Fastbar
Powrót do strony głównej
Trzymaj pliki na gmclan.org!
Game Maker w pytaniach i odpowiedziach!
Polska dokumentacja
Tabela wyników ligi 24
Pobierz GM
Akademia GMCLANu
Kategorie bazy artykułów
Artykuły -> Game Maker -> Kursy dla początkujących
Treść artykułu
Zmienne lokalne, globalne i tymczasowe.
autor: gnysek (23.12.10)
Zmienne w GM można podzielić na 3 typy: tymczasowe, lokalne i globalne.

Zmienne globalne:

Zmienna globalna to taka, która dostępna jest dla wszystkich obiektów w jednym jej egzemplarzu. GM posiada kilka wbudowanych zmiennych globalnych, np. fps - liczba klatek na sekundę jest jedna dla całej gry. Nie ma innej liczby klatek dla jednego obiektu, innej dla drugiego - z każdego obiektu uzyskamy tą samą wartość w danej chwili.
Własne zmienne globalne poprzedzamy słowem global oraz kropką, po której następuje nazwa tej zmiennej.
Można też użyć słowa globalvar a po nim wypisać zmienną (lub zmienne po przecinku) i nie potrzeba wtedy poprzedzać ich słowem global., niestety zapis taki może nam utrudnić pracę z grą - za tydzień możemy już nie pamiętać, że dana zmienna była globalna, lub lokalna, bo jej zapis o tym nie świadczy - podaję to raczej jako ciekawostkę. Aby oszczędzić sobie nerwów, zawsze pisz global. przed zmienną.
Zmienne globalne od momentu zdefiniowana są dostępne w grze aż do jej wyłączenia i nie resetują swoich wartości gdy zmieniamy plansze.

Zmienne lokalne:

Zmienne lokalne to takie, które istnieją tylko w danej instancji obiektu. W związku z tym, mając na planszy np. 5 obiektów przeciwnik, każdy egzemplarz (instancja) posiada te same zmienne, ale inne wartości. Inaczej mówiąc, ustawiając jakąś własną zmienną z góry wiemy, że zmienna o takiej nazwie w tym obiekcie istnieje - ale każdy egzemplarz tego obiektu może mieć inną wartość. Np. może to być zmienna energia. Na początku (w create) ustawiamy ją w obiekcie przeciwnik na 100, ale przy kolizji z nabojem odejmujemy 10. W tym momencie jeden z egzemplarzy obiektu przeciwnik na planszy może mieć 90 energii, a inny 60. Oba mają zmienną o tej samej nazwie, ale oba posiadają swoją własną (lokalną) wartość.
Tych zmiennych nie poprzedzamy niczym. Musimy je po prostu zdefiniować (czyli podać wartość początkową) przed pierwszym użyciem w warunku, lub operacją matematyczną jak dodawanie, odejmowanie itp. Zmienne lokalne znikają wraz z eventem destroy, lub z końcem planszy (wtedy niszczone są wszystkie obiekty bez opcji persistent, więc ich dane są usuwane).

Zmienne tymczasowe:

Zmienne tymczasowe to takie, które istnieją (jak sama nazwa mówi) tylko przez pewien czas. Używamy ich np. do jakichś tymczasowych obliczeń, czy przypisania pewnych wartości które potrzebujemy w danym kawałku kodu kilka razy (np. odległość między dwoma punktami, na podstawie której wykonane są jakieś akcje) - najczęściej są pewnym rodzajem bufora który pomaga nam przetrzymać coś przez chwilę w pamięci, lub ograniczyć wywołanie jakiejś funkcji aby nie przeciążać gry.
Zmienne tymczasowe mogą działać w dwóch zakresach: całego skryptu, lub klocka z kodem, lub też tylko w bloku kodu (tzn. pomiędzy znakiem { i } na wszystkie jego podbloki). Gdy dany blok, klocek z kodem lub skrypt kończą się, zmienna nie jest więcej dostępna.
Zmienne tymczasowe definiujemy poprzez var, a następnie po spacji nazwa (lub kilka po przecinku). Warto pamiętać, że wartość możemy (i musimy przed użyciem) przypisać im dopiero w kolejnej linijce.
Kolejną ważną rzeczą jest informacja, że zmienna tymczasowa jest dostępna również w instrukcji with pomimo wykonywania kodu w innym obiekcie, tzn. hipotetycznie załóżmy, że mamy obj_obecny i obj_inny i wywołujemy kod w tym drugim za pomocą with:

gml:
var _zmienna;
_zmienna = 10;

with (obj_inny) {
if (x == _zmienna) then {}
}


Jak widać, mamy dostęp do zmiennej tymczasowej, pomimo, że nie należy ona do tego obiektu. W przypadku gdyby była to zmienna lokalna, należało by napisać obj_obecny.zmienna, lub other.zmienna, aby uzyskać wartość zmiennej z pierwszego obiektu w tym drugim, a nie do własnej zmiennej tego drugiego.
Można więc w skrócie powiedzieć, że zmienna tymczasowa jest zmienną o zasięgu globalnym która znika wraz z zakończeniem bloku kodu, lub danego skryptu. Ponieważ kod obiektów jest wykonywany jeden po drugim (chociaż tak szybko, że mamy wrażenie, iż dzieje się to w tym samym momencie), to zmienne te nie przeszkadzają sobie wzajemnie.
Przykładem użycia zmiennej tymczasowej jest np. otworzenie jakiegoś pliku z którego czytamy tekst - potrzebujemy mieć uchwyt na ten plik który zwraca funkcja, ale przecież nie potrzebujemy go przez np. 10 godzin trwania gry, tylko raz, przez ułamek sekundy, gdy odczytujemy plik. W tym przypadku, zmienna tymczasowa dostanie uchwyt na plik, a na końcu danego skryptu zniknie i nie będziemy mieć już na ten uchwyt dłużej dostępu.
Znak _ przed nazwą nie jest potrzebny, ja używam go aby odróżnić te zmienne od lokalnych gdy wracam do kodu po długiej przerwie.
Jeszcze jedna informacja - jeżeli w kodzie wywołamy jakiś skrypt, a zmienna tymczasowa istniała,to będzie ona dostępna również w tamtym skrypcie, więc te zmienne są dziedziczone - tak jak mówiłem, są tymczasowo globalne.


PODSUMOWANIE:

Zmienna globalna: np. global.zmienna = 1; - dla wszystkich obiektów jest to ta sama zmienna, zmieniając ją z jednego obiektu inne odczytają tą nową wartość.

Zmienna lokalna: np. zmienna = 5; - pomimo tej samej nazwy, każda kopia obiektu może mieć inną wartość.

Zmienna tymczasowa np. var _zm; _zm = 5; - nie można się do niej odwołać z innego obiektu i istnieje tylko od miejsca w którym ją zdefiniujemy, do końca okienka w którym aktualnie piszemy kod, lub, jeśli występuje po znaku { do znaku } który tę pierwszą klamerkę zamyka, i nie przechodzi pomiędzy klockami/skryptami itp.


Porównując to z programowaniem obiektowym, zmienna globalna to właściwość klasy statycznej global, lokalna to publiczna właściwość instancji (obiektu) klasy, a tymczasowa to zmienna użyta w metodzie.
głosów: 8 | ocena: 8.63 oceń zasób | dodał: gnysek
Komentarze
stron: 1

1


av

I am Lord (22:49, 23.12.2010)

globalvar wth, skąd o tym się dowiedziałeś?

av

Shockah (22:53, 23.12.2010)

Ja tam już od wieków używam globalvar.

av

gnysek (22:58, 23.12.2010)

Przez przypadek zobaczyłem w jakimś artykule albo przykładzie Marka Overmarsa.

av

I am Lord (22:59, 23.12.2010)

W sumie może być przydatne jak by się nazwało takie zmienne z jakimś przedrostkiem ( np. glCostam ). Zawsze mnie wnerwiało że muszę pisać global.costam bo jestem leniwy i wolę krótkie zmienne, które się szybciej pisze. Od teraz będę robił globalne z użyciem globalvar.

av

gnysek (23:01, 23.12.2010)

ja mam w almorze obiekt, który mi ustawia vx i vy i to są moje aliasy do view_xview[0] itd., zeby tyle nie pisać, a tam trochę rzeczy tego uzywa. W innych miejscach tego unikam, dla bezpieczeństwa i zeby sie nie pomylić. Myślę, że 2-3 zmienne w całej grze korzystające z globalvar to maks., dla nie zaciemniania kodu.

av

sunflower (12:18, 24.12.2010)

Podoba mi się ten artykuł, nawet niespodziewanie się dowiedziałam czegoś nowego (globalvar), nawet jeśli nie zamierzam z tego nadmiernie korzystać (choć miejscami faktycznie może się przydać). Poza tym podoba mi się pomysł poprzedzania nazw zmiennych tymczasowych podkreślnikiem dla odróżnienia od lokalnych.

av

Platyna (17:47, 25.12.2010)

Niesamowite. Nawet ja się czegoś nowego nauczyłem. Nigdy z tymczasowych nie korzystałem, bo nie widziałem, ze tak działają w połączeniu z with więc zawsze używałem globali do takich zadań.

av

gnysek (9:54, 27.12.2010)

Platyna, ja się o tym with dowiedziałem z pół roku temu, bo też korzystałem z globalnych

av

Mentoss (17:02, 8.01.2011)

hehe... globalvar to bardzo ciekawa informacja. Co do przedrostków - w większosci kodu i tak oznaczam zmiennne tymczasowe przez v_zmienna bądź _vzmienna, a skrócenie global. do g_ będzie dobrą opcją...

av

Muuuuczek567 (17:20, 8.01.2011)

Ja to wszystko wiedziałem przed przeczytaniem tego artykułu. Ale jeśli nawet Platynie się przydał...

av

baca (12:39, 16.01.2011)

Nie jest sztuką znać, sztuką jest umieć użyć.

av

kt1117 (21:17, 17.01.2011)

Ja tam używam prawie samych globalnych, nie trzeba potem kombinować i szukać gdzie się daną zmienną zadeklarowało (chyba że deklaruje ją w skrypcie).

av

pablo1517 (1:55, 27.03.2011)

Co do przedrostków, to ja jak "pracowałem" kiedyś z tymonem to przybrałem sobie jego nawyk robienia _____zmienna xD itp

av

Mentoss (11:13, 27.03.2011)

Pięć podłóg? Domek sobie budujesz? Uważaj, bo Ci desek zabraknie

av

gnysek (11:20, 27.03.2011)

W obiektówce często właściwości i metody prywatne mają podłogę przed nazwą, bo łatwiej je wtedy odróżnić.

av

Tymon (14:09, 27.03.2011)

Ja akurat tymczasowe oznaczam różnie. Przeważnie coś w stylu t_..., czy po prostu __..., sposobów jest wiele, każdy woli inny.

stron: 1

1



Dodaj komentarz:
Treść:
Menu
Panel użytkownika
Jesteś niezalogowany!

Nie masz konta? Zarejestruj się
Użytkownicy on-line
1 użytkownik(ów) aktywny(ch) przez ostatnie 15 minut:
gości: 1, userów: 0, ukrytych: 0
Użytkownicy na czacie discord
MaxGaming (1:21, 21.07.18):
Tylko powiem że wgl tu nie chodziło o muzykę a tym bardziej o polską xd
MaxGaming (1:21, 21.07.18):
Hahaha po prostu nie ważne XD
I am vader (1:14, 21.07.18):
Mam w dupie polską scenę, polski internet i polską muzykę, nie wiem kim jest martyna Linkiewicz i nie chcę wiedziec i mi z tym dobrze.
MaxGaming (1:01, 21.07.18):
Poczytaj dlaczego zdobyła fejm. Niestety nie mogę tego napisać na portalu gdzie są dzieci...
MaxGaming (1:01, 21.07.18):
Że w 2018 roku trzeba jeszcze takie zaetty tłumaczyć xd
MaxGaming (1:00, 21.07.18):
Ale nie chodzi o hip hop tylko o Martynę Linkiewicz xd nie musisz słuchać rapu żeby znać tą historię xd
I am vader (0:43, 21.07.18):
Nie wiem co hip hop(??) ma do tego
MaxGaming (0:28, 21.07.18):
A dla niektórych od koncertu Rae Sremmurd
MaxGaming (0:26, 21.07.18):
Niestety ale bycie celebrytom zaczyna się od 5 lajków...
I am vader (23:44, 20.07.18):
4 lajki podglądu który wrzuciłem, czy to już sława?
Wojo (10:13, 20.07.18):
Prawda:p
MaxGaming (4:49, 20.07.18):
Bo te egzaminy są śmieszne jak to całe technikum XD
I am vader (1:08, 20.07.18):
Papierki są do rozpałki
Sutikku (0:07, 20.07.18):
głupie rozwiązanie, czemu nie pozwolić każdemu kto chce przystąpić? Strach przed tym, że egzamin wcale nie potwierdza kwalifikacji do zawodu? To może pora coś zmienić
Wojo (23:36, 19.07.18):
2 lata w zawodzie bądź w szkole poliecalnej z tego co mi wiadomo
Sutikku (23:34, 19.07.18):
trochę śmieszne gdybym miał zdane egzaminy zawodowe, a chodziłbym do szkoły na lekcje które mają mnie do nich przygotować
Sutikku (23:32, 19.07.18):
takie pytanie mam, czy hipotetycznie można podejść do egzaminów zawodowych nie kończąc szkoły? W sensie, jak jestem w 2 technikum czy mógłbym sam się przygotować i podejść do egzaminu w jakiejś instytucji w tracie kiedy ostatnie klasy technikum będą je pisać
Wojo (21:45, 19.07.18):
eigentlich, masz rację
I am vader (19:17, 19.07.18):
Jest różnica między podmienieniem całego zdania, a podmianą w trącenia jak "I mean" lub "Actually".
Wojo (16:45, 19.07.18):
Oh Wojo stop being so mean...
Wojo (16:44, 19.07.18):
Ja znaju kak pa polski gawarit, lecz podobają mi się takie wtrącenia z obcych języków
I am vader (12:48, 19.07.18):
I mean, wiedzialem ze ds_mapy tak robią, ale zapomniałem o tym gdy pisałem ten kawałek kodu.
gnysek (10:07, 19.07.18):
tak, ds_mapy od jsonów usuwają sie same. Można też zrobić tak z własnymi chyba, ze się dowiązane usuwają, za pomocą ds_list_mark_as_list / ds_list_mark_as_map
I am vader (22:31, 18.07.18):
Głupi, prostacki błąd, ale głęboko w kodzie, więc nie zwróciłem na to uwagi wcześniej
I am vader (22:23, 18.07.18):
Jakby kogos interesowalo skad moj problem z ds_listami, to dlatego ze uzywalem tych ds_list do robienia JSON, ale jak juz nie potrzebowalem tymczasowej ds_mapy(ktora byla tylko po to aby zbudowac JSON) to usuwalem te ds_mape a to usuwalo z kolei wszystkie powiazane ds_listy, a tych nie chcialem usuwac.
MaxGaming (20:39, 17.07.18):
Zamknięty system operacyjny...
Wojo (19:21, 17.07.18):
sklep play jest czynny tylko do godziny 17 i w niedziele handlowe...
MaxGaming (17:48, 17.07.18):
Sklep play mógłby też istnieć na darmowym/płatnym androidzie który byłby zamknięty
MaxGaming (17:48, 17.07.18):
Nie mogą pobierać opłat od producentów w obecnej formie licencyjnej.
MaxGaming (17:47, 17.07.18):
A coś więcej ktoś wie niż domniemania? Admob mógłby istnieć i bez androida i na androidzie zamkniętym
Wojo (14:46, 17.07.18):
jak cos to tylko wyjaśniam gmclanowemu koledze
I am vader (14:36, 17.07.18):
No jak korzystasz z googlowskich reklam jak admob to oczywiscie ze za darmo by tego nie robili.
Wojo (8:12, 17.07.18):
nawet reklamy w aplikacjach przynoszą profit googlowi z tego co mi wiadomo
Wojo (8:12, 17.07.18):
wydaje mi się, że pobierają opłaty od producentów ale jeśli nie to na androidzie korzysta się z usług google w dużej mierze. Sklep play, który kiedyś nosił nazwę android market, google play jest własnością google. Mapy też są własnością google. Pomijam fakt, że aby korzystać z tych funkcji to należy założyć konto google.
MaxGaming (7:46, 17.07.18):
Ale to że ma jądro Linuxa nie oznacza że system musi być otwarty. No i wątpię że google pobiera opłatę od urządzenia tym bardziej że są odmiany androida które nie podlegają google'owi
Uzjel (23:44, 16.07.18):
Coś z ds_'ami było zwalone w HTML5, kiedyś, kiedyś, kiedyś...
I am vader (23:41, 16.07.18):
Rzecz w tym ze chodzi doslownei o funkcje ds_list_copy, zadne "wlasne rozwiazanie"
gnysek (23:11, 16.07.18):
kopiowanie ds_list brzmi jak coś, co na 90% się moze zepsuć aczkolwiek jesli nie istnieje, to albo złe id, albo gdzies kasujesz złe id.
I am vader (20:46, 16.07.18):
Chociaz podejrzewam ze to ja cos zrypalem przy kopiowaniu ds_list
I am vader (20:30, 16.07.18):
Czy ktoś jeszcze ma taki problem ze jak w jednym create stworzy za wiele ds_list to potem wywala blad ze taka ds_lista nie istnieje?
Wojo (19:37, 16.07.18):
to po 1 a po 2 android jest linuxem czyli oprogramowaniem na darmowym jajniku, które można modyfikować wedle własnego uznania
I am vader (17:49, 16.07.18):
To co powiem to czyste zalozenie na logike, nie sprawdzalem poprawnosci tej informacji: To ze system jest darmowy dla uzytkownika, nie znaczy ze jest darmowy dla producenta. Kiedy kazdy dobrze sprzedajacy sie telefon ma twoj system, zarabiasz na licencjach krocie.
MaxGaming (14:05, 16.07.18):
Mógłby ktoś mi wytłumaczyć dlaczego Android powstał jako produkt google. Jakie ma z tego profity google w stosunku do normalnej licencji?
Wojo (19:09, 14.07.18):
popieram Cię vader. Przecież ten kształt można zastosować niemalże do wszystkiego
I am vader (16:35, 14.07.18):
golden ratio to najwiekszy scam jaki powstal.
Wojo (9:04, 14.07.18):
już kiedyś o tym było na gmclanie i w podświadomości wiedziałem co to ale myślałem, że to jest co innego
Wojo (8:54, 14.07.18):
dobra już wiem co to
Wojo (8:17, 14.07.18):
Przysięgam że dopiero teraz ją zauważyłem
Wojo (8:17, 14.07.18):
Chell jak się nazywa ta serpentyna widoczna na screenie?
Ankieta
» Jakie kursy najchętniej widziałbyś na stronie ?
GM Studio
GM Studio 2
Godot
Construct

GMCLAN to serwis o programie Game Maker i nie tylko.
[ Polityka prywatności ]
Copyright © 2002-2018. GMCLAN.ORG
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie materiałów bez zgody redakcji zabronione!
© 2002-2017 Ranmus (ranmus.pl), © 2017-2018 {=|=} fable_inside();

[ Czas generowania strony: 0.01559 sekund ] [ Liczba zapytań MySQL: 13 ]