Ten artykuł został stworzony dla starszych wersji GameMakera i może nie być aktualny.

O błędach i ich przyczynach

Niedziela, 28 Grudnia 2008, 19:29
Czas czytania 7 minut, 6 sekund
Zgodne z GM: gm5 gm6 gm7 gm8 gms1
Krótki, lecz w miarę wyczerpujący artykuł o błędach w Game Makerze oraz ich przyczynach.
Podczas pracy z Game Makerem, możemy natrafić na różnego rodzaju błędy. Niektóre możemy zignorować podczas wyświetlenia - jednak niektóre wymuszają wyłączenie gry. W tym artykule postaram się opisać wyskakujące błędy, ich przyczynę oraz jak je naprawiać.

Error Messages
W większości przypadków, okno z informacją o błędzie wskaże nam miejsce gdzie takowy wystąpił - przez co nie powinniśmy mieć problemów z wyszukaniem problemu.

Grafika: upload/gm/obledachiichprzyczynach_1.png

1 - Numer akcji, w której wystąpił błąd ( "1" to ta na samej górze eventu ).
2 - Event ( wydarzenie ), w jakim wystąpił błąd. W tym wypadku jest to step.
3 - Informacja, w jakim obiekcie wystąpił błąd ( w tym wypadku object0 ).
4 - Linia w jakiej wykryto błąd. W tym wypadku jest to pierwsza linia kodu. Używając wbudowanego edytora, można bez problemu "skoczyć" do szukanej linii używając "Go to a particular line".
5 - Część kodu, w którym wykryto błąd.
6 - Opis błędu. W tym wypadku nieznana zmienna.
7 - Przerywamy działanie gry.
8 - Ignorujemy napotkany błąd - nie zawsze jest to jednak skuteczne.
9 - Kopiujemy cały raport do schowka.
10 - Czyścimy okno błędu.

Rodzaje Błędów
Każdemu, nawet najlepszemu mistrzowi nie raz wyskoczą różnego rodzaju błędy. W większości będą to problemy łatwe do naprawienia, drobne przeoczenia. Zdąża się też jednak i takie, nad którymi będziemy siedzieć i głowić się jak go rozwiązać.

Błąd: Unknown variable <nazwa>.
Tłumaczenie: Nieznana zmienna <nazwa>.
Opis: Musimy pamiętać, że przed jakąkolwiek operacją z użyciem zmiennej, musimy ją uprzednio zadeklarować. Zazwyczaj robimy to w create, lecz nie jest to konieczne. Zasada jest taka, że przed użyciem zmiennej musimy ją zadeklarować, nadać jakąś początkową wartość. Robimy to w taki sposób: nazwa = dowolna_wartość. Innym rozwiązaniem problemu jest zaznaczenie w ustawieniach Game Makera opcji "Treat uninitialized variables as value 0". Znajdziemy ją w Global Game Settings > Errors.
Możliwość zignorowania: Istnieje. Ale w tym wypadku ignorowanie błędu jest bez sensu - gdyż błąd będzie się wyświetlał tak długo, dopóki zmienna nie zostanie wykryta. Może to nastąpić po jakimś czasie, gdy mamy ustawiony np. alarm, gdzie została zadeklarowana zmienna.

Błąd: Division by 0.
Tłumaczenie: Dzielenie przez zero.
Opis: W jakieś operacji matematycznej, chcemy podzielić dowolną liczbę przez zero. W programowaniu nie jest to dopuszczalne. Pozostaje nam tylko zmiana dzielnika liczby.
Możliwość zignorowania: Nie istnieje.

Błąd: Unknown variable "nazwa" or array index out of bounds.
Tłumaczenie: Nieznana zmienna "nazwa", lub indeks tablicy poza jej granicami.
Opis: Tworząc tablice, ustalamy również jej granice. Możemy ją powiększać, dopisując kolejne wartości, ale nie możemy bezpośrednio odwoływać się do indeksu poza jej granicami. Przykładowo : Tablica o nazwie "array" ma rozmiar 8, więc nie możemy odwołać się do indeksu 9 : zmienna = array[9]. - przed wykonaniem tej operacji musi być dopisana tam jakaś wartość np. array[9] = 5. Aby powiększyć tablicę.
Możliwość zignorowania: Istnieje. Po zignorowaniu, Game Maker nie wykona po prostu obliczeń.

Błąd: Negative array index.
Tłumaczenie: Negatywny indeks tablicy.
Opis: Tablica nie może mieć ujemnego indeksu - przeszukaj kod. Często zdarza się w przypadku, gdy jakaś zmienna posiada wartość ujemną, a my próbujemy za jej pomocą odwołać się do jakiegoś indeksu tablicy ( tablica[zmienna] ).
Możliwość zignorowania: Istnieje. Po zignorowaniu, Game Maker nie wykona obliczeń.

Błąd: Error defining an external function.
Tłumaczenie: Błąd w definiowaniu zewnętrznej funkcji.
Opis: Błąd ten głownie występuje, gdy korzystamy z funkcji biblioteki dll, a nie umieściliśmy jej w tym samym folderze co gra. Większość bibliotek posiada również tzw. Funkcję inicjalizującą, którą musi być wykonana przed używaniem reszty funkcji. Możliwe, że o niej zapomniałeś. Błąd może występować również w innych wypadkach - ale jak nie jesteśmy twórcą danego dll'a nic więcej nie możemy zrobić.
Możliwość zignorowania: Istnieje. Tak jak w wypadku "Unknown variable <nazwa>", Game Maker nie będzie dawał nam spokoju póki problem nie będzie rozwiązany. Krótko mówiąc "Ignore" nic nam nie da.

Błąd: Wrong number of arguments to function or script.
Tłumaczenie: Zła liczba argumentów w funkcji bądź skrypcie.
Opis: Do większości funkcji możemy wpisać tylko określoną liczbę argumentów, niezbędną do wykonania obliczeń. Jeśli jest ona nieprawidłowa - zostaniemy o tym poinformowani.
Możliwość zignorowania: Nie istnieje.

Błąd: Cannot compare arguments.
Tłumaczenie: Nie można porównać argumentów.
Opis: Pamiętajmy, że porównywać można ze sobą zmienne tylko tego samego typu. W GML istnieją dwa typy : real ( liczby rzeczywiste ) oraz string ( ciąg znaków ), jeśli zmienna "a" będzie liczbą, a zmienna "b" ciągiem znaków, kod: if a == b { game_end(); } będzie nieprawidłowy.
Możliwość zignorowania: Nie istnieje.

Błąd: Unexpected symbol in expression.
Tłumaczenie: Niepożądany symbol w wyrażeniu.
Opis: Przyczyną ich występowania może być pomyłka bądź też niewystarczająca wiedza GML. Możliwości jest bardzo wiele więc nie będę ich wszystkich wymieniał. Unikniemy ich - jeśli dobrze poznamy składnie oraz zasady panujące w tym języku. Symbole takie jak !, ^, ^^, & itd. Używamy w konkretnych sytuacjach - nie możemy natomiast stawiać ich wszędzie gdzie nam się podoba. Odsyłam do kursów GML.
Możliwość zignorowania: Nie istnieje.

Błąd: Wrong type of arguments to <symbol>.
Tłumaczenie: Złe typy argumentów dla <symbolu>.
Opis: Przy operacjach takich dodawanie (+), odejmowanie ( - ), dzielenie (/), mnożenie ( * ), dzielenie całkowite ( div ) oraz reszta z dzielenia (mod ) - używać możemy tylko liczb rzeczywistych ( tzn. po lewej i po prawej stronie tego symbolu muszą znaleźć się zmienne typu real. Oprócz tego znakiem "+" możemy łączyć ciągi znaków.
Możliwość zignorowania: Nie istnieje.

Błąd: Symbol <symbol> expected.
Tłumaczenie: Wymagany symbol <symbol>.
Opis: Pojawia się, kiedy zapomnieliśmy dopisać jakiegoś znaku np. zamknąć nawiasu podczas pisania funkcji, Zamknąć blok klamrą.
Możliwość zignorowania: Nie istnieje.

Może też się zdarzyć, że twój kod będzie poprawnie napisany - a gra będzie się ciągle wyłączać. Powodem tego mogą być zbyt obciążające obliczenia bądź funkcje, z którymi Game Maker nie może sobie poradzić. Przykładem może być funkcja draw_getpixel(), którą należy stosować z umiarem.

Kontrola nad błędami
Istnieje kilka opcji, które mogą pomóc nam w kontrolowaniu błędów. Znajdziemy je wchodząc do "Global Game Settings" w zakładce "Errors".

Grafika: upload/gm/obledachiichprzyczynach_2.png

1 - Jeśli to odznaczymy, nie będą wyświetlane okienka z błędami. Jeśli błąd nie może być zignorowany - gra zostaje wyłączona.
2 - Po zaznaczeniu, każdy błąd zostanie zapisany do pliku game_errors.log.
3 - Po wystąpieniu jakiegokolwiek błędu , Game Maker przerywa działanie gry.
4 - Wszystkim nieznanym zmiennym, które wystąpiły w kodzie - zostaje przypisana wartość 0 ( patrz tabelka - Unknown variable "nazwa" ).

Wersja PDF
Komentarze (łącznie 29, wyświetlam 16 - 30):
Dawidds (Sob., 17 Kwi. 10, 14:08)
#16

!akcja = 'lot'?

Chyba akcja != 'lot', bo porównujesz reala do stringa w tym momencie.

mentos_96 (Nie., 18 Kwi. 10, 10:33)
#17

aha... dzięki działa

mentos_96 (Nie., 25 Kwi. 10, 17:05)
#18

ERROR in
action number 1
of Step Event
for object o_klatwa:

Error in code at line 1:
if point_distance(x-13,y-1,o_gracz.x,o_gracz.y) and kakao=false;
^
at position 64: Statement expected.


---> a tu ???

Assassin (Nie., 25 Kwi. 10, 18:47)
#19

po co ten srednik ?
po warunkach powinno sie cos dziac, a nie srednik
POZDRO

mentos_96 (Pon., 26 Kwi. 10, 17:13)
#20

aaaha... ja z automatu na koncu linijki srednik postawilem.. sory za problem

P
PsichiX (Wto., 27 Kwi. 10, 12:55)
#21

zeby tylko srednik - and tez wywal albo then wstaw chociaz

Misiek999 (Wto., 27 Kwi. 10, 15:17)
#22

yyy, a czemu tak nie może być ? ;p sprawdza czy kakao false jest.

Assassin (Wto., 27 Kwi. 10, 16:28)
#23

YXE miał na myśli, że kakao=false to skutek, a nie przyczyna, dlatego powiedział: wywalić and (a opcjonalnie dać then) :P .

mentos_96 (Wto., 27 Kwi. 10, 17:57)
#24

nie, nie kakao to warunek. wywalenie srednika pomogło

Ignifil (Nie., 01 Sie. 10, 14:24)
#25

Czemu jak mam w create name = Andrzej to mi wyskakuje taki błąd?:

ERROR in
action number 1
of Create Event
for object object0:

Error in code at line 1:
name = Andrzej

at position 8: Unknown variable Andrzej

P
PsichiX (Nie., 01 Sie. 10, 14:54)
#26

name = "Andrzej";
string wymaga cudzysłowia

wikku9 (Nie., 01 Sie. 10, 14:54)
#27

musisz Andrzej dać w cudzysłowiu.

Ignifil (Nie., 01 Sie. 10, 16:00)
#28

okej dzięki ;)

TheMarcQ (śro., 04 Sie. 10, 19:32)
#29

" Unknown variable Andrzej"
jak nie znasz angielskiego to odsyłam do
translate.google.pl

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.2.0.132 • 2024.2.0.163
wydana 54 dni temu
LTS
2022.0.2.51 • 2022.0.2.49
wydana 193 dni temu
Beta
2024.400.0.549 • 2024.400.0.567
wydana  4 dni temu
= IDE, = Runtime
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
Shoutbox
gnysek (20:44, 11.04.24)
Niektórzy dlatego wybierają GMEdit. Ale ja liczę na Code Editor 2, tylko na razie zbyt zbugowany jest.
Tymon (16:11, 11.04.24)
Stitch dla mnie osobiście jest lepszy bo nie musze kopać się z interfejsem GMa i mogę tylko pisać kod.
Tymon (16:05, 11.04.24)
Yes. Obecny nie jest taki zły, jak zainstalowałem najnowszą stabilną to w porównaniu z tym czego używałem... 10 lat temu...? Wszystko wydaje się lepsze.
gnysek (22:48, 10.04.24)
bscotch/stitch ? Ja czekam na fixy do nowego edytora, bo wszystko wydaje się dziś lepsze od tego obecnego :D
Tymon (19:54, 10.04.24)
Hm, Stitch okazuje się całkiem dobrą alternatywą dla wbudowanego edytora
Wojo (22:16, 08.04.24)
siemano huder myślałem, że zniknąłeś całkiem z gmclanu bo na discordzie cie nie ma :D
I am Lord (00:37, 05.04.24)
O dzięki :D
gnysek (09:58, 02.04.24)
Znalazłem na podstawie jego postów: youtube.com/@Jakim_
I am Lord (20:16, 01.04.24)
Ktoś ogarnia jakie konto miał Jakim na YT?
gnysek (16:07, 29.03.24)
Nowy Edytor kodu jednak po świętach
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?