dul (Sob., 21 Cze. 14, 03:08)
#63

pokilku przeróbkach dało radę coś z tym zrobić :D

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.4.1.152 • 2024.4.1.202
wydana  3 dni temu
LTS
2022.0.2.51 • 2022.0.2.49
wydana 221 dni temu
Beta
2024.600.0.560 • 2024.600.0.577
wydana  wczoraj
= IDE, = Runtime
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
9 użytkowników online na discordzie:
Papaj, Carl-bot, p..., LadyLush, VanhGND, MKP (GEM), Dyno, LeD, l...
Shoutbox
gnysek (10:09, 21.05.24)
Ale z jakimi błędami...
I am Lord (09:52, 20.05.24)
o piszą o nas 😁
Chell (11:15, 17.05.24)
nareszcie będzie można zaimplementować padający śnieg w gierce
gnysek (18:33, 16.05.24)
JS zmierza do GM xD
I am Lord (16:29, 05.05.24)
Czaję
gnysek (13:38, 04.05.24)
Nie wbudowują tego przez warunki licencyjne. Ale kto wie, może jako prefab zobaczymy to już w kolejnym wydaniu, bo wtedy prefaby mają zostać dodane.
I am Lord (12:17, 03.05.24)
Aha to trzeba coś tam jeszcze kombinować tak
gnysek (18:05, 01.05.24)
Tak, w osobnym rozszerzeniu (na githubie YYG).
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?