Ten artykuł został stworzony dla starszych wersji GameMakera i może nie być aktualny.

Obsługa 3D w GM6

Sobota, 18 Września 2004, 16:32
Czas czytania 5 minut, 14 sekundy
Zgodne z GM: gm6
Artykuł dla średnio-zaawansowanych użytkowników Game Makera. Opisuje on komendy do obsługi 3D w GM6.
Ten artykuł jest bardziej przeznaczony dla osób którym nie chce się tłumaczyć helpa, albo nie znają angielskiego. Pomoże on napewno nie tylko tym :) . Komentarze umieszczam w /* */ czyli w nowym standardzie GMa.

Wejście w tryb grafiki 3D
d3d_start() /* włącza tryb grafiki 3D */
d3d_end() /* wyłącza tryb grafiki 3D */
d3d_set_hidden(enable) /* ukrywanie powierzchni (true włącza, false wyłącza) */
d3d_set_perspective(enable) /* tryb projekcji perspektyw (true włącza, false wyłącza) */

Łatwe rysowanie
d3d_set_depth(depth) /* ustawia głębokość dla rysowania */

Rysowanie polygonów w 3D
d3d_primitive_begin(kind) /* zaczyna 3D prymitywa poprzez określenie rodzaju: pr_pointlist, pr_linelist, pr_linestrip,pr_trianglelist,pr_trianglestrip albo pr_trianglefan. */
d3d_vertex(x,y,z) /* dodaje vertexa (x,y,z) na prymitywa, używającego kolor i wartość alpha ustawianą wcześniej */
d3d_vertex_color(x,y,z,col,alpha) /* dodaje vertexa (x,y,z) do prymitywa, z własnym kolorem i wartością alpha */
d3d_primitive_begin_texture(kind,texid) /* zaczyna 3D prymitywa poprzez określenie rodzaju i nadanie tekstury */
d3d_vertex_texture(x,y,z,xtex,ytex) /* dodaje vertexa (x,y,z) do prymitywa wraz z pozycją (xtex,ytex) na teksturze, wraz z kolorem i alpha blendingiem ustawianymi wcześniej */
d3d_vertex_texture_color(x,y,z,xtex,ytex,col,alpha) /* dodaje vertexa (x,y,z) do prymitywa wraz z pozycją (xtex,ytex) na teksturze, wraz z kolorem i alpha blendingiem ustawianymi wraz z tym vertexem */
d3d_primitive_end() /* kończy prymitywa */
d3d_set_culling(cull) /* culling startujący przez tylną stronę objektu (true włącza, false wyłącza) */

Rysowanie podstawowych kształtów
d3d_draw_block(x1,y1,z1,x2,y2,z2,texid,hrepeat,vrepeat) /* Rysuje graniastosłup z aktywnym kolorem wraz z pokazaniem przeciwległych rogów używając wskazanej tekstury. Wpisz -1 jeżeli nie korzystasz z tekstur. hrepeat wskazuje ile razy musi być powtórzona tekstura w poziomie. vrepeat robi to samo ale w pionie. */
d3d_draw_cylinder(x1,y1,z1,x2,y2,z2,texid,hrepeat,vrepeat,closed,steps) /* Rysuje pionowy walec z aktywnym kolorem. Wartości hrepeat i vrepeat oznaczają to co powyżej. closed wskazuje kiedy ma być zamknięty owy walec. steps oznacza ile kroków ma zrobić. Domyślnie jest to 24. */
d3d_draw_ellipsoid(x1,y1,z1,x2,y2,z2,texid,hrepeat,vrepeat,steps) /* Rysuje ellipsoid w aktywnym kolorze. Wszystko jest takie same jak w poprzednich przypadkach */
d3d_draw_wall(x1,y1,z1,x2,y2,z2,texid,hrepeat,vrepeat) /* Rysuje pionową ścianę w aktywnym kolorze. Znów wszystko jest takie jak powyżej */
d3d_draw_floor(x1,y1,z1,x2,y2,z2,texid,hrepeat,vrepeat) /* Rysuje (ukośną) podłogę w aktywnym kolorze. Jeszcze raz macie wszystko powyżej */

Patrzenie na świat :)
d3d_set_projection(xfrom,yfrom,zfrom,xto,yto,zto,xup,yup,zup) /* definiuje ono patrzenie na świat */
d3d_set_projection_ext(xfrom,yfrom,zfrom,xto,yto,zto,xup,yup,zup,angle,aspect,znear,zfar) /* Jest to polepszona wersja poprzedniego. Można ustawić w nim kąt, pole widzenia, z aspect ratio przy widzeniu pionowym i poziomym */
d3d_set_projection_ortho(x,y,w,h,angle) /* Zwykłe wyświetlanie w stylu ortograficznym :D . */

Transformacje
d3d_transform_set_identity() /* Ustawienie identyczności (bez transformacji) */
d3d_transform_set_translation(xt,yt,zt) /* Ustawia transformację w przejście */
d3d_transform_set_scaling(xs,ys,zs) /* Ustawia scalowanie */
d3d_transform_set_rotation_x(angle) /* Ustawia rotację do pozycji X */
d3d_transform_set_rotation_y(angle) /* Ustawia rotację do pozycji Y */
d3d_transform_set_rotation_z(angle) /* Ustawia rotację do pozycji Z */
d3d_transform_set_rotation_axis(xa,ya,za,angle) /* Ustawia rotację wokół ustawionego axisa */
d3d_transform_add_translation(xt,yt,zt) /* Dodaje przejście */
d3d_transform_add_scaling(xs,ys,zs) /* Dodaje scalowanie */
d3d_transform_add_rotation_x(angle) /* Dodaje rotację do pozycji X */
d3d_transform_add_rotation_y(angle) /* Dodaje rotację do pozycji Y */
d3d_transform_add_rotation_z(angle) /* Dodaje rotację do pozycji Z */
d3d_transform_add_rotation_axis(xa,ya,za,angle) /* Dodaje rotację wokół ustawionego axisa */
/* UWAGA! Pomijam komendy ze STACKami, ze względu na to, że nie są aż tak potrzebne, a w każdej chwili można zajrzeć do helpa */

Mgła
d3d_set_fog(enable,color,start,end) /* Włącza lub wyłącza mgłę. color ustawia kolor mgły. start ustawia gdzie się mgła zaczyna. end ustawia gdzie się mgła kończy. */

Oświetlenie
d3d_set_lighting(enable) /* Włącza lub wyłącza oświetlenie */
d3d_set_shading(smooth) /* Ustawia nasycenie cieni lub ich brak */
d3d_light_define_direction(ind,dx,dy,dz,col) /* Ustawia kierunek światła. ind to indeks światła (użyj małej liczby pozytywnej). (dx,dy,dz) to kierunek światła. col to kolor światła. */
d3d_light_define_point(ind,x,y,z,range,col) /* Ustawia punkt który ma być oświetlony. ind oznacza to co powyżej. (x,y,z) to pozycja punktu który ma być oświetlony. range ustawia jak daleko ma być to oświetlenie. col to kolor światła. */
d3d_light_enable(ind,enable) /* Włącza (true) lub wyłącza (false) światło o podanym indeksie (wartość ind). */

To chyba na tyle. Chciałem wam pokazać przez to, jak duże możliwości ma GM 6. Mam też nadzieję, że pomoże wam to w zrobieniu jakiejś gry 3D. Napewno nie zrobicie DOOMa 3, ale ta zabawa napewno przyniesie sporo satysfakcji.
Komentarze (łącznie 35, wyświetlam 16 - 30):
a
adamek2323 (Pon., 17 Lis. 08, 15:37)
#16

obsługę GM już odczajiłem dzięki waszej stronce ;D

Y
Yoda (Pon., 17 Lis. 08, 15:42)
#17

No chyba nie bardzo skoro nie wiesz gdzie wywołac funkcję.

a
adamek2323 (Pon., 17 Lis. 08, 15:46)
#18

d3d_set_projection_ext(xfrom,yfrom,zfrom,xto,yto,zto,xup,yup,zup,angle,aspect,znear,zfar) /* Jest to polepszona wersja poprzedniego. Można ustawić w nim kąt, pole widzenia, z aspect ratio przy widzeniu pionowym i poziomym */
.... ej jak patrzeć na ten świat???

Damian21 (Pon., 17 Lis. 08, 16:35)
#19

a wiesz gdzie w ogóle sie wpisuje taki kod? posiedz najlepiej w 2d i naucz sie podstaw bo jest wiele funkcji w 2d przydających sie w 3D :) wiem to od PsichiXa :P

a
adamek2323 (Pon., 17 Lis. 08, 17:34)
#20

kod się wpisuje w edycji wynkcji to wiem ale nie wiem jak potem zrobić aby zamiast był edytor 2d to był edytor 3d

a
adamek2323 (Pon., 17 Lis. 08, 17:43)
#21

ej żeby muc robić grę 3d nie trzeba przypadkiem pro edition mieć??? bo mi wyskakuje taki błąd:
___________________________________________
ERROR in
action number 1
of Create Event
for object cos:

Error in code at line 1:
d3d_start()

at position 1: This function is only available in the Pro Edition.

Y
Yoda (Pon., 17 Lis. 08, 17:55)
#22

Jaki edytor, o czym ty gadasz.

;|

Damian21 (Pon., 17 Lis. 08, 19:28)
#23

Yoda: nie mów że nie wiesz o co chodzi :/
Trzeba mieć zarejestrowanego gm'a :)

L
Lechu4444 (Pon., 17 Lis. 08, 20:35)
#24

A co ty myślałeś że tak poprostu ściągniesz sobie program Game Maker nie dasz autorom złamanego grosza i zrobisz grę 3D która będzie hitem na gmclanie ;) Najgorsze w tej całej wersji lite nie jest to że nie da się robić gier 3D tylko to że zablokowali możliwość wstawiania linków.

Y
Yoda (Pon., 17 Lis. 08, 21:34)
#25

Damian21: nie, nie wiem o co chodzi :(

Y
Yoda (Pon., 17 Lis. 08, 21:35)
#26

A, i kodu nie wpisuje się w "edycji wynkcji".

a
adamek2323 (Wto., 18 Lis. 08, 14:52)
#27

dzieki wielkie najbardzie pomógł mi Lechu4444 :)... teraz tylko muszę wycmanić od rodziców 60 zł na rejestrację bo oglądałem filmik na youtube gdzie jest wszystko opisane jak robic grę 3D w GM ;D

Damian21 (Wto., 18 Lis. 08, 15:45)
#28

najlepiej poszukaj jakiegoś silnika z opisem wszystkich funkcji i łatwiej będzie Ci zrozumieć świat 3D w gm'ie :P

Y
Yoda (Wto., 18 Lis. 08, 16:00)
#29

Nie. Najpierw naucz się programować.

HuderLord (Pon., 24 Lis. 08, 17:52)
#30

Nie. Najpierw rozum, podstawowy angielski potem programowanie.

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.2.0.132 • 2024.2.0.163
wydana 54 dni temu
LTS
2022.0.2.51 • 2022.0.2.49
wydana 193 dni temu
Beta
2024.400.0.549 • 2024.400.0.567
wydana  4 dni temu
= IDE, = Runtime
Użytkownicy online
2 użytkowników aktywnych:
gości: 1, userów: 1
 Adriann
(~ostatnie 15 minut)
Discord
16 użytkowników online na discordzie:
Kysiu, Carl-bot, SuperEnduro, Kowu, LadyLush, chleb, MKP (GEM), MagnusArias, Dyno, Miłosz, LeD, m..., bagno, HappyOrange, l..., Alkapivo
Shoutbox
gnysek (20:44, 11.04.24)
Niektórzy dlatego wybierają GMEdit. Ale ja liczę na Code Editor 2, tylko na razie zbyt zbugowany jest.
Tymon (16:11, 11.04.24)
Stitch dla mnie osobiście jest lepszy bo nie musze kopać się z interfejsem GMa i mogę tylko pisać kod.
Tymon (16:05, 11.04.24)
Yes. Obecny nie jest taki zły, jak zainstalowałem najnowszą stabilną to w porównaniu z tym czego używałem... 10 lat temu...? Wszystko wydaje się lepsze.
gnysek (22:48, 10.04.24)
bscotch/stitch ? Ja czekam na fixy do nowego edytora, bo wszystko wydaje się dziś lepsze od tego obecnego :D
Tymon (19:54, 10.04.24)
Hm, Stitch okazuje się całkiem dobrą alternatywą dla wbudowanego edytora
Wojo (22:16, 08.04.24)
siemano huder myślałem, że zniknąłeś całkiem z gmclanu bo na discordzie cie nie ma :D
I am Lord (00:37, 05.04.24)
O dzięki :D
gnysek (09:58, 02.04.24)
Znalazłem na podstawie jego postów: youtube.com/@Jakim_
I am Lord (20:16, 01.04.24)
Ktoś ogarnia jakie konto miał Jakim na YT?
gnysek (16:07, 29.03.24)
Nowy Edytor kodu jednak po świętach
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?