Szachy

Bardzo dobry silnik szachowy respektujący oficjalne zasady tejże gry (łącznie z biciem w przelocie, roszadą i podobnymi). Świetnie napisany, wszystko w jednym obiekcie. Dla początkujących może być trudny do zrozumienia.

Autor: Jakim

Rozmiar
1 MB
Autor
Jakim
Ocena
9/10
13 głosów
Komentarze
Komentarze (łącznie 20, wyświetlam 1 - 15):
Platyna (Pią., 17 Cze. 11, 21:59)
#1

Podoba mnie się. Zastanawiam się tylko czy nie mija się to odrobinę z ideą przykładów, bo to pełen silnik, ale podoba mnie się. :)

Uzjel (Pią., 17 Cze. 11, 23:53)
#2

Super Jakim :)

DarkTeam (Sob., 18 Cze. 11, 07:14)
#3

Mi się podoba ;d szkoda że przykład jest w 8.1 a nie w 8.0 ^^ ale to i tak wersje lite można pobrać w sumie

DarkTeam (Sob., 18 Cze. 11, 07:15)
#4

EDIT: sry silnik ^^ nie przyklad

Borek (Sob., 18 Cze. 11, 09:52)
#5

Super! Podoba mi się :) Myślisz nad prostym AI ? Szczerze mówiąc nie wiedziałbym jak się do tego zabrać :D AI w szachach to chyba największe wyzwanie dla mnie :P

Jakim (Sob., 18 Cze. 11, 12:18)
#6

Na razie tworzę AI do prostszych gier planszowych - jedną na ligę - jak mi się uda, przeniosę to na szachy ;).

Muuuuczek567 (Sob., 18 Cze. 11, 12:24)
#7

Przy tworzeniu AI do gier typu szachy dobrze skorzystać ze sposobu działania algorytmów genetycznych.

Platyna (Sob., 18 Cze. 11, 15:09)
#8

Przy tworzeniu AI do gier typu szachy dobrze skorzystać z pomocy wybitnych szachistów i zaprogramować jakieś znane konkretne strategie, a nie całkowicie od zera. Dodatkowo myślę, że trzeba się raczej skupić na niekompletnym drzewie gry i jakimś programowaniu dynamicznym. Wyszukiwanie tzw. strategii wygrywającej, ale nie na całą rozgrywkę tylko do jakiegoś wcześniejszego celu jak zbicie określonej bierki.
To jest przynajmniej jak ja bym się do tego zabrał. Nie wiem, jakoś nie mam zaufania do genetyków.
A teraz mnie naszło takie pytanie czy takie fachowe AI szachowe pracuje w czasie gdy gracz myśli czy tylko podczas własnego ruchu. :)

Tymon (Sob., 18 Cze. 11, 16:11)
#9

Moża użuć sztucznych sieci neuronowych... ale nie na nasze komputery. Za duże by wyszły.

Jakim (Sob., 18 Cze. 11, 16:43)
#10

Teoretycznie, metody siłowe pozwalają na dzisiejszych komputerach przewidywać multum kombinacji, nie jest to jednak konieczne, a na moje oko - nawet wskazane. Nie wszystkie kombinacje ruchów należy badać (nazwijmy niektóre ruchy "błędnymi"), poza tym można zamiast typowego drzewka ruchów (typowa metoda sprawdzania) użyć schematu: wyznaczenie celu - obrona - przeprowadzenie: ze zdolnością płynnego wytyczania kolejnych celów na podstawie ruchów oponenta. Natomiast programista musiałby nie tyle przewidzieć możliwe reakcje, lecz stworzyć system oceny ruchu i zamiarów przeciwnika. To by mieściło się w wymienionym przez Platynę "tworzeniu strategii".

Uzjel (Sob., 18 Cze. 11, 16:46)
#11

Najlepsze silniki szachowe sprawdzają każdą możliwą kombinacje i wybierają dla siebie najkorzystniejszą. Wyprzedzają gracza kilka a czasem kilkanaście ruchów do przodu. Można zauważyć, że jak gra się na najwyższych poziomach trudności z komputerem, to "myślenie" przeciwnika komputerowego jest bardzo długie.

Platyna (Sob., 18 Cze. 11, 16:54)
#12

Bredzisz Uzjel aż się się przykro robi. Czas sprawdzania wszystkich kombinacji nawet koło 20 ruchów w przód liczyło by się we wiekach wszechświata. Drzewko gry rozrasta się wykładniczo. Nie ma prawa istnieć żaden zadowalający algorytm bezbłędnie wyznaczający tzw. pozycje wygrywające w szachach. Są tylko i wyłącznie odpowiednio dobre heurystyki. Jakim to w miarę dobrze wyjaśnił.

Uzjel (Sob., 18 Cze. 11, 17:49)
#13

OK sorry, już się nie znam :) Jednak jestem pewny, że spotkałem się z tą techniką jednak w trochę mniejszej skali.

Muuuuczek567 (Sob., 18 Cze. 11, 18:03)
#14

W warcabach to może by przeszło, a i to tylko na 10 ruchów do przodu.
Mówiąc o algorytmach genetycznych, miałem na myśli użycie funkcji przystosowania. Nie mówiłem, żeby od razu implementować jakieś mutujące się kolonie. Wydaje mi się po prostu, że jak w pewnym momencie (np. jakiś względny spokój na planszy) użyje się funkcji przystosowania dla, powiedzmy, 100 ruchów, to te mające najlepszą wartość mogą być dobrym punktem wyjścia dla następnych ruchów.

bedziom (Nie., 19 Cze. 11, 18:53)
#15

nic nie rozumiem z tego Waszego bełkotu, ale wiem jedno - przykład mi się podoba

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.8.1.171 • 2024.8.1.218
wydana 69 dni temu
LTS
2022.0.2.51 • 2022.0.2.49
wydana 398 dni temu
Beta
2024.1100.0.686 •
2024.1100.0.707
 0.13.0

wydana  3 dni temu
= IDE, = Runtime, = GMRT
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
Shoutbox
gnysek (11:46, 17.11.24)
Witamy, witamy!
baca (12:22, 16.11.24)
To już 25 lat.. Witam po paru latach nieobecności.
gnysek (11:05, 15.11.24)
Natomiast obecne forum istnieje od 2004, jak z iglu.cz na gmclan.org przeszliśmy i od tego czasu nie było resetów danych.
gnysek (12:35, 13.11.24)
Ogólnie GMCLAN istnieje 22 lata, ale na to trofeum nie zrobiłem (jeszcze xD)
Chell (20:41, 08.11.24)
wow, ta emotka w ogóle nie wygląda jak : O xD
Chell (20:40, 08.11.24)
tylko? :O 4tk ma 15
Borek (18:12, 07.11.24)
Właśnie dostałem powiadomienie z forum, że jestem na GMClanie 18 lat :D Ja pierdzielę...
S
Sutikku (08:43, 18.10.24)
TIL, gamemaker jest starszy ode mnie
gnysek (16:04, 15.10.24)
Za równo miesiąc, GameMaker kończy 25 lat.
Wojo (15:38, 05.09.24)
Ciekawe
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?