Ten artykuł został stworzony dla starszych wersji GameMakera i może nie być aktualny.

Pomysł na grę

Sobota, 04 Listopada 2006, 13:30
Czas czytania 3 minuty, 3 sekundy
Jaka powinna być moja gra? O czym powinna opowiadać? Jakie ciekawostki powinna zawierać? Wiem, że takich tekstów jest trochę w sieci, ale mi zawsze czegoś w nich brakowało. Postaram się więc przybliżyć te problemy na mój własny sposób...
Jaka powinna być moja gra? O czym powinna opowiadać? Jakie ciekawostki powinna zawierać? Wiem, że takich tekstów jest trochę w sieci, ale mi zawsze czegoś w nich brakowało. Postaram się więc przybliżyć te problemy na mój własny sposób.

Na początek jeszcze jedna uwaga: wiele rzeczy zależy od obranego przez ciebie gatunku gry. Na inny typ rozrywki będzie nastawiona gra wojenna, na inny wyścigi. Trzeba o tym pamiętać, ale mimo wszystko ten poradnik jest raczej "ogólnowojskowy".

1. Można powtarzać znane schematy, ale z umiarem
Powstało już tyle gier, że trudno stworzyć coś naprawdę oryginalnego, a zarazem grywalnego (symulator obcinania paznokci nie będzie raczej produktem przykuwającym do monitora na wiele miesięcy). Tworzysz platformówkę? Wątpię, żeby nie znalazły się w niej przynajmniej drobne elementy z gier z serii Mario, czy tych z Soniciem. Chodzi o to, że często takie pomysły można umiejętnie przekształcić - niestety nie wszyscy to robią. A przecież przez takie zabiegi można znacznie uatrakcyjnić rozgrywkę, jednocześnie nie dając poznać graczowi, że "to coś" pojawiło się już wcześniej, gdzieś indziej. Innym wypadkiem są reprodukcje starych (no dobra, nowych też), znanych gier. Wtedy często nie sposób uniknąć, a czasem nawet należy powtarzać znane elementy.

2. Świat gry
Postaraj się, aby świat w twojej grze był na swój sposób wyjątkowy. Nie musi (i właściwie nie powinien) być nadmiernie wydziwiony, ale daj graczowi poczuć, że żyje on własnym życiem. Gdy odwiedzi on po raz drugi to samo miejsce (w którym wcześniej pracowali drwale) może spostrzec ścięte drzewa. W miejscu, gdzie kiedyś trwała wojna - zgliszcza i pogorzeliska. Wszystko się zmienia. Jeśli postać w grze cRPG po raz n-ty trafi do danego sklepu, niech będzie ją obsługiwał inny sklepikarz i, w razie pytań, powie, że stary wyjechał do rodziny i odsprzedał mu interes. Wierzcie mi: takie smaczki naprawdę urozmaicają rozgrywkę.

3. Bohater
Bohater (lub opcjonalnie bohaterowie), podobnie jak świat, nie może być zwykłym zlepkiem pikseli. Niech ma swoje ulubione powiedzonka, swoje hobby, rodzinę. Niech różnie reaguje na odmienne zdarzenia. Gracz musi odczuć, że postać, którą kieruje, ma swoją elektroniczną duszę. Oczywiście nie mówię tu o skrajnych przypadkach, w których bohaterem jest na przykład bezduszny robot, czy kamyk. Chociaż i tu można wprowadzić ciekawe elementy. Przykład? Proszę bardzo: robot zaczyna okazywać uczucia i sprzeciwia się bezdusznym rozkazom swego twórcy. Może nie jest to szczyt oryginalności, ale na takie pomysły musicie wpadać podczas tworzenia gry i co lepsze wykorzystywać.

4. Wydanie
Jest to już ostatni punkt - może nie jest całkowicie związany z pomysłem na grę, ale według mnie bardzo ważny. Cała "otoczka" właściwej gry musi równie ciekawa i starannie wykonana, jak sama gra. Nawet jeśli stworzyłeś wiekopomne dzieło, a zaopatrzyłeś je w odpychające menu, bo "nie miałeś czasu, a poza tym to nieistotne", to dosyć spora część osób, która ściągnie z sieci twoją grę i otworzy ją, po zobaczeniu tegoż menu bez wahania wciśnie przycisk z malowniczym napisem "exit". Podobnie rzecz ma się z filmikami, intrem, helpem itp. - daj odczuć graczowi, że twoja gra jest wykonana starannie.

To chyba wszystko. Korzystajcie z tych rad i twórzcie gry, w które niejedna osoba chętnie "popyka".
Komentarze (łącznie 21, wyświetlam 1 - 15):
P
Patrysław (Sob., 04 Lis. 06, 13:40)
#1

Ten felieton ma ponad 2 lata. :) Mam nadzieję, że przetrwał próbę czasu. :D

Dark Maximal (Sob., 04 Lis. 06, 13:50)
#2

Ciekawe i ładnie napisane. Szkoda, że takie któtkie :) Dobra robota =D

P
Patrysław (Sob., 04 Lis. 06, 14:00)
#3

Dzięki, Max. :) Może z czasem coś jeszcze dopiszę.

m
mr_woozie (Sob., 04 Lis. 06, 21:30)
#4

ogólnie spoko! oceniłbym na 10/10

Marmot (Sob., 04 Lis. 06, 21:35)
#5

To kliknij na te paseczki obok Ocena i wybierz jaką ocenę chcesz w skali od 1 do 10

P
Patrysław (Sob., 04 Lis. 06, 22:14)
#6

Przecież napisał, że "oceniłby", ale nie może. Widocznie zabrania mu tego religia. :P

Matthew_Kane (Sob., 04 Lis. 06, 22:39)
#7

A skąd wiesz co on wyznaje? Chyba nie jest taki prymitywny, że wyznaje światowida? Chyba...

Tymon (Sob., 04 Lis. 06, 22:42)
#8

Ja tam wierzę w siebie :)

Matthew_Kane (Nie., 05 Lis. 06, 20:18)
#9

Ja wierzę w boga, ale jestem poganem :D

Blackmaul (Nie., 05 Lis. 06, 21:22)
#10

Kashanka :P

P
Patrysław (Nie., 05 Lis. 06, 21:37)
#11

A ja wierzę w Mao Chana (pytajcie Dawidsa) i w kiełbasę. :]

Woock (Pon., 06 Lis. 06, 17:41)
#12

Hopsiup terefere, ot co.

P
Patrysław (Pon., 06 Lis. 06, 21:00)
#13

Już tłumaczę: "Ten artykuł jest tak wspaniały, że dostałem palpitacji serca."

TOM_PC (Pią., 24 Lis. 06, 21:02)
#14

Ocena:910
Nieźle i porządnie zrobiony tekst.
Spójrzcie na pasek pod menu, a zobaczycie "::Dzia kącików programowania::"
Drobny błąd, ale jest :?

A
ARTUR URBAN (Sob., 25 Lis. 06, 14:09)
#15

bardzo fajny felieton ocena 10/10

Najnowsze wersje GameMakera:

Stabilna
2024.8.1.171 • 2024.8.1.218
wydana 72 dni temu
LTS
2022.0.2.51 • 2022.0.2.49
wydana 401 dni temu
Beta
2024.1100.0.686 •
2024.1100.0.707
 0.13.0

wydana  6 dni temu
= IDE, = Runtime, = GMRT
Użytkownicy online
1 użytkownik aktywny:
gości: 1,
(~ostatnie 15 minut)
Discord
Shoutbox
gnysek (11:46, 17.11.24)
Witamy, witamy!
baca (12:22, 16.11.24)
To już 25 lat.. Witam po paru latach nieobecności.
gnysek (11:05, 15.11.24)
Natomiast obecne forum istnieje od 2004, jak z iglu.cz na gmclan.org przeszliśmy i od tego czasu nie było resetów danych.
gnysek (12:35, 13.11.24)
Ogólnie GMCLAN istnieje 22 lata, ale na to trofeum nie zrobiłem (jeszcze xD)
Chell (20:41, 08.11.24)
wow, ta emotka w ogóle nie wygląda jak : O xD
Chell (20:40, 08.11.24)
tylko? :O 4tk ma 15
Borek (18:12, 07.11.24)
Właśnie dostałem powiadomienie z forum, że jestem na GMClanie 18 lat :D Ja pierdzielę...
S
Sutikku (08:43, 18.10.24)
TIL, gamemaker jest starszy ode mnie
gnysek (16:04, 15.10.24)
Za równo miesiąc, GameMaker kończy 25 lat.
Wojo (15:38, 05.09.24)
Ciekawe
Starsze wpisy znajdziesz w Archiwum.
Ankieta
Ile zarobiłeś do tej pory na grach stworzonych w GM?